Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

SAMFERDSEL-, ARENA- OG STEMNINGSBELYSNING

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "SAMFERDSEL-, ARENA- OG STEMNINGSBELYSNING"— Utskrift av presentasjonen:

1 SAMFERDSEL-, ARENA- OG STEMNINGSBELYSNING
Planleggingskriterier, Håndbøker, endringer i V124 i forhold til N500 Ny armaturserie Støyproblematikk Evt. hva skal vi se etter i en lysberegning

2 HVEM ER VI? Etablert 2000, 21 ansatte.
Hovedkontor og prosjektavdeling i Bø, Telemark. Salgsavdeling i Oslo. Avdelingskontorer i Bergen, Hamar, Moss, Tønsberg og Langesund.. Tavleproduksjon i Fredrikstad Omsetning 2015: 101 millioner kr.

3 TUNNELBELYSNING Vi leverer armaturer for:
- Alle typer veitunneler - Miljøkulverter Vi lysberegner alle anlegg selv. Vår italienske hovedleverandør AEC Illuminazione er i front på utvikling av tunnel LED-belysning.

4 TUNNELBELYSNING - GJELDENDE HÅNDBØKER

5 TUNNELBELYSNING - GEOMETRISKE MÅL

6 TUNNELBELYSNING - ADAPTASJONSLUMINANS

7 TUNNELBELYSNING - LUMINANSKURVE

8 TUNNELBELYSNING - KRAV TIL LUMINANS

9 TUNNELBELYSNING - NOEN ENDRINGER I V124
Ved ÅDT>8000 og fartsgrense 90, 100 og 110km/t er kravet henholdsvis 5,8 %, 6,7 % og 7,5 % av adaptasjonsluminansen. I lange tunneler kan midlere luminans reduseres til 50% av kravet i tabell 9.4 (10.2 i HB021) etter 60 sek kjøreavstand fra tunnelmunningen, dog ikke under 50 cd/m². Overgangssone kan avsluttes ved 3 x indresonenivå der kravet er 2 cd/m² på dagtid. Der kravet er 4 cd/m² kan overgangssonen avsluttes ved 2 x indre-sonenivå.

10 TUNNELBELYSNING - NOEN ENDRINGER I V124
TI i tunneler bør ikke være over 10 %, men ved bruk av LED bør TI ikke overskride 6 %. (Ref. HB V124 kap.9.2) Armaturer i aluminium tillates dersom det benyttes galvanisk skille. (Ref. HB V124 kap. 9.5) Vedlikeholdsfaktor maks 75 %. 40% ved lange vedlikeholdsintervall og lav standard på materialkvalitet. 50% ved normale vedlikeholdsintervall og normal standard på materialkvalitet 70% ved korte vedlikeholdsintervall og høy standard på materialkvalitet. (Ref.HB V124 kap. 9.7) Vedlikeholdsfaktor er sammensatt av Lyskildens lystilbakegang Armaturens lystilbakegang på grunn av elding, bl.a. gulning av reflektor og glass Armaturens lystilbakegang på grunn av tilsmussing innvendig og utvendig Veggenes reduserte evne til å reflektere lyset særlig på grunn av tilsmussing.

11 TUNNELBELYSNING - NOEN ENDRINGER I V124
Det tillates å ta med refleksjon fra tunnelveggene. Disse kan variere fra 5 % til 80 %. Ved krav om motlysanlegg skal kontrastavsløringsfaktoren Qc være minst 0,6 Det skal alltid utføres lysberegninger før installasjon av et lysanlegg. Den som utfører beregningene skal kunne dokumentere kompetanse som autorisert belysningsplanlegger eller tilsvarende. Motlys skaper negativ kontrast. Motlyset øker luminansen på kjørebanen. Mer lys mot føreren.Samtidig reduseres luminansen på vertikale flater i førerens synsfelt. Det betyr at kontrastene blir større og objektene mer synlige.

12 NY ARMATURSERIE FOR TUNNEL

13 Ny og kompakt LED-armatur for tunnelbelysning.
Modulbasert, med utskiftbare LED-moduler og optikk. Asymmetrisk(motlys) og symmetrisk optikk for innkjøringssone og gjennom-gående belysning.

14 GALILEO 1 TUNNEL Symmetrisk optikk for indre sone.
Fargetemperatur: 4000 K. Fargegjengivelse (CRI): >70. Tetthetsklasse: IP66. Mekanisk motstand: IK08. Tilgjengelig dimming: DB, DALI, PLM. Dimensjoner: 437x222x71 mm. Vekt: 4,3 kg.

15 GALILEO 1 EB TUNNEL Asymmetrisk(motlys) optikk for innkjøringssone.
Fargetemperatur: 4000 K. Fargegjengivelse (CRI): >70. Tetthetsklasse: IP66. Mekanisk motstand: IK08. Tilgjengelig dimming: DB, DALI, PLM. Dimensjoner: 437x350x292 mm. Vekt: 11,8 kg.

16 GALILEO 2 EB TUNNEL Asymmetrisk(motlys) optikk for innkjøringssone.
Fargetemperatur: 4000 K. Fargegjengivelse (CRI): >70. Tetthetsklasse: IP66. Mekanisk motstand: IK08. Tilgjengelig dimming: DB, DALI, PLM. Dimensjoner: 437x531x289 mm. Vekt: 19 kg.

17 GALILEO 3 EB TUNNEL Asymmetrisk(motlys) optikk for innkjøringssone.
Fargetemperatur: 4000 K. Fargegjengivelse (CRI): >70. Tetthetsklasse: IP66. Mekanisk motstand: IK08. Tilgjengelig dimming: DB, DALI, PLM. Dimensjoner: 437x831x289 mm. Vekt: 27,5 kg.

18 KOBLINGSBOKS standard
Varmlakkert aluminium RAL7042 IP 66/67 LxBxH = 253x217x93 2 stk. M32(14-25mm) + 3 stk. M25(9-18mm) Doepke 2pol 6A C-kar automatsikring 5x25mm² klemmer + DALI (1,5 – 25mm²) 100°C arbeidstemperatur på klemmer

19 KOBLINGSBOKS funksjonssikker
Varmlakkert aluminium RAL2011 IP66/67 LxBxH = 247x212x93 2 stk. M32(14-25mm) + 3 stk. M25(9-18mm) 2x6A sikring E14 4x6mm² klemmer + DALI (1,5 – 6mm²)

20 LED LEDELYS TUNNEL 2x7w lysdioder gir lys i 180° vinkel.
Kun 14W / 230V AC Lys ca Lumen. Tetthetsklasse: IP66. Koblingsboks med 2 stk. M25 nipler. Keramisk tilkopling for 2x6mm2. Kl.II Gjennomgangskobling. 100°C temperatursikring Fester for vegg, betongkant og kamstål.

21 STØYPROBLEMATIKK VED BRUK AV LED I TUNNEL

22 STØYPROBLEMATIKK VED BRUK AV LED I TUNNEL
Hva var egentlig problemet ? EN Regulerer hva som er lov og ikke lov av elektromagnetisk støy Normen dekker frekvensområdet 0 – 300MHz TETRA Nye digitale nødnettet i Norge Frekvensområde 380 – 400MHz

23 STØYPROBLEMATIKK VED BRUK AV LED I TUNNEL
Hva var egentlig problemet ?

24 STØYPROBLEMATIKK VED BRUK AV LED I TUNNEL
Hva var egentlig problemet ?

25 STØYPROBLEMATIKK VED BRUK AV LED I TUNNEL
Kriterier for bruk av LED i tunnel: Belysningsarmaturene skal være testet iht. EN 55015: Frekvensområde i testen skal være utvidet til min 400 MHz Det skal leveres testrapport for armaturene. Testrapporten skal vise at armaturene inklusive strømforsyningsenhetene ikke gir støy i nødnettets frekvensområde ( MHz). Det skal foreligge en samsvarserklæring fra prosjekterende om at hele lysanlegget med infrastruktur og styring tilfredsstiller EMC-direktivet og forskrift om elektriske lavspenningsanlegg (fel) § 33.

26 STØYPROBLEMATIKK VED BRUK AV LED I TUNNEL
Kriterier for bruk av LED i tunnel: Det skal foreligge en samsvarserklæring fra utførende entreprenør at anlegget er bygget og kontrollert iht. EMC-direktivet og fel § 33. Testrapport for måling av støy skal foreligge som en del av dokumentasjonen. Testrapporten skal vise at det ikke finnes støy i frekvensområdet til nødnettbåndet.

27 HID / lysrør LED.

28 E39 Brekktunnelen, Skaun, Sør-Trøndelag
E39 Brekktunnelen, Skaun, Sør-Trøndelag. TLED 1FAS og TLED 0H armaturer, AEC Illuminazione.

29 Rv 7 Ørgenviktunnelen, Ringerike/Krødsherad, Buskerud
Rv 7 Ørgenviktunnelen, Ringerike/Krødsherad, Buskerud. TLED 0H og Tzero HID armaturer, AEC Illuminazione.

30 E6 Morskogtunnelen, Eidsvoll, Akershus
E6 Morskogtunnelen, Eidsvoll, Akershus. Tzero HID og Tzero FLU-S-IN armaturer, AEC Illuminazione.

31 Fv 150 Lørentunnelen, Oslo. Tzero FLU-S-IN og Tzero HID armaturer, AEC Illuminazione.

32 E18 Sandbekkåstunnelen, Larvik, Vestfold
E18 Sandbekkåstunnelen, Larvik, Vestfold. Tzero FLU-S-IN og Tzero HID armaturer, AEC Illuminazione.

33 E18 Skykrysset miljøkulvert, Larvik, Vestfold
E18 Skykrysset miljøkulvert, Larvik, Vestfold. Tzero FLU-S-IN armaturer, AEC Illuminazione.

34 SAMFERDSEL-, ARENA- OG STEMNINGSBELYSNING
HOVEDKONTOR/PROSJEKTAVDELING: Sandavegen 19, 3802 Bø i Telemark Tlf: | Faks: E-post: SALGSAVDELING OSLO: Karihaugveien 89, 1086 Oslo Rune Staavi, tlf: Lars Chr Oppegaard, tlf: AVDELINGSKONTOR BERGEN: Kai Erik Holmefjord, tlf: AVDELINGSKONTOR HAMAR: Arve Solhaug, tlf: AVDELINGSKONTOR LANGESUND: Helge Rørholt, tlf AVDELINGSKONTOR MOSS: Kjell Vidar Myhre, tlf: AVDELINGSKONTOR TØNSBERG: Svein Ove Sunde, tlf


Laste ned ppt "SAMFERDSEL-, ARENA- OG STEMNINGSBELYSNING"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google