Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Prehospital klinikk Prehospital klinikk har 740 ansatte

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Prehospital klinikk Prehospital klinikk har 740 ansatte"— Utskrift av presentasjonen:

1 Kollegastøtte ved Prehospital klinikk Oslo universitetssykehus HF Jon Våge EFOK-medarbeider

2 Prehospital klinikk Prehospital klinikk har 740 ansatte
Klinikken består av fire avdelinger: Akuttmedisinsk kommunikasjonssentral (AMK) Ambulanseavdelingen Luftambulanseavdelingen Pasientreiseavdelingen

3 Ambulanseavdelingen i Oslo og Akershus
Ambulanseavdelingen utfører omlag ambulanseoppdrag årlig og har 467 ansatte. I tillegg kommer studenter og lærlinger. Ambulanseavdelingen er oppsatt med 45 akuttambulanser på dagtid og 29 akuttambulanser om natten.    Ambulanseberedskapen i Oslo og Akershus er organisert i fem ambulanseområder med 15 underliggende ambulansestasjoner

4 Akuttmedisinsk kommunikasjonssentral (AMK)
Akuttmedisinsk kommunikasjonssentral (AMK Oslo) håndterer akuttmedisinsk nødmeldings- og kommunikasjonstjeneste for fylkene Oslo, Akershus og Østfold. Rundt 100 ansatte. Operasjonsområdet omfatter om lag 1,5 millioner innbyggere. AMK Oslo håndterer også luftambulanseoperasjoner i Helse Sør-Øst og har også funksjon som regional AMK-sentral ved ekstraordinære hendelser og situasjoner. I 2014 håndterte AMK Oslo samtaler som tilsvarer om lag samtaler pr. mnd. I tillegg kommer samtaler mellom biler via radiosamband som utgjør ca samtaler pr år.

5 EFOK Emosjonell førstehjelp og krisehåndtering En del av oppdraget….

6 EFOK – kollegastøtte i Prehospital klinikk
EFOK er organisert direkte i Prehospital klinikk, som egen enhet. Eget budsjett for lønn, drift og utdanning. 10 personer som inngår i vaktordning. Alle EFOK-medarbeidere kompenseres for å være i ordningen, og har sitt daglige virke ved en av klinikkens avdelinger. Vaktordning som går på rundgang – 2 uker sammenhengende vakt. Vakttelefon 24 timer i døgnet, hele året.

7 Målsetting og målgruppe
Hovedmålet er å forebygge ettervirkninger av sterke opplevelser, igangsette egenbearbeiding av tanker, følelser og fantasier – med redusert sykefravær som resultat. Målgruppe er alle som utfører arbeid på vegne av klinikken: Ambulanse AMK Luftambulanse Pasientreiser Kompetanse Administrasjon Frivillige, hospitanter

8 Utdanning Høgskolegodkjent videreutdanning i psykisk stress- og krisebearbeidelse, inntil 60 studiepoeng (Psykotraumatologi RITS®). Alle i EFOK har utdanning via Soscon. EFOK-personell må minimum inneha grunnleggende del (Trinn1 - 4). 7 av 10 har i dag avansert del (Trinn 7 og 8).

9 Organisasjon og ansvar
Klinikkleder er ansvarlig for at: EFOK er en integrert del av HMS-arbeidet i klinikken. Instrukser og retningslinjer er godkjent for EFOKs arbeid. Defusing og debriefing etter hendelser kompenseres i henhold til overenskomsten. De ansattes organisasjoner er involvert. Leder av EFOK skal: Lede og koordinere EFOKs daglige arbeid. Virksomhetsrapportere årlig overfor klinikkleder. Koordinere slik at alle som har behov for emosjonell oppfølging får dette etter gjeldende instruks. Avklare hvem som på profesjonelt nivå kan kontaktes ved behov.

10 Organisasjon og ansvar
EFOK-vakt: EFOK-personell inngår i egen vaktordning. Dette innebærer for- og bakvakt. EFOK-vakten skal alltid være tilgjengelig i vaktperioden. EFOK-vakten skal ved henvendelse gjøre en vurdering av om og når tiltak skal iverksettes. Ved behov for øyeblikkelige tiltak skal EFOK-vakt koordinere dette med vakthavende områdeleder eller operativ leder (02). EFOK-vakten kan være med i forbindelse med teknisk gjennomgang og samtale, etter samråd med O2 eller leder ambulanse. Ved større hendelser skal EFOK-vakten være til stede ved planlagt teknisk gjennomgang i etterkant av hendelsen.

11 Organisasjon og ansvar
EFOK-vakt (fortsettelse): Alt personell som er en del av hendelsen skal være med i samtalene som måtte følge. Har EFOK-vakten selv vært delaktig i hendelsen, skal leder for EFOK varsles og en annen EFOK-representant vil bli tilkalt. Kan søke bistand hos psykiatrisk klinikk – Oslo universitetssykehus i samråd med leder EFOK. Ved tap/skade av kollega kan EFOK-vakten bistå ledelsen med å varsle pårørende. Bidra ved sorgbearbeidelse/minnestunder. Overholde streng taushetsplikt både utad og innad i gruppen, også etter at man har avsluttet arbeidet som EFOK-representant.

12 Organisasjon og ansvar
Ledere på vakt - Operasjonsledere (OPL) og Operative ledere (O2) skal: Holde seg orientert om hendelser, blant annet ved å lytte på samband. Fange opp og videreformidle mulig belastende hendelser til EFOK-vakt. Alltid varsle EFOK-vakt når personell har blitt utsatt for vold-/trusselhendelser, ved oppdrag hvor tilbakemeldingene tilsier det, eller ved mistanke om behov for emosjonell oppfølging. Sørge for å finne egnet lokale i samarbeid med EFOK-vakt ved alvorlige hendelser som krever umiddelbar oppfølging. Forebygge psykiske belastninger gjennom informasjon om EFOK.

13 Hvem kan varsle EFOK? - ALLE…. AMK OLH/02 EFOK Hendelse Individuelt
Leder ambulanse Individuelt Hendelse SKAL BØR KAN EFOK - vakt - direkte Individuelt Kollega Ledere ”Signaler” ”Adferd”

14 Gjennomføring av samtaler
EFOK skal ivareta personellet som gruppe og som enkeltindivid, for å kunne bidra til å redusere sykefravær og bedre arbeidsmiljøet. EFOK-vakt har ansvar for å igangsette samtaler og videre oppfølging etter gjeldende instrukser. Samtaler etter emosjonelt belastende oppdrag deles inn i to kategorier, bør (som tilbud) og skal (som pålegg). Samtaler gjennomføres og planlegges i forhold til tilbakemeldinger og behov. Ved hendelser av mild og moderat karakter styres samtalene av EFOK-vakt og er ment som et tilbud i etterkant. Hendelser av alvorlig, ekstrem eller katastrofal karakter inngår som ”pålagt oppfølging” og skal således gjennomføres av EFOK-personell som debriefing.

15 Defusing og formell avlastningssamtale
Når bør defusing gjennomføres? Vold - trusselsituasjon: Hendelsen har ikke fått fysiske konsekvenser (eget personell), men er av så sterk karakter at det føles ubehagelig/vondt. Trafikkuhell: Alvorlig trafikkuhell uten personskade, hvor personellet er involvert, og den subjektive opplevelsen er meget sterk. Oppdragets art: Ulykker med alvorlig skadeomfang og kraftige inntrykk. Kvestelse og dødsulykke hvor barn er involvert. Andre forhold: Defusing kan gjennomføres etter situasjoner hvor den enkelte utøver gir uttrykk for maktesløshet, utbrenthet og utilstrekkelighet knyttet opp mot konkrete arbeidsoppgaver. Situasjoner oppleves ulikt av enkeltmennesker. Dette kan føre til at sterke subjektive opplevelser vil kreve debriefing.

16 Individuell- og gruppedebriefing
Når skal debriefing gjennomføres? Vold - trusselsituasjon: Alvorlig hendelse som har medført fysiske konsekvenser. Reelle trusler og voldshendelser. Gisselsituasjoner. Trafikkulykke: Trafikkulykke der eget personell skades eller dør, eller der eget personell er involvert i annens personskade eller død. Oppdragets art: Katastrofer. Store ulykker. Arbeidsulykke (eget personell) med alvorlig skade/død. Feilbehandling med alvorlig konsekvens for pasient. Indirekte skyld for påført skade/død av kollega/pasient. Nær familie eller kollega er involvert i alvorlig hendelse eller død.

17 Emosjonelle belastninger i hverdagen
Store/alvorlige hendelser Det hverdagslige Det triste Mengde oppdrag Økt krav fra ”alle” Kunnskap/erfaring Materiell Arbeidsmiljø Fysiske belastninger Ellers i livet? Hva når ”ryggsekken” er full?

18 Skal ikke sykeliggjøre……
18 Skal ikke sykeliggjøre…… ….Sterke psykiske belastninger er en del av de påkjenninger vi utsettes for i vårt yrke…. ….. Det må bare settes i system

19 Helsedirektoratet etter 22.07.11 Vurderinger i rapporten:
Vurderinger i rapporten: «EFOK er et etablert system som benyttes ved store, alvorlige hendelser…» «Det vurderes som positivt at EFOK var raskt inne og foretok registrering, emosjonell kartlegging og deretter individuell oppfølging og debrifing, samtidig som det ble understreket at det ikke var aktuelt med debriefing i den helt akutte fasen da inntrykkene var for ferske».

20 Hendelser som har utløst EFOK

21 Personer i EFOK-samtaler

22 22 Taushetsplikt Alle i EFOK har taushetsplikt i forhold til henvendelser og samtaler (som har med EFOK å gjøre). Dette gjelder også innad i gruppen. Personer som har vært i samtale, kan kun fortelle om seg selv og ingen andre.


Laste ned ppt "Prehospital klinikk Prehospital klinikk har 740 ansatte"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google