Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertOda Arntsen Endret for 7 år siden
2
Innhold Bruk av datamaskinen som tavle IKT i simuleringer og datalogging IKT som informasjonskanal
3
...fra læreplanene... Miljø og naturfag 8-10 klasse –... Elevane skal kunne bruke informasjonsteknologi som eit hjelpemiddel... –...Elevane skal vere fortrulege med og kunne bruke informasjonsteknologi for å søkje, omarbeide og formidle informasjon... Naturfag og 2 og 3 BI –... Der det er naturlig bør informasjonsteknologi nyttes som hjelpemiddel...
4
Noen “myter” om bruk av IKT IKT bedrer både innlæringsmåtene og elevenes prestasjoner IKT-kunnskap bør læres så tidlig som mulig, så elevene ikke sakker akterut Morgendagens arbeidskraft blir kon- konkurransedyktig kun ved bruk av IKT IKT, spesielt Internett, knytter elevene nærmere lærere, andre skoler og elever. Skoledagen “krydres”, man får følese av “virkelig liv”, og får utvidet horisont
5
Del 1 Bruk av datamaskinen som “tavle”
6
1: Krav til utstyr PC-prosjektør, lerret (LCD-plate og overhead-prosjektør), event.TV m adapter “Enkle” tegne/tekst programmer –MS Word –ClarisWorks Presentasjonsprogrammer –Eks. PowerPoint
7
2: Anvendelse Erstatte/supplere tradisjonell tavle Skrive, tegne og flytte på objekter “Tanke-sortering” Eksempler: –Forklare proteinsyntesen –“Strukturere” diskusjoner –Lage gode presentasjoner –Lage enkle multimediapresentasjoner
8
Forklaring av proteinsyntesen Program: ClarisWorks Men!!!!: –De fleste Windows/Mac- baserte tekstbehandlere eller tegneprogram kan brukes Problem: –Hvordan vise “dynamikken” i proteinsyntesen –__________
9
Bruk av presentasjons- program (PowerPoint) “Foredrag” –Strukturert formidling med stram “regi” Enkle multimediapresentasjoner Planlegging av undervisning Produksjon av “hand-outs”/skriftlig materiale Produksjon av lysbilder/transparenter
10
Eksempel på fine lysbilder Mulighet til å blande tekst og grafikk
12
Vise enkle animasjoner Kilde: Natur og miljøfag for 8. klasse, Cappelen
13
Vise filmer Kilde: NRK/Natur og miljøfag for 8. klasse, Cappelen
14
Del 2 Bruk av dataloggere Bruk av ”pedagogisk” programvare
15
Dataloggere Hensikt og muligheter Registrere/samle inn data –Lyd, lys, pH, trykk, puls,fuktighet, temperatur, spenning, strømstyrke, motstand osv Behandle data –Lage integraler, derivasjoner, lineære tilnærminger, gjøre statistiske beregninger Presentere resultater –Vise grafer, lage tabeller osv
16
Hensikt Gjøre målinger av forløp over kort eller lang tid Behandle, visualisere, analysere data Bruksområder –På lab. –Som værstasjon/klimastasjon –Forsøk i hjemmet eller nærmiljøet
19
Økologg Følgende følere er inkludert Temperatur Lysstyrke Barometertrykk Luftfuktighet Lyd
20
“Pedagogisk” programvare og elektroniske “bøker” Rene spill –Eks. Sim City, Sim Farm Databaser –Oppslagsverk, “multimediabøker” Simuleringsprogrammer Kombinasjonsprogrammer
21
Generelt om simuleringer Fordeler og ulemper ved bruk av simuleringsprogrammer Bruk av simuleringer og holdninger til faget og naturen –Noen resultater fra et feltforsøk Simuleringer på godt og vondt
22
Simuleringsprogrammer Tre nivåer Essensielt verktøy for å vise en del prosesser –F. eks. Komplekse, farlige eller langsomme/raske prosesser Supplement til laboratorieøvinger Erstatning av laboratorieøvinger og feltundervisning
23
Komplekse prosesser Fotosyntesen
24
Supplement til lab. Eks.: Optikk
25
Erstatning av lab. øvinger Eks.: syre-base titrering
26
Simuleringer Nettbaserte simuleringer –Enkle javascript (Eks: Syre-base titrering)Enkle javascript (Eks: Syre-base titrering) –Biology On-LineBiology On-Line http://biologylab.awlonline.com/ –LogalLogal http://www.riverdeep.net Programmer som installeres lokalt
27
Fordelene ved å bruke simuleringer Raske beregninger –Statistiske analyser Behandling av store mengder data Grafiske presentasjoner –Kurver, bilder, filmer, tegninger Lyd “Edutainment”
28
I naturfagtimene kan elevene utføre “eksperimenter” som er: Billige Enkle/praktiske å gjennomføre Ufarlige Raske å gjennomføre Med stor kompleksitet –Viser utvikling over lang tid –Kan behandle mange variable
29
Del 3 IKT som informasjonskanal Innhenting og utveksling av informasjon
30
Bruk av Internett Generelt om Internett Bruk av Internett i prosjekt arbeid Informasjonssøking Bruk av nettavis
31
Din maskin med programvare En tjener som formidler vev- sider Din vev-side “Informasjonsvei” på Internett Brukere med adgang til vev- sider
32
Noen “termer” html=hypertext markup language (“vev- språket”) URL=Uniform Resource Locator (adresse) http=hypertext transfer protocol Domain/Domene=navn på tjener (“server”) Directorypath/“mappesti”=organiser-ing av fil på PC Sidenavn=filnavn på en vevside http://www.vg.no/ sport/fotball/99_00/cp.htm Protokoll Domene Sti Sidenavn
34
”Tradisjonell” og ”Styrt” bruk av Internett ”Tradisjonell” prosjektundervisning med bruk av Internett til informa- sjonsinnhenting ”Styrt” bruk med Internett i inform-asjons og kunnskaps-utveksling –WISE prosjektet –Bruk av nettavis til formidling av informasjon
35
Noen mål for et prosjektarbeid Elevene bør kunne: Vurdere vitenskapelige utsagn, og uttrykke sine egne teorier og forklaringer –Formulere, fortelle, forklare, argumentere, motivere Gjøre sine tanker synlige –Vise, anskueliggjøre, illustrere Utvikle forståelse av naturvitenskap i samarbeid med medelever –Samtale, diskutere, samarbeide Få grunnlag for livslang læring –Reflektere, tilpasse, eksperimentere, skape
36
Informasjonssøking med IKT “Forarbeid”-Innledningsfase “Feltarbeid”-Arbeidsfase Læring/Prosesseringsfase
37
Modell for kunnskapskonstruksjon Valg av problemområde og problem Valg av info-kilde og søkemetode Informasjonssøking Valg av informasjon Bearbeiding av informasjon Konstruksjon av kunnskap Presentasjon av informasjon
38
Valg av problemområde og problem –Samarbeid mellom lærer/elev –Hva er interessant i forhold til elevene/ pensum ol. –Undersøke, beskrive sammenhenger, gjøre antakelser –Målet må være å få svar på spørsmål Forarbeid
39
Valg av informasjonskilde og søkemetode –Hva finnes av kilder (CD-ROM, Internett)? –Hva kan man forvente å finne –Hvordan bruke kildene (søke-metoder ol.) –Hvor, når og hvor lenge skal man søke –Gruppestørrelse Forarbeid
40
“Feltrarbeid”-Arbeidsfase Søke informasjon Samle informasjon –Utskrifter, bearbeide bilder, bearbeide tekster Utvalg av informasjon –Tekst, bilder, filmer, lyd
41
Læring/Prosesseringsfase Hva er det man forstår/ikke forstår (tolkingsprosess) Hvilke spørsmål blir besvart (koplingsprosess) Konklusjoner/sluttsatser/opp-summering (analyseprosess)
42
Hvordan kan materialet anvendes for en presentasjon? –Skriftlig rapport, foredrag, WWW, “multimedia” Hvilke hjelpemidler trengs? –Skriver, lysbildeproduksjon/framviser, PC, programmer Hva trengs av hjelp? Læring/Prosesseringsfase Presentasjon
43
Oppsummering Eleven skal kunne: Formulere, fortelle, forklare, argumentere, motivere (verbal funksjon) Vise, anskueliggjøre, illustrere (visuell/auditiv funksjon) Samtale, diskutere, samarbeide (sosial funksjon) Tilpasse, eksperimentere, skape (praktisk/konstruktiv funksjon)
44
Presentasjoner (av prosjektarbeid) på WWW Lage vevsider på nettet Bruke en nettavis
45
Nettavis Muligheter for elever å presentere –nyheter –informasjon –resultater fra prosjekter, felt og lab Læreren er redaktør Elevene er journalister Avisen er tilgjengelig for alle på WWW
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.