ADJEKTIV.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kasus Mannen elsker mannen. Der Mann liebt den Mann. Die Frau gibt ihn dem Tiger. Die Frau gibt ihm den Tiger.
Advertisements

L'adjectif Hva er et adjektiv?.
ADVERB.
Små ting i et hus. Ord fra hverdagen 1.
Verbal a) Form Verbalet blir dannet av verbene i setningen.
Konferansebidrag v. Verena Bentzen
Kapittel 21 Transportsystemet i Oslo
L'adjectif Hva er et adjektiv?.
Moderne undervisning i Nord-norsk dialekt Grammatikk.
Adjektiv – språkets krydder
Setningsledd: Verbal, subjekt, objekt, indirekte objekt, predikativ, adverbial, konjunksjonal, subjunksjonal.
Onsdag 20. juni 2012.
Kapittel 6 c Sett inn substantivene og adjektivene i riktig form
Valencia.
Samling 1, HiØ 20. og 21. sept Fagspesifikk del 1, Etterutdanningskurs for lærere Tysk på barnetrinnet.
1 Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson Kursmøte 4Adjektiv Adjektiv.
ADVERB Han går inn. hvor=sted Tor skriver pent. hvordan=måte
Hvem er eldst? Petra er eldre enn Else Petra er 83 år gammel
Oppgave 12 side 117 – 121 i arbeidsboken
Partisipp I norsk.
Kontekstfri grammatikk Endelig mengde T av terminal(symbol)er Endelig mengde V av ikke-terminal(symbol)er Startsymbol S Endelig mengde P av produksjoner.
Verdensreligioner En sammenlikning.
Die Natrium-Kalium-Pumpe
Morfologi.
Klassenschilder Tür, Toilette, Bücherei, Lesepause, Lesestunde Hausschuhe Bilder von pixabay.com, clker.com.
ADJEKTIV.
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
PREPOSISJONER.
Fenster: Freizeit. I min fritid In meiner Freizeit … … liker jeg å gå på kino. … gehe ich gern ins Kino Jeg liker å gå ut. Ich gehe gern aus/ weg.
MON PETIT MONDE -bruke grunnleggende språklige strukturer : 1) - adjektiv og 2) adjektivets plassering, -Forstå og bruke et ordforråd som dekker dagligdagse.
© Andreas Gebert/NTB Scanpix. Læringsmål kapittel 7 -drøfte sider ved dagligliv, skikker og levemåter i språkområdet og i Norge -lese lengre autentiske.
1 Tema Vg1, kap 9 Olav Christopher Jenssen: Edition Biographie, 1997 Galleri Ris © Olav Christopher Jensen/BONO 2009.
Uke Norsk: Jeg kan fortelle med et klart og tydelig budskap, både skriftlig og muntlig. Matte: Jeg kan sette opp og regne divisjonsstykker.
Uke Norsk: Jeg kan fortelle fakta om Asbjørnsen og Moe. Jeg kan skrive eventyr og ha med de viktigste eventyrkjennetegn. Matte: Jeg forstår.
Substantiv er navn på Personer: Ola, Kari, Azeb, Olga, Meaza, Faizal Steder: Norge, Somalia, Norefjord, Rollag, Oslofjorden Dyr: en hund, en katt,en løve,
Substantiv Substantiv er namn på noko eller nokon: F.eks: Ein bil, ei seng, eit hus, Petter, Trondheim, osv. Substantiv har tre kjønn: Hankjønn:Ein bil.
Hah! Lett! (lettare, lettast). Adjektiv: Adjektivet beskriv personar og ting, og seier noko om eigenskapar ved substantivet. Eksempel: ‐Ein sint mann.
Grammatikk. Ordklassene 1.Verb 2.Substantiv 3.Adjektiver 4.Pronomen 5.Determinativ 6.Preposisjoner 7.Konjunksjoner 8.Subjunksjoner 9.Interjeksjoner 10.Adverb.
Uke 19 og Norsk: Jeg kan replikkene mine i eventyret og kan «spille» rollen min. Matte: Jeg kan oppstilt multiplikasjon med desimaltall.
Uke Norsk: Jeg er en god eventyrforteller. Jeg kan kjennetegnene på et eventyr og vet hva som er undereventyr og dyreeventyr. Matte: Jeg.
LE PASSÉ COMPOSÉ (Presens perfektum). Passé composé dannes av presens av verbet avoir og perfektum partisipp av hovedverbet. Passé composé dannes av presens.
ADVERB - ADVERBS. Adverbet er knyttet til verbet. Adverbet sier noe om verbet. Det kan si noe om hvilket sted og på hvilken måte verbhandlingen foregår.
Panorama Vg1 Kapittel 12 Grammatiske særtrekk ved norsk språk Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne -forklare grammatiske særtrekk.
Språkhistorie – Norrøn tid (ca ) Litteratur: Otnes og Aamotsbakken 2006.
UTVALGTE MOTIVER FRA VRÅDAL OG TINN
Mon petit monde bruke grunnleggende språklige strukturer : 1) - adjektiv og 2) adjektivets plassering, Forstå og bruke et ordforråd som dekker dagligdagse.
© Leonhard Foeger/Reuters/NTB Scanpix
Grammatikkurs Engelsk 9. trinn
ARTIKLENE ~ Analyse ~.
Kapittel 5 Hjemme hos oss.
LEDDSETNINGER 23/10.
Norsk som fremmedspråk Side 131
b) Sett inn adjektivene og substantivene i bestemt form entall eller flertall, med bestemt artikkel.
b) Sett inn adjektivene og substantivene i bestemt form entall eller flertall, med bestemt artikkel.
Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig.
Kapittel 25 Othilie i barnehagen
Eine Tradition in Deutschland: Karneval Fasching
Det lønner seg å lære tysk!
Elementær innføring i grammatikk for RUS1110
Fenster: Fakten über Österreich
Eiendomsord i nominativ
Komparasjon av adjektiv og adverb
Die Schweiz - Vindu -.
Overskrift framside.
Si substantivene, verbene og adjektivene. 
Hessische Computeranleitung
Sett inn substantivene og adjektivene i riktig form
Ord som beskriver En stor hatt Ei skummel rotte
Elementær innføring i grammatikk for RUS1110
Fenster: Freizeit.
Utskrift av presentasjonen:

ADJEKTIV

→ Forteller hvordan noe eller noen er

Regelrett gradbøying av adjektiv → Bøyningsendinger Positiv Komparativ Superlativ Schön (vakker) Schöner (vakrere) Der/die/das schönste – am schönsten (den/det vakreste – vakrest)

Die blaue Hose ist schön. Die rote Hose ist schöner. Die braune Hose ist die schönste/am schönsten.

-el/-er Mister e i komparativ dunkel dunkler der/die/das dunkelste/ am dunkelsten D, t, s, β og z får endelsen –est i superlativ stolz stolzer Stolzeste/am stolzesten

Artikkelformen → Der/die/das schönste Brukes når subjektet sammenliknes med andre Hier sind die schönsten Rosen. (pl)  

Am-formen → Kan ikke brukes når adjektivet står foran et substantiv Sammenliknes med seg selv Anna ist im Englisch die Beste. (den beste i gruppa) Anna ist im Englisch am besten. (Annas beste fag)  

Sammenlikning Wie i positiv Als i komparativ