FYR i Akershus -fjerde skoleringsdag- 29.april 2015 Anne Berge, utviklingsleder Elisabeth Kjøle, knutepunktlærer matematikk Arbeidsgruppa ved Vestby videregående.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ditt valg! Idrettsfag • Musikk, dans og drama Studiespesialisering
Advertisements

Fellesfag Yrkesretting Relevans
Forsering av fag på høyere nivå - forseringsprosjektet
Øvelse i utdanningsvalg for foresatte i grunnskolen
Yrkesfaglig konferanse Opptek Tysværtunet, 18.oktober 2012
Nasjonal digital læringsarena
• Teknikk og industriell produksjon • Elektrofag • Bygg- og anleggsteknikk • Restaurant- og næringsmiddelfag • Helse- og sosialfag • Design, medier og.
Det vanskelige valget En orientering om muligheter.
Slåtthaug videregående skole
FYR Ny GIV
1 Etterutdanningstilbud ved PLU Organisering av arbeidet •Prosjektgruppen for elev- og lærlingevurdering ved PLU •Planen ble utarbeidet av fagansvarlig/i.
Foreldremøte 9. trinn 01. April 2014.
Informasjon til minoritetsspråklige elever og foresatte
Pressekonferanse Kunnskapsminister Kristin Halvorsen 23.august 2012 Økt gjennomføring i videregående opplæring.
IKO – Ny GIV, én gruppe Struktur - pedagogikk
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR VG1
Den autentiske læringsdialogen
Ny GIV i Akershusskolen
FYR ved Skedsmo vgs - Knutepunktskole
LK06 – fra ord til handling Prosjekt Åfjord vgs/Rissa vgs
Videregående opplæring -NYE VEGER -NYE MULIGHETER NYE UTFORDRINGER.
Hjalmar Johansen videregående skole
Velkommen til Hjalmar Johansen vgs.
Oppstart vår 2013 Engasjerte og tillitsskapende FYR-lærere fra CHL.
Karriereveiledning for 8. klasse på Holtan ungdomsskole aase
Karriereveiledning for 9. klasse på Holtan ungdomsskole aase
Borgund vgs Borgund VGS Yrkesfagskole i Møre og Romsdal Møre og Romsdal fylkeskommune.
INTERNASJONALISERING ARBEIDSUTPLASSERING FOR ELEVER SOM TAR DOBBELKOMPETANSE Lier vgs september 2014.
Informasjon om søknad til videregående opplæring Torsdag 13.september 2012 Nina Hågensen Venås rådgiver Mail: Informasjon.
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
-Ein tydeleg medspelar Ny i videregående opplæring Skoleåret 2014/2015.
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
Rådgiverkonferansen v/ Jan Larsen Daglig leder av Tre-Ringen og leder av koordineringsgruppen for Forum for Fagopplæring (Opplæringskontorene)
FYR ved Nesbru vgs. – erfaringer, tips og råd.
FYR-prosjektet og 4. skoleringsdag
Digitale tips til bruk i FYR- arbeidet
Fellesfag Yrkesretting Relevans Fellesfag og yrkesfag: Hvordan bruke fellesfag i prosjekt til fordypning? Opplæringskonferansen 2014, 28. og 29. januar.
VALG AV SPRÅKFAG. FREMMEDSPRÅK :  SPANSK  TYSK SPRÅKLIG FORDYPNING:  NORSK  ENGELSK.
Polarsirkelen videregående skole. Utdanningsprogram Studieforberedende Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Medier og kommunikasjon Kunst,
Gjeldende per Side 1 Ditt valg! Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Bygg- og anleggsteknikk Design og håndverk Elektrofag Helse-
Maritim lærerkonferanse Gardermoen, april 2015.
Utdanningssektoren Østlandssamarbeidet
Oppdatert Side 1 Ditt valg! Idrettsfag Kunst, design og arkitektur Medier og kommunikasjon Musikk, dans og drama Studiespesialisering Bygg-
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Borgund vgs FYR I PRAKSIS. Stolte fagfolk for framtida Ein arena for personleg, fagleg og sosial vekst gjennom samhandling (frå skolen si pedagogiske.
Hospitering Opplæringsavdelinga. Monica Håkonsli -
Holmestrand videregående skole FYR-arbeid, presentasjon
Medbestemmelsesmøte 21.januar 2013 Foto: Bjarne Eriksen.
FORELDREMØTE 10. TRINN 15. SEPTEMBER 2015 Om arbeidsuka Om Yrkesvalgmessa Om videregående opplæring Inger Line Hvaal Rådgiver, Karuss skole.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Side 1 Utdanningsprogramma Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Medium og kommunikasjon Kunst, design og arkitektur Bygg- og anleggsteknikk.
FYLKENES INFORMASJONSTJENESTE FOR SØKERE TIL VIDEREGÅENDE OPPLÆRING Videregående opplæring i Follo Ås ungdomsskole – 14. september 2016.
Videregående opplæring i Follo
Informasjon fra rådgiver 8. trinn
FYR - fellesfag, yrkesretting, relevans
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre
Arbeidet med ny tilbudsstruktur for yrkesfag
Internasjonalisering
Foreldremøte 10. trinn Velkommen Roar Bjarne Kvamme.
Forskrift til Opplæringslova
Fra styringsdialog til lederdialog
Fagforbundet Vest-Agder
Utdanningsavdelingen Inntak og fagopplæring
VALG AV 2. FREMMEDSPRÅK ELLER FORDYPNING PÅ UNGDOMSSKOLEN
NY STRUKTUR.
NY GIV over i Ungdomstrinn i utvikling
SKOLEUTVIKLING GJENNOM ERASMUS+
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE OM VGS
Utdanningsvalg 10. trinn -valg av videregående opplæring
Utskrift av presentasjonen:

FYR i Akershus -fjerde skoleringsdag- 29.april 2015 Anne Berge, utviklingsleder Elisabeth Kjøle, knutepunktlærer matematikk Arbeidsgruppa ved Vestby videregående skole

FYR i Akershus -fjerde skoleringsdag- 1. Spor etter FYR - hva ser vi etter? 2. Hvordan vet vi at det vi gjør får effekt i praksis?

FYR i Akershus -fjerde skoleringsdag- 1.Spor etter FYR- hva ser vi etter? Målet med FYR: å forbedre yrkesrettingen av fellesfagene å øke elevenes motivasjon for fellesfagene å skape identitet å skape retning å øke gjennomføringen i videregående opplæring Gjennom: å samarbeide om utvikling av undervisningsressurser å utvikle en kultur for samarbeid å skape felles holdninger organisasjonsutvikling og -læring

FYR i Akershus -fjerde skoleringsdag- 1. Spor etter FYR - hva ser vi etter? forts. Gjennom organisasjonsutvikling og –læring skape: -struktur -kultur -kunnskapsdeling Kilde; FYR-DELINGSSAMLING, dag 3 MK, RM,NA og SS – Marit C. Synnevåg, mcs:consult

FYR i Akershus -fjerde skoleringsdag- 1.Spor etter FYR - hva finner vi? Lærerne Samarbeid mellom programfaglærere og fellesfaglærere om utvikling av undervisningsressurser Samarbeidsstrukturer og kulturer Hospitering Felles holdninger Elevene Økt motivasjon Økt fullført og bestått Identitet og retning, søke læreplass Skolen Organisasjonsutvikling og -læring: - Struktur, Kultur, Kunnskapsdeling - FYR - Den gode Akershusskolen

FYR i Akershus -fjerde skoleringsdag- 1.Spor etter FYR - hva finner vi? Lærerne Samarbeid mellom programfaglærere og fellesfaglærere om utvikling av undervisningsressurser: JA «Jeg registrerer at det å samles på denne måten, programfaglærere og fellesfaglærere er veldig bra.» «Veldig viktig at disse gruppene blir samlet og en samtale med fokus på elevene kommer i gang.» Samarbeidsstrukturer og kulturer: JA «Jeg registrerer at det å samles på denne måten, programfaglærere og fellesfaglærere er veldig bra.» «Veldig viktig at disse gruppene blir samlet og en samtale med fokus på elevene kommer i gang.» Hospitering: JA «Veldig bra tiltak som bør brukes av alle.» Felles holdninger: Eks: Matte: mengdeforhold, viktig begge steder Engelsk: internasjonalt yrke, viktig begge steder Norsk: kommunisere, skrive meny, viktig begge steder «Alle ønsker at det skal gå elevene vel……. Da må grunnleggende holdninger ligge i bunn både hos lærere og elever.»

FYR i Akershus -fjerde skoleringsdag-

1.Spor etter FYR- hva finner vi? Elevene: Økt motivasjon: JA og NEI Økt fullført og bestått: JA Identitet og retning, søke læreplass: JA

9 1.1 Motivasjon Bygg- og anleggsteknikk -3,573,623,683,783,963,98

Motivasjon Restaurant- og matfag -4,213,684,03,723,953,28

11 Fullført og bestått - Yrkesfag Bygg- og anleggsteknikk76,782,975,078,386,394,5 -

12 Fullført og bestått - Yrkesfag Restaurant- og matfag55,773,071,771,483,678,8 -

Relevant opplæring Vestby VGS _ ,653,84

Relevant opplæring Bygg- og anleggsteknikk ,454,13

Relevant opplæring Restaurant- og matfag ,33,61

FYR i Akershus -fjerde skoleringsdag- Bare 14 av våre yrkesfagelever søker i 3PB i år

FYR i Akershus -fjerde skoleringsdag- 1.Spor etter FYR- hva finner vi? Skolen: Organisasjonsutvikling og -læring: -Struktur, Kultur, Kunnskapsdeling -FYR - Den gode Akershusskolen

FYR i Akershus -fjerde skoleringsdag-

2. Hvordan vet vi at det vi gjør får effekt i praksis? Fullført og bestått? Fravær? Elevundersøkelsen? Undervisningsvurderingen? Annet?

Levert av Conexus AS Fullført Fullført og bestått %n=% % % % Vestby VGS (13-14) Bygg- og anleggsteknikk (13- 14) Design og håndverk (13-14) Restaurant- og matfag (13-14) Service og samferdsel (13-14) Fullført og bestått 85,4 ↗ ,8 ↗ ,0 ↗ 36 81,7 ↘ 49 78,9 ↗ 45 Fullført og bestått - Studieforberedend e 84,5 ↗ Fullført og bestått - Yrkesfag 88,1 ↗ ,8 ↗ ,0 ↗ 36 81,7 ↘ 49 78,9 ↗ 45 Fullført og bestått - Påbygg 63,0 ↗ IndikatorerSnitt Vestby VGS (13-14) Bygg- og anleggstekni kk (13-14) Design og håndverk (13-14) Restaurant- og matfag (13-14) Service og samferdsel (13-14)

22 Dager Totalt Vestby VGS9,659,276,6211,1410,779,393,54

23 Dager Totalt Bygg- og anleggsteknikk5,096,03,596,566,75,92,83

24 Dager Totalt Restaurant- og matfag13,8811,188,229,725,6310,454,8

FYR i Akershus -fjerde skoleringsdag- Utvikle strategier for å se FYR-arbeidet som en naturlig del av institusjonaliseringen av Den gode Akershusskolens

Forbedringsarbeid Økt gjennomføring Økt læringsutbytte Møtearenaer, tid, lokalisering. (ledere) Forbedring av undervisningen gjennom profesjonalisering (lærere) Profesjonalisering gjennom god prosessledelse (ledere)

FYR i Akershus -fjerde skoleringsdag- FYR-opplegg, norsk og programfag Service- og samferdsel og transport og logistikk Faglærer i service og samferdsel og transport og logistikk startet opplegget i norsktimene. Norsklærer gikk gjennom hvordan vi setter opp en søknad og CV. Faglærerne bidro med innspill og kunnskap fra bransjen elevene skal ut i. Det ble en blanding av gjennomgang av CV og søknad og diskusjon om hva som er spesielt for denne bransjen. Etterpå skulle elevene skrive søknad på lærlingplass. Faglærerne hadde funnet fram til en del stillinger de kunne søke på. Alle lærerne gikk rundt og hjalp til. Vi hadde en del fine diskusjoner rundt søknadene. Elevene var motiverte og ivrige etter å få hjelp til dette. Vi fortsatte skriveøkten i programfagstimen uka etter. Da var norsklærer inne i de to klassene og hjalp til med skrivingen.

FYR i Akershus -fjerde skoleringsdag- 29.april 2015 Anne Berge, utviklingsleder Elisabeth Kjøle, knutepunktlærer matematikk Arbeidsgruppa ved Vestby videregående skole