For å skape et positivt skolemiljø og motarbeide mobbing vektlegger vi: - overgangen barnehage/skole, bl.a. med jevnlige besøk siste år før skolestart.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
- Kompetanse Nettvett Hanne Svendsen- PVS kompetanse.
Advertisements

TØYENSTANDARDEN.
Alle elever har rett til et lærings- og oppvekstmiljø uten mobbing.
Klasseregler.
Foreldrekontakter Ved arbeidsutvalget i FAU Utarbeidet av Arly Hauge Presenteres onsdag av Birgitte Engestøl.
Olweus-programmet ved Sten-Tærud skole
Glitre barnehage.
BARNS TRIVSEL - VOKSNES ANSVAR
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
Olweus-programmet ved Sten-Tærud skole
Handlingsplan mot mobbing
Mosjøen oppvekstsenter:
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTER HØSTEN MED FOKUS PÅ KUNNSKAP OG GLEDE.
Velkommen til foreldremøte i 1.klasse 17.september 2014
Myra skole – foreldremøter Høsten 2011 Informasjon
Handlingsplan mot mobbing
Et inspirerende foreldreveilednings- kurs
Velkommen til foreldremøte Ål vidaregåande skole
Arbeid med et inkluderende læringsmiljø bygger på:
Et inspirerende foreldreveilednings- kurs
Erling Roland ”Skjult mobbing” Konferanse OSLO.
MOBBING OG RASISME Vg2 H3 Eleven skal kunne forklare hva mobbing og rasisme er, og drøfte forebyggende tiltak.
Forebygging og rutiner ved Mobbing
SKOLEVEGRING Oslo kommune Veileder.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE PÅ 3.TRINN! PROGRAM: Info fra FAU- representanten Barn som opplever vold – informasjon fra Gjesdal kommune Lesing og skriving.
Framgangsmåte i mobbesaker 1. 2 Ved mindre episoder: Ta affære på stedet (gjelder for alle ansatte) og marker tydelig til hver enkelt plager at dette.
HANDLINGSPLAN FOR TRIVSEL VED SOLÅS SKOLE. Formålet med planen Øke trivselen Motarbeide mobbing Oppdage mobbing tidlig Stanse mobbing tidlig.
 Fra 1. august starter vi innskolering av de nye barna på SFO.  Alle vil få mail om oppstart på SFO.  Der er to valg av SFO plass.  Dersom barnet.
Velkommen til foreldremøte. Agenda Presentasjon Lenden - ressurssenter En vanlig uke i 1.klasse Lese- og skriveopplæringen Regning Elevens arbeidsmiljø.
Høsten Adresse: minskole.no/bogafjell (som før)
VELKOMMEN TIL MARKER SKOLE Vi skal gjennomføre en uformell undersøkelse ved bruk av et digitalt verktøy, Kahoot, her i kveld. Vi ønsker derfor at dere.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE!. PROGRAM Quiz Info om klassemiljø, lekser, leksehjelp, foreldreundersøkelsen, lesediplom, utviklingssamtaler, kontakt med.
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Sosialpedagogikk på Manglerud
SMU 30.mai 2017 Olweus undersøkelsen trinn Svarprosent: 91,2%
Hvordan forebygge mobbing?
Bli med! Barn.
Dag Brustad, Eikeli videregående skole, 19. mai, 2015
Utruste til et godt liv gjennom trygghet, kunnskap og humør
«Elevenes arbeidsmiljølov» Nytt kapittel 9A
Innskoling på Sørbø VELKOMMEN.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Nye regler om skolemiljø og mobbing
Velkommen til foreldremøte!
Framgangsmåte i mobbesaker
Med rett til et trygt og godt skolemiljø
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
ELEVENES ARBEIDSMILJØ
Velkommen til Apalløkka
Velkommen til foreldremøte 1.trinn
Velkommen til Teglverket skole! Foreldremøte høsten 2017
Velkommen til foreldremøte 6. og 7.trinn
Trygt og godt skolemiljø
Velkommen til foreldremøte 4.trinn
Visjon: Aktiv læring med varme og tydelighet
Hva kan foreldre gjøre for å bidra til et godt og trygt skolemiljø?
Velkommen til Osloskolen
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
Trygt og godt skolemiljø
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Opplæringslova kapittel 9A Lovendring fra 1. august 2017
Foreldremøte Tau skole
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Nytt regelverk om skolemiljø «Nulltoleranse mot mobbing»
Klasseregler. Målsetting med dette kapitlet vise hvordan reglene kan arbeides med i klassen for å skape tilslutning og ansvarsfølelse blant elevene vise.
Handlingsplan mot krenkende adferd
mobbeatferd Former for mobbeatferd
Utskrift av presentasjonen:

For å skape et positivt skolemiljø og motarbeide mobbing vektlegger vi: - overgangen barnehage/skole, bl.a. med jevnlige besøk siste år før skolestart - foreldrekontakt allerede før 6-åringen begynner på skolen - elevsamtaler, individuelle og i klasser - elevråd - samarbeid hjem/skole - et nært samarbeid med SFO - at personalet ved skolen er markerte og tydelige voksne – elevene er våre, ikke mine og dine - miljøskapende tiltak -samarbeid på tvers av klassetrinn -inspeksjonsrutiner -kontrakt mot mobbing -tidlig inngripen i konflikter -dialogbasert konflikthåndtering HØGÅS SKOLE HANDLINGSPLAN MOT MOBBING OG KRENKENDE ORD OG HANDLINGER

Ingen skal tåle….. I denne folderen presenterer Høgås skole sin plan mot mobbing. Sammen med foreldre og elever må skolen ta ansvar for å stoppe mobbing. Dette er en viktig jobb som krever et nært samarbeid. Vi vil at Høgås skole skal være en ”mobbefri” sone, men vi er oppmerksomme på at problemet kan være til stede – og må derfor ha en handlingsplan. Velkommen til samarbeid! Rektor Jorunn Hegna Hva er mobbing? …gjentatt negativ eller ”ondsinnet” atferd fra en eller flere rettet mot en elev som har vanskelig for å forsvare seg. Gjentatt erting på en ubehagelig og sårende måte er også mobbing” (Utdanningsdirektoratet: Arbeid mot mobbing, Oslo 2011) Mobbing kan skje på mange måter: - ved fysiske overgrep (vold) - ved utestenging med ord eller kroppen - ved å si ekle ting - ved å gjøre grimaser - mobbing kan skje i og utenfor skoletida, i timer, friminutt og på sosiale medier. - mobbere bruker sms, mms, mobilkamera, e-post, blogger og hjemmesider som sine midler. - mobbing skjer mest der voksne ikke er tilstede. - ikke all krangling er mobbing. Hva gjør vi når vi får signaler om mobbing, krenkende ord og handlinger? Kontaktlærer/rektor sjekker forholdene umiddelbart. Informasjonen dokumenteres og legges i elevmappen. Kontaktlærer tar kontakt med foresatte til den det er grunn til å tro blir mobba og den antatte mobber. Eventuelt gjennomføres et møte med barn og foresatte. Avtaler gjøres og følges opp – av kontaktlærer, rektor og foresatte. Rektor må fatte enkeltvedtak ved alle henstillinger om tiltak. Den ansatte som får en henvendelse må melde fra til rektor via Kvalitetslosen.

HØGÅS SKOLE DatoKlasseUnderskrift foresatte Jeg vet hva som menes med mobbing og hva som vil skje hvis jeg mobber. Jeg vil si ifra dersom jeg vet om noen som blir mobba. KONTRAKT