Jazz På begynnelsen av 1900 tallet - en musikalsk eksplosjon – tok hele verden i besittelse.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Scenisk dans 1 Programfag 5t. Eksamensform er praktisk-muntlig gitt lokalt. Undervisningen vil innebære, praktisk arbeid som skapende, utøvende og visningsarbeid.
Advertisements

Markedsplass Flamenco Verksted Toner fra Andesfjellene Kjerringrokk 2.etasje 1.etasje Gamelan Café Verdensdag scene Bollywood Ansiktsmaling 2.etasje Afrikansk.
Intensivt uttalekurs 40 timer 40x12 setninger.
LAG EN SANG! Komposisjon.
Skaperen, ordneren og danseren
Olsok i Nore Stavkirke: kl Olsokmesse
“All of me, Why not take all of me…” Kvinner i jazzen
Musikk En multimediepresentasjon
Veileder i vurdering i musikk - introduksjon
Nils & Blåmenn Selvransakelse (akademisk). Følelsesmessig skala 1. Grensen nådd – finito 2. Grensen nådd – ultimatum, fortsetter hvis… 3. Vil ikke gjøre.
Kunstmusikken på 1900-tallet
Rockens historie En reise i tid, gjennom Rock & Roll
Jazz – Musikk for kultiverte og ukultiverte
ONSDAG  1.økt fra  Vi var i klasserommet og sang sanger med bevegelse og rytmer. Konsentrerte oss veldig om puls-slag. Pulsen i.
PRESENASJON Lage en komposisjon til en av overgangene mellom aktene i barneoperaen vår. Overgangen fra den teknologiske.
En multimedia presentasjon
OPERA ORKESTER 2001 KOMPONERE musikk Tidkrevende Vi fikk oppgave tidlig i fasen 30 ord. fra ferdig laget produkt 5 toner, forhåndsbestemt Refleksjon over.
Musikk En multimediepresentasjon Komposisjon –Tekstskaping Delt i grupper Tema 30 ferdiglagde ord –Refleksjon: hva, hvordan, hvorfor.
RLE UKE 1-2 Jesus i musikken.
Fra Middelalderen til Modernismen Av Kristina, Neha og Marte O
Sjanger kjennetegn Her vil du finne de musikalske sjanger kjennetegnene til de ulike musikkperiodene vi går igjennom .
Forslag til ny databaseløsning for Bispehaugens notearkiv
ONSDAG  1.økt fra  Vi var i klasserommet og sang sanger med bevegelse og rytmer. Konsentrerte oss veldig om puls-slag. Pulsen i.
"You think it’s the end, but it’s just the beginning!" Bob Marley.
Filmmusikkens funksjoner I Klassisk Hollywoodfilm.
M USIKK OG DRAMA - et kreativt møte mellom lokale tradisjoner Ungdomsutveksling, Mandal august 2009.
Gruppeøving 8.februar Agenda Brainstorming –Hva og hvorfor? –Kriterier Studentpresentasjoner med brainstorming Alle fremfører sin FRUST, maks 2 min. 1.
Performance og autentisitet. Performance Performance Autentisitet Autentisitet To cases To cases.
LYRIKK Ordet lyrikk kommer opprinnelig fra det greske ordet lyra – ”dikt sunget til lyrespill” Utarbeidet av Sissel Vestre.
LEKSJON 1 musikk.
Sammensatte tekster PPU
Sammensatte tekster ALU
”Applikasjon i komposisjon” Ingrid Anette Danbolt og Nina Engesnes Høgskolen i Oslo og Akershus Digital Arena Barnehage, 2. mars 2016.
60-talet: Rocken ut til folket!. Folk rock Også kalla viserock. Protestsongar mot samfunnet og politikken Hippietida. Woodstock-festivalen 1969 Viktige.
Elvis Presley «King of rock & roll». Litt om livet hans Født 8.januar 1935 Død 16.august 1977, 42 år gammel. Hans fulle navn var Elvis Aaron Presley,
Sorg føder glede-jazzen kjem Dance in ragged time = «dans i skeiv rytme» Populær danseform Musikk komponert i den nye stilen vart kalla ragtime og låtane.
W IENERKLASSISISMEN Mål: Diskutere særtrekk ved kunstmusikk. Gjenkjenne og benevne forskjellige instrumenter. Gjøre rede for hvordan musikken gjenspeiler.
Om lyrikk. Hva er lyrikk? Lyrikken utnytter klangen og rytmen i språket. Lyrikk er beslekta med musikk: ordet lyrikk kommer fra «sang til lyrespill».
LÅTANALYSE.
Repetisjon til lytteprøve - Rytmisk musikk. Du skal kunne skille disse musikksjangrene Slavemusikk (fengselsmusikk, negro spiritual)fengselsmusikknegro.
Liding blir til musikk Mange slavar vart buande åleine, og det oppstod ei ny musikkform. Ein gjekk vekk frå «call and response» og gitaren erstatta svaret.
«SVART ARV» Slavar* Religion* Negro spirituals Gospel* Blues* «Call and response» Synkope* Satchmo.
Utsagn om språklæring Det er viktig å skape positiv forventning hos elevene. Vi lærer best når vi har det morsomt Hjernen vår har en ubegrenset evne til.
ROCKENS HISTORIE. Byrjinga- frå arbeidssongar til underhaldning. Slavehandel: byrja på slutten av 1500 – tallet. Slavane kom frå Afrika til USA. Billeg.
Foto: Ernst Furuhatt Forfattersamtale – tips og triks Sissel Holtet 21. September 2016.
70-talet Musikalsk virvar!. Symfonisk rock Musikk skulle vere kunst- og musikarane kunstnarar. Nytta innslag av kjende klassiske verk. Sentrale artistar/band:
NEGRO SPIRITUALS BLUES GOSPEL OG SOUL JAZZ. NEGRO SPIRITUALS, BLUES, GOSPEL OG SOUL  LÆRINGSMÅL LK06: - Bruke musikkens grunnelementer, symboler for.
Musikk-sjangre Pluss mykje meir….. Negro-spirituel Visepop Blues
Presentasjon av boken ”organisering i en verden i bevegelse”
MUSIKKFAGET I GRUNNSKOLEN
JAZZEN DREG NORDOVER, SWING OG STORBAND
Fortid, notid og framtid???
Fortid, notid og framtid???
Olsvik skolekorps ønsker nye medlemmer hjertelig velkommen!
NYARE MUSIKKHISTORIE, DEL 2:
70-talet Musikalsk virvar!.
70-talet Musikalsk virvar!.
Stabekk Janitsjarorkester Perler for korps 17. nov
Samisk musikk.
Jazz.
LITT AV BRASILIANSK KULTUR SAMBA Bruno Skrivegruppe 2014
Undervisningsopplegg i lytting Uke 1 - 4
Gospel/Negro spiritual
Negro Spiritual/ Gospel
JAZZ 3 BOP.
Tema 2018: Vær raus Velkommen til kveldskonsert i sykehuskirken på Gaustad, Torsdag 27.september kl med sanger & komponist Benedicte Torget, Maja.
Vurderingskriterier enkel versjon
Kapittel 4 Sjangrer Del 3: Skjønnlitteratur, lyrisk diktning
Lyrikk og poetisk språk
Populærmusikkens historie
Utskrift av presentasjonen:

Jazz På begynnelsen av 1900 tallet - en musikalsk eksplosjon – tok hele verden i besittelse

JAZZ - Møte mellom to kulturer Afrikansk kultur, gjennom slavene i Amerika og Europeisk kultur, gjennom innvandring fra ulike europeiske land = Afroamerikansk musikk

Afroamerikansk musikk Europeiske Melodi Melodiske linjer Harmonikk ”Orden” – klar form Instrumentene Afrikanske Rytmiske (ofte polytrytmikk) Korte rytmiske fraser (riff) Dialog (solist/ensemble) Stor frihet (improvisasjon)

Lytt til Blues med”Bessie Smith” Hva handler teksten om? Forslag til tittel på bluesen? Hvilken form har bluesen? Hvor mange takter i et ”vers” Andre musikalske kjennetegn? Syngemåte: Ordpar til hjelp Kraftfullt/varsomt, lys/mørk, tydelig/utydelig uttale, variert/monotomt, innlevelse/overfladisk

Den tidlige jazzen Blues Kjennetegn: 12 takter AAB – tekstform 3 septimakkorder (etter hvert med variasjon.) Blue notes (”flytende toner”) en del av: Bluesskala

Den tidlige jazzen (1900 – 1920) Ragtime Kjennetegn: Pianomusikk, notert Dur/moll Synkopert høyre (afrikansk) hånd/marsjpreg i venstre hånd (europeisk) Populær danseform Scott Joplin, Jelly Roll Morten

New Orleans/Chicago 2 innspillinger av Louis Armstrong 1. New Orleans stil. 2 Chicago stil Hvilke instrumenter? Hvilke oppgaver har de? Stikkord: solo, bakgrunn, komp, improvisasjon, akkorder, rytme Improvisasjonene i innspillingene er ulike – hva er forskjellig?

New Orleans (1900) Dixieland (Combo) Kollektiv improvisasjon Klarinett, kornett(trompet), trombone, piano, banjo, tuba, trommer Kollektiv improvisasjon Improvisasjon ”parafrase over melodien” Ikke notert (”head arrangement”) Marsjrytme (tyngde på 1 og 3) King Oliver, Louis Armstrong

Chicago (1920) Combo-jazz (mindre gruppe) Solo-improvisasjon Som N.O + saksofon (istedenfor klarinett), kontrabass (istedenfor tuba) Solo-improvisasjon Bruk av akkordfigurer, skala Mer arrangert Mindre marsjpreg Louis Armstrong

Børskrakk = Swing (1930) Krise i økonomi – oppgangstider for kultur/underholdning Broadway Storhetstid for låtskrivere (samlebånd) Tin Pan Alley (New York)

TIN PAN ALLEY ”The great american songbook ”På jazzspråket standardlåter” ”The real book” Komponister: Irving Berlin, Cole Porter, Richard Rogers, George Gerschwin Stjerner: Frank Sinatra, Bing Crosby

TIN PAN ALLEY Formidling:Noter, radio, plater Inspirasjon: Europeisk klassisk musikk Melodi: Lyriske, melodiske Harmonikk: Altererte akkorder Mye modulasjoner Sekvensering II – V – I akkordrekkefølge Kvintavstand mellom akkorder Form: Ofte AABA – 32 takter

Repertoar: Blues og Tin Pan Alley (standardlåter) Storband og combo Børskrakk = Swing (1930) Repertoar: Blues og Tin Pan Alley (standardlåter) Storband og combo Storband 4 ulike seksjoner/deler: 1. rytmeseksjon, 2.trompetrekke 3. trombonerekke 4. saksofonrekke Kjennetegn: Swingrytme (punktert rytme) Bassen går (spiller på hvert slag Vekt på alle 4 slagene Piano – fra ragtime til mer fri rolle Soloimprovisasjon Bruk av riff

Be bop - 1940 En reaksjon på swing (underholdning) Jazz blir ”kunstmusikk” Repertoar: Blues/Standardlåter Musikalske kjennetegn: Virtoust spill, ofte høyt tempo, komplekse melodier Combo (kvartett/kvintett – bass,slagverk, piano 1 eller 2 blåsere (saksofon, trompet)) Lange improvisasjoner Utvidete (9,11,13) og altererte akkorder Charlie Parker (saksofonist)

Lytteoppgaver – (grupper på tre) Gi en beskrivelse av musikken Stil, besetning, spillestil (skolert/klassisk ..), stemning…. Finn frem til musikalske kjennetegn Stikkord: Melodi, arrangement, harmonikk, form, improvisasjon Stikkord: Kontrast, dynamikk, tempo, klang Terningkast: Gi en personlig vurdering av musikken – hvorfor du liker/misliker (avslutt med terningkast) Presenter resultatet for klassen (ca. 5 min)

Lytteoppgaver Weather report – Birdland (1971) Stil: Jazz-rock (fusion) Jan Garbarek/Keith Jarrett – The windup (1974) Stil: ECM – soundet Stan Getz/Joa Gilberto – Girl from Ipanema Stil: Latinamerikansk stil Miles Davis – So what (1959) Stil: Modal jazz Jaga Jazzist – Low Battery Stil: Fusion - techno/jazz Miles Davis – Summertime (1957) Stil: Cool Brazz Brothers – Joshua fit the battle of Jericho Stil: ?? Negro Spiritual?/New Orleans?/12-tone?/anti-kunst??? Finnes i MiB

Cool - 1950 Reaksjon på bop Dominert av hvite musikere Påvirket av den europeiske klassiske musikken Arrangert og notert musikk Vektlegging av klang Tilbakelent (”cool”), avslappet Miles Davis, Chet Baker

Fra 1960 –tallet frem til idag Rockens/populærmusikkens gjennombrudd Mangfold av stiler Blanding av stiler

Viktige stiler etter 1960 Latinamerikansk stil Frijazz Modal jazz Soul jazz (hard bop) Jazz/klassisk musikk (third stream) Jazz-rock Fusion – krysning mellom jazz og andre stilarter (for eksempel populærmusikk)

Jazz i Norge Norge – alle stilarter noen særtrekk: Utgangspunkt i folkemusikk ”Jan Johansson” (beklager svensk) ”Fjelljazz” ECM – soundet Jan Garbarek (Keith Jarret) Terje Rypdal Jaga Jazzist ?