Morfologi – formlære - ord

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ordklasser i norsk Oversikt Leksjon II.
Advertisements

VG3 – norsk: Grammatikk og språkhistorie
ADVERB.
Verbal a) Form Verbalet blir dannet av verbene i setningen.
Stilistikk 4 En setning En ytring.
Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson 1 Kursmøte 5Verb Verb.
SYNTAKS
Kommaregel 2 Vi setter komma etter en leddsetning som står først i en helsetning.
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
LEDDSETNINGER Vedlejší věty.
Fra læreplanen i norsk:
Predikative substantiver i russisk Seminar om språkforskning, ILOS, Møyfrid Oust Torske.
Setningsledd: Verbal, subjekt, objekt, indirekte objekt, predikativ, adverbial, konjunksjonal, subjunksjonal.
Frase: ei gruppe ord som henger sammen ut fra grammatiske bindinger. En frase er gjerne ei gruppe ord som utgjør et setningsledd eller del av et setningsledd.
Velkommen, språkeksperter!
Velkommen, språkeksperter!
Leddenes syntaktiske funksjoner
Ordklasser.
Språksystem og språkbruk
PRONOMEN.
Naturlig språk og gjenfinning
Kursmøte 3 Kursmøte 3 Konjunksjoner.
Kursmøte 1-2 Hvor er barnet på vei? – mot 3- 4åringens språklige nivå.
SYNTAKS 2 Leddstilling.
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
ADVERB Han går inn. hvor=sted Tor skriver pent. hvordan=måte
Setningsskjema For… helsetninger og leddsetninger
Ordklasser Inndelingen
Enspråklig terminologiekstraksjon TRANS 2110
A1A, : Grammatikk: Litt mer om feltanalyse til A1A
Morfologi ALU1.
Syntaks 1 ALU1,
Syntaks Astrid Granly
Tekstlingvistikk Astrid Granly
Morfologi LUB
Grunnleggende grammatikk- og språkkunnskap LUB
Om grammatikkens stilling
Oppsummering i grammatikk
Norsk som andrespråk Kontrastiv grammatikk LUB
Feltanalyse Det kan stå bare ett ledd foran det finitte verbalet i vanlige setninger (fortellende helsetninger). Denne plassen kalles FORFELTET. Oftest.
Morfologi Astrid Granly
Tekstlingvistikk Astrid Granly
Morfologi A1A.
Morfologi.
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
Alt du skal kunne før undervisningsstart på mandag
PREPOSISJONER.
GRAMMATIKK OG GRAMMATIKKDIDAKTIKK Hva er grammatikk? GRAMMATIKK FONOLOGIMORFOLOGISYNTAKSTEKSTGRAMMATIKKSEMANTIKK.
1 Tema Vg1, kap 9 Olav Christopher Jenssen: Edition Biographie, 1997 Galleri Ris © Olav Christopher Jensen/BONO 2009.
A1C, : Grammatikk: Setning og fraser. Kilder Iversen, Harald Morten, Hildegunn Otnes og Marit Skarbø Solem (2004): Grammatikken i bruk – i tekst.
EXFAC EURA 3.Morfologi21 Morfologi 2 Ord og deres egenskaper: viktig og egentlig gøy Ordklasser Bøyningskategorier.
Grammatikk. Ordklassene 1.Verb 2.Substantiv 3.Adjektiver 4.Pronomen 5.Determinativ 6.Preposisjoner 7.Konjunksjoner 8.Subjunksjoner 9.Interjeksjoner 10.Adverb.
A1C, : Grammatikk: Feltanalyse. Kilder Iversen, Harald Morten, Hildegunn Otnes og Marit Skarbø Solem (2004): Grammatikken i bruk – i tekst og.
Grammatikk. Ordklassane 1.Verb 2.Substantiv 3.Adjektiv 4.Pronomen 5.Determinativ 6.Preposisjonar 7.Konjunksjonar 8.Subjunksjonar 9.Interjeksjonar 10.Adverb.
MORFOLOGI A1B, Morfologi:  Formlære. Læren om morfemer.  Omhandler: hvordan ord er bygd opp, hvordan ord bøyes, hvordan ord dannes, hvordan.
EN OPPSUMERING Passiv. Grunner til å bruke passiv 1/ agens er ukjent 2/ agens er uinteressant 3/ agebs skal skjules 4/ tekststrategi: fokusering, poengtering.
Språkhistorie – Norrøn tid (ca ) Litteratur: Otnes og Aamotsbakken 2006.
Syntaks 2 ALU1, Leddstilling i norsk språk Kurt reddet den tynne mannen med blå uniform. Den tynne mannen med blå uniform reddet Kurt.
Setningsanalyse og tekstsammenbindere
Grammatikk.
LEDDSETNINGER 23/10.
Norsk som fremmedspråk Side 131
Setninger 9/
SYNTAKS 6/11 17 SETNINGSSKJEMA.
Elementær innføring i grammatikk for RUS1110
Norsk Grammatikk .
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
Ord som beskriver En stor hatt Ei skummel rotte
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
Elementær innføring i grammatikk for RUS1110
Utskrift av presentasjonen:

Morfologi – formlære - ord

Frydberusningsøjeblik Hvor er Kjærlighedens Sødmes Frydberusningsøjeblik, da Du Ja af Hende fik, yndigt i de tvende røde Roser, som hinanden møde! Frydberusningsøjeblik Leksikalske morfemer/røtter sammensetning Binde-s (ikke morfem!) sammensetning sammensetning hovedbetydning

Frydberusningsøjeblik Hvor er Kjærlighedens Sødmes Frydberusningsøjeblik, da Du Ja af Hende fik, yndigt i de tvende røde Roser, som hinanden møde! Frydberusningsøjeblik Avledningsprefiks - forandrer ikke ordklassen Avledningssuffiks - danner verbalsubstantiv stamme bøyningssuffiks ene

Ordklasser Åpne og lukkede ordklasser (produktive og uproduktive) Innholdsord og funksjonsord Bøyelige og ubøyelige ord

De ti ordklassene Substantiv Verb Adjektiv Pronomen Determinativer Adverb Konjunksjoner Subjunksjoner Preposisjoner Interjeksjoner

3 forskjellige kriterier for inndeling Semantisk Morfologisk Syntaktisk

Substantiver Semantisk: navnord (felles- og egennavn) konkreter og abstrakter Morfologisk: kjønn tall- og bestemthetsbøying Syntaktisk: subjekt, objekt, predikativ, samt del av adverbial Eks: kjærlighet

Verb Semantisk: tilstander, hendelser, handlinger durative eller ikke-durative (punktuelle) dynamiske eller statiske (vedvarende) teliske (durativ med sluttpunkt) og ikke-teliske (dynamisk uten sluttpunkt)… iterative og ikke-iterative Eks: dø?

Verb Morfologisk: Tempus - tidsbøying Presens (ikke-fortid) Preteritum(”bestemt” fortid) Sammensatte verbformer (finitt + infinitte former): Perfektum (”ubestemt” eller Pluskvamperfektum (førfortid) vedvarende fortid) 1. kondisjonalis (fortidsframtid) 1. futurum (framtid) 2. kondisjonalis (avsluttet 2. futurum (avsluttet framtid) fortidsframtid) Modus (måte): indikativ og imperativ (og konjunktiv: Leve Kongen!) (flertallsbøying?)

Verb Syntaktisk: VERBAL! Valens (tar 0, 1 eller 3 ledd) Transitivitet (tar objekt) Uselvstendige verb (tar predikativ) Aktiv/passiv

Adjektiv Semantisk: egenskapsord Morfologisk: gradbøyes samsvarsbøyes Syntaktisk: attributivt som underledd i substantivfrase predikativt adverbialt (i neutrum)

Pronomen Semantisk: henvisningsfunksjon – står i stedet for substantiver utenfor teksten (deiktisk funksjon) eller i teksten (anaforisk funksjon) Typer: personlige, resiproke, refleksive og ubestemte pronomen samt spørrepronomen Morfologisk: ubøyelige, unntatt de personlige Syntaktisk: som substantivene

Determinativer Semantisk: bestemmerord som avgrenser og bestemmer referansen til sitt substantiv Tre typer: possessiver (tidligere eiendomspronomen), demonstrativer (tidl. påpekende pron.), kvantorer (tidl. artikler, tallord og ubestemte pron. (alle, ingen, noen)) Morfologisk: bøyes som adjektiv (noen unntak, bl.a. hans, deres, begge; kan stå alene med underforstått substantiv Syntaktisk: del av substantivfrase (bestemmerledd)

Adverb Semantisk: beskriver eller modifiserer verbalet (tids-, steds- og måtesadverb), hele setninga (modale, sammenbindende eller nektende adv.) eller andre adverbial (gradsadverb) Morfologisk: bare måtesadverb og noen tidsadverb gradbøyes (og regnes derfor egentlig som adjektiv); resten er ubøyelige Syntaktisk: adverbial, men gradsadverbene er del av adjektivfraser

Subjunksjoner Semantisk: bindeord som knytter sammen elementer (setninger) som ikke har et likeverdig forhold til hverandre Morfologisk: bøyes ikke Innlederord i leddsetninger

Konjunksjoner Ubøyelige ord som knytter sammen likeverdige elementer: additive: og, både – og, samt, så vel som adversative: men alternative: eller, enten – eller kausale: for, så

Preposisjoner Semantisk: Posisjon. Har imidlertid gjerne mistet sin funksjon som innholdsord. Morfologisk: bøyes ikke Syntaktisk. Med en etterfølgende utfylling (utfylling = obligatorisk ledd) dannes preposisjonsfrase som gjerne fungerer som adverbial Eks: Bush ble valgt til president. Det bestemmer mamma til deg!

Interjeksjoner Ubøyelige utropsord som ikke har syntaktisk funksjon, men fungerer som setningsekvivalenter – ja og nei

Setninger Setninger har et finitt verbal Setninger som kan stå alene, er helsetninger Setninger som ikke kan stå alene, er leddsetninger. De er ledd i helsetninger og innledes gjerne med en subjunksjon (underordnende konjunksjon) En periode er to eller flere helsetninger knyttet sammen i en og samme ytring, dvs. mellom to store skilletegn.

Identifisering av setningsledd: Flytteprøven og bytteprøven: Et ledd, enten det er et enkeltord, en gruppe ord (frase) eller en leddsetning, skal kunne flyttes fremst i setninga og/eller byttes ut med et enkeltord.

Fraser Gruppe av ord som hører sammen De kan være setningsledd De kan være en del av et setningsledd De kan bestå av sideordnede deler eller den ene delen kan være underordnet den andre I sistnevnte tilfelle fins det en kjerne som gir frasen navn og eventuelt andre ledd: bestemmere, beskrivere, utfyllinger (obligatoriske).

Tekla rydet opp klosene i forrige uke S FV (”opp” er verbalpartikkel) Preposisjonsfrase kjerne substantivfrase A beskrivende underledd Underledd/ utfylling kjerne

bestemmende underledd Tekla er en flink liten jente som ryder åp etter seg og setter kårken på tursjen når hun færdig. S FV Adj. frase bestemmende underledd beskrivende underledd kjerne Adjektivisk leddsetn. Subst. frase SUB V Prep. frase Kjerne utfylling A P KON som V beskrivende underledd Adjektivisk leddsetn. Prep. frase O Kjerne utfylling A leddsetning Adverbial SUB S A V P

Oppgave: analyser og kommenter: Analyser og kommenter setninger du har funnet eller lagd (gjerne fra elevtekster). Setningene bør dekke mest mulig av lærestoffet: Til sammen bør alle typer setningsledd være representert, og disse setningsleddene bør settes sammen av både enkeltord, fraser og leddsetninger. Prøv også med leddsetninger inni fraser.