Tekstlingvistikk 2 ALU 1 18.11.08.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Den vesle gutten og julenissetoget
Advertisements

For å sitte og ikke gjøre noen ting
Fra tegning til fortelling

BARNS SPRÅKUTVIKLING Test deg selv!
«[Revenge is] like a poison, it can take you over
Bli en bedre fisker ! Av Ulf Skauli
Min hund Min hund heter Kofi og er 4 år.
… som skulle arrangere en løpekonkurranse.
Historien er hentet fra lang tid tilbake, da en mann straffer sin 5 årige datter, fordi hun har mistet en verdifull gjenstand. Den gang de ikke hadde så.
C ognitive A ffective T raining Peter 12 år: Sommersøndag •Forventningsfull til 7 •Denne helga er jeg på Strandbo. I går sa de voksne at vi skulle på stranda.
Et Moderne Eventyr Froskekongen.
UT PÅ TUR I RAMMEPLANEN FOR BARNEHAGER HETER DET AT NATUREN SKAL GI ROM FOR ET MANGEFOLD AV OPPLEVELSER TIL ALLE ÅRSTIDER OG I ALL SLAGS VÆR, OG AT DET.
FLYTÅRN Vi fikk ei stor eske inn på avdelinga, som Rainer foreslo
Året var 1987, i en liten by med navn Sussex, ble et lite hus totalt til intetgjort. Alt ble kastet ut, inkludert en liten brun bamse... Den ble liggende.
Seilturen En sommerfortelling…...
Sett inn riktig tid/form av verbet
Påsan Påsan var fisker. Hver dag rodde han ut på sjøen og tok opp garnet sitt. Det hadde stått i vannet hele natten. Garn står like over bunnen. Garn står.
Gammel kinesisk visdom
Spøken som gir deg lykke!
Min hobby Min hobby er å spille fotball. Jeg spiller fotball med Fylkir som er en klubb i Árbænum. Jeg begynte å spille fotball i Norge da jeg gikk i 6.klasse.
Richard Dawkins ”Hvisker du en hemmelig bekjennelse til deg selv? Ville du ikke likt å bli klonet? Jeg har aldri innrømmet det før, men jeg tror jeg ville.
Å vokse i erkjennelse og erfaring
Et Moderne Eventyr Froskekongen HappyC.
Det var en gang et slott, hvor det bodde en konge
Geitekillingen som kunne telle til ti av Alf Prøysen.
Vi dro til Sverige med store forhåpninger – ikke bare forhåpninger om det å få kunnskap om det vi skulle gjøre på skolen, men også det å få være litt.
Oppgave 1 ”Mannen som skulle stelle hjemme”
Hva er vitsen med å gifte seg?
Kristine Johansen Hamar IL - svømmegruppa
Illustrasjoner: Ingrid Brennhagen
6-åringen forteller eventyr
Lorax. Det var en gang et vakkert sted med fargerike planter og lekne dyr. Lorax passet på dette stedet og snakket for trærne, dyrene og andre som ikke.
ONSDAG  1.økt fra  Vi var i klasserommet og sang sanger med bevegelse og rytmer. Konsentrerte oss veldig om puls-slag. Pulsen i.
826 – Han gikk den tunge veien
K APITTEL 2, OPPGAVE F. O PPGAVE 26 Ingen ville ha trodd at Mohammed og jeg skulle gifte oss i kirka. Men det skulle vi. Utrolig mange mennesker kom for.
Hai ! Hai !.
Hvis du dør i natt, tror du at du kommer til Himmelen?
Johannes 21,11-19.
Getsemane – Matteus 26,36-56.
”Jeg er ikke god nok for Gud!”
Jesus, døperen Johannes og jul
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
EROBRINGER Vikingene erobret store deler av Norden og litt ned mot de Britiske øyer og Frankriket.
… som skulle arrangere en løpekonkurranse.
100 lure ord å lære.
Telefonmanus når du ringer fra din egen liste nr 1
Er uglen smart? Vi har forsket litt og her er svarene.
Grammatikk tirsdag 14. oktober Læringsmål: - Lære når du bruker og - Lære når du bruker å.
Og.
Kapittel 2 oppgave c Preteritum eller perfektum?
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Besøk på Beracah barnehjem som ligger i Kerala i India
ONSDAG  1.økt fra  Vi var i klasserommet og sang sanger med bevegelse og rytmer. Konsentrerte oss veldig om puls-slag. Pulsen i.
Kroppen som Gud har villet
«Verden er grunnleggende urettferdig.»
Johannes 3, påsken i Det Gamle Testamentet
Hva gjorde du… …i går? For eksempel: I går fikk jeg besøk.
Kapittel 2 oppgave i Kjenner disse personene ansvarsfølelse?
Sammenheng i tekst Trinnforelesning A
Tekstlingvistikk Astrid Granly
Læremiddelkunnskap 2 Sammenheng i tekst LUT,
Tekstlingvistikk – Samanhang i tekst
Oppsummering i grammatikk
Språket som budskap,
Tekstlingvistikk Astrid Granly
”Amerikabrev” Sett inn et pronomen som passer. Kjære venner! Jeg vil ganske kort sende dere noen ord fordi jeg vet at flere landsmenn kunne tenke seg.
Tekstlingvistikk LUT Hva er tekstlingvistikk? Den delen av grammatikken som sier oss noe om hvordan tekster henger sammen og gir mening. Handler.
A1a: Sammenheng i tekst Hva en tekstlingvistikk? Den delen av grammatikken som sier oss noe om hvordan tekster henger sammen og gir mening.
1 Tekstlingvistikk 2 ALU Fremstillingsform Pedagogiske tekster kan benytte seg av tre hovedmåter å framstille kunnskap på: Informative,
Utskrift av presentasjonen:

Tekstlingvistikk 2 ALU 1 18.11.08

Referentkopling Leksikalske koplinger Grammatiske koplinger Ord eller fraser fra samme betydningsområde knyttes sammen Grammatiske koplinger Grammatiske fenomener lager koplingene

Leksikalsk kopling Synonymi Antonymi Hyponymi Meronymi Repetisjon

Grammatisk kopling Proord Substantiv i ubestemt/bestemt form Pro-nomen Pro-adjektiv Pro-adverb Pro-setninger Substantiv i ubestemt/bestemt form

Storken og reven, 20 dyrefabler av Æsop (1987) Den falske frosken Det var en gang en mus som kom til en bekk. Den ville gjerne over bekken, men den kunne ikke svømme. Den spurte frosken om den ville hjelpe. Men den frosken var en frekk fyr. Den sa: ”Bind den ene foten din fast til hånden min, så skal jeg svømme over bekken og ta deg med på slep.” Musa gjorde som den ble bedt om. Men ikke før var de kommet ut i vannet, før frosken dukket under for å drukne musa. Det stakkars vesle dyret sprellet for å slippe fri. Men da kom en hauk flyvende, og den slo ned og tok musa i klørne sine, og dermed trakk den frosken opp av bekken, og så spiste den begge to. Slik gikk det med frosken som løy og bedro. Storken og reven, 20 dyrefabler av Æsop (1987)

Storken og reven, 20 dyrefabler av Æsop (1987) Den falske frosken Det var en gang en mus som kom til en bekk. Den ville gjerne over bekken, men den kunne ikke svømme. Den spurte frosken om den ville hjelpe. Men den frosken var en frekk fyr. Den sa: ”Bind den ene foten din fast til hånden min, så skal jeg svømme over bekken og ta deg med på slep.” Musa gjorde som den ble bedt om. Men ikke før var de kommet ut i vannet, før frosken dukket under for å drukne musa. Det stakkars vesle dyret sprellet for å slippe fri. Men da kom en hauk flyvende, og den slo ned og tok musa i klørne sine, og dermed trakk den frosken opp av bekken, og så spiste den begge to. Slik gikk det med frosken som løy og bedro. Storken og reven, 20 dyrefabler av Æsop (1987)

Storken og reven, 20 dyrefabler av Æsop (1987) Den falske frosken Det var en gang en mus som kom til en bekk. Den ville gjerne over bekken, men den kunne ikke svømme. Den spurte frosken om den ville hjelpe. Men den frosken var en frekk fyr. Den sa: ”Bind den ene foten din fast til hånden min, så skal jeg svømme over bekken og ta deg med på slep.” Musa gjorde som den ble bedt om. Men ikke før var de kommet ut i vannet, før frosken dukket under for å drukne musa. Det stakkars vesle dyret sprellet for å slippe fri. Men da kom en hauk flyvende, og den slo ned og tok musa i klørne sine, og dermed trakk den frosken opp av bekken, og så spiste den begge to. Slik gikk det med frosken som løy og bedro. Storken og reven, 20 dyrefabler av Æsop (1987)

Storken og reven, 20 dyrefabler av Æsop (1987) Den falske frosken Det var en gang en mus som kom til en bekk. Den ville gjerne over bekken, men den kunne ikke svømme. Den spurte frosken om den ville hjelpe. Men den frosken var en frekk fyr. Den sa: ”Bind den ene foten din fast til hånden min, så skal jeg svømme over bekken og ta deg med på slep.” Musa gjorde som den ble bedt om. Men ikke før var de kommet ut i vannet, før frosken dukket under for å drukne musa. Det stakkars vesle dyret sprellet for å slippe fri. Men da kom en hauk flyvende, og den slo ned og tok musa i klørne sine, og dermed trakk den frosken opp av bekken, og så spiste den begge to. Slik gikk det med frosken som løy og bedro. Storken og reven, 20 dyrefabler av Æsop (1987)

Storken og reven, 20 dyrefabler av Æsop (1987) Den falske frosken Det var en gang en mus som kom til en bekk. Den ville gjerne over bekken, men den kunne ikke svømme. Den spurte frosken om den ville hjelpe. Men den frosken var en frekk fyr. Den sa: ”Bind den ene foten din fast til hånden min, så skal jeg svømme over bekken og ta deg med på slep.” Musa gjorde som den ble bedt om. Men ikke før var de kommet ut i vannet, før frosken dukket under for å drukne musa. Det stakkars vesle dyret sprellet for å slippe fri. Men da kom en hauk flyvende, og den slo ned og tok musa i klørne sine, og dermed trakk den frosken opp av bekken, og så spiste den begge to. Slik gikk det med frosken som løy og bedro. Storken og reven, 20 dyrefabler av Æsop (1987)

Storken og reven, 20 dyrefabler av Æsop (1987) Den falske frosken Det var en gang en mus som kom til en bekk. Den ville gjerne over bekken, men den kunne ikke svømme. Den spurte frosken om den ville hjelpe. Men den frosken var en frekk fyr. Den sa: ”Bind den ene foten din fast til hånden min, så skal jeg svømme over bekken og ta deg med på slep.” Musa gjorde som den ble bedt om. Men ikke før var de kommet ut i vannet, før frosken dukket under for å drukne musa. Det stakkars vesle dyret sprellet for å slippe fri. Men da kom en hauk flyvende, og den slo ned og tok musa i klørne sine, og dermed trakk den frosken opp av bekken, og så spiste den begge to. Slik gikk det med frosken som løy og bedro. Storken og reven, 20 dyrefabler av Æsop (1987)

Tema/rema Pernille brevveksler med Kristoffer. Kristoffer brevveksler med Pernille. Pernille og Kristoffer brevveksler.

Temagjentakelse A – B A – C A – D A – E A – F A - G

Temautvikling Det var en gang tre bukker som skulle til seters og gjøre seg fete. På veien var det en bro over en foss, og under broa bodde det et stort, fælt troll som hadde øyne så store som tinntallerkner og nese så lang som et riveskaft.

Temautvikling A – B B – C C – D D - E

Vi rodde i robåt og padla i kano og lagde bål Vi rodde i robåt og padla i kano og lagde bål. Det var ekstra morsomt og padle i kano. Jeg vet ikke hvorfor men det var bare gøy. Ro i robåt var også litt morsomt men ikke like morsomt som og padle i kano fordi jeg har rodd så mange ganger før. Jeg spilte fotball også det var veldig morsomt. Vi spilte rugby fotball. Vil lagde akvarium det var litt morsomt. Vi fanga flyndrer og kreps og reker. Vi hadde med ”rett i koppen” kakao og suppe. Det var godt. Jeg kokte vannet alene det var gøy. Men det regnte. Det var ikke så morsomt. Alle ble kliss våte. Jeg lekte mest med Henrik og Markus. Da vi skulle vaske kanoene ble jeg ekstra sterk.