Introduksjonstime Presentasjon av forelesere Presentasjon av studentene Orientering om lab opplegget Undervisningsplan Diverse –Lærebok –Kompendie –Web.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Læringsstøttesenter - kurs
Advertisements

IKT ressurser for e-læring NVU-konferansen 2005 Olav Skundberg HiST, AITeL
Arduino For første års elektrostudenter.  Hvem ser du for deg, når du ser for deg en ferdigutdannet ingeniør?  Hva gjør du nå?  Hvorfor ikke akselerere.
Instrumentering Symboler for prosesskjema NS1438:
”Utryddelsen av de europeiske jødene”
Hvorfor vurdere av avstandsoverbyggende medier.
Støy Stoff fra Fraden kap 5.13 (Støy) Fraden kap 5.11 (Brokoblinger)
Java Server Faces (JSF) en introduksjon Frode Eika Sandnes.
Avklaring av begreper - roller
Øving 6: Med utgangspunkt i Internett/Web teknologi skal vi se på hvordan vi kan opprette nye foretningsmodeller. Vi skal ta utgangspunkt i lærebok-produksjon.
INF111 Innføring i nformasjonsteknologi Praktisk informasjon. Professor Kai A. Olsen, Høgskolen i Molde og Universitetet i Bergen.
Hva er viktig i Emnebeskrivelsen? BYG 1271 F – Materiallære
Orientering om In104 Aslak Tveito Institutt for Informatikk Universitetet i Oslo
Programmering i Java versjon Kun til bruk i tilknytning til læreboka ”Programmering i Java” skrevet av Else Lervik.
Velkommen til Medisinsk bibliotek
Publisering på verdensveven Kursdag 2 VÅFF, våren 2002.
Publisering på verdensveven Kursdag 1 VÅFF, våren 2002.
Publisering på verdensveven Kursdag 3 VÅFF, våren 2002.
Innledning om HTML IT20 oktober Bakgrunn Konseptet WWW ble født i 1983 i CERN, Geneve Opphavsmann: Tim Berners-Lee, MIT Spre informasjon uavhengig.
● Hva mener vi med "eksperiment"? ● Kollaborasjonen ATLAS ● Fysikk i ATLAS ● GRID – ny generasjon datanettverk ATLAS EKSPERIMENTET - en kort presentasjon.
Gruppearbeid, Leseopplæring 25. og 26. oktober 5. – 10
Standardiseringsforskning ved ifi Informasjonsinfrastrukturer Ole Hanseth.
Ny Nettspansk: ¿Me oyen? III ANPE-konferanse Tromsø.
Statistiske egenskaper ved målesystemer
Frekvensfilter – Kap 23 i Paynter
Teknologioverføring ved CERN Synergi mellom forsking og industri Henning Huuse, Technology Transfer Officer Norsk forsknings- og næringslivsseminar, CERN,
Forelesning i mikroøkonomi.
Velkommen til foreldremøte i 1.klasse 17.september 2014
Sensor krav og motivasjon. Målesystem (Fraden) Absolutt eller relativ sensor P1P1 P2P2 P1P1 P0P0.
Prosjektledelse In 140 Forelesning Nr 18 a Sommerville kap
Første ordens system Fysikk Matematikk Blokkdiagram Stoff fra:
Første ordens system Fysikk Matematikk Blokkdiagram Stoff fra: Fraden 2.16, Kompendiet.
Presentasjon av hovedprosjekt
Elektronikk med prosjektoppgaver FYS vår 2014
Presentasjon av hovedprosjekt Skoleåret 2005/2006 Anita Enoksen.
Sensor krav og motivasjon
Introduksjonstime Presentasjon av forelesere Presentasjon av studentene Orientering om lab opplegget Undervisningsplan Litt om målesystem og sensorer Diverse.
Datakortet Hvorfor et forskningsprosjekt? Internett-kurs avdekket et stort opplæringsbehov. Annen undervisning, opplæring og sertifisering baseres på.
Responsskriving (Samskriving – Prosessorientert skriving) Vibeke Bjarnø IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo A04 - Høst 2004.
Ladning-> Spenning. Kapasitans -> Spenning Brûel & Kjær: Microphone engineering handbook
Vibrations and second order systems
WEB og tilgjengelighet En kort intro. Tilgjengelighet/universell utforming Tilgjengelighet (fysisk) En side kan være tilgjengelig uten åvære UU, men UU.
Øving 2 – Markedsplanen I
Kapasitive måleprinsipper Rene geometriske målinger som kan forstås fra elektrostatikk (gauss lov) Materialavhengige målinger kan forståes ut fra dielektrisitetskonstant.
H VOR ER FILENE MINE ? J OBBE EKSTERNT Seksjon for digital kompetanse Personalopplæring HiO 2010.
Første ordens system Fysikk Matematikk Blokkdiagram Stoff fra: Fraden 2.16, Kompendiet.
Introduksjonstime Språk ? Presentasjon av forelesere Presentasjon av studentene Orientering om lab opplegget Diverse –Lærebok –Kompendie –Web sider Litt.
Nynorsk fagskriving Orden i teksta.
Lab 4 – Transistorer og transistorforsterker Litteratur: Kap 19 og 20 og forelesningsfoiler.
1 SKOLELABORATORIET Introduksjon til elektronikk Av Nils Kr. Rossing Skolelaboratoriet ved NTNU
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
Kjemisk kommunikasjon mellom celler Basert på kap. 3 i Menneskekroppen.
Byggherreskolen Nett Spesielle utfordringer ved kurs på nett Jostein Myrbostad 1. juni 2007 Evalueringsseminar 1. juni 2007 om de nettbaserte vegkursene.
Are Raklev Teoretisk fysikk, rom FØ456, Forelesning 3.
Fuelcells Kevin Stenli Elektriker Undervannsbåtvåpenet.
VITAMINER RESTAURANT OG MATFAG OG NATURBRUK Kosthold og livsstil
Booking av Newtondag Øvrige tema GPS:
Multiplikasjon – Om flipped classroom-opplegget – Kompetansemål og læringsmål Denne PowerPointen vil gi deg en oversikt over dette flipped classroom- opplegget.
Dagens forelesning Op-amp repetisjon fra tidligere kurs
Trondheimkonferansen 2017 Steinar Krogstad, nestleder Fellesforbundet
Andre ordens system og vibrasjoner
Å gjøre det åpenbare – aktivisere studenten
Andre ordens system og vibrasjoner
Dagens forelesning Op-amp repetisjon fra tidligere kurs
Introduksjonstime Presentasjon av forelesere
Studentevaluering SGO/HGOxxxx V/Hxx
INTRODUKSJON EKSOGEN GEOLOGI
Kommunikasjon og språkfunksjoner
Workshop om lisenser: fra Edvarda til Oria
Studentevaluering SGO/HGOxxxx V/Hxx
Utskrift av presentasjonen:

Introduksjonstime Presentasjon av forelesere Presentasjon av studentene Orientering om lab opplegget Undervisningsplan Diverse –Lærebok –Kompendie –Web sider Litt om målesystem og sensorer

Undervisningsplan - utkast Uk e ForelesninsinnholdReferanserLab/ØvingHovedtem a 34Ti 1015 Lille Fy F+F: Intro målesystemFraden kap 1, (+ kompendiet) Pres. 01 Målesyste m og sensor karakterist ikk On 1215 Ø262 F+F Sensorbegrep og spesifikasjoner Fraden kap 2 (+ kompendiet) Pres O 1215 Ø262 Statistiske egenskaper ved målesystem, glatting, modelltilpasning Kompendiet, (Fraden), Pres 03 (lab 1) 36Ti 1015 Lille Fy Lindem: Introdukson til lab/labview Elektronik k og måleteknik k Lab 1 37Ti 1115 Ø364 F+F Wheatstone bro, stress, strain, resistivitet, piezoresistivitet, RTD Fraden 3.5, 9.5, 10, 5.9.1, 5.7 Pres. 04 O 1215 Ø262 F+Ø Operasjonsforsterkere – Første ordens system Fraden kap 5, avsnitt 3.16, Kompendiet, Pres 05, Pres 05 Øving 1 38Ti 1115 Ø364 F+F DA/ADFraden kap 5, kompendiet, Lab2, Pres 08 O 1215 Ø262 F+L DA/ADLab 2 39Ti 1115 Ø364 F+F Støy O 1215 Ø262 F+L Støy/lock-in/Fasefølsom forsterker Lab 3 40Ti 1015 Lille Fy Forelesning09 On 1215 Ø262 Lab 4 41Ti 1015 Lille Fy Forelesning10 On 1215 Ø262 Øving 4Sensor konstruksj on og virkemåte 42Ti 1015 Lille Fy Forelesning11 On 1215 Ø262 Øving 4 43Forelesning13 Lab 5

Akademisk målesystem og sensor

Industrielt målesystem og sensor

Målesystem – Sensor - Transducer

Suksessfaktorer for sensorer FysikkMarked Måleprinsipp Støy Elektronikk Produksjons teknologi Pris Kompatibilitet og vaner Standarder og sertifisering Suksess

Direkte og indirekte sensorer En direkte sensor gir en elektrisk respons i ett trinn En indirekte sensor overfører først energi fra en form til en annen. Ofte via en transducer.

Aktive og passive sensorer En passiv sensor henter energien fra det den måler En aktiv sensor tilfører energien den trenger for å gjøre målingen