Schengen og Dublin UiO Utlendingsrett 15. Mars 2007.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Asyl og migrasjon i et europeisk perspektiv
Advertisements

Ledelsesinformasjonsystem
Hvem var Ellen White? • Født i USA i 1827 • Et av 8 barn • Vokste opp som metodist • Ble kristen da hun var 12 • Ble Adventist etter hvert • Fikk drømmer.
Hva ligger i begrepet om ansvarlig nanoteknologiutvikling? Roger Strand (Senter for vitenskapsteori, UiB)
Det er ganske underlig med disse sentrale salmene. Selv om du ikke er religiøs burde du lese dette.
Menneskerettighetsutvalget i Norsk Psykologforening Etablert i 1998.
Asylrettsutviklingen i Europa
Tilgjengeliggjøring av offentlig finansiert forskning Arvid Hallén, Tromsø 14.november 2007.
Triggere Mutasjoner i basen. Triggers Triggers are stored procedures that execute automatically when something (event) happens in the database: : data.
For en mer barnevennlig returpolitikk. Bakgrunn Flere tvangsreturer Økende antall papirløse Barn ikke lenger unntatt Dublin II.
Trondheim 6. mars 2014 Mørke skyer i horisonten?.
INTERNASJONAL PRIVATRETT Lovvalg i kontrakt – uten partenes valg Professor dr. juris Giuditta Cordero Moss.
INTERNASJONAL PRIVATRETT Lovvalgets rekkevidde i kontrakt
Planning and controlling a project Content: Results from Reflection for action The project settings and objectives Project Management Project Planning.
Dias 1 Lene Offersgaard Center for Sprogteknologi, Københavns Universitet DK-CLARIN status WP 5.
Økonomiske utsikter - med lavere oljepris
UiO 7. mars 2013 Vigdis Vevstad
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO OPPHAVSRETT OG BESLEKTEDE RETTIGHETER - TEKNISKE.
Internasjonale menneskerettigheter
Kjetil Mujezinović Larsen Internasjonale menneskerettigheter Kurs 2. avdeling høsten 2007, kursgruppe 1 og 2 Dag 3, 11. oktober 2007: Diskrimineringsforbudet.
INTERNASJONAL PRIVATRETT Lovvalg i kontrakt – uten partenes valg Professor dr. juris Giuditta Cordero Moss.
INTERNASJONAL PRIVATRETT Lovvalg i kontrakt
IFRS- sporet Regulering innen EU og internasjonalt.
Flykaprersaken Pressekonferanse Bakgrunn Kapret i 1993 et fly i Baku og førte det til Norge. Ble utlevert til Russland i 1995 for soning Søkte.
Ombud. Pådriverfunksjon Uavhengig Foto CF Wesenberg.
INTERNASJONAL PRIVATRETT Lovvalg i kontrakt Professor dr. juris Giuditta Cordero Moss.
Trondheim 19. juni 2015 Norges Bank og økonomiske utsikter.
Norwegian Ministry of Labour and Social Affairs Engelsk mal: Startside Tips norsk mal Velg ASD mal NORSK under ”oppsett”. Social inclusion for people from.
INTERNASJONAL PRIVATRETT Internasjonalt preseptoriske regler
Dag 5: Individer i folkeretten Rettssubjekter: Interessesubjekter Påtalesubjekter Handlingssubjekter Ansvarssubjekter.
Primary French Presentation 10 Colours L.I. C’est de quelle couleur?
Lave oljepriser kan bremse utvinningen på norsk sokkel Thina Margrethe Saltvedt, Sjefanalytiker Makro/Olje (Ph. D.) Mars
Forelesning 1 Hva er historie?. Om historien som fag og historien som forestillingsverden.
Hva er et godt menneske ifølge FNs barnekonvensjon? Hadi Strømmen Lile.
MR-utfordringer i migrasjons- og asylpolitikk Styreleder Trygve G. Nordby.
Revisjon i Skolen.  Each Party shall ensure that:  1. the training and assessment of seafarers, as required under the Convention, are administered,
Norsk flyktningpolitikk Sylo Taraku Rådgiver i Tankesmien AGENDA KrF, 10. juni 2016.
Revisjonsutvalget Temalunsj 12. februar PwC Bakgrunn EU vedtok den 16. april 2014 en ny forordning og endringer i direktivet om revisjon og revisorer.
© 2016 Deloitte AS Stein Bjørnstad, 30. mars Dialogkonferanse om mobilitet Ruter.
Migrasjon International Organization for Migration.
INTERNASJONAL PRIVATRETT Partsautonomiens rekkevidde Professor dr. juris Giuditta Cordero Moss.
Find Fraud B4 it Finds You!
@eftasurv “En introduksjon til EU/EØS-rett og ESAs rolle” EFTA Surveillance Authority Håvard Ormberg Charlotte Flood 8. Ferbruar 2016.
IDI FU-møte 10/ Quick presentation round
Meta-analyser og systematiske oversikter
Lecture 29.
Faste - på vei mot påske Luk Faste - på vei mot påske Luk
Menneskerettighetsutvalget i Norsk Psykologforening
IFRS- sporet Regulering innen EU og internasjonalt.
Eksempel fra Nevrologisk avdeling
Group theory I dette kapitlet skal vi se på utvidelse av lister som vi behandlet generelt i kap 04. Vi skal nå benytte klassehierarkiet som vi utviklet.
Ole Kristoffer Dybvik Apeland Nkom
Økonomiske forutsetninger
Cake q4 SIKKERHETS-LEDELSE
INTERNASJONAL PRIVATRETT Andre konfliktregler i kontrakt
Using nursery rhymes and songs
The Scoutmaster guides the boy in the spirit of another brother.
Klepp kommune Brussel | Wera Helstrøm.
FLYKTNINGER I EUROPA GLOBALE OG NASJONALE UTFORDRINGER
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
Skipskontroll og klassifikasjon
The Gains from International Trade
SS-generasjonen HL-senteret,
SRPP Guidance in Norway
Menneskerettigheter og
Prinsippet om lovlig, rettferdig og åpen behandling
IFRS- sporet Regulering innen EU og internasjonalt.
Innebygget personvern
Immunitet fra straffansvar
INTERNASJONAL PRIVATRETT Internasjonalt preseptoriske regler
Utskrift av presentasjonen:

Schengen og Dublin UiO Utlendingsrett 15. Mars 2007

Historisk streiftog Nye trender fra midten av 80-tallet: Jet age refugees Murens fall Fokus flyttet fra Strasbourg til Brussel 4 friheter Enhetsakten 1986 Asyldiskusjon ad hoc preg/mellomstatlig (Schengen- og Dublin-samarbeid)

Viktige milepæler – fra Schengen til Amsterdam Schengen konvensjonen (1990,1995) Dublin konvensjonen (1990, 1997) Maastricht traktaten (1992,1993) Amsterdam traktaten (1997,1999) Toppmøtet i Tammerfors (1999) og handlingsplan Hague program og handlingsplan ( )

Felles europeisk asylsystem (CEAS) Statusdirektiv Prosedyredirektiv Mottaksdirektiv Dublin forordning (Eurodac forordning) Direktiv om Midlertidig beskyttelse Flyktningfond ( )

Kontrolltiltak Schengen-samarbeidet: Grensekontroll (Frontex, Rapid Reaction Force) Visum samarbeid Informasjonsutveksling SIS I OG II Politisamarbeid Kompensatoriske tiltak, for eksempel Dublin

Rettigheter Rett til å søke asyl Flyktningkonvensjonen, 1951 Menneskerettighetskonvensjoner (EMK, FN konvensjonene + spesialkonvensjoner Torturkonvenskjon, Barnekonvensjon) Adgang til asylprosedyrer (jfr Dublin) Non refoulement prinsippet

Dilemmaer Europa anno 2007 Kontroll vs. Rettigheter Mixed flows Ulikt tempo og ulike tilknytningsformer og forpliktelser -UK, DK og Irland ad CEAS -Nye medlemsland ad Schengen -Norge og Island ad Schengen og Dublin direkte, resten av CEAS indirekte

Forts. dilemmaer Ambisjoner og realiteter ikke én og samme ting – målsetting om alt skal være på plass innen 2010 Migrasjons-, Utenriks- og Bistandspolitikk (for eksempel sirkel migrasjon og bistand forutsatt tilbaketakelsesavtaler) Returpolitikk/Beskyttelse i nærområdene (burden shifting, ikke burden sharing?)

Nærmere om Dublin forordningen Fra Dublin konvensjon (1990/1997) til Dublin forordning Dublin II (2003) Amsterdam traktaten art. 63 CEAS Eurodac 2000/2003

Formål Bestemme hvilket land som skal være ansvarlig for en asylsøknads behandling Unngå ”asyl shopping” Sikre asylsaksbehandling av ett land (bare ett) Unngå ”refugee in orbit” situasjoner Byrdefordeling?

Hvilke land er med? Alle EU land (gamle og nye) Storbritannia Irland Danmark (2006) Norge Island Sveits (2007/2008?) Liechtenstein (2007/2008?)

Dublin ”basics” Forordet understreker: 1951 konvensjonen Respekt for non refoulement prinsippet Andre folkerettsinstrumenter MR Chartret artiklene 18: rett til asyl

Kriteriehierarkiet Art 5 The criteria for determining the Member State responsible shall be applied in the order in which they are set out in this Chapter

Enslige mindreårige asylsøkere Art 6 Where the applicant for asylum is an unaccompanied minor, the Member State responsible for examining the application shall be that where a member of his or her family is legally present, provided that this is in the best interest of the minor.

Forts. art avsnitt In the absence of a family member, the Member State responsible for examining the application shall be that where the minor has lodged his or her application for asylum.

Familiens enhet Art. 7 Where the asylum seeker has a family member, regardless of whether the family was previously formed in the country of origin, who has been allowed to reside as a refugee in a Member State, that Member State shall be responsible for examining the application for asylum, provided that the persons concerned so desire

Familiens enhet Artikkel 8 If the asylum seeker has a family member in a Member State whose application has not yet been the subject of a first decision regarding the substance, that Member State shall be responsible for examining the application for asylum, provided that the persons concerned so desire.

Oppholdstillatelse og visum Artikkel 9 Where the asylum seeker is in possession of a valid residence document, the Member State which issued the document shall be responsible for examining the application for asylum.

Forts. Artikkel 9 Where the asylum seeker is in possession of a valid visa, the Member State which issued the visa shall be responsible for examining the application for asylum, unless the visa was issued when acting for or on the written authorisation of another Member State.

Forts. Artikkel 9 The fact that the residence document or visa was issued on the basis of a false or assumed identity or on submission of forged, counterfeit or invalid documents shall not prevent responsibility being allocated to the Member State which issued it.

Irregulær grensepassering og opphold Artikkel 10 Avsnitt 1 Where it is established, on the basis of proof or circumstantial evidence…that an asylum seeker has irregularly crossed the border into a Member State by land, sea or air having come from a third country, the Member State thus entered shall be responsible for examining the application for asylum.

Forts. Artikkel 10 This responsibility shall cease 12 months after the date on which the irregular border crossing took place.

Forts. Artikkel 10 Avsnitt 2 When a Member State cannot or can no longer be held responsible in accordance with paragraph 1, and where it is established,…that the asylum seeker…has been previously living for a continuous period of at least five months in a Member State, that Member State shall be responsible for examining the application for asylum.

Transitt Artikkel 12 Where the application for asylum is made in an international transit area of an airport of a Member State by a third-country national, that Member Satte shall be responsible for examining the application.

Første asylland Artikkel 13 Where no Member State responsible for examining the application for asylum can be designated on the basis of the criteria listed in this Regulation, the first Member State with which the application for asylum was lodged shall be responsible for examining it.

Praksis? ”Take back” og ”Take charge” Eurodac Vis Felles forståelse av flyktningretten Gjensidig tillit Utenrikspolitiske hensyn

Rettssikkerhetsgarantier Artikkel 3(3) Suverenitetsklausulen Artikkel 15 Humanitærklausulen

Non refoulement prinsippet Dublin tillater ingen unntak jf. Preamble Article 33 (1) of 1951 Conv. No contracting State shall expel or return (”refouler”) a refugee in any manner whatsoever to the frontiers of territories where his life of freedom would be threatened on account of his race, religion, nationality, membership of a particular social group or political opinion.

Andre rettskilder EMK Art. 3 og tolkning EMD Torturkonvensjonen Art. 3 SP Art. 7 Statusdirektivet Art. 21 EUs MR Charter Art. 19 Folkerettslig sedvanerett

Rettssikkerhetsimplikasjoner/kritikk Ulik anvendelse av Dublin Art 3(2) og Art 15 lite benyttet Art. 3(2) brukt for hurtigprosedyre Art 6 ikke brukt av alle land Adgang til asylprosedyrer ikke sikret

Forts. kritikk Ulike tolkninger av CEAS Statusdirektiv Mottaksdirektiv Tolkning av non refoulement prinsippet Bruk av trygt tredjelands konseptet Klageadgang mangelfull

Forts. kritikk Økt bruk av internering Mangelfull informasjon til asylsøkere Mangelfull informasjonsutveksling mellom stater Fortsatt ikke overholdelse av frister

Kommisjonens rolle Rapport i slutten av mars? Grønnbok

Norges rolle Soria Moria Stortingsmelding nr. 23 ( ) om gjennomføring av Europapolitikken Justispolitisk arbeidsprogram Formalisert samarbeid Uformelle kanaler Forskning Offentlig debatt