Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Prinsippet om lovlig, rettferdig og åpen behandling

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Prinsippet om lovlig, rettferdig og åpen behandling"— Utskrift av presentasjonen:

1 Prinsippet om lovlig, rettferdig og åpen behandling
- og litt generelt om personvernprinsippene Dag Wiese Schartum, SERI

2 Begynnelsen OECD Guidelines (1980/2013) Openness Use Limitation
Collection Limitation Purpose Specification Data Quality Security Safeguards Individual Participation Accountability Utarbeidet i nær sammenheng med utarbeidelsen av Europarådets personvernkonvensjon (1981) Formål: både å ivareta personvern og hindre hindringer for internasjonal handel (jf. PVF art. 1) Personvernforordningen, «PVF» (2016) Lovlighet, rettferdighet og åpenhet Dataminimering Lagringsbegrensning Formålsbegrensning Riktighet Integritet og konfidensialitet Anbefaling: «that Member countries take into account in their domestic legislation the principles concerning the protection of privacy and individual liberties set forth in the Guidelines contained in the Annex to this Recommendation which is an integral part thereof» Prinsipper har blitt retningsgivende for lovgivning på flere måter: Først som retningsgivende for nasjonal lovgivning blant OECDs og Europarådets medlemmer; (1980/1981) deretter som del av felles direktiv for nasjonal lovgivning i land i EU- + EFTA (EØS), (1995) og nå som del av bindende lovgivning for alle land i EU + EFTA, (2016)

3 Prinsipper «Prinsipp» blir brukt om en rekke overordnede normer
Kan f.eks. være rettslige eller politiske Og OECDs prinsipper var i 1980 primært politiske Dagens personvernprinsipper kan både sies være rettslige og politiske Som del av PVF er de åpenbart rettslige De ville også hatt rettskildemessig betydning selv om de ikke var del av forordningen, fordi de i stor grad er lagt til grunn i rettspraksis I tillegg kan personvernprinsippene ses på som abstraksjoner som gir forventninger om hvordan fremtidig lovgivning på personvernområdet kommer til å være: normative utgangspunkter for rettspolitisk diskurs, på lignende måte som «Interesseteorien» (Se f.eks. Høringsnotat om forslag til ny E-tjenstelov: «Forslagene til bestemmelser bygger på de krav som kan utledes av Grunnloven og internasjonale personvernforpliktelser, herunder EMK. I tillegg vil grunnleggende personvernprinsipper gi viktige retningslinjer.» (s. 308)) «Rettslig prinsipp» er en rettsgrunnsetning, dvs. en rettslig norm som danner eller kan danne grunnlaget for en rekke andre avledede normer Kan uttrykke gjeldende rettslige normer som har bestemmende innvirkning på løsningen av rettsspørsmål Kan være utgangspunkt for rettspolitiske overveielser  men likevel ikke alltid ha fullt gjennomslag

4 (a) processed lawfully, fairly and in a transparent manner in relation to the data subject (‘lawfulness, fairness and transparency’); (PVF) (a) processed fairly and lawfully; (PVD) (b) collected for specified, explicit and legitimate purposes and not further processed in a manner that is incompatible with those purposes; further processing for archiving purposes in the public interest, scientific or historical research purposes or statistical purposes shall, in accordance with Article 89(1), not be considered to be incompatible with the initial purposes (‘purpose limitation’); (b) collected for specified, explicit and legitimate purposes and not further processed in a way incompatible with those purposes. Further processing of data for historical, statistical or scientific purposes shall not be considered as incompatible provided that Member States provide appropriate safeguards; «Målene og prinsippene i direktiv 95/46/EF er fremdeles gyldige …», (fortalen nr. 9) adequate, relevant and limited to what is necessary in relation to the purposes for which they are processed (‘data minimisation’); (c) adequate, relevant and not excessive in relation to the purposes for which they are collected and/or further processed; accurate and, where necessary, kept up to date; every reasonable step must be taken to ensure that personal data that are inaccurate, having regard to the purposes for which they are processed, are erased or rectified without delay (‘accuracy’); (d) accurate and, where necessary, kept up to date; every reasonable step must be taken to ensure that data which are inaccurate or incomplete, having regard to the purposes for which they were collected or for which they are further processed, are erased or rectified; (e) kept in a form which permits identification of data subjects for no longer than is necessary for the purposes for which the personal data are processed; personal data may be stored for longer periods insofar as the personal data will be processed solely for archiving purposes in the public interest, scientific or historical research purposes or statistical purposes in accordance with Article 89(1) subject to implementation of the appropriate technical and organisational measures required by this Regulation in order to safeguard the rights and freedoms of the data subject (‘storage limitation’); (e) kept in a form which permits identification of data subjects for no longer than is necessary for the purposes for which the data were collected or for which they are further processed. Member States shall lay down appropriate safeguards for personal data stored for longer periods for historical, statistical or scientific use. (f) processed in a manner that ensures appropriate security of the personal data, including protection against unauthorised or unlawful processing and against accidental loss, destruction or damage, using appropriate technical or organisational measures (‘integrity and confidentiality) the controller must implement appropriate technical and organizational measures to protect personal data against accidental or unlawful destruction or accidental loss, alteration, unauthorized disclosure or access, in particular where the processing involves the transmission of data over a network, and against all other unlawful forms of processing. (PVD art. 17(1))

5 Prinsippene i personvernforordningen
Vanlig å skille mellom (retts)prinsipper og regler Se f.eks. fortalen til personvernforordningen, nr. 17 og 51 Prinsipper er typisk mer overordnet og abstrakt formulert enn regler Personvernforordningen er så overordnet/abstrakt formulert at skillet mellom typiske prinsipper og typiske rettsregler ikke alltid blir tydelig Prinsippene i personvernforordningen har selvstendig betydning som rettsregler kommer dessuten til uttrykk i form av rettsregler, mange andre steder i forordningen kan ha betydning som momenter ved fortolkningen av andre bestemmelser i forordningen

6 Prinsipper i fortalen Prinsippene i art. 5 blir i begrenset grad brukt i fortalen: Generelle henvisninger (2, 26, 51, 72, 73, 153) Prinsippene om rettferdig og åpen behandling (60) Prinsippet om åpenhet (39, 58) Dataminimering (156) I tillegg omtales enkelte bestemmelser i tillegg til art. 5 som «prinsipper»: Prinsippet om innebygget personvern og personvern som standardinnstilling (78, 108) Prinsipper for overføring av personopplysninger i et konsern (48) En rekke andre prinsipper blir også trukket frem: Allmenne prinsipper i unionsretten og i TEU (148) Nærhetsprinsippet (170) Rettslig vern (148) Rettferdig rettergang (148) Rettsstatsprinsippet (104) Forholdsmessighetsprinsippet (170) Ansvarlighetsprinsippet (85)

7 Prinsippet om lovlighet, rettferdighet og åpenhet (art. 5(1)(a))
«Personopplysninger skal a) behandles på en lovlig, rettferdig og åpen måte med hensyn til den registrerte» Kan ses på som et grunnprinsipp, som de øvrige prinsippene forutsetter/bygger på Jf. «Rettferdighet og rettmessighet» («Fairly and lawfully») i PVD art. 6(1)(a) og Europarådskonvensjonen om personvern, art. 5(a) PVF art. 5(1)(a) er typisk formulert som prinsipp (løser ingen bestemte rettsspørsmål) Består av 3 relativt selvstendige elementer (kunne også vært formulert for seg) Lovlig behandling Rettferdig behandling Åpen behandling Retter seg primært til behandlingsansvarlig, men til en viss grad også nasjonale lovgivende myndigheter og lovgivende myndigheter i Unionen (jf. f.eks. art. 6(3), siste del)

8 Lovlig behandling TEU, f.eks. art. 2 og 3
Innenfor rammene av annen EU-rettslig regulering EMK art. 8 og Gr.l. § 102 I samsvar med PVF selv «lovlig» brukes i art. 6 (men ikke i art. 9), jf. pol §§ 8 og 9 Er neppe av spesiell betydning at «lovlig»/«ulovlig» brukes i noen bestemmelser, men ikke andre

9 Rettferdig behandling
Mulige forståelser Respekt for den registrertes interesser og rimelige forventninger Forholdsmessighet Ikke manipulering av registrerte personer Særlig (men ikke bare) aktuelt å vektlegge når det eksplisitt skal skje interesseavveininger «vitale interesser», «registrertes interesser eller grunnleggende rettigheter og friheter»; «viktige allmenne interesser»; «registrertes …berettigede interesser»; «økonomiske eller finansielle interesser» Mer enn 20 slike interesseavveininger i forordningen (se f.eks. tilfeller i art. 6(1)(d) og (f); 9(2)(b), (c), (g) og (j); 22(2)(b), (3) og (4); og 49(1)(d) og (f) og 49(5)) Også andre bestemmelser enn art. 5(1)(a) stiller krav til rettferdighet gi den registrerte følgende ytterligere informasjon som er nødvendig for å sikre en rettferdig og åpen behandling art. 13(2) og 14(2), 40(2)(a) Rettferdig rettergang 58(4), 83(8)

10 Åpen behandling Det mest konkrete elementet i art. 5(1)(a)
Konkretiseringer av åpenhetsprinsippet Skje i åpenhet (ikke skjult) – «at» og «hvor» Gjennomsiktig – «hva» Forståelig – «hva» og «hvordan» Skape forutberegnelighet (jf. utredning av personvernkonsekvenser) Forutberegnelighet om både rettslige og faktiske forhold(?) Referanse: den alminnelige innbygger; spesielle hensyn til barn (og generelt mottakergruppen?) Krever ofte en formidlingsstrategi, jf. art. 24(1) om behandlingsansvarliges ansvar Forordningen bruker fire hovedvirkemidler for fremme åpenhet Informasjonsplikt for behandlingsansvarlige Innsynsrett for registrerte personer (i faste informasjonselementer + egne opplysninger) Krav til klart og enkelt språk og tilrettelegging (jf. særlig art. 12) Krav til innebygget personvern (jf. art. 25) Både informasjon og innsyn er bygget opp rundt ti typer faste informasjonselementer:

11

12 Konklusjoner Prinsippene i art. 5(1) er en videreføring av normative elementer som ble introdusert for snart 40 år siden Prinsippene har gått fra å være retningslinjer for OECD-land til bindende, felles bestemmelser for land i EØS Merk at prinsippene i stor grad overlapper/bygger på hverandre Prinsippene har rettsdogmatisk betydning; både hvert prinsipp direkte og fordi prinsippene begrunner en rekke mer konkrete rettsregler Det nærmere innholdet av implikasjonene av hvert prinsipp kan være vanskelig å angi, men vi skal snart få hjelp til å forstå prinsippene om formålsbestemthet, dataminimering og lagringsbegrensning 


Laste ned ppt "Prinsippet om lovlig, rettferdig og åpen behandling"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google