What is Signed English (SE)? Patricia Pritchard cand polit Audiopedagog Statped vest.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ordspr./ proverbs 4,18 Rettferdiges sti er som morgenens lysskjær, det vokser til det blir høylys dag. The way of the righteous is like the first gleam.
Advertisements

Ledelsesinformasjonsystem
Hvem var Ellen White? • Født i USA i 1827 • Et av 8 barn • Vokste opp som metodist • Ble kristen da hun var 12 • Ble Adventist etter hvert • Fikk drømmer.
Gitte Holten Ingerslev - DPU Tekst Forskerens og didaktikerens blik på mødet mellem tekst og læser.
Det er ganske underlig med disse sentrale salmene. Selv om du ikke er religiøs burde du lese dette.
Konseptuell modell Hvordan skal dette se ut ifra brukeren?
Men hva mener de som har klart det? Børge Haugset (NTNU&SINTEF)
1 Information search for the research protocol in IIC/IID Medical Library, 2013.
Skriverammer FORSLAG TIL SKRIVERAMME ENGLISH AS A WORLD LANGUAGE
Inger Langseth Program for Lærerutdanning Knyttet til Ny bok om vurdering i alle fag, red. Dobson, Engh.
Idrettspsykologi for fotballtrenere Geir Jordet Ullern, Januar 2003.
Tidlig innsats i engelskfag Pat Pritchard cand polit Oslo, oktober 2009.
Problem set 2 By Thomas and Lars PS: Choose the environment, choose many pages per sheet. Problem set 2 Exercise 11/29 Laget av: Thomas Aanensen og Lars.
Planning and controlling a project Content: Results from Reflection for action The project settings and objectives Project Management Project Planning.
 A fjord is a small bit of water between two mountains or cliffs and they are very famous in Norway.
Verbs Some words tell things that you can do
What is a good text? And how do we get pupils to write them?
Mobilitet og organisatorisk endring Tom Erik Julsrud *Telenor Research & Development/University of Trondheim
Section 5.4 Sum and Difference Formulas These formulas will be given to you on the test.
Misjon – å krysse grenser
Rosa parks  Mother of The Civil Rights Movement.
Digital Portfolios – a tool for assessment and learning Asgjerd Vea Karlsen Eli Kari Høihilder.
The Thompson Schools Improvement Project Process Improvement Training Slides (Current State Slides Only) October 2009.
Primary French Presentation 10 Colours L.I. C’est de quelle couleur?
Forelesning 1 Hva er historie?. Om historien som fag og historien som forestillingsverden.
Nattverd – del 2. Luk Han sa til dem: Jeg har lengtet inderlig etter å ete dette påskemåltidet sammen med dere før jeg lider. 16 For jeg sier.
Nattverd – del 1 Matt Mens de nå holdt måltid, tok Jesus et brød, ba velsignelsesbønnen* og brøt det, ga disiplene og sa: Ta, et! Dette er.
NUAS Programme for Leaders in Administration. Mål for møtet Avklare hva innholdet i presentasjonen skal være Se på sammenheng mellom de forskjellige bidrag,
Fortell Ham alt Mark Teksten 25Der var også en kvinne som hadde hatt blødninger i tolv år. 26Hun hadde lidd meget under mange leger. Alt det.
Important to remember - Some grammar. The Noen steder har norsk bestemt artikkel mens engelsk ikke har the: – Abstrakte ord med generell betydning (love,
Digital læring for publikum og bibliotekansatte
Find Fraud B4 it Finds You!
Oppfriskning av engelskferdigheter
Type: Preken Emne: Bønn for unådde Tekst: Joh Sanger før:
Digital bestillingsprosess for Armering, direkte fra modell
Hendelse Prosjekt: Nyhamna EPCm Site/Land/Dato: Nyhamna B340/ Norge/
Penny: «Hvorfor fortalte du ikke sannheten
Title: «How to use different tools and/or machines in the workshop»
Ulike måtar for bruken av pronomen
Frigjørende evangelium Rom 8 og Gal. 2 Lov eller evangelium Krav eller løfte Noe du skal oppfylle eller noe som er blitt oppfylt for deg Dåp Bekymringer.
Faste - på vei mot påske Luk Faste - på vei mot påske Luk
Nanomaterialer.
Eksempel fra Nevrologisk avdeling
Group theory I dette kapitlet skal vi se på utvidelse av lister som vi behandlet generelt i kap 04. Vi skal nå benytte klassehierarkiet som vi utviklet.
Dette er et eksempel på plassering av logoene.
Ole Kristoffer Dybvik Apeland Nkom
CAMPAIGNING From vision to action.
Aim: What is the trig limit?
Using nursery rhymes and songs
The Scoutmaster guides the boy in the spirit of another brother.
Verbs Some words tell things that you can do
Weeks 3-6 STORYLINE Nursery Health Centre.
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
Godt grep – presentasjon
The Gains from International Trade
Misjon – å krysse grenser
The Gains from International Trade
SS-generasjonen HL-senteret,
Metodikk og praktiske tips Godt Grep bolk
Fra idé til forskningsprosjekt Hilde Afdal & Odd Tore Kaufmann
Kick-off Good morning everybody. Nice to see so many well known faces on a big day like this. My name is Audun Pettersen and I`m Head of Tourism.
It’s the way I like it! Self-determination and self-assertiveness in persons with ID A participatory research project Østby, May (associate professor);
Responsibility The purpose of the tutor reflections are to
MEDLEMSKAP OG KLUBBUTVIKLING
V Tilpass dette banneret med din egen melding. Merk bokstaven og legg til egen tekst. Bruk ett tegn per lysbilde.
Course PEF3006 Process Control Fall 2018 Split-range control
Course PEF3006 Process Control Fall 2017 Split-range control
ALL vectors have two components (x and y)
9. Possessiva pronomen. 9. Possessiva pronomen.
Personene. Personene Flere historier… Makt og begjær Vekst og løsrivelse Etikk og moral Trekantdrama Systemkritikk Andre?
Utskrift av presentasjonen:

What is Signed English (SE)? Patricia Pritchard cand polit Audiopedagog Statped vest

Hva er Signed English?  Bruker noen tegn fra BSL, bokstaveringer og noen oppkonstruerte tegn brukes simultant med talespråket  SE viser bøyninger (markers) og små ord (generated signs) som ikke brukes i BSL grammatikk  Kan sammenlignes med tegnspråk norsk  Nyttig i undervisning av engelsk grammatikk  Brukes av utdannet pedagog som har kunnskap om tegnspråk

Signed English…  kan brukes for å illustrere engelsk setningsstruktur  kan brukes for å øve inn faste uttrykk og strukturer  gjør det mulig å visualisere og fokusere på små ord og endelser

Signed English Nouns  Flertall s = tegn + s  Genetiv s = tegn + the right little finger sweeps up and flicks past the left one

Articles  A  A = fingerspell a  An  An = fingerspell a-n  The  The = fingerspell t, twist your wrist clockwise

A or An???? an  We use an in front of nouns that start with a vowel sound a e i o u BSL helps us remember the vowels!

Pronouns Subjects  I, youthey  I, you, (entall) they (subject) = point  He  He = man + point  She  She = woman + pointObjects  Me, you, them, us,  Me, you, them, us, (object) =flat hand  Him  Him = guess what!  Her  Her = guess what!

Possessives  My, your, its, our, their, own  His = man + your  Her = woman + your  Mine, yours, ours,theirs = sign + extra your

Reflexive pronouns  Myself = my + 1 moving downwards  Yourself = your + 1 moving downwards  Himself = man + 1moving downwards  Herself = woman + 1 moving downwards  Itself = point + 1 moving downwards  Ourselves = our + 1 moving downwards

Verb inflections eats  Habitual = verb + s He eats dinner every day. singing  Present participle = verb + curl. He is singing in the bath. worked  Past tense = verb + before. He worked at the school for a year. have worked  Past participle = have/has or stop + verb. I have worked as a teacher. -ing -ed Have/ has stop

Auxillary verbs – to be (fingerspell T+O B)  Is = 1 +  Are = 5 +  Am = m + Signs curve downwards, ending palm up

Was and were  Was = 1 + moves backwards towards body  Were = 3 + moves backwards towards body

Auxiliary verbs  Do  Do = fingerspell d on ”o” finger  Did  Did =fingerspell d on ”i” finger

Contracted verb forms  ’s (He’s my friend) = s  ’re (You’re my friend) =r  ’ve (I’ve two friends) = v  ’d (I’d like you to be my friend) = d  ’ll (I’ll be your friend)= l  ’m (I’m your friend) =m Fingerspill letter and twist off left palm to palm up

Not contracted form - n’t: wasn’t, isn’t, n’t utføres with one hand. Exception: can’t – has its own sign CANNOT

Fingerspell  small words: if, of, at, as, so, for example = e+g  Fingerspell affixes and suffixes:  sunny = SUN + y,  heavier = HEAVY + ER,  unhappy = U+N+HAPPY

Connectives And  Sign similar to «you», but with palm up.  Twist wrist anticlockwise,ending palm down.

We must have instant recognition of small, high frequency words Games:  Quick!! Fly swatting  Lightening flash cards  My Reading TV  Fishing Game, bingo, memory etc  ICT games can be useful in drill exercises.  Motivating, repetisjon, instant feedback.  It is questionable whether they help in language development if conversation with others is not part of the exercise, during the game and afterwards.  Can lead to guessing, not thinking

These words make up 1/3 of all text. Most have their own SE sign  the  of (fingerspell)  and  a  to (fingerspell)  in  is  you  that  it  he  was  for  on  are  as (fingerspell)  with  his  they  I  at (fingerspell)  be (Letter B)  this  have  from  or Alle er ikke lydrette og må læres!!!