Integrasjon av distribusjons- kanaler og personifisering av kommunikasjon Peder Inge Furseth Institutt for innovasjon og økonomisk organisering, BI Sandvika
Problemstilling: I hvilken grad driver tradisjonelle handelsbedrifter lønnsom internett- handel, og hvorfor driver noen bedrifter lønnsomt og andre ikke?
Hovedmål: integrere en tradisjonell kanal med internett øke bedriftenes grad av personifisering videreutvikle nettverk av bedrifter utvikle lojalitet hos kundene bidra til effektivisering av bedriftene formidle resultater, kommentere næringspolitiske saker
13 bedrifter deltar Norli Gruppen (vertsbedrift) SAS Color Line Vinmonopolet Spaceworld XXL Mester Grønn Gjensidige NOR VISA Norge Sparebanken Hedmark Netaxept Posten Norge, logistikk Jotun
Arbeidsmåter møter i året utveksling av erfaringer bedrifter i noe ulik fase og ulike fokus innsamling av data på tvers av bransjer fokusgruppe-intervjuer av kunder av hver av deltagerbedriftene i juni nær kontakt med Oxford University Elliot:B2C e-commerce strategies & models
Videre arbeid Følger multi-kanal prosessen i Norli nært bruker denne prosessen som case lage publikasjon fra Norli til november større og bredere publikasjon sommer 2004 kvantitativ undersøkelse vinteren 2003/2004 seminar-dag i midten av januar 2004 fagartikler undertegnede + en vit.ass full tid 10 mnd
Bredere tema: innovasjon Innovasjon i tjenesteytende næringer er det gjort lite forskning på salg over internett kan sees som en slik innovasjon tjenesteytende næring som den største i tiden fremover (ca 65% av sysselsetting i OECD) dette prosjektet kan lede over i et bredere prosjekt om innovasjon og tjenester