Velkommen til Scrum-kurs

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Litt mer om PRIMTALL.
Nye internettsider for Høgskolen i Østfold Resultat fra brukerundersøkelse.
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Vinnerne i laksemarkedet Agenda – Prisene for 2011 og 2012 nå – Hva avgjør prisene? – Spot eller kontrakter best? – Forsikring mot.
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Bygningsdelstabellen
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
Elkem Research Prosess IT
Kan arbeidsmetodikken i IT-prosjekter overføres til rådgiverene ? VIANOVA Network Meeting 2013 Geir Andersen/Vianova Systems AS.
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Plan- og bygningskontoret Plan- og bygningskontoret Innbyggerundersøkelsen.
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
Smidig forvaltning – En pragmatisk tilnærming
Produkteier vs virksomhetsarkitekt
Kontrakter i Smidig systemutvikling
Om smidig brukerkommunikasjon Smidig 2011 Johannes Brodwall Steria Norway.
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
Velkommen til Scrum-kurs
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Tollvesenet Tollvesenet Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
2. Planter. Del 1 (1–4). Nivå 2. Side 19–24
Title of presentation Customer/user group/conference Johannes Brodwall, Chief scientist Exilesoft Global.
Fôr til oppdrettstorsk – bruk av vegetabilsk feitt Odd Leknes Forskningsdagene 2007 Alta.
© PROGRAM UTVIKLING as Vellykkede prosjekter leverer hyppig Johannes Brodwall, Steria Chief Scientist, Utvikler, Arkitekt, Sertifisert ScrumMaster.
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
Kapittel 14 Simulering.
Foreløpige tall pr Randi Sæther
Omlasting og direkteleveranser. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Vi har nå utvidet nettverket med direkteleveranser. Distribusjonen går enten via lagrene.
P-MP modeller. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Det skal opprettes p fasiliteter (lager) for å betjene en gitt mengde kunder. Kundenodene er også potensielle.
UFLP modeller. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Det skal opprettes p fasiliteter (lager) for å betjene en gitt mengde kunder. Kundenodene er også potensielle.
Kap 06 Diskrete stokastiske variable
© Synovate Gjennomført av Synovate 21.august 2008 Catibus uke 33 Norsk Fysioterapeutforbund.
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Mange IT-prosjekter kunne med fordel vært drevet mer som en Lean Startup.
Fra virksomhetsmål til prioritert produktkø
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Helsestasjon Helsestasjon Innbyggerundersøkelsen 2013.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Statens vegvesen Statens vegvesen Innbyggerundersøkelsen.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Hjemmehjelp Hjemmehjelp Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Universitet Universitet Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Høgskole Høgskole Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Skatteetaten Skatteetaten Innbyggerundersøkelsen 2013.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Legevakt Legevakt Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN NAV NAV Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel Grafikkrapport.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Lånekassen Lånekassen Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
1. Vår høyeste prioritet er å tilfredsstille kunden gjennom tidlige og kontinuerlige leveranser av programvare som har verdi.
Arkitektur og smidighet
PUS iterasjon 0 Johannes Brodwall Statens Landbruksforvaltning
Tema: Test First Positivist: Det som ikke kan måles, eksisterer ikke! Reduserer sjanser for defekter! Gir en oppdatert ”TODO-liste” Gir trygghet til å.
1. Vår høyeste prioritet er å tilfredsstille kunden gjennom å levere et verdifullt, kjørende system tidlig og kontinuerlig.
Scrum APressen Johannes Brodwall, Sjefsarkitekt Steria Norway.
Scrum lunsj.
ROOTS Johannes Brodwall, Kløne Steria Norway
Malverk intern produktopplæring
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
kunder i aktive prosjekt/forvaltning, 6 interne product owner proxys, to team og tre backlogger – kan det likevel ligne på Scrum? Kristin Wulff,
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Oktober 2010
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Juni 2010 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
NM i prototyping - Yggdrasil 2014
Bankenes sikringsfond Revisjonskontoret
Virksomhetsrapport Oktober Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
To accompany Quantitative Analysis for Management, 8e by Render/Stair/Hanna 15-1 © 2003 by Prentice Hall, Inc. Upper Saddle River, NJ Kapittel 15.
Elevundersøkelsen ( ) UtvalgGjennomføringInviterteBesvarteSvarprosentPrikketData oppdatert 7. trinnVår , Symbolet (-) betyr.
Økoprofil - en miljøvurderingsmetode
INTERNKURS I OFFENTLIGE ANSKAFFELSER
Tidsregistrering v/HiST DATAGRUNNLAG: Evaluering av HiST; en spørreskjemaundersøkelse blant Forskerforbundets medlemmer høsten 2009 v/HiST.
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Utskrift av presentasjonen:

Velkommen til Scrum-kurs Scrum lunsj 09.04.2017

Stafettpinnen som glipper Takk til Mike Cohn 09.04.2017 2 Scrum lunsj

Agenda Oppvarming Smidige utviklingsmetoder Scrum User stories Å finne user stories Å prioritere user stories Å bryte ned user stories Akseptansekriterier Estimering Avslutning 09.04.2017 3 Scrum lunsj

Deltager user story (10 minutter) Som en instruktør Ønsker jeg å høre 1-2 ”deltager user story” fra hver gruppe Slik at jeg kan tilpasse kurset til deres ønsker 09.04.2017 4 Scrum lunsj

Komme i gang (10 minutter) Del dere i grupper på 6 (helst ett bord per gruppe) Skriv hver deres kursdeltagerstory Diskuter historiene i gruppen (5 minutter) og kom med en felles kursdeltagerstory 09.04.2017 Scrum lunsj

Smidige metoder og Scrum Scrum lunsj 09.04.2017

De Smidig Verdiene (5 minutter) Individer og samspill framfor prosesser og verktøy Fungerende system framfor utførlig dokumentasjon Samarbeid med kunden framfor kontraktsforhandlinger Å reagere på endringer framfor å følge en plan Prioriter: Hvilken er viktigst Hvilken er vanskeligst Hvilken mangler Hvilken gjør vi 09.04.2017 Scrum lunsj

De smidige prinsippene (4 x 2 minutter) Prioriter kortene dere har fått etter følgende rekkefølge: Hvilken er viktigst? Det vil si: Hvilken har størst påvirkning på om prosjektet lykkes? Hvilken er vanskeligst? Det vil si: Hvilken tror vi vil kreve mest arbeid eller disiplin å innføre? Hvilke mangler? Det vil si: Hvilke prinsipper for å gjennomføre prosjekter tror vi har høy verdi? Hvilke følger vi nå? Det vil si: Hvor store endringer vil det kreve å følge dem? 09.04.2017 Scrum lunsj

De smidige prinsippene 1. Vår høyeste prioritet er å tilfredsstille kunden gjennom å levere et verdifullt, kjørende system tidlig og kontinuerlig 2. Ønske endrede krav velkommen, også selv om det er sent i utviklingen. Smidige prosesser utnytter endringer til å gi kunden konkurransefortrinn. 3. Hyppige leveranser av fungerende system, fra et par uker til et par måneder, med preferanse for den korte enden av skalaen. 4. Forretningssiden og utviklere må jobbe sammen daglig gjennom hele prosjektet. 5. Bygg prosjektene rundt motiverte individer. Gi dem det miljøet og den støtten de trenger, og stol på at de får jobben gjort. 6. Den mest effektive metoden for å spre informasjon til og innen et utviklingsteam, er samtale ansikt-til-ansikt. 7. Kjørende system er det primære målet på framdrift. 8. Smidige prosesser fremmer bærekraftig utvikling. Sponsorene, utviklerne og brukerne bør kunne opprettholde en konstant fart i det uendelige. 9. Kontinuerlig fokus på teknisk høy standard og godt design forsterker smidighet. 10. Enkelhet - kunsten å maksimere mengden arbeid som ikke gjøres - er essensielt. 11. Med jevne mellomrom reflekterer teamet over hvordan det kan bli mer effektivt, og så justerer det arbeidsmåten sin tilsvarende. 12. De beste arkitekturene, kravene og designene vokser fram fra selv-organiserende team. Prioriter kortene dere har fått etter følgende rekkefølge: Hvilken er viktigst? Det vil si: Hvilken har størst påvirkning på om prosjektet lykkes? Hvilken er vanskeligst? Det vil si: Hvilken tror vi vil kreve mest arbeid eller disiplin å innføre? Hvilke mangler? Det vil si: Hvilke prinsipper for å gjennomføre prosjekter tror vi har høy verdi? Hvilke følger vi nå? Det vil si: Hvor store endringer vil det kreve å følge dem? 09.04.2017 9 Scrum lunsj

Adaptive Scrum Extreme programming EVO Crystal FDD DSDM Lean

Adaptive Scrum Extreme programming EVO Crystal FDD DSDM Lean

Adaptive Scrum Extreme programming EVO Crystal FDD DSDM Lean

Adaptive Scrum Extreme programming EVO Crystal FDD DSDM Lean

Adaptive Scrum Extreme programming EVO Crystal FDD DSDM Lean

Scrum 09.04.2017 Scrum lunsj

Scrum er en kontrakt mellom de som skal ha noe og de som skal lage det 09.04.2017 Scrum lunsj

Takk til Mike Cohn

Definition of done Hva vil du ikke at skal skje etter at noen har kallt noe for ”ferdig”? Hvilke aktiviteter vil du at skal være utført før noen kaller et krav ”ferdig”? Hva er greit at skjer etter at kravet er ”ferdig”? Hva må vi regne med at gjenstår etter at kravet er ”ferdig”? Om hver krav var i produksjon når det var ”ferdig”, hvilke muligheter ville vi hatt da? 09.04.2017 18 Scrum lunsj

Opsjoner 09.04.2017 19 Scrum lunsj

Iterasjoner Seremonier Scrum Roller Artifakter 09.04.2017 Scrum lunsj

Scrum Scrum Scrum Scrum Iterasjoner Iterasjoner Iterasjoner Ferdig Planlegging 2-4 uker Stå-opp Iterasjoner Iterasjoner Iterasjoner Iterasjoner Iterasjoner 4 seremonier 4 seremonier 4 seremonier 4 seremonier 4 seremonier Review Scrum Scrum Scrum Scrum Tilbakeblikk Produkteier 3 roller 3 roller 3 artifakter 3 artifakter 3 artifakter Teamet Burn-down Produktkø Scrum Master Sprintkø 09.04.2017 Scrum lunsj

Scrum – Hvem? Produkt-eier Scrum Master Scrum Team 1. Produkteieren er ansvarlig for at prosjektet realiserer verdi for virksomheten. Han eller hun utøver dette ansvaret ved å prioritere hvilken funksjonalitet som skal utvikles til enhver tid. Dette er rollen med størst innvirkning på prosjektets suksess. 2. Scrum masteren er ansvarlig for at alle hindringer som kan hemme teamets fremdrift blir addressert og at fremdriften blir opprettholdt. Scrum masteren skal også hjelpe teamet med å komme fram til sine egne arbeidsmetoder, og å påpeke når de bryter sine egne regler. 3. Teamet er ansvarlig for å levere den høyest prioriterte funksjonaliteten på en måte som er så effektiv som mulig uten at den setter prosjektets langsiktige fremdrift i fare. Teamet er selv ansvarlig for å bestemme hvordan de skal jobbe for å oppnå dette. Scrum-prosjekter tilstreber at teammedlemmene i så stor grad som mulig er dedikert til sine prosjekter, at de sitter på samme sted og at de har tilstrekkelig myndighet og kompetanse til å løse sine oppgaver uten å være avhengig av andre. Scrum Team 09.04.2017 Scrum lunsj

Scrum – Når? 24 timer Stå- opp Sprint (1-4 uker) Sprint (1-4 uker) Review Tilbakeblikk 1. Et planleggingsmøte er starten hver iterasjon. Der forklarer produkteieren nærmere om de høyest prioriterte punktene I produktkøen. Teamet vurderer deretter hvor langt de forventer å komme i produktkøen i løpet av iterasjonen. Teamet estimerer omfanget som skal til for å levere relevante deler av produktkøen, og bryter den delen av produktkøen som skal med i iterasjonen inn i oppgaver på iterasjonskøen. 2. Et stå-opp-møte holdes hver dag, ofte om morgenen, for at teamet skal kunne koordinere fremdriften på iterasjonskøen. Møtet skal kun inneholde rapportering av status og eventuelle hindringer. For at deltagerne skal huske å holde møtet kort, står alle under møtet. Derav navnet. 3. I demomøtet på slutten av iterasjonen viser teamet fram til produkteieren hva de har laget i iterasjonen. Mange team bruker dette som et prinsipielt godkjennelsesmøte, der produkteier avgjør om teamet har forstått hva de skulle og levert korrekt. 4. Retrospektiv, eller tilbakeblikk, avslutter hver iterasjon. Teamet er ansvarlig for å beskrive og kontinuerlig forbedre sin arbeidsprosess. På retrospektivet går teamet gjennom hva som gikk bra med iterasjonen og hva man kan endre for å bli enda bedre. Mange team bruker retrospektivet til å oppdatere teamet spilleregler og forbedringskø over hvilke tiltak som skal innføres. Plan-legging 09.04.2017 Scrum lunsj

Sprint planning meeting Takk til Mike Cohn

Scrum – Når? 24 timer Stå- opp Sprint (1-4 uker) Sprint (1-4 uker) Review Tilbakeblikk 1. Et planleggingsmøte er starten hver iterasjon. Der forklarer produkteieren nærmere om de høyest prioriterte punktene I produktkøen. Teamet vurderer deretter hvor langt de forventer å komme i produktkøen i løpet av iterasjonen. Teamet estimerer omfanget som skal til for å levere relevante deler av produktkøen, og bryter den delen av produktkøen som skal med i iterasjonen inn i oppgaver på iterasjonskøen. 2. Et stå-opp-møte holdes hver dag, ofte om morgenen, for at teamet skal kunne koordinere fremdriften på iterasjonskøen. Møtet skal kun inneholde rapportering av status og eventuelle hindringer. For at deltagerne skal huske å holde møtet kort, står alle under møtet. Derav navnet. 3. I demomøtet på slutten av iterasjonen viser teamet fram til produkteieren hva de har laget i iterasjonen. Mange team bruker dette som et prinsipielt godkjennelsesmøte, der produkteier avgjør om teamet har forstått hva de skulle og levert korrekt. 4. Retrospektiv, eller tilbakeblikk, avslutter hver iterasjon. Teamet er ansvarlig for å beskrive og kontinuerlig forbedre sin arbeidsprosess. På retrospektivet går teamet gjennom hva som gikk bra med iterasjonen og hva man kan endre for å bli enda bedre. Mange team bruker retrospektivet til å oppdatere teamet spilleregler og forbedringskø over hvilke tiltak som skal innføres. Plan-legging 09.04.2017 25 Scrum lunsj Slide 25

Scrum – Hva? Produkt Produkt-eier Burn-down Scrum Master Produkt-kø 1. Produktkøen i Scrum beskriver produkteierens sin prioritering av funksjonalitet. Produktkøen tjener som en plan på hva som skal utvikles i de neste iterasjonene og som et måleverktøy for å spore hastihetenpå fremdriften per iterasjon. Hvilket verktøy som brukes for dette er opp til prosjektet. Mange team bruker kartotekkort eller lignende. Excel er også et populært valg. En god del team bruker elektroniske verktøy som er laget for dette formålet. Uansett hvordan det uttrykkes, er det viktige med en produktkø at den er prioritert. Ikke-Scrum prosjekter bruker ofte en "må, bør, kan" prioritering av krav. I de aller fleste slike prosjekt er 90% eller flere av oppgavene "må"-oppgaver. I motsetning til dette er det kun én oppgave som kan være først i en produktkø. Spørsmålet er ikke lenger "er dette viktig", men "hvilken av disse to tingene vil du ha først"? 2. Sprintkøen er der teamet plasserer alle oppgavene de må utføre for å kunne levere fremdrift på produktkøen. Sprintkøen brukes til å følge opp daglig framdrift og oppdage om teamet kommer til å nå målet for iterasjonen. Mange team bruker gule lapper på en whiteboard-tavle til å synliggjøre denne fremdriften for hverandre og for andre interesserte i nærheten. 3. Burn-down diagram er en kurve på et koordinatsystem der x-aksen angir tid og y-aksen angir hvor mange elementer som gjenstår. Burn-down-diagrammer brukes spesielt for å visualisere fremdriften i sprintkøen. Mange team bruker et separat burndown diagram for å visualisere hvor mange produktkøelementer som gjenstår til en viktig leveranse. Produkt-kø Sprint-kø Scrum Team 09.04.2017 Scrum lunsj

Bekymret? Hvor lang er sprinten? Hvilken ukedag starter sprinten? Hva skjedde på dag 6 og 7? Hva skjedde på dag 4?

Hva har skjedd? Fant en feil? Introdusere flere features?

Hva har skjedd? Reestimering? Feil fra forrige iterasjon?

Hva har skjedd? For store oppgaver? For mange samtidige oppgaver?

Iterasjoner er ikke mini-fossefall Takk til Mike Cohn

Scrum-regler (10 minutter) Alt som skal gjøres skal beskrives på produktkøen Produkteier bestemmer ”hva”, teamet bestemmer ”hvordan” Resultatet av en iterasjon er det som er demonstrert og helt ferdig Produktet skal være potensielt leverbart etter hver iterasjon Vi skal alltid prøve å bli enda bedre Iterasjonen er låst i prioritering av omfang og i tid Prioriter kortene dere har fått etter følgende rekkefølge: Hvilken er viktigst? Det vil si: Hvilken har størst påvirkning på om prosjektet lykkes? Hvilken er vanskeligst? Det vil si: Hvilken tror vi vil kreve mest arbeid eller disiplin å innføre? Hvilke mangler? Det vil si: Hvilke prinsipper for å gjennomføre prosjekter tror vi har høy verdi? Hvilke følger vi nå? Det vil si: Hvor store endringer vil det kreve å følge dem? 09.04.2017 Scrum lunsj

Produktkøhåndtering 09.04.2017 Scrum lunsj

Eksempel fra team Steria desemberleveranse 09.04.2017 Scrum lunsj

Eksempler: Som saksbehandler trenger jeg å kunne foreta endringer i personlogg slik at jeg kan dokuementere sakene jeg har behandlet i Puma og i MP. 5 minutter med litt frustrasjon – prøv å finne user stories 5 minutter for å finne brukerne 2 minutter med deling av brukerne 10 minutter med user stories 3 minutter prioritering 2 minutter deling 09.04.2017 35 Scrum lunsj

Eksempler: Som saksbehandler ønsker jeg å kunne se en tabell med relevante detaljer over NAV ytelser slik at jeg kan svare på spørsmål 5 minutter med litt frustrasjon – prøv å finne user stories 5 minutter for å finne brukerne 2 minutter med deling av brukerne 10 minutter med user stories 3 minutter prioritering 2 minutter deling 09.04.2017 36 Scrum lunsj

Eksempler: Som personservicemedarbeider ønsker jeg å kunne se automatiske utførte endringer på pensjoner slik at jeg kan besvare henvendelser som gjelder disse. Eksempel på automatisk utførte endringer er: Automatisk endring av utbetaling ved 67 5 minutter med litt frustrasjon – prøv å finne user stories 5 minutter for å finne brukerne 2 minutter med deling av brukerne 10 minutter med user stories 3 minutter prioritering 2 minutter deling 09.04.2017 37 Scrum lunsj

Eksempler: Som Saksbehandler kan jeg bruke hurtigtaster slik at jeg unngår unødvendig bruk av mus. 5 minutter med litt frustrasjon – prøv å finne user stories 5 minutter for å finne brukerne 2 minutter med deling av brukerne 10 minutter med user stories 3 minutter prioritering 2 minutter deling 09.04.2017 38 Scrum lunsj

Produktkøisfjellet

Hva blir ferdig iterasjon 6 og 7? Story Størrelse 1 3 2 5 4 6 7 8 9 10 11 12 13 14 Iterasjon Fart 1 10 2 12 3 9 4 18 5 16

Hva blir ferdig iterasjon 6 og 7? Story Størrelse Samlet 1 3 2 5 8 10 4 11 12 6 14 7 15 20 9 28 29 31 36 13 38 41 Iterasjon Fart 1 10 2 12 3 9 4 18 5 16

I – Independent N - Negotiable V - Valuable E – Estimatable S – appropriate Size T – Testable 09.04.2017 Scrum lunsj

Eksempel: Dagligvarer på nett 43 09.04.2017 Scrum lunsj

User story brainstorm (20 minutter) Lag user stories for en nettbutikk 5 minutter med litt frustrasjon – prøv å finne user stories 5 minutter for å finne brukerne 2 minutter med deling av brukerne 10 minutter med user stories 3 minutter prioritering 2 minutter deling 09.04.2017 44 Scrum lunsj

User story prioritering (10 minutter) Prioriter utlevert user stories for nettbutikken Prioriter all user stories. Hvert team forteller: Hva er de høyeste fem historiene (hvorfor) Hva er de laveste fem historiene (hvorfor) 09.04.2017 45 Scrum lunsj

Prinsipper for prioritering (diskusjon) 09.04.2017 Scrum lunsj

Prinsipper for prioritering 09.04.2017 47 Scrum lunsj

User story breakdown (5 minutter) Bryt ned historien Som markedsjef Ønsker jeg å registrere en kampanje Slik at jeg kan stimulere shoppere til å handle mer 09.04.2017 Scrum lunsj

Prinsipper for nedbryting Forskjellige produkter (Alder, Uføre, osv) Operasjon (Opprette, oppdater, hent, slett, søk) Utsett å behandle noen datafelter Utsett validering av input Utsett sideeffekter Stubb ut avhengigheter Utsett arkitekturegenskaper (logging, feilhåndtering) Utsett ytelse Utsett/forenkle avvikshåndter Utsett spesielle datatilfeller 09.04.2017 Scrum lunsj

User story breakdown (5 min plenum) Bryt ned historien Som en medarbeide på PSS Kan jeg se et regnestykke over utbetalingen til kunden Slik at jeg kan svare på spørsmål rundt samordning Tips: Hva om man har AORD, NAV, flere NAV ytelser? Mye info, ingen info? Hva om data er inkonsistent? 09.04.2017 Scrum lunsj

User story breakdown (5 plenum) Bryt ned historien Som saksbehandler kan jeg redigere grunnlagsdata for rettighet slik at pensjonsberegningen og premie til arbeidsgiver blir korrekt. 09.04.2017 Scrum lunsj

Adaptive Scrum Extreme programming EVO Crystal FDD DSDM Lean

Evo: Virksomhetsmål

Evo: Interessentmål, produktmål og løsning

Evo: Målbart

Evo: Målene til SPK i PERFORM Hva betyr ”Rett pensjon til rett tid”? Hvordan måler vi det? Hvem er interessert i ”Rett pensjon til rett tid”? Hvordan vurderer de det? Hvordan kan Puma understøtte interessentenes mål? Hvordan måler vi om Puma gjør det? Hvilke alternativer har vi til Puma for å oppnå interessentenes mål?

Kravspesifisering Scrum lunsj 09.04.2017

Adaptive Scrum Extreme programming EVO Crystal FDD DSDM Lean

C – Card C – Conversation C – Confirmation 09.04.2017 Scrum lunsj

C – Card C – Conversation C – Confirmation Planlegging I iterasjonen 09.04.2017 60 Scrum lunsj

09.04.2017 61 Scrum lunsj

Conditions of Satisfaction Som en potensiell shopper Ønsker jeg å se alle varer i en kategori Slik at jeg kan finne varen jeg ser etter 09.04.2017 Scrum lunsj

Conditions of Satisfaction Som en potensiell shopper Ønsker jeg å se alle varer i en kategori Slik at jeg kan finne varen jeg ser etter Gitt at følgende varer eksisterer Grønne pærer, Gule pærer, Grønne epler, Røde epler Når jeg søker etter ”grønne” Så skal jeg få følgende treff Grønne pærer, grønne epler 09.04.2017 63 Scrum lunsj

Conditions of Satisfaction Som en potensiell shopper Ønsker jeg å se alle varer i en kategori Slik at jeg kan finne varen jeg ser etter Hva med ”grønn”, ”grønne”, ”grønt”? Hva med ”eple”, ”epler”? Hva med ”frukt”? 09.04.2017 64 Scrum lunsj

Conditions of Satisfaction Beskriv ferdigstillelseskritierier for følgende user story Som markedsjef Ønsker jeg å registrere en kampanje Slik at jeg kan stimulere shoppere til å handle mer 09.04.2017 65 Scrum lunsj

Conditions of Satisfaction Som en medarbeider på PSS Kan jeg se et regnestykke over utbetalingen til medlemmet Slik at jeg kan svare på spørsmål rundt samordning 09.04.2017 Scrum lunsj

Conditions of Satisfaction Medarbeider på PSS kan se regnestykke over utbetalingen til medlemmet Gitt at et medlemmet har i valgt periode en ytelse som er samordnet med NAV og AORD Og medlemmet mottar barnetillegg Når jeg velger perioden Så skal utbetalingsperioden inneholde bruttopensjon, fradrag for NAV totalt, fradrag for grunnpensjon og tilleggspensjon, fradrag for tjenestepensjon, barnetillegg og redusert pensjon 09.04.2017 67 Scrum lunsj

Conditions of Satisfaction (plenumsdiskusjon) Medarbeider på PSS kan se regnestykke over utbetalingen til medlemmet Gitt at medlemmet ikke har noen NAV fradrag i perioden Gitt at medlemmet har <spesielle fradrag (f. eks. krig)> i perioden Gitt at for perioden er kun summen av fradrag oppgitt Gitt at for perioden er summen av fradrag feil 09.04.2017 68 Scrum lunsj

Hvorfor bruke tester til å spesifisere krav?

Iterasjoner og tilbakeblikk En praktisk oppgave (1t + 15m) 5 minutter forklaring 5 minutter for å bestemme reglene 10 minutter for første oppgave 10 minutter for første retrospektiv 5 minutter deling av erfaring fra første retrospektiv 10 minutter for andre oppgave 10 minutter for andre retrospektiv 5 minutter for deling av erfaring fra andre retrospektiv + 10 minutter overhead 09.04.2017 Scrum lunsj

Retrospektiv-spørsmål Fortsett med... Innfør... Hinder for suksess 09.04.2017 72 Scrum lunsj

Estimering 09.04.2017 Scrum lunsj

Finn 2-er via gruppediskusjon Finn 5-er via gruppediskusjon Planning poker Finn 2-er via gruppediskusjon Finn 5-er via gruppediskusjon Velg neste ting som skal estimeres Alle estimatorer velger et pokerkort og viser det samtidig Laveste og høyeste verdi beskriver hvilke forutsetninger de la til grunn Kort diskusjon Gjenta 09.04.2017 74 Scrum lunsj

Estimer relativ størrelse på disse dyrene (20 min) Elefant Hund Flodhest Sjiraff Nesehorn Hest Pyton Geit Ku Elg Katt Apekatt Alle gruppene finner 2-ern (5 minutter) Alle sier sin 2-er Alle gruppene finner 5-ern (5 minutter) Alle sier sin 5-er Go! (10 minutter) Spørsmål: Er hesten eller kua størst? Er nesehornet eller flodhesten størst? Hvor stor er hunden? 09.04.2017 75 Scrum lunsj

Estimer relativ størrelse på disse dyrene Elefant (3-7 tonn) Hund (1-70 kg) Flodhest (1.5-3 tonn) Sjiraff (cirka 800-1200 kg) Nesehorn (1-4 tonn – avhengig av art) Hest (400-500 kg) Pyton (1-100 kg) Geit (50-100 kg) Ku (500-800 kg) Elg (300-400 kg) Katt (2-7 kg) Apekatt (100g-35kg) 09.04.2017 76 Scrum lunsj

Hva lærte dere på kurset 09.04.2017 Scrum lunsj

Teknikker Produktkø Produkteier Retrospektiv Demo Conditions of satisfaction Delegert ansvar til team Stand-up møte Burn-down Konversasjon om krav Nedbryting av user stories Å beskrive user stories 09.04.2017 Scrum lunsj

Kursretrospektiv Hvilke spørsmål har du fått besvart? Hvilke nye spørsmål har du fått? Hva er den mest radikale påstanden i Scrum? Hva tror du er den største gevinsten av Scrum i SPK? Hvilket element av Scrum passer dårligst i SPK? Fikk du oppfylt din ”deltagerhistorie”? 09.04.2017 Scrum lunsj

Ting jeg savner Fokuset på å bli ferdig med noe i stedet for å ”legge et solid fundament” Fokuset på flere grader av detaljer i planlegging Iterasjoner Arkitektur bygges over tid Release sprint Hvor lang? Scope for en iterasjon – abnormal termination On the sprint but looking ahead Intensitet Tydlig nedbryting av user stories i underhistorier eller conditions of satisfaction Team Part time members Cross functional (i motsetning til DP-strukturen i PERFORM) Rules of etiquette Task boards Lean, Kanban og limit WIP ”A greenfield project sequence” Scaling Scrum of scrums Communities of Practive Teknikkliste for Scrum