ENT4000i – Balder Onarheim – 1 av 7 Øvelse “Frust” 16.1.2009 Presenteres samling 2 Fredag.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Advertisements

Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Fra idè til ferdig produkt
1. Sammendrag Hva problemet er Hva ideen til løsning er
ELEKTRONISKE KOMMUNIKASJONSSYSTEMER
Slik kommer du til «Personverninnstillinger»: Logg inn på Facebook.
PARALLELL MOTIVASJON VIA INSPIRASJON. ERFARINGER Merchandising er en total presentasjon av butikken og varene ut mot kunden. Dette omfatter markedsføring,
Arbeidsgruppen For-lang Røatunnel - Nå. Ved: Øystein Eckhoff Sander J
Teknologiledelse 1 Hvordan utvikle produkter med høy designfokus Kristine Holbø SINTEF Teknologiledelse.
Erfaringer med akkreditering av masterprogram ved HiAk Oversikt over de masterne (og en ph.d.) HiAk har fått akkreditert fra 2004 – d.d. ■Læring i komplekse.
Innovation Camp ”Forretningsplanutvikling i praksis”
Forretningsideer & Markedsanalyser
SPIR Idélab Bodø.
E-forvaltningskonferansen Randi Flesland
FIRST LEGO LEAGUE 2014.
Forslag til oppsett på forretningsplanen
EN SKAPENDE PROSESS Fra idé til ferdig produkt
FUNNKe Risikovurdering informasjonssikkerhet Nettverksmøte Tromsø 10. okt Eva Henriksen, Eva Skipenes,
Øving 2 – Elektronisk papir Ny teknologi (se ) Elektronisk blekk Bedre egenskaper enn dagens.
Presentasjon av Concrea
Entreprenørskap og bedriftsutvikling (EB)
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
Sats på nettet Av Lars Egeland. Hvorfor satse på nettet ? zRask informasjon og kommunikasjon zMiljøvennlig zStor uavhengighet av tid og sted zFramtidas.
Muntlige presentasjoner
1. Sammendrag Hva problemet er Hva ideen til løsning er
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Dette er SMART.
INF 295 Forelesning 16 - kap 9 Minimalt spenntre og korteste vei i grafer Hans Fredrik Nordhaug (Ola Bø)
UB som pedagogisk metode -ideèr og planer. Ideèr og planer ”Se mulighetene og gjør noe med dem”
Mål og prioriteringer for rekrutteringsarbeidet Svein-Erik Dippner Klubb- og medlemsutvikling, D2260.
Kvinne på Topp 2008 Samling 2 Sørmarka september 2008.
Suksesskriterier.
Ny Nettspansk: ¿Me oyen? III ANPE-konferanse Tromsø.
Forretningsplan.
Kunnsign TBH Velkommen til Kunnsign 2008! Tor Borgar Hansen.
ETABLERING AV LOKALT SN-FORUM/GRUPPE. Tekna – Teknisk-naturvitenskapelig forening Mål for første møte Bli enig om: Å sammen ta initiativ til lokal SN-forum.
Navn på FIRMa eller produkt HER SNAKKER DERE LITT OM DERE SELV. PKT 1 I LISTEN.
Infrastrukturtiltak Campus Kjeller AS Metoder og prosesser er utviklet i samarbeid med Jan Biti og Nils-Otto Ørjasæter FORNY Forum Tromsø 21. april 2004.
Problemet Hvilket problemer løser din app? Hva vil den gi av merverdi for brukeren. TEAMNAVN.
- en del av Mat alliansen : NLH - Matforsk - Akvaforsk Ark nr.: 1 | fredag, 12. desember 2014 | Forfatter:.... | Arkivert: I:\felles\_Utveksling Gjennomføring.
Øving 1 - Forretningsideen
Akuttenheten – på nett Et hovedprosjekt 2-årig høgskoleutdanning innen IT - i Trondheim! 4 vt ~ 2 dager pr uke, fra 28.1 – 30.5 En student... Oppgaven:
Smarte energiløsninger ved oppussing Lavenergiprogrammet presenterer ulike måter samarbeidspartnere kan benytte seg av materiellet Hvordan selge energitiltak.
ADR & SCANNERKORT. Automatic Delivery Rewards (ADR) Den enkle måten å handle produkter på, med levering hver måned. Du har fordelen av en rabatt på 5.
2010 Velkommen til Gründerskolens forkurs! (ENT4000, ENT4000i og Sosialt entreprenørskap)
Ue.no GRÜNDERIDOL I AUST-AGDER Drottningborg vgs kl FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Øvingsopplegg Singapore forkurs 2005 Gründerskolen Forkurs 2006 – øvingsopplegg Anders Brenna, Christian Hager og Mari Saua Svalastog.
ENT4000i – Balder Onarheim – 1 av 7 Øvelse “Frust” Presenteres samling 2.
Gruppeøving 10.februar Agenda Presentasjon av markedsundersøkelser
Fra fremmedspråkdidaktikerne ved ILS, UiO 1ILS-UiO
Gruppeøving 8.februar Agenda Brainstorming –Hva og hvorfor? –Kriterier Studentpresentasjoner med brainstorming Alle fremfører sin FRUST, maks 2 min. 1.
Gruppeøving 1.februar Agenda Presentasjon av markedsundersøkelser –2 min. pr. student –Tilbakemeldinger på presentasjonen –Diskusjon Hva er en FRUST og.
Øving 2 – Markedsplanen I
Gruppeøving 1.mars Agenda “Endelige” kriterier for forretningsideene Presentasjon av hjemmeoppgaver Halveringsprosess Kort presentasjon av eksterne case.
Gruppeøving 15.februar Agenda Kriterier for gode forretningsideer Gruppepresentasjon –2 min. for gruppen Klassepresentasjon –“Top 10” ideer, 2 fra hver.
Hjemmeoppgave 2 Markedstørrelse Til fredag Markedsstørrelse Sikrere beslutningsgrunnlag, styrke forretningsplan og argumenter ovenfor investorer.
Hvorfor skal vi lage den og hva skal den inneholde?
Helhetsbilde Fred Wenstøp 17/04/2017 Fred Wenstøp.
Kunnsign TBH Forretningsplanen For å holde orden i sysakene - Forretningsplanen hjelper til med å strukturere, videreutvikle og planlegge din nye.
Gruppeøving 12.april Agenda Elevator pitch Presentasjon av regnskap Litt om finansiering Blogging Neste øvinger..
Gruppeøving 21.januar Agenda Hva er en FRUST og hva skal vi med den? Hjemmeoppgaver –Finn en FRUST, finn en løsning –Utfør en markedsundersøkelse.
Markedstørrelse Til fredag 23.2
M&L2 Kap. 4 - ver.1 Markeds- undersøkelser Oslo, sept 2010.
Besøk 9. klasse Rødberg/Veggli Service og samferdsel 12. og 13. mai 2016.
2D multyplayer på sosiale medier
Kjære forskere!   Dere er invitert til øya Engia i forbindelse med prosjektet IEA – Energi for framtida. Som dere kanskje skjønner har dere en viktig.
vi starter med fremtiden og skaper den selv?
Sparebanken Hedmark Trine Østby Presentere oss selv.
Suksesskriterier for Oppstartsbedrift: Definisjoner for Intervju
Definisjon av en ”FRUST”
Utskrift av presentasjonen:

ENT4000i – Balder Onarheim – 1 av 7 Øvelse “Frust” Presenteres samling 2 Fredag

ENT4000i – Balder Onarheim – 2 av 7 Hensikt  Bli bevisst alle mulighetene for forretningsideer  Finne potensielle ideer til eksamensoppgaven

ENT4000i – Balder Onarheim – 3 av 7 Hva er en ”frust” (”pain”)  Produkt / teknologi som søker et marked/problem  Eks:Laserteknologi  Marked/problem som søker produkt / teknologi  Eks: Trepunktsikkerhetsbelte

ENT4000i – Balder Onarheim – 4 av 7 Frust  Delte frustrasjoner (feks ”hvorfor er dette så dyrt?”, ”hvorfor eksisterer ikke XX?”)  Flaskehalser (feks prosessproblemer)  Forbedringer (feks ”hvis bare den var festet sånn”)  Fremtidige ”frusts” (feks demografiske endringer)

ENT4000i – Balder Onarheim – 5 av 7 Frust Husk: Fokuser først på problemet og alle aspektene ved det – så på løsningen: ProblemLøsning

ENT4000i – Balder Onarheim – 6 av 7 Oppgave  Del 1) Finn en ”frust” (3 pers / gruppe - UKJENTE) Intervju andre, sjekk om det allerede finnes en løsning på problemet. Hvis det finnes en løsning, hvorfor er den ikke tilgjengelig/i bruk?  Del 2) Foreslå en løsning på ”frusten” Foreslå en løsning på frustrasjonen. Løsningen bør være en potensiel inntektskilde/ha evnen til å generere nok penger til å stå på egne ben  Del 3) Presentasjon Lag en kort presentasjon av frusten og løsningen. Presentasjonen skal være muntlig, med powerpoint/tavle. Maks 4 minutter totalt. Hver gruppe tar med sin laptop som kobles opp til prosjektor.

ENT4000i – Balder Onarheim – 7 av 7  Presentasjon fredag 23.1 sammen med markedsundersøkelsen.  Skal danne grunnlaget for forretningsplanen  ?