ENT4000i – Balder Onarheim – 1 av 7 Øvelse “Frust” 25.01.2008 Presenteres samling 2.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Advertisements

Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Fra idè til ferdig produkt
1. Sammendrag Hva problemet er Hva ideen til løsning er
Slik kommer du til «Personverninnstillinger»: Logg inn på Facebook.
Christina Ødegård sin lærlings tid
KURS I PRESENTASJONSTEKNIKK
Generelt ved medarbeidersamtaler
PARALLELL MOTIVASJON VIA INSPIRASJON. ERFARINGER Merchandising er en total presentasjon av butikken og varene ut mot kunden. Dette omfatter markedsføring,
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Teknologiledelse 1 Hvordan utvikle produkter med høy designfokus Kristine Holbø SINTEF Teknologiledelse.
Harald Throne-Holst Hva har nano så langt betydd for norske forbrukere? Regjeringens nanokonferanse Litteraturhuset i Oslo 1.Februar 2011.
Innovation Camp ”Forretningsplanutvikling i praksis”
Forretningsideer & Markedsanalyser
Harald Throne-Holst Forbruksvarer med CO 2 - merking Synspunkt fra forbruksforskningen Presentasjon for politisk ledelse i BLD, 14. januar 2008.
SPIR Idélab Bodø.
E-forvaltningskonferansen Randi Flesland
FIRST LEGO LEAGUE 2014.
Ideutvikling - Problemdefinisjonen. Hva gjør de erfarne problemløserne? •Samler og analyserer informasjon og data •Snakker med mennesker som kjenner problemet.
Hvordan spre budskapet gjennom PR?
Hvordan gjøre en god eksamen?
EN SKAPENDE PROSESS Fra idé til ferdig produkt
Øving 2 – Elektronisk papir Ny teknologi (se ) Elektronisk blekk Bedre egenskaper enn dagens.
Presentasjon av Concrea
Munins betydning for studenter Mats Mortensen Institutt for informatikk.
Sats på nettet Av Lars Egeland. Hvorfor satse på nettet ? zRask informasjon og kommunikasjon zMiljøvennlig zStor uavhengighet av tid og sted zFramtidas.
Muntlige presentasjoner
Gruppen  Medlemmer av Timelords  Espen Berget  Jonas Kvalheim.
1. Sammendrag Hva problemet er Hva ideen til løsning er
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Profil og omdømme Modul 2 Profilbygging Mål for denne modulen:
UB som pedagogisk metode -ideèr og planer. Ideèr og planer ”Se mulighetene og gjør noe med dem”
Kvinne på Topp 2008 Samling 2 Sørmarka september 2008.
Suksesskriterier.
Forretningsplan.
Kunnsign TBH Velkommen til Kunnsign 2008! Tor Borgar Hansen.
ETABLERING AV LOKALT SN-FORUM/GRUPPE. Tekna – Teknisk-naturvitenskapelig forening Mål for første møte Bli enig om: Å sammen ta initiativ til lokal SN-forum.
Stavanger – , Haugesund – , Hjemmeside : Epost : HVA Treningsleir i kreativitet og nytenkning.
Navn på FIRMa eller produkt HER SNAKKER DERE LITT OM DERE SELV. PKT 1 I LISTEN.
Problemet Hvilket problemer løser din app? Hva vil den gi av merverdi for brukeren. TEAMNAVN.
Norgesuniversitetets prosjektmidler Vigdis, Janne og Eva
ETwinnings vårkampanje Logg inn på skrivebordet.
Øving 1 - Forretningsideen
Akuttenheten – på nett Et hovedprosjekt 2-årig høgskoleutdanning innen IT - i Trondheim! 4 vt ~ 2 dager pr uke, fra 28.1 – 30.5 En student... Oppgaven:
2010 Velkommen til Gründerskolens forkurs! (ENT4000, ENT4000i og Sosialt entreprenørskap)
Ue.no GRÜNDERIDOL I AUST-AGDER Drottningborg vgs kl FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
ENT4000i – Balder Onarheim – 1 av 7 Øvelse “Frust” Presenteres samling 2 Fredag.
Kunnsign TBH Produktifisering av Kunnsign-kunnskap  Definisjoner  Hvorfor produkt?  Hvorfor ikke bare timer?  Fordeler for kunden  Fordeler.
Gruppeøving 8.februar Agenda Brainstorming –Hva og hvorfor? –Kriterier Studentpresentasjoner med brainstorming Alle fremfører sin FRUST, maks 2 min. 1.
Gruppeøving 1.februar Agenda Presentasjon av markedsundersøkelser –2 min. pr. student –Tilbakemeldinger på presentasjonen –Diskusjon Hva er en FRUST og.
MARKEDSANALYSE Målsetninger Segmentering av kunder Konkurrentanalyse
Gruppeøving 1.mars Agenda “Endelige” kriterier for forretningsideene Presentasjon av hjemmeoppgaver Halveringsprosess Kort presentasjon av eksterne case.
Gruppeøving 15.februar Agenda Kriterier for gode forretningsideer Gruppepresentasjon –2 min. for gruppen Klassepresentasjon –“Top 10” ideer, 2 fra hver.
Hjemmeoppgave 2 Markedstørrelse Til fredag Markedsstørrelse Sikrere beslutningsgrunnlag, styrke forretningsplan og argumenter ovenfor investorer.
Hvorfor skal vi lage den og hva skal den inneholde?
Helhetsbilde Fred Wenstøp 17/04/2017 Fred Wenstøp.
Kunnsign TBH Forretningsplanen For å holde orden i sysakene - Forretningsplanen hjelper til med å strukturere, videreutvikle og planlegge din nye.
LOPOT Lokasjonsbasert ProfilOppdateringsTjeneste.
Gruppeøving 21.januar Agenda Hva er en FRUST og hva skal vi med den? Hjemmeoppgaver –Finn en FRUST, finn en løsning –Utfør en markedsundersøkelse.
Markedstørrelse Til fredag 23.2
EKSAMENSAVVIKLINGEN VÅREN 2014 Hva gjør vi og hvordan gjør vi det? Ved eksamensleder.
M&L2 Kap. 4 - ver.1 Markeds- undersøkelser Oslo, sept 2010.
2D multyplayer på sosiale medier
Kjære forskere!   Dere er invitert til øya Engia i forbindelse med prosjektet IEA – Energi for framtida. Som dere kanskje skjønner har dere en viktig.
vi starter med fremtiden og skaper den selv?
Sammendrag (kun for internt bruk i søknadsbehandlingen)
Sparebanken Hedmark Trine Østby Presentere oss selv.
SMART kapp iQ er den eneste Ultra HD-skjermen på markedet som også fungerer som et digitalt og interaktivt whiteboard. Med kapp iQ kan man samarbeide,
Suksesskriterier for Oppstartsbedrift: Definisjoner for Intervju
Definisjon av en ”FRUST”
Utskrift av presentasjonen:

ENT4000i – Balder Onarheim – 1 av 7 Øvelse “Frust” Presenteres samling 2

ENT4000i – Balder Onarheim – 2 av 7 Hensikt  Bli bevisst alle mulighetene for forretningsideer  Finne potensielle ideer til eksamensoppgaven

ENT4000i – Balder Onarheim – 3 av 7 Hva er en ”frust” (”pain”)  Produkt / teknologi som søker et marked  Marked som søker produkt / teknologi

ENT4000i – Balder Onarheim – 4 av 7 Frust  Delte frustrasjoner (feks ”hvorfor er dette så dyrt?”, ”hvorfor eksisterer ikke XX?”)  Flaskehalser (feks prosessproblemer)  Forbedringer (feks ”hvis bare den var festet sånn”)  Fremtidige ”frusts” (feks demografiske endringer)

ENT4000i – Balder Onarheim – 5 av 7 Frust Husk: Fokuser først på problemet og alle aspektene ved det – så på løsningen: ProblemLøsning

ENT4000i – Balder Onarheim – 6 av 7 Oppgave  Del 1) Finn en ”frust” (2-3 pers / gruppe - UKJENTE) Intervju andre, sjekk om det allerede finnes en løsning på problemet. Hvis det finnes en løsning, hvorfor er den ikke tilgjengelig/i bruk?  Del 2) Foreslå en løsning på ”frusten” Foreslå en løsning på frustrasjonen. Løsningen bør være en potensiel inntektskilde/ha evnen til å generere nok penger til å stå på egne ben  Del 3) Presentasjon Lag en kort presentasjon av frusten og løsningen. Presentasjonen skal være muntlig, eneste mulige hjelpemidler er tavle/whiteboard og printede plansjer/overhead. Maks 4 minutter totalt

ENT4000i – Balder Onarheim – 7 av 7 ?