1 Næringsutvikling i Norge Næringshagenes rolle i distriktene nå og i fremtiden. Statssekretær Frank Jenssen. Næringshagekonferansen, Hell 4.nov 2003.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Differensiert arbeidsgiveravgift fra , Ellen Mulstad, NHO-S.
Advertisements

Gauldalskonferansen 2. november 2011 Lars E. Onsøyen.
Befolkningsutvikling og arbeidsmarked Innlandet
Folketrygdfondet Finanskomiteen 6. mars Program  Folketrygdfondets rolle og mandat  Aksjer og eierskap  Renter og obligasjonsmarkedet  Utfordringer.
Kompetanseprogram for FoU-strategi og –ledelse i sjømatnæringa Landskonferansen 2013 Astri Pestalozzi, prosjektleder (tel )
NÆRINGSVENNLIGE ASKVOLL SEMINAR FOR POLITIKERE 22.APRIL 2013.
1 Regionalpolitikken – en balansert regional utvikling Statssekretær Just Hjalmar Johansen, Kontaktkonferansen med fylkeskommunene, Bergen, 5. april 2005.
Norwegian Ministry of Labour and Government Administration Verdiskaping, innovasjon og vekst av og med IKT Eirik Lae Solberg, statssekretær Moderniseringsdepartementet.
1 Statssekretær Frank Jenssen, dialogmøte i Tromsø, 16. november 2004 Politikk for økt verdiskaping og balansert utvikling i bosetting.
Bredbånd og modernisering av offentlig sektor Karasjok 02. november 2004 statssekretær Eirik Lae Solberg 2005.
1 Er næringspolitikk god kommunepolitikk? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Småtinget, Kongsberg 28. august 2003.
Nyskaping gir vekst Forutsetninger for mer nyskaping: Det må lønne seg å jobbe Enklere å starte egen bedrift Kunnskaper og innsikt Hva gjøres: Lavere skatt.
NHO støtter ”stramt budsjett” for å gi norsk næringsliv et nødvendig løft… …innenfor et stramt budsjett må det i tillegg gjøres prioriteringer som stimulerer.
Økt regionalt ansvar – Om den politiske situasjonen i landbruket nasjonalt og regionalt Konferanse: Agderlandbruket på dagsordenen. Statssekretær, Ola.
1 (Axel Rød, rådgiver, Sola, ) Differensiert arbeidsgiveravgift og annen statsstøtte.
Betydningen av entreprenørskap i skoleverket
Innovasjonsprogram Salten Status Status Innovasjonsprogram Salten, februar 2005 ”Tanker om ” 2005 og innspill til diskusjon Status bransjeprogram + EØS-regelverk.
……vi bygger Universitetet i Bodø………………………… Forslag Innovasjonsprogram Salten Innovasjonsprogram Salten Innovasjonsprogram.
Innledning ved BioHus konferansen
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – formannskapet Budsjett 2006 – rådmannens forslag.
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Statlig styring og regional innovasjonspolitikk Else Ragni Yttredal.
Regionale fortrinn som grunnlag for marin næringsutvikling Andreas Stokseth, Fiskeri- og kystdepartementet.
Hvordan kan offentlig sektor – kommuner, fylker, stat – jobbe for små og mellomstore bedrifter– trenger vi en ny regionalinndeling ? Innlegg av kommunal-
Status inkubasjon Ledersamling inkubasjon Verdal Randi Torvik.
Samspill mellom akademia og næringsliv - Utfordringer og virkemidler.
Strategisk næringsplan - Høringsforslag PSN
Forskningsbasert Kompetansemegling i Nordland – organisering og status Et samarbeid mellom: Nordland fylkeskommune Innovasjon Norge – Nordland Nordlandsforskning.
HVA KJENNETEGNER OSLOREGIONEN UTVIKLINGSRETNINGER EIRIK VATNE NORGES HANDELSHØYSKOLE INSTITUTT FOR SAMFUNNSØKONOMI SEKSJON FOR ØKONOMISK GEOGRAFI.
1 By- og tettstedsregioner som utviklingsaktører i Norge Statssekretær Frank Jenssen. Regionrådenes landskonferanse november, Bergen.
Nå starter jobben! Trøndelagsrådet 14. sept Quality hotell, Stjørdal Merethe Storødegård NHO Trøndelag.
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Mer innovasjon og styrket konkurranseevne Statssekretær Oluf Ulseth (H) First Tuesday, 8. oktober 2002.
Tjenesteyting som næringsutvikling Statssekretær Helle Hammer Nærings- og handelsdepartementet PULS prosjektledersamling 29. april 2003.
Grenland Arena, 26. februar 2015 Virkemidler for satsing i helsesektoren.
Statsråden Torsdag 3. April 2003Næringspol sett fra et nasj perspektiv Næringspolitikk sett fra et nasjonalt perspektiv Regjeringens næringspolitiske strategier.
Virkemiddelprosjektet har ført til behov for ny organisering Samler internasjonalt, nasjonalt og regionalt i en avdeling Divisjon for innovasjon fra reorganisering,
Differensiert arbeidsgiveravgift og omlegging fra Bodø 16. desember og Gardermoen 17. desember.
Differensiert arbeidsgiveravgift og omlegging fra Regionale møter med næringslivets organisasjoner, november 2003.
Nytt MATprogram (2006 – 11) i Forskningsrådet Fokus på næringsutvikling og innovasjon innenfor: Fiskeri- og jordbruksbasert matproduksjon og foredlings-
1 S tatsråd Erna Solberg, OSLO, 18. januar 2005 Samspill og Innovasjon i et regionalt perspektiv.
Hvordan kan regionalt nivå bidra til verdiskaping og regional utvikling? Hva er ambisjonene for neste regionalmelding? Kommunal- og regionalminister Erna.
Utviklingsfondet for skogbruket Skogprogrammet Bidrag til FoU – fokus på fremtiden Kristin Danielsen Avdelingssjef Landbruk og marin virksomhet Norges.
Høgskolen i Oslo Entreprenørskap/ studentbedrift Ellen Sethov Avdeling for estetiske fag Høgskolen i Oslo.
Skoleverket som virkemiddel i distriktspolitikken Statsråd Erna Solberg, Folkets Hus, 11 mars 2004.
Prosjektledesamling nHS, Molde okt 2005
Strategi for Puls-programmet Denne presentasjonen støtter kortversjonen av programmets strategi publisert på programmets nettside i juli 2003.
1 Regjeringens Europapolitiske forum Reformer i EUs regionalpolitikk Statssekretær Anders Eira.
Regionale forskningsfond
Finansieringsordninger for bedre samhandling 22.oktober 2009 Utarbeidet for KS av Peter Emmerich Hansen, Jesper Luthman og Kari Sletnes fra Implement,
els-fredrikstad En moderne industripolitikk for innovasjon og konkurranseevne Nærings- og handelsminister Ansgar Gabrielsen Sunndal 3. desember.
Mer innovasjon og styrket konkurranseevne Fremlegg av statsbudsjettet for 2003 Statsråd Ansgar Gabrielsen Oslo, 3. oktober 2002.
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
Regjeringens regionaliseringspolitikk Regionalisering av næringspolitikken utviklingsaktører og virkemidler Kommunal- og regionalminister Erna Solbergs.
1 Statsråd Erna Solberg, Viten og verdi, Oslo Utfordringer til Oslo-regionen.
Flere årsaker til gjennomgang av virkemidler for regionale innovasjonssystem (”Systemtiltakene”) Endinger innen virkemiddelapparatet Framveksten av SkatteFUNN-prosjekter.
Differensiert arbeidsgiveravgift og omlegging fra
1 Statsråd Erna Solberg Innlegg på Transportbrukerkonferansen 2004 Sarpsborg, den 11. oktober 2004 Samferdselstiltak som regionalpolitisk virkemiddel.
Hva gjøres for å styrke nyskaping og entreprenørskap i Norge? Statssekretær Oluf Ulseth (H) Nærings- og handelsdepartementet Nyskapingskonferansen, Bergen.
Attraktivitet og Samferdsel. Utfordringer Reduksjon i folketall eller lav vekst i kommuner utenfor Stavangerregionen Lav andel kompetansearbeidsplasser.
Regional satsing for mobilisering og kvalifisering S3-seminar Nordland, Anja Gjærum, Forskningsrådet.
Juni 2009 Regional FoU-strategi for Østfold ”Samspill og synergi”
Økt verdiskaping i de maritime næringer Sunnmøre 27. august 2004 Statsråd Børge Brende (H)
Fylkesplan for Nordland Geir Davidsen Dato Foto: Bjørn Erik Olsen.
s. 1 Konsekvensutredning og naturmangfoldloven rådgiver Geir Davidsen
1 Hvilke konsekvenser vil nordområdesatsingen ha på regjeringens distrikts- og regionalpolitikk ? Nordlandskonferansen 2007 Bodø 17. januar Kommunal-og.
Trender i norsk og internasjonal forskning fra indikatorrapporten
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Disposisjon Verdigrunnlag Regional analyse
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Utskrift av presentasjonen:

1 Næringsutvikling i Norge Næringshagenes rolle i distriktene nå og i fremtiden. Statssekretær Frank Jenssen. Næringshagekonferansen, Hell 4.nov 2003

2 Regjeringens regional- og distriktspolitikk Strategier Bedre rammebetingelser for verdiskaping. Legge til rette for utvikling av vekstkraftige regioner over hele landet. Konsentrere den næringsrettede innsatsen mer mot innovasjon og nyskaping. Desentralisere virkemidler til regionalt nivå.

3 KRD vil i 2004: Økt satsing på næringshager og inkubatorer i regi av SIVA. Videreføring av programmer som er spisset mot knoppskyting, kunnskapsbaserte ideer og kommersialisering. Nyskaping gjennom regionale kunnskapsnettverk.  Utvikle en norsk modell for ”Centers og Expertice”. I dag pilotprosjekt i Ålesund som skal maksimere regionens ressurser og kompetanse for den maritime næringsklyngen.  Langsiktig arbeid blant ungdom: skape kultur for entreprenørskap

4 Regionene som sentrum for verdiskaping! Vekst skal komme i privat sektor og det må vi legge til rette for. Norge har mange sterke og nyskapende regionale næringsmiljøer. Regjeringen ønsker å støtte mennesker som vil noe og aktive næringsmiljø som støtter opp om dem. Næringshager og inkubatorer støtter opp under etablerere og bedrifter på en effektiv måte uten at det offentlige subsidierer den enkelte bedrift.

5 Næringshagene er viktige! Er tilpasset mindre regioners behov og muligheter. Tilrettelegger miljøer for nye tjenesteytende næringer som det er lite av utenfor store byer. Gjennom SIVA gis det tilgang til nasjonale støttemiljøer. Spennende distribuerte forsøk på gang, f.eks i Rogaland og Finnmark.

6 Vekstkraftige regioner styrkes gjennom. Gode rammebetingelser for konkurranseutsatt næringsliv. Skatte- og avgiftslettelser for næringslivet og en finanspolitikk som bidrar til positiv utvikling på rente og valutakurs. Selektive virkemidler i regional- og distriktspolitikken. Næringshagene er viktige. Fokus på nyskaping og innovasjon. Regionalt fokus på tilrettelegging for næringslivets behov. Fokus på ide-, utviklings- og kommersialiseringsfasene.

7 Rammebetingelsene er bedre! Regjeringens politikk har bidratt til lav lønnsvekst, lavere rente og lavere kronekurs Vi har til nå gjennomført skatte- og avgiftsreduksjoner på ca. 20 mrd kr Vi arbeider kontinuerlig med å forenkle regelverket for næringslivet Vi har styrket forskningsfondet med 3 mrd kr i år Vi har innført skattefradrag for bedriftenes utgifter til FoU – SkatteFUNN Vi har lagt frem forslag til ny konkurranselov. Vi har foreslått å tilbakeføre en andel av selskapsskatten til kommunene fra 2005 Vi har gjennomført endringer i plan- og bygningsloven

8 Helhetlig innovasjonspolitikk – også regionalt Samspill på tvers av geografisk og forvaltningsmessig nivå. Økt verdiskaping over hele landet. Helhetlig innovasjonspolitikk inkluderer; utdannings-, forsknings-, skatte-, konkurranse-, arbeidsmarkeds-, nærings- og regionalpolitikk. Regjeringen styrker virkemiddelapparatet, gjennom å etablere en ny virkemiddelenhet med felles brukerfront. SkatteFUNN stimulerer FoU i små og mellomstore bedrifter.

9 Verden går fremover

10 Viktige utfordringer Det fremtidige forsørgeransvaret. Mangel på arbeidskraft. Ulike regionale forutsetninger. Norske bedrifters evne til innovasjon. Nedbygging av konkurranseutsatt sektor. Betydning for miljø, helse og utvikling.

11 Statsministeren om næringshager ”Et prosjekt som gjennom å samle flere virksomheter vil bidra til økt synlighet for den enkelte bedrift. Jeg vet av erfaring, etter å ha besøkt andre næringshager, at dette gir synergieffekter og grunnlag for vekst.”

12 Statsråd Solberg om næringshager ”Det er flott at SIVAs næringshageprogram har medvirket til etablering av alle disse arbeidsplassene. Fordelen med næringshagene er at de utgjør et miljø av bedrifter under samme tak. De kan dele kunnskap, ressurser og erfaringer. Dette skaper et dynamisk miljø som bidrar til nyskaping, nytenking og muligheter for flere arbeidsplasser i regionen.” Godt sagt!

13 Satsingen skal evalueres – hva lurer vi på? Bidratt til kunnskapsbaserte arbeidsplasser i distriktene? Etablering av bedrifter som ikke ville skjedd uten næringshagene? Større effekt enn alternativ anvendelse av midler? Attraktive arbeidsplasser for kvinner og ungdom? Er bedriftene annerledes mht bruk av FOU, produktutvikling, eksternt samarbeid?

14 Flere evalueringsspørsmål Bedre overlevelsesevne for bedriftene? Påvirket etableringsrater ellers i miljøet? Systematisk kontakt med kompetansemiljøer? Nettverk, samarbeid, fellesprosjekter internt? Lokal/regional medfinansiering? Vesentlig betydning for regional verdiskaping? Forutsetninger for å bli selvfinansierende?

15 Hva er forskjellen ?

16 Avslutning Næringshagenes rolle i distriktene nå er viktig på de stedene de finnes. Næringshagenes rolle i fremtiden vil avhenge av både dere, oss og de resultater evalueringen vil fremskaffe. Jeg håper at dere alle bidrar på beste måte til at resultatene blir så korrekte som mulig. Jeg ønsker dere to gode dager som gir inspirasjon med tilbake. Lykke til!

17 Deler av ordningen blir videreført Fortsatt fritak for arbeidsgiveravgift i tiltakssonen for Nord-Troms og Finnmark. Fiskeri og landbruk og næringsmiddelindustri basert på råvarer fra disse næringene holdes utenfor avgiftsøkningen. Fribeløpsordningen: Bunnfradrag på ca kr per år for alle foretak. Små foretak får dermed full kompensasjon.

18 Regjeringens kompensasjonstiltak Offentlig sektor får full kompensasjon Ny transportstøtteordning Overgangsperiode på 3 år i sone 3 og 4 Lettelser i el-avgift Næringsrettede utviklingstiltak i regionene

19 Provenynøytral omlegging kroner

20 Fribeløpsordningen (1) Innebærer at foretak fortsatt skal betale dagens satser for arbeidsgiveravgift inntil differansen mellom den avgiften foretaket har betalt hittil og det foretaket ville ha betalt med en avgiftssats på 14,1 %, når taket på kr.

21 Fribeløpsordningen (2) Fribeløpsordningen er ingen tilskuddsordning som foretakene må søke om. Foretaket får nyte godt av av fribeløpet gjennom den løpende beregningen av arbeidsgiveravgiften. En høyere sats vil ikke pålegges før ”fribeløpstaket” er nådd det året. Det er ikke noe krav om at fribeløpet skal fordeles over året. Avgiftsbetalinger med dagens satser kan beregnes fra begynnelsen av året og vedvarer inntil fribeløpet er brukt opp. Foretak i sone 1 og 5 vil også nyte godt av ordningen hvis de har ansatte som bor i sone 2-4.

22 Fribeløpsordningen (3) Eksempler: Foretak med alle ansatte bosatt i sone 4, vil fortsatt betale 5,1 % arbeidsgiveravgift for lønnskostnader opp til 3 mill kr. Deretter overgangssats (7,3 %). Foretak med alle ansatte i sone 3: fortsatt 6,4 % for lønnskostnader opp til 3, 5 mill kr. Deretter overgangssats (8,3 %). Foretak med alle ansatte i sone 2: fortsatt 10,6 % for lønnskostnader opp til 7,7 mill kr.

23 Antallet og andelen foretak som kompenseres gjennom fribeløpsordningen

24 Transportstøtteordningen Minst mulig byråkratisk i utforming og forvaltning for å redusere ressursbruken både for bedrifter og forvaltning. Men må oppfylle kravene i statsstøtteregelverk og nasjonale retningslinjer. Forvaltning av ordningen skal være brukervennlig og lett tilgjengelig for bedriftene.

25 Transportstøtteordningen - hovedregler Bedriften må ha et produksjonssted som ligger innenfor ordningens geografiske virkeområde. Transportkostnader som kan støttes: Inn- og uttransport av varer/produkter til/fra bedrifter i virkeområdet for transportstøtte, forutsatt minimum 350 km transportlengde. Det kan gis støtte til transport på vei, bane og sjø. Ved eksport kan transportstøtte kun gis som kompensasjon for ekstra transportkostnader frem til grensen eller nærmeste eksporthavn. Unntak: Transport til Sverige og Finland.

26 Notifisert virkeområde for ny transport- støtteordning

27 Transportstøtteordningen – støttesatser Transport-avstand i kilometer Sone 1Sone %20 % %30 %

28 Transportstøtteordningen - dokumentasjon Endelig avklaring av hva slags dokumentasjon som skal legges til grunn for beregningen av støtte vil komme i løpet av november. Det forutsettes som et minimum at -bedriften kan dokumentere sine transportutgifter i form av kvitteringer, fraktbrev o.l. -bedrifter identifiserer støtteberettigede transportkostnader i bedriftsregnskapet Det er et mål ikke å etterspørre informasjon som bedriftene allerede oppgir til andre instanser.

29 Næringsrettede utviklingsmidler Foreslått ramme for 2004: 355 millioner kroner Midlene vil øke for senere år når overgangsordningen trappes ned Vi vil ha med næringslivet når bruken av midlene skal bestemmes

30 Hva utviklingsmidlene kan brukes til Midlene kan brukes til en rekke tiltak innen ulike sektorer for å gjøre næringslivet mer konkurransedyktig og lønnsomt Eksempler: Samferdsel, digital infrastruktur, FoU og nyskaping, kompetanseheving, samarbeid skole-næringsliv, næringsrettede program i regi av virkemiddelapparatet Kan ikke brukes til ordinær drift av fylkeskommunale eller kommunale tjenester