Styremøte 23.10.2012 IHR – Forslag til vedtak. Roller og ansvar Forslag til vedtak Med bakgrunn i saksutredningen anbefaler universitetsdirektøren følgende.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Utarbeidet i tilknytting til deltagelse i Kompetanseprogrammet
Advertisements

Styrings- og administrasjonsreglement og Forretningsorden for styringsorganer
IHR: Ny organisering av Sentraladministrasjonen Høsten 2013.
Ny organisering av Sentraladministrasjonen
Organisering og standardisering av universitetets IT-virksomhet Bjørn Ness, assisterende IT-direktør Fellesmøte m/lokal IT 13. desember 2012.
Lars Oftedal, IT-direktør
Allmøte 25. oktober 2013 Ny organisering av Sentraladministrasjonen Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Videreføring av EFV (EFV-V) Ambisjonsnivå EFV-V prosjektet 4.september 2013.
EFV-V forskningsadministrative støttefunksjoner organisering og system.
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Samhandlingsarena Aker Styringsgruppe Oslo kommune.
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Fusjon HiO/HiAk - utfordringer og erfaringer
Dagens virksomhetsmodell: Den strategiske kjernen…
Internt handlingsrom (IHR) USIT Hva vil vi med IHR? Øke UiOs interne økonomiske handlingsrom Bruke en større andel av de samlede ressursene.
Internt handlingsrom (IHR) Presentasjon på USITs allmøte 23. juni 2011 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Allmøtet på USIT 17. mars Agenda Informasjon fra IT-direktøren USIT 2.0.
Administrativ organisering Et foreløpig utkast som er sendt ut for innspill – identifikasjon av administrative behov Noen områder gjenstår – men vil bli.
KNUTEPUNKT SØRLANDET: FORSTUDIE SAMARBEID INNEN OMSORG, HELSE OG SOSIAL Styret KnS
Internt handlingsrom (IHR) Møte for teknisk- og administrativt tilsatte på Det humanistiske fakultet 30. januar 2012 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa.
Internt handlingsrom (IHR) UVs administrasjonsseminar 12. januar 2012 Prosjektleder Ingar Pettersen, IHR.
# Rapporten skal kun benyttes av Universitetet i Oslo til de formål den er ment og skal ikke distribueres til andre parter uten vårt skriftlige samtykke.
Standardisering av IT-virksomheten. Bakgrunn Lokal – sentral, arbeidsgruppe under IHR IT Kartlegging høsten 2011 Diskusjonsnotat februar 2012 Høringsnotat.
Allmøte USIT 18. oktober Saksliste Internt handlingsrom (IHR) USIT 3.0.
Etablering av Rådgivnings- og sekretariat-funksjon for UiOs Strategiske koordineringsgruppe.
SA5 Forslag til ny organisering Basert på innspill fra fakulteter, fagdirektører og medarbeidere i de respektive fagavdelinger.
Internt handlingsrom (IHR) Allmøte for Sentraladministrasjonen 26. oktober 2012 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Oppgave- og rolledeling mellom instituttleder og kontorsjef Sett i en instituttleders perspektiv (Jarl Giske, BIO)
Anbefalinger fra sekretariatet
Forskningsadministrativ avdeling Prosess faglig prioritering Plan for fase 3 (Aktiviteter på UiO-nivå) Oppdatert
Allmøte USIT 19. juni Nr 96! Abel på kartet!
TAKK!. Hvorfor blir Lokal-Sentral innlemmet i IHR?
Status: Utkast sendt IHR-sekr Arbeidsgruppe: Inn og utreisende studenter Bakgrunn Anbefalinger – hovedpunkter i valgte løsninger Avgrensning:
Allmøtet på USIT 17. februar Agenda SUIT Oppsummering av funnene i brukerundersøkelsen UiO-IT - Saker og aktiviteter knyttet til strategi,
1 Prosjektopplegg-A3 for: IHR lokalopptak Eier: Universitetsdirektøren Dato: Dette er et felt med høyt frustrasjonsnivå både blant ansatte og studenter.
Internt handlingsrom (IHR) NTNU – februar 2012 Prosjektleder Jenny Nornes, IHR.
Workshop SFB-opptak; IHR-studier og metodikk.
Årsplan for USIT for : – Tiltak og prioriteringer IT-direktør Lars Oftedal.
Direktørnettverket 2. desember 2015: Årsplan for USIT for – Strategisk retning og prioriteringer IT-direktør Lars Oftedal.
Ny organisering av LVSH Hamar, 24 og 25 september 2015 Anita Ihle Steen Styreleder LVSH.
Forslag til ny organisering av fakultetsdministrasjonen (resultatet etter ledermøtet ) Dekanus Strategisk rådgivning Strategisk rådgivning NK fakultetsdir.
Arne Bugge Amundsen Samhandling mellom de tre øverste styringsnivåene Fremlegg til styreseminar 20/
Administrativ organisering
12. mai 2016 Allmøte USIT.
Det integrerte universitetssykehuset
Top 10 IT Issues Årsplan USIT IT-direktør Lars Oftedal
IT-investeringer i et femårsperspektiv
Pål Vegar Storeheier Forskningsdirektør, dr.scient.
Utdanningskomiteen 19. mai
Endringsprosesser ved UiT
Handlingsplan 2017 status Ledelse, medvirkning og ressurs
Virksomhetsrapportering 2. tertial 2016
Adm Etablering av nye fellestjenester
Nye retningslinjer internfakturering
Kommunikasjonslinjer for webarbeidet
Organisasjonsjustering hos USIT Allmøte 01. juni 2017
IT-ledernettverket 18. april 2018
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
Internt handlingsrom (IHR)
USITs prioriteringer i 1. tertial 2017
Møte i IT-ledernettverket 18. januar 2017
Møte med seksjonssjefene 10. januar 2017
Nye personvernregler i Norge EUs personvernforordning - General Data Protection Regulation (GDPR) Maren Magnus Jegersberg Seniorrådgiver IT-direktørens.
Standardisering av IT-virksomheten
Oppstartsmøte Prosjektcontrollernettverk Terje Bakke og Thomas Kjensli
Administrativ organisering -
Forberedelser til seminar 6. mars UiOs IT-virksomhet
Mottaksprosjektet UiO saksbehandling og arkiv
Utskrift av presentasjonen:

Styremøte IHR – Forslag til vedtak

Roller og ansvar Forslag til vedtak Med bakgrunn i saksutredningen anbefaler universitetsdirektøren følgende vedtak: 1.Organiseringen av universitetets administrative tjenester skal følge en desentral modell som innebærer økt ansvar og myndighet på lokalt nivå (nærhetsmodell) som styrker primærvirksomheten. Det forutsettes etablert mekanismer som hindrer vekst i administrative årsverk totalt sett. IHR-målet om å oppnå en gevinst på 10 – 30 % målt i kroner og/eller kvalitet står fast.

Roller og ansvar forts. 2.I de tilfeller der det kan påvises stordriftsfordeler med gode effektiviseringsgevinster, eller der oppgavene krever særlig kompetanse, skal det velges sentraliserte og/eller standardiserte løsninger.

Roller og ansvar forts. 3.Universitetsdirektøren viderefører arbeidet med å detaljere organiseringen av UiOs administrative portefølje. I denne sammenheng arbeides det videre med ny organisering av SA 5 (FA, KA, OPA, STA og ØPA) og Teknisk avdeling. Som et ledd i dette arbeidet skal det gjennomføres en konsekvens- og risikoanalyse. Forslag til organisering av disse enhetene fremlegges til behandling i Universitetsstyret Som en del av dette arbeidet skal det vurderes å etablere en egen enhet for tjenesteleveranser:

Roller og ansvar forts. a. Tjenesteleveranser som lønn, regnskap og arkiv skal vurderes skilt ut i en egen fellestjeneste underlagt universitetsdirektøren. I vurderings- grunnlaget inngår forslag til avtaler om tjenesteleveranser om tjenesteleveranser mellom den nye enheten som leverandør og fakulteter/museer/UB og fagavdelinger som tjeneste- mottakere. Tilsvarende avtaler kan etableres også mellom USIT/TA og fakulteter/museer/UB og fagavdelinger. b. I det videre arbeidet med organisering av de administrative tjenestene skal det vurderes om også andre oppgaver bør legges inn under fellestjenesten eller overføres til fakultetene.

Roller og ansvar forts. 4.Universitetsdirektøren legger frem en plan for å styrke UiOs strategiske kraft nasjonalt og internasjonalt. Et første forslag fremlegges for behandling i Universitetsstyret den 5. februar Universitetsdirektøren rapporterer til Universitetsstyret om utviklingen i gjennomføringsarbeidet. Det lages en tids- og kommunikasjonsplan for dette arbeidet.

Organisering og standardisering av IT-virksomheten Med bakgrunn i høringsprosessen og saksutredningen anbefaler universitetsdirektøren at Universitetsstyret fatter følgende vedtak: 1.Organisering og standardisering av UiOs IT- virksomhet skal følge innstillingen fra plangruppen for administrative IT-tjenester. Følgende områder må imidlertid utredes nærmere: Felles brukerstøttesenter Normkravene til lokale IT-ledere og -tilsatte Forholdet mellom USIT som tjenesteleverandør og USIT som premissgiver

Organisering og standardisering av IT-virksomheten forts. 2.For å sikre god kommunikasjon mellom lokal-IT og USIT må alle fakulteter etablere en organisering av sin IT-virksomhet som sikrer ett formalisert kontaktpunkt inn mot USIT. Personen som ivaretar bindeleddet mellom fakultet og USIT må være oppdatert på fakultetets strategi og satsinger.

Organisering og standardisering av IT-virksomheten forts. 3.Universitetsdirektøren skal i samarbeid med ledelsen ved fakulteter og institutter etablere en modell for prioritering og styring av IT- utviklingstiltak som ikke faller inn under kategorien administrativ IT 4.Universitetsdirektøren skal i samarbeid med ledelsen ved fakulteter og institutter utarbeide forslag til: Strategi for universitetets IT-virksomhet Arkitektur og integrasjonsrammeverk Tjenestekatalog Det lages en fremdriftsplan for dette.

Organisering og standardisering av IT-virksomheten forts. 5.Universitetsdirektøren skal i samarbeid med ledelsen ved fakulteter og institutter fremme forslag til Universitetsstyret om hvordan støtte til IT i undervisning og forskning skal organiseres ved UiO. 6.Universitetsdirektøren gjennomfører tiltak for å bedre kommunikasjonen og legge til rette for bedre samhandling mellom USIT og den øvrige organisasjonen. 7.Universitetsdirektøren rapporterer til Universitets- styret om utviklingen i gjennomføringsarbeidet. Det utarbeides en tidsplan for dette arbeidet.

Bilagslønn Med bakgrunn i saksutredningen anbefaler Universitets- direktøren følgende vedtak: 1.Det gjennomføres standardisering av arbeidsprosesser, roller og ansvar slik det er foreslått i rapporten «Forslag til standardiseringstiltak og systemstøtte for å oppnå kvalitetsforbedring og ressurseffektivisering innenfor bilagslønn». Dette innebærer: standardisere de overordnede arbeidsprosessene utarbeide overordnede beskrivelser av roller og ansvar innenfor området innføring av delegert ansvar for saksbehandlere for bilagslønn, herunder etablering av faglige nettverk utvide dagens forvaltningsorganisasjon for fastlønn til også å omfatte bilagslønn utrede konsekvensene av å gi begrenset BDM til utvalgte saksbehandlere for bilagslønn gjennomføre kompetansehevende tiltak

Bilagslønn forts. 2.Det innføres systemstøtte for å oppnå: at grunndata behandles bare en gang tilretteleggelse for elektronisk saksflyt enklere tildeling og oppfølging av BDM 3.Som et ledd i oppfølgingen av styrevedtaket skal effektene av tiltakene beregnes. Effektene måles i kroner og kvalitet 4.Universitetsdirektøren gjennomfører vedtakene og rapporterer til universitets- styret om fremdriften.

Studieadministrasjon Med bakgrunn i saksutredningen anbefaler universitets- direktøren følgende vedtak: 1.Organiseringen av arbeidet skal som hovedprinsipp følge nærhetsmodellen. 2.Arbeidsoppgaver som gir stordriftsfordeler skal samles ett sted som leverer tjenester til alle enheter. 3.Oppgaver som krever særlig kompetanse koordineres sentralt. 4.Det etableres et veikart for samlet koordinering og organisering av de tre feltene i tråd med de reviderte forslagene, herunder standardisering.

Studieadministrasjon forts. 5.Det igangsettes en pilot for masteropptaket med minst ett deltakerfakultet. Det er en forutsetning at piloten gjennomføres med en felles søknads- frist for deltakende fakultet(er). Rektor gis fullmakt til å foreta de nødvendige regelendringer for å gjennomføre en slik pilot. Det forutsettes en evaluering av piloten før utrulling. 6.Universitetsdirektøren rapporterer til Universitets- styret om utviklingen i gjennomføringsarbeidet. Det utarbeides en tids- og kommunikasjonsplan for dette arbeidet.