Emneportaler: en gjennomgang av kjennetegn og oppbygging med sideblikk til BIBSYS emneportal Oslo Georg Sverdrup-seminaret 2000 Ole Husby BIBSYS.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Advertisements

Opplevd kvalitet og målt kvalitet: Brukerundersøkelser: Målgruppe: - brukere av hjemmetjenesten (18 indikatorer) - beboere på inst. (24.
Teknisk brukerstøtte system For Noroff Instituttet Avdeling Bergen Oppgave 49E av Gisle Johannessen, HiST V2007.
B IBLIOTEKSKURS 2 INFORMASJONSSØK KILDEKRITIKK. ATEKST Du finner ATEKST i Fronter eller på bibliotekets forside. Kun datamaskiner på skolen har tilgang.
1 Tilgjengeliggjøring av elektroniske registre – idéer og problemstillinger Seminar om tilgængeliggørelse af elektroniske arkivalier, Skógar, Island,
Presentasjon av juridisk utredning.  Utrede juridiske problemstillinger knyttet til eierskap til katalogdata ◦ eksisterende forretningsmodeller og.
Kvalitetssystemet ISO 9001:2000
BIBSYS Brage. BIBSYS Brage – kort fortalt BIBSYS Brage gjør det lett å publisere og formidle institusjonens forsknings- og studentarbeider. Hver institusjon.
Tjenester ved Universitetsbiblioteket UBMBs websider: • Via Det elektroniske bibliotek har ansatte og studenter tilgang til en rekke elektroniske informasjonsressurser.
Strategi og politikk for utvikling av det digitale fag- og forskningsbibliotek ved egen institusjon av Lars Egeland, Høgskolen i Vestfold Innledning på.
1 Arbeidsgruppens forslag til klassifikasjon av læringsobjekter Berit Rolandsen, 2003.
Velkommen til Tanks.
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet nov Verktøyene Disse verktøyene blir brukt på Diakonhjemmet •E-post •PPS •NEL •Studentweb •Its learning.
Campus Kristiansand studenter Campus Grimstad studenter.
Velkommen til foreldremøte om fagvalg
Kompetansekatalog – UiO. Foreslåtte grunnprinsipp: Enkel modell Koblet til andre databaser på nettet Muligheter til utvidelse og videreutvikling.
Høgskolen i Oslo HiOs LÆRINGSSENTER – Bibliotek / IT / AV LÆRINGSSENTERET Snarveien til et nytt kunnskapsunivers v/ Kari Frodesen, spesialbibliotekar LS/P35.
Mars 2008 Ole Husby Nettlesere. Nettlesere finnes På Windows-PC-er på Mac’er på Linux på mobiltelefoner og forskjellige andre steder også.
Søking og referansehåndtering Rurik Greenall universitetsbibliotekar Universitetsbiblioteket i Trondheim.
Program Fakta om NTNU NTNUs utdanningsområder *Studieprogram* Student i Trondheim.
Studietilbudet til Høgskolen i Østfold
Prosjektarbeid Prosjektarbeid er et deltakerstyrt teamarbeid som skal gjennomføres innenfor en avgrenset tidsperiode - en pedagogisk arbeidsform hvor studenter.
zPresentasjon på Bibsys høstmøte, november 2001 zLeif Longva, UBTØ og redaksjonsgruppa.
Campus Kristiansand studenter Campus Grimstad studenter.
Sats på nettet Av Lars Egeland. Hvorfor satse på nettet ? zRask informasjon og kommunikasjon zMiljøvennlig zStor uavhengighet av tid og sted zFramtidas.
Biblioteksøk – fjernlån Svein Arne Brygfjeld Nasjonalbiblioteket
Ingebjørg Rype NKKI/Nasjonalbiblioteket
BIBSYS emneportal Kort oversikt og utvikling fremover v/Lisbeth Eriksen, NLH.
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 4
Taksonomi: Klassifikasjon; indeksering
Bruk av Dewey i emneportaler, særlig BIBSYS August 2002 Ole Husby, BIBSYS.
NOVAGate Erfaringer med flere samarbeidspartnere i å bygge opp en felles nordisk emneportal. Av Lisbeth Eriksen Norges.
Masterstudium IKT og læring Leikny Øgrim og Monica Johannesen Avd. for lærerutdanning Høgskolen i Oslo.
Mjøs-utvalget om IKTs betydning Oppsummering til LUs fagdag 2000 Leikny Øgrim og Monica Johannesen.
Bakgrunn og mål for Samfunnsviternes kompetanseguide Kompetanseguiden.
Universitetsbiblioteket i Oslo e-ressurser Studenter og ansatte med uio brukernavn og passord kan søke UBO’s e-ressurser også fra Roma Denne presentasjonen.
eSøknad - Et webbasert system for elektronisk innlevering av søknader om forskningsmidler. Kort presentasjon av endinger i forbindelse med søknad.
Tilbud til Studiespesialiserende Olsvikåsen vgs 2013/2014
NAP : norsk arkitekturportal Et spennende samarbeid Foredrag ved NFF/T-seminaret Kjersti Lie.
GAUS Planleggingsgruppemøte Agnethe Sidselrud.
Evaluering av informasjon på Internett Kildebruk og kritikk Universitetsbibliotekar Hilde Westbye Det juridiske fakultetsbibliotek Universitetet i Oslo.
Prosjekt ny norsk Deweyutgave (DDK5) prosjektleder og redaktør Isabella Kubosch.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning 2004/2005 Eli.
8000 STUDENTER CAMPUS KRISTIANSAND 3000 STUDENTER CAMPUS GRIMSTAD.
DRI 1002 Våren 2004 Oppsummering Overblikk over kurset : Mål og innhold Forelesningene Obligatoriske oppgaver 2.Litt om eksamen 3.Evaluering.
© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 1 Kvalitetsreformen og IT- messige konsekvenser Astrid Jenssen XML-gruppa,
DRI2001 H06 -oppsummering Arild Jansen AFIN
Idrettsfag. VG1VG2VG3 12 timer per uke felles programfag/ valgfrie programfag (idrettsfag) 17 timer per uke felles programfag/ valgfrie programfag (idrettsfag)
ORIA - alt i ett søk!. Hva er ORIA? Det er en søketjeneste som gjør det enklere å finne fram i alt biblioteket har tilgjengelig, både trykt og online.
Velkommen til informasjon om fagvalg for 1ST for skoleåret
PUNKT TITTEL 1 Undertittel 1 PUNKT TITTEL 1 Undertittel 1 PUNKT TITTEL 1 Undertittel 1.
Informasjon om SSP, SSP-FO og ID Regler for å få generell studiekompetanse.
Klassifikasjonspraksis og klassifikasjonspolitikk Ingebjørg Rype Nasjonalbiblioteket.
Informasjon om ST, ST-FO og IF Regler for å få generell studiekompetanse.
Anna K. Buverud og Anja Gil Spilling Avdeling for fagstøtte.
Informasjon om SSP, SSP-FO og ID Regler for å få generell studiekompetanse.
Plan for utarbeiding av veileder for akuttpsykiatri Akuttnettverket 18. oktober 2010 Torleif Ruud, avdelingssjef/professor FoU-avdeling psykisk helsevern,
Med kunnskap bygger vi landsdelen Foto: Stig Brøndbo, UiT Wenche Jakobsen Prorektor for utdanning Tromskonferansen.
0-9 med Dewey.
UiT Norges arktiske universitet
Rammer for og organisering av eForvaltningen
U. Pihl videregående skole
Informasjon om fagvalg for 1ST (studiespesialisering) for skoleåret
Prosjektoppgaven.
Studieleder Vibeke Bjarnø Fagansvarlig Aina Fossum
Studiespesialisering
Studiespesialisering
Informasjon om fagvalg til Vg2
Valg av programfag til VG3 Amalie Skram VGS
Utskrift av presentasjonen:

Emneportaler: en gjennomgang av kjennetegn og oppbygging med sideblikk til BIBSYS emneportal Oslo Georg Sverdrup-seminaret 2000 Ole Husby BIBSYS

Hva er en emneportal? Enkelt sagt: En web-tjeneste hvor du kan lete etter nett-dokumenter Eller: Internettets svar på biblioteks- katalogen

Eksempel på en emneportal

Men hva er en emneportal? (Lenkesamling) (Fagportal) (SBIG: Subject Based Information Gateway) (Database over internett-ressurser) En søkbar samling av kvalitetsikrete lenker som er organisert i emnekategorier og beskrevet på en standardisert måte.

Viktige egenskaper Utvalget av ressurser i portalen er faglig kvalitetskontrollert Innholdet i portalen blir rutinemessig sjekket med hensyn til –relevans –tilgjengelighet Portalen lar seg organisere i et enhetlig emnehierarki

Avgrensing I denne presentasjonen vil fokus være på ”faglige” emneportaler F.eks. slike som er av spesiell interesse for fag- og forskningsbibliotek Men mye av beskrivelsen vil være generell!

Hva har vi fra før En flora av fagsider, lenkesamlinger etc. –organisert på forskjellig måte –vedlikeholdt på forskjellig måte Noen fagspesifikke norske portaler Mange utenlandske generelle og fagspesifikke portaler Et tilfeldig utvalg av nettdokumenter i BIBSYS-databasen

Noen emneportaler BUBL Link DutchESS Internet Pointer Guide Yggdrasil AHDS ADAM Kuopio University Virtual Library OMNI OWL MathGuide Biz/ed Juridisk nettviser SOSIG RUDI EELS EEVL Novagate

Emneportal-oversikter DEF: – SVEBIB: – BIBSYS: –

Kvalitetskriteria Pålitelig informasjon Nyttig informasjon Selektivt utvalg God beskrivelse God organisering Kontrollert mengde Tilgjengelige ressurser

Mer om kvalitetssikring Utvalg utøves av kvalifiserte og pålitelige fagpersoner Tilgjengelighet kvalitetssikres gjennom lenkekontroll Rutinemessig revisjon av utvalget: –Nye ressurser erstatter gamle –Foreldete ressurser slettes

Formelle utvalgskriterier Hvilke ressurstyper som skal med: Bare nettdokumenter? Bare ”lenkesamlinger”, ikke ”enkeltdokumenter”? Skal bare åpent tilgjengelige ressurser tas med? Hva med databaser, søkelenker o.l.?

Emneorganisering Forutsetter en enhetlig emnemessig beskrivelse av ressursene, vha: –Et kjent klassifikasjonsystem eller emneordsystem –Eller et spesial-laget klassifikasjonsystem eller emneordsystem Alle disse metodene er i bruk

Katalogisering Ressursene må beskrives på en enhetlig måte; vi har bruk for –et metadata-skjema (dvs et sett med felter: tittel, forfatter, emneord, sammendrag, URL osv.) –og et regelverk Bruk av ”standardsystemer” kan medvirke til sammankopling av portaler Dublin Core er ett slikt standardsystem

Kontrollmekanismer Kvalitetskontrollen utøves ved innlegging (utvalg, registrering) men det er avgjørende viktig med en løpende oppfølging Denne kan delvis automatiseres –f.eks. verifisering av URL’er Men det må også utøves en systematisk overvåking av innholdskriteriene

Teknisk realisering En emneportal er en database med store likheter med en bibliotekskatalog –Og bibliotekskatalogen kan brukes til dette formålet! Men det finnes også spesialverktøy for emneportaler –f.eks. ROADS Og det finnes kooperative systemer –f.eks. CORC

Samvirke med andre portaler Samsøking –Et felles grensesnitt for søking i flere portaler –Krever en felles standardisert søkeprotokoll (Z39.50, LDAP, Whois++ e.l.) Innpoding (sammenkopling) –En annen faglig avgrenset emneportal registreres som en ressurs, og utgjør dermed ei grein

Om prosjektet BIBSYS emneportal

Forhistorien Aktivitet i BDB (BIBSYS Digitalt Bibliotek) Initiativer fra HiO og UBO Forberedende møte august 1999 Behandling i BIBSYS råd Temamøte på BIBSYS høstmøte 1999 Behandling i BIBSYS styre Oppnevning av styringsgruppe og redaksjonsgruppe

Målgruppe Den primære målgruppen for BIBSYS emneportal er studenter og ansatte ved norske institusjoner for høyere utdanning Dvs universitet og høgskoler Dvs stort sett BIBSYS-institusjonene Men ikke nødvendigvis avgrenset til disse

Hvorfor en felles emneportal Samarbeid om kvalitetssikring Gjenbruk av registreringsarbeid Samarbeid om teknisk infrastruktur Samarbeid om administrasjon Deltakerinstitusjonene har erfart at vedlikehold av lenkeoversikter er arbeidskrevende –og de gjør mye overlappende arbeid

Organisering Rådgivende styringsruppe Prosjektgruppe i BIBSYS Redaksjonsgruppe Faggrupper Biblioteksansatte

Hovedprinsipper En felles database for universitet og høgskoler Ett felles emnehierarki - "bygd på Dewey" Bruk av Dewey som felles klassifikasjonsystem Registreringsformat bygd på Dublin Core, og enkle registreringsregler

Flere hovedprinsipper Bruk av spesialverktøy (ROADS) Ressursutvalg med basis i ”lenkesamlinger”, ikke ”enkeltdokumenter” Veiledende omfang: ca dokumenter

Gjenfinningsmetoder A. Navigering i emnehierarkiet –Velg hovedgruppe, deretter undergruppe B. Søking –Tast inn ett eller flere søkebegreper i ett eller flere søkefelter C. Blaing –i alfabetiske eller systematiske emnelister D. Avgrensing –Eksplisitt eller automatisk oppsatt

Mer om bruk av Dewey Dewey (DDC21) er obligatorisk! Dewey-numrene brukes for å tilordne en post til en eller flere hierarkigrupper Det registreres ikke emneord på postene Emnehierarkiet kan endres eller bygges ut dynamisk

Emnehierarkiet Emnehierarkiet er ”bygd på” Dewey Det betyr at hver kategori er beskrevet vha ett eller flere Dewey-nummer men hierarkiet har en annen struktur enn det rene ”Dewey-hierarkiet” –og det kommer av at Dewey-hierarkiet ikke er godt nok balansert for vårt formål

Emnehierarkiet er under arbeid Arbeidet utføres av redaksjonsgruppa Foreløpig finnes 15 hovedkategorier + underkategorier på et 2. nivå Hierarkiet kan endres underveis –dette er mulig fordi en ressurs ”koples til” en eller flere kategorier bare via Dewey-numrene

Emnehierarkiets 1. nivå Generelle hjelpemidler / Offentlig informasjon Filosofi og religion Historie og arkeologi Kunst, estetiske fag og arkitektur Leik og idrett Medie- og informasjonsvitenskap Medisin, helse- og sosialfag Natur- og miljøvern Naturvitenskap, matematikk, databehandling Pedagogikk Rettsvitenskap Samfunnsvitenskap, psykologi Språk og litteratur Teknologi og ingeniørfag Økonomi, ledelse og næringsliv

Emnehierarkiets 2. nivå Generelle samfunnsvitenskaplige ressurser (300) Psykologi (150) Sosiologi ( ) Statsvitenskap (320) Samfunnsøkonomi (330) Offentlig forvaltning (350) Samfunnsgeografi (304.2) Demografi (304.6) Sosialantropologi (306) Etnologi og folkloristikk (390

Registrering

Registrering - forts.

Om emneregistre Emneregistre til Dewey vil bli vurdert som gjenfinningshjelpemiddel Bruk av eksterne registre kan medføre rettighetsproblematikk BIBSYS samarbeider med NB og OCLC om dette

Praktiske samarbeidsformer Redaksjonsgruppa overvåker og samordner registreringsarbeidet Faggrupper har operativ oppgave BIBSYS bidrar med teknisk infrastruktur, f.eks. epost-grupper, websider, rapporter fra databasen o.l.

Hva er gjort hittil Hovedprinsippene er godkjent av styringsgruppa Redaksjonsgruppa har laget utkast til –Emnehierarki, Registreringsformat, Utvalgsregler og Registreringsregler Databasen (ROADS) er installert Faggruppene er under oppretting

Igangsetting Emneportalen starter som en operativ tjeneste mandag 27. november 2000 Det betyr at brukergrensesnitt for registrering er ferdig –og at regelverk for utvalg, beskrivelse og klassifikasjon er ferdig Søking for sluttbrukere kan starte i løpet av mars 2001

Juridisk nettviser Juridisk nettviser er et samarbeid mellom UBO, UBB og UBTØ Teknisk drift av databasen (ROADS) er alt overtatt av BIBSYS Juridisk nettviser vil i starten være en separat tjeneste, og "innpodes" i BIBSYS emneportal Tettere integrering vurderes etter hvert

Internasjonalt samarbeid NISBIG (NORDINFO) Renardus (EU) IMesh Toolkit (UK + US) BIBSYS har uformell kontakt med NISBIG og Renardus BIBSYS har sammen med DTV og NetLab fått Nordunet2-finansiering for å delta i IMesh Toolkit