Systemrettet arbeid 3.12.07 - 1.aman. Jorun Buli-Holmberg Risikofaktorer (Kaufmann 1991) som kan føre til at utvikling av psykososiale vansker (lærevansker)

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
5 åringen og sammenhengen barnehage – skole
Advertisements

Kjennetegn ved gode forebyggende tiltak
Veilederen fra eldst til yngst. Stortingsmelding 31 ….Legge fram en veileder om samarbeid mellom barnehage og skole. Kartlegging av enkeltelevers ferdighetsnivå.
SPESIALUNDERVISNING INNENFOR VOKSENOPPLÆRINGEN
Henvisning til PP-tjenesten
Spesialpedagogisk rådgivnings og innovasjonsarbeid Jorun Buli Holmberg januar 2005 Spesialpedagogisk arbeid i praksisfeltet både på system og individnivå.
Pedagogisk psykologisk tjeneste
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
PP-tjenestens rolle i utvikling av god pedagogisk praksis
Birkenes kommune Tidlig intervensjon.
Spesialpedagogisk arbeid i et system og individrettet perspektiv aman
KOMPETANSEBEHOV ”Helseregion Sør-Gudbrandsdal” Gausdal – Lillehammer – Øyer – Ringebu Partnerskapsavtalen Gjøvik 9. september 2011 TRUST Tiltak for Regional.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Sverre Nesvåg Forskningsleder
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring i barnehage – Jorun Buli Holmberg 21. september.
PPT som ressurs i skolens utviklingsarbeid
Rådgivning Jorun Buli Holmberg
System og individperspektiv i spesialpedagogisk arbeid
Tilpasset og inkluderende opplæring Jorun Buli Holmberg
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Inkludering og læring 1.aman Jorun Buli Holmberg 29.august 2005 Inkludering.
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Meld. St. 18 (2010–2011) Læring og fellesskap Tidlig innsats og gode læringsmiljøer for barn, unge og voksne med særlige behov.
Grenseløse oppgaver og vanskelige prioriteringer Forskrift folkehelse
«Samhandlende lederskap for tjenester til utsatte barn og familier»: Hvem, hvordan og hvorfor? Hans A. Hauge Høgskolen i Telemark.
Jurist Lene Duesund Svendsen Seniorrådgiver Helene Kløcker
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Dialogseminar, Åre Tidlig innsats for livslang læring - Lars Einar Karlsen, Ressurssenter oppvekst ( ROS ) - Verdal kommune..og ingen.
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
Mandat n Faggruppen skal ut fra et forskningsmessig kunnskapsgrunnlag utarbeide veiledninger som skal være til analytisk og praktisk hjelp for lærere,
Definisjon av alvorlige atferdsproblemer Et barn eller ungdom har alvorlige atferdsproblemer når han/hun over tid viser et antisosialt atferds- mønster.
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
1-10 skole med 135 norske elever og ca 40 fremmedspråkselever.
KPPT K Kommunal P Pedagogisk P Psykologisk T Tjeneste
Systemrettet arbeid aman. Jorun Buli-Holmberg
Velkommen!. Velkommen! Hvorfor trenger Norge et Faglig råd for PP-tjenesten?
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
Minoritetsspråklige barn og elever. Utredning, vurdering og muligheter
Tilpasset undervisning PPT – sakkyndig vurdering og veiledning
Tverrfaglig samarbeide
Systemrette arbeid i skolen aman. Jorun Buli-Holmberg
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Rådgiverrollen I Elevtilpasset Opplæring Jorun Buli Holmberg – 24 januar 2005.
Systemrettet Rådgivning Relevans, muligheter, utfordringer Liv M. Lassen
«Alle med – hva betyr det?» Frogn kommune Oscarsborg 9. mars 2015
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring Jorun Buli Holmberg TILPASSET OG INKLUDERENDE.
Spesialpedagogisk arbeid og innovasjon
Et øyeblikks tålmodighet. kan bevare fra stor skade
Samhandlingsreformen
Språkets betydning for læring 1. am. Jorun Buli Holmberg - 11
Liv M. Lassen - Rådgivning 2008 Mulige former for rådgivning Rådgivning vs terapi og undervisning.
Utfordringer i samfunnet  Av gruppen uføretrygdet under 40 år har nærmere 60 % diagnosen psykiske lidelser  2009: Ca 20 % av befolkningen over 18 år.
TILPASSET OPPLÆRING Innledning 2.Hva er tilpasset opplæring? 3.Lov og læreplan 4.Rett til spesialundervisning 5.Pedagogiske dilemmaer.
Jon-Håkon Schultz; An-Magritt Hauge, Harald Støre: (2002): Ingen ut av rekka går, Tilpasset opplæring for Shaza og Kristian, Universitetsforlaget SAMTAK,
IOP Kilder: Nordahl T., Overland T.,(2001): ”Individuelle Opplæringsplaner”. Liv S. Thesen og Elisabet Brettås , Horten PPT. Thommesen H., Normann T.,
Ragnhild Inderhaug seksjonssjef. Hvorfor en ny seksjon?  « Sammen for kvalitet «( spesialpedagogisk plan ) er ikke bare en plan, men.
Inkludering og mangfold. Hva betyr inkludering? Inkludering Når enkeltmennesker eller ulike sosiale grupper blir del av et nytt fellesskap som består.
Utenforskap Et nasjonalt problem som må løses lokalt.
Tidlig innsats Hva er det og hvilke utfordringer innebærer det? TI-konferansen
Med skolen som arena – hvordan forebygge mer systematisk? Kristin Andreassen Eide Rådgiver i bedre barnehage- og skolemiljø Vestby kommune
Kapittel 1. Tilpasning til samfunnet Del 1: Individ og samfunn Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2a definere.
februar-søkere med behov for spesialundervisning Utdanningsavdelingen
Primærhelsetjenesten i et fremtidsperspektiv Anette Mjelde, avdelingsdirektør Psykisk helse og rus Lillestrøm 3. desember.
1 Endringer i barnehageloven Samling for kommunene i Hordaland 13.sept 2016.
Kompetanse for mangfold
Inntak med søknadsfrist 1.februar
En introduksjon.
Ny folkehelselov – behov for nye spørsmål i KOSTRA?
Utkast til eksamensoppgaver PSY 2401 – Vår 2006, versjon
Tilpassa opplæring/Spesialundervisning
Utskrift av presentasjonen:

Systemrettet arbeid aman. Jorun Buli-Holmberg Risikofaktorer (Kaufmann 1991) som kan føre til at utvikling av psykososiale vansker (lærevansker) er knyttet til både individ og system: Individet - elevens selv Individet - elevens selv Systemet - familien eller skolen Systemet - familien eller skolen

Systemrettet arbeid aman. Jorun Buli-Holmberg Risikofaktorer knyttet til individet - elevens selv: Biologiske disposisjoner Personlighetstrekk Kognitive forutsetninger

Systemrettet arbeid aman. Jorun Buli-Holmberg Risikofaktorer knytter til systemet: Familien - samlivsproblemer - samlivsproblemer - psykiske problemer - psykiske problemer - rus og kriminalitet - rus og kriminalitet - manglende omsorgsevne - manglende omsorgsevne

Systemrettet arbeid aman. Jorun Buli-Holmberg Risikofaktorer knytter til systemet: Skolen - ikke sensitive overfor elevens individualitet - eleven møtes med uegnede forventninger - eleven møtes med inkonsekvente forventninger - eleven får for lite belønning på positive atferd - det legges for stor vekt på irettesettelser

Systemrettet arbeid aman. Jorun Buli-Holmberg Forebyggingsperspektivet på system- og individrettet arbeid Caplan (1964) inndeling av forebygging: 1Primær forebygging 2.Sekundær forebygging 1 og 2 tar utgangspunkt i systemrettet arbeid 3.Tertiær forebygging tar utgangspunkt i individrettet arbeid

Systemrettet arbeid aman. Jorun Buli-Holmberg Primær forebygging Forebyggende innsats overfor hele befolkningen eller et mer avgrenset område, for eksempel en skole/barnehage eller en skoleklasse for å forhindre utvikling av vansker eller tidlig innsats (intervensjon). Systemrettet forebygging

Systemrettet arbeid aman. Jorun Buli-Holmberg Sekundær forebygging Tiltak som settes inn mot grupper som befinner seg i en risikosone, og som står i fare for å utvikle større eller mer omfattende problemer for å redusere varigheten av problemene. Systemrettet forebygging

Systemrettet arbeid aman. Jorun Buli-Holmberg Tertiær forebygging Tiltak overfor enkeltindivider eller grupper som har utviklet et etablert problemmønster, for eksempel i form av omfattende avvik for å redusere omfanget av avviket. Individrettet forbygging

Systemrettet arbeid i skolen aman. Jorun Buli-Holmberg Aktuelle områder forbyggende systemrettet arbeid i skolen: Primær forbygging-Inkluderende samfunn Sekundær forebygging -Tilpasset opplæring Tertiær forebygging- Spesialundervisning (IOP)

Systemrette rådgivning til skolen fra den pedagogisk psykologiske tjenesten (PPT) aman. Jorun Buli-Holmberg PPT tosidige mandat er knyttet til oppgaver, både på system- og individnivå: 1) Individrettet arbeid Utredningsarbeid og sakkyndig vurdering 2) Systemrettet arbeid: Kompetanseutvikling i skoleorganisasjonen innenfor det spesialpedagogiske fagområdet