FINF4001 Oppsummering Høsten 2005 Digital forvaltning – noen perspektiver Forvaltningsinformatisk perspektiver på systemutvikling Datakvalitet Informasjonssystemer.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Advertisements

Prosjektrettet systemarbeid Tema: introduksjon til systemarbeid
Prosesstyring som styringsverktøy
FINF- H -04, 14 september 2004 Arild Jansen. AFIN/UiO 1 FINF Forelesning uke 38 Systemutvikling –III: Utvikling av vev-tjenester Temaer:  Systemutvikling.
FINF- H -04, 14 september 2004 Arild Jansen. AFIN/UiO 1 FINF Forelesning uke 38 Systemutvikling –III: Utvikling av vev-tjenester Temaer:  Offentlige.
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN (program- og emneansvarlig)
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
Sikring av personopplysninger i offentlig forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Rammer for IKT-bruk i forvaltningen Dag Wiese Schartum, AFIN.
Introduksjon til systemutvikling
Kvalitet i systemutvikling og bruk Forelesning IN
Kvalitet i systemutvikling og bruk Forelesning IN
Ledelse av systemutviklingsprosjekter Leikny Øgrim Høgskolen i Oslo.
FINF H Arild Jansen. AFIN/UiO 1 Digital forvaltning: Informatikk møter jus FINF  IKT og jussen: som verktøy/redskap og som objekt.
Samordning, arkitektur, PKI Hva skjer? Endre Grøtnes, Statskonsult
Litt om prosjektarbeid DagWiese Schartum, AFIN (fritt etter Arild Jansens presentasjon fra DRI3001, 2007)
DRI2001 h05 - Introduksjon 17. aug Arild Jansen 1 Introduksjon til DRI 2001– 1. forelesning 17. august 2005 Forelesningsplanen og pensum
DRI1002-V04 Fforelesning uke 17,19 Arild Jansen, AFIN DRI IKT og informasjonssøking Forelesning uke 17 og 18 Hovedpunktene i forelesningen Litt om.
FINF4001 H -04, 2.9 Arild Jansen. AFIN/UiO
Automatisering og rettslige beslutninger: oversikt og utgangspunkter Dag Wiese Schartum, AFIN.
Fra IT for funksjonshemmede til IKT for alle – i et samfunn for alle 1998: Et oppdrag under regjeringens Handlings- plan for funksjonshemmede Finansiert.
Masterskolen oppsummering Arild Jansen, AFIN FINF Oppsummering Masteroppgaven : teori - metode - empiri Om de ulike perspektiver i forvaltningsinformatisk.
Systemer, perspektiver og tenkemåter Computer context, kap. 3-9, 12.
FINF 4001 forelesning Arild Jansen, AFIN 1 Digital forvaltning Introduksjon Hva er digital forvaltning Nasjonale og internasjonale perspektiver.
Systemutvikling, organisasjonsutvikling og regelverksutvikling Dag Wiese Schartum, AFIN.
Brukermedvirkning In 140 Forelesning. Historie Skandinaviske tradisjon Sosio-teknisk metode NJMF-prosjektet( ) –Dataavtalen LO-NAF(i dag NHO) –Arbeidsmiljøloven.
Masterskolen 2015: Introduksjon
FINF- H -05, 08 september 2005 Arild Jansen. AFIN/UiO 1 FINF Forelesning 8. september Systemutvikling –III: Utvikling av vev-tjenester Temaer: Systemutvikling.
Informatiske forskningsmetoder – II Design som forskningsmetode
Introduksjon til DRI3010 Systemutvikling, offentlig styring og demokrati Dag Wiese Schartum.
DRI2001 h05 - Forelesning 21.sept Arild Jansen 1 Systemutviklingsarbeidet – et overblikk DRI2001 forelesning 21. sept. 05 Hva er systemutvikling.
DRI2001 h04 - Forelesning Arild Jansen 1 Systemutviklingsarbeidet – et overblikk DRI2001 forelesning Hva er systemutvikling (SU)
DRI1001 h06 - Arild Jansen 1 Datasystemer og informasjonssystemer Veiledning til 1. obligatorisk oppgave Et datasystem kan defineres som [Ande89]: “Et.
DRI2001 h05 - Forelesning Arild Jansen 1 E-demokrati – hvordan realisere dette i praksis Demokratimodeller og IKT- en oppsummering Hva kreves.
DRI1001 h04 - Introduksjon 16 aug Arild Jansen 1 Introduksjon til DRI – med vekt på IKT 1. forelesning 16. august Om kursopplegget og pensum Hva.
DRI 1002 Våren 2004 Oppsummering Overblikk over kurset : Mål og innhold Forelesningene Obligatoriske oppgaver 2.Litt om eksamen 3.Evaluering.
Oppgaveskolen -V07_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2007 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger – hva er behovene ?
FINF- H -04, 21 september 2004 Arild Jansen. AFIN/UiO 1 FINF Forelesning uke 39 Personvern som premiss for SU-prosessen Diskusjon om personvern som.
FINF- H -05, 13. september 2005 Arild Jansen. AFIN/UiO 1 FINF Forelesning 13.sept Personvern som premiss for SU-prosessen Diskusjon om personvern.
Introduksjon til FINF 4001: Systemutvikling, organisasjonsutvikling og regelverksutvikling Dag Wiese Schartum, AFIN.
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Oppgaveskolen -V06_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2006 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger Leseliste – litteratur.
DRI2001 h04 - fforelesning Arild Jansen 1 DRI 2001 Forelesning 1. september Offentlige tjenester på Internett – hva og hvordan Litt om ulike.
DRI1002-V04 1. forelesning Arild Jansen, AFIN DRI IKT og informasjonssøking 1. Forelesning og seminar uke3 Hovedpunktene i forelesningen Oversikt.
DRI2001 H06 -oppsummering Arild Jansen AFIN
DRI1002-V06 6. april Arild Jansen, AFIN 1 DRI IKT og informasjonssøking Oppsummering Hovedstruktur i emnet 2.IKT og ytringsfrihet 3.Sensur.
DRI1002-V04 1. forelesning Arild Jansen, AFIN DRI IKT og informasjonssøking 1. Forelesning og seminar uke 2 Hovedpunktene i forelesningen Oversikt.
FINF4001 H-05, 1.9 Arild Jansen. AFIN/UiO 1 FINF Forelesning Systemutvikling II – metoder & teknikker Temaer: SU: Rammeverk og tilnærmingsmåter.
Krav til sikring av personopplysninger Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Krav til sikring av personopplysninger i hht pol § 13 og pof kap. 2 Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
FINF4001 Forelesning Arild Jansen, AFIN, UiO 1 Fra informasjonssystemer til informasjonsinfrastrukturer Temaer: l Hva er en [informasjons]infrastruktur.
Krav til sikring av personopplysninger
I den prosessorienterte organisasjon spør man
Rammer for og organisering av eForvaltningen
Ad. oppsummering av FINF4001
Regjeringens digitaliseringsprogram Hvorfor, hva og hvordan
Oppgaveskolen 2005 Introduksjon
Elektronisk forvaltning og jus
Krav til sikring av personopplysninger i hht pol § 13 og pof kap. 2
Informasjon og data Informasjon er alle typer ”opplysninger” (tall, tekst, bilder, lyd, film,…) Data er en representasjon av informasjons i datamaskinen.
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
12. Organisasjonsutvikling
Informatiske forskningsmetoder – II Design som forskningsmetode
12. Organisasjonsutvikling
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Databaser: dvs. data lagret i informasjonsteknologi
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
Oppsummering, DRI 3010 Dag Wiese Schartum.
Utskrift av presentasjonen:

FINF4001 Oppsummering Høsten 2005 Digital forvaltning – noen perspektiver Forvaltningsinformatisk perspektiver på systemutvikling Datakvalitet Informasjonssystemer og Informasjonsinfrastrukturer

FINF H -05, Oppsummering Arild Jansen. AFIN 2 Innbyggere, næringsliv, sivile samfunn “E-service”: Tjenesteyting og myndighetsutøvelse Politikere Kan den digitale forvaltningen illustreres slik? E-demokrati ” Styring og administrasjon” Forvaltningsorganer

FINF H -05, Oppsummering Arild Jansen. AFIN 3 Forvaltningsinformatiske perspektiver på systemutvikling.. De organisatoriske og institusjonelle rammer Informasjons- systemer Det rettslige grunnlaget Teori, metoder og teknikker for å utvikle systemer

FINF H -05, Oppsummering Arild Jansen. AFIN 4 Informasjonssystemer - noen karakteristiske trekk Menneskelig konstruksjon Knyttet til bestemte arbeidsoppgaver Eies av en organisasjon i forandring, og ofte mange interessenter med ulike krav Formidler informasjon (f.eks. mellom personer eller mellompersoner og systemer) Håndterer ulike typer informasjon og ulike typer behandling/prosessering av data Manuelle og/eller datamaskin basert behandling av data/informasjon Stabilitet Mål og strategi Strukturer Prosedyrer og retningslinjer Datagrunnlaget Eks: saksbehandlersystemer Dynamikk Endringer i omgivelsene Uforutsigbare hendelser internt Mellom-menneskelige relasjoner - konflikter Symbolske verdier, bedriftskultur, ansikt utad, følelser.. Eks: Tjeneste/transaksjonsorienterte systemer, nett-baserte tjenester,…..

FINF H -05, Oppsummering Arild Jansen. AFIN 5 Virkeligheten, problem(området) og anvendelsesområdet (brukerne). (Edb)-system Bruker Problemområdet: Formål/oppgave: Eks - Studentweb, lånekassa Anvendelsesområdet : Del av brukerorganisasjonen Eks: Studenter, lånesøkere Modell av virkeligheten Virkeligheten

FINF H -05, Oppsummering Arild Jansen. AFIN 6 Ulike tilnærminger i utviklingsarbeidet Tre ulike tilnærmingsmåter for systemutvikling : Konstruksjon Antar verden er stabil og problemområdet veldefinert En rasjonell, analytisk topp-down framgangs-måte, Evolusjon Realistisk, helhetlig virkelighetsforståelse, usikkerhet og at problemene er upresist. Anvender eksperimentell strategi for systemløsning Bruker-orientering, prosessorientering og læring Intervensjon Problemet er ikke (klart) definert Utviklingsarbeidet kan ikke skilles fra løpende aktiviteter i organisasjonen Utviklingen skjer gjennom direkte inngripen i brukerorganisasjonen

FINF H -05, Oppsummering Arild Jansen. AFIN 7 Avison & Fitzgerald, IS development Et kort leseveiledning Kap. 1-3 : Forstå IS, omgivelser og kontekst Introduksjon og kritikk av Livsyklusmodellen Kap. 4-9 Temaer i IS utvikling Organisatoriske temaer Modellering Prosess-, data, og objekt-modellering Programvareutvikling – Konstruksjon, evolusjonær utvikling, prototyping vev-utvikling.. Menneskeperspektiver Brukere og brukerdeltaking, kunnskapsforvaltning mm Ekstern utvikling: kjøp av standardpakker, utskilling, mm

FINF H -05, Oppsummering Arild Jansen. AFIN 8 Kap Teknikker og verktøy ’Holistiske’ analyseteknikker Rike bilder, ’rot-definisjoner.begrepsmodeller,.. Data (modellerings-) teknikker (ER,ORM...) Prosess (modellering-) teknikker: Dataflyt,.beslutningstabeller, strukturerte språk Objekt-orienterte modellering /teknikker OOA&D, UML & Use cases Organisatoriske og menneske teknikker Kritisk suksess-faktorer, risiko-analyse,..SWOT, Verktøy Web-verktøy, Database MS, Prosjektstyringsverktøy Integrerte pakker, f eks. Oracle MS, Designer 2000

FINF H -05, Oppsummering Arild Jansen. AFIN 9 Metodologier og rammeverk (kap ) Hva er en metodologi En samling av prosedyrer, metoder, teknikker og dokumentasjonsstøtte som skal bistå systemutviklere i å planlegge, gjennomføre, kontrollere og evaluere arbeidet.... Den vil omfatte faser og retningslinjer for valg av teknikker og verktøy.. Prosess-orienterte (Strukturert analyse (SA), eks. JSP) Blandete metoder ( eks SSADM, både SA og datamodellering) Objekt-orienterte metodologier Mathiassen OOA&D, RUP: Use cases &UML,... Rapid development metodologier : RAD, XP,.Web –dev. Menneske og organisasjonsorienterte metologier Sosio-teknikk tilnærming/Ethics, Soft System methodlogy,...

FINF H -05, Oppsummering Arild Jansen. AFIN 10 Spiralmodellen – et rammeverk for flere systemutviklingsmodeller Fastlegge mål og rammer Vurdere alternativer, risikovurderinger Planlegge neste fase Utvikle neste produkt Analyse Risikoanalyser Krav utforming Vurdering Prototyping

FINF H -05, Oppsummering Arild Jansen. AFIN 11 Prioriteringer og valg av tilnærmingsmåte

FINF H -05, Oppsummering Arild Jansen. AFIN 12 Hva er kvalitet Datakvalitet = kvaliteten på dataene (informasjonen) korrekthet, nøyaktighet, relevant, a jour, fullstendig,.integritet,.. Systemkvalitet = kvalitetene på de systemene som behandler dataene: Effektivitet, funksjonalitet, brukervennlighet, driftsikkerhet, sikring, fleksibilitet, flyttbarhet, vedlikeholdbarhet, testbarhet,... Prosesskvalitet = kvaliteten på de prosesser (aktiviteter, handlinger ) som leder fram til et gitt resultat Holde tidsfristen og økonomiske rammer, følge fastsatte lover, regler og forskrifter, fastlagte prosedyrer og krav,..

FINF H -05, Oppsummering Arild Jansen. AFIN 13 Objektive eller subjektive kvalitetskrav Objektive krav Funksjonskrav Ytelseskrav Tekniske krav Økonomiske krav Subjektive Bruksmessige krav Estetiske krav Symbolske og kulturelle krav ’Politiske’ krav Nødvendig å utvikle metoder for å evaluere alle typer ’kvaliteter’, basert på krav & preferanser fra ulike brukermiljøer.

FINF H -05, Oppsummering Arild Jansen. AFIN 14 3 nivåer av organisatorisk praksis 1. Formelle rutiner og prosedyrer 2. Oppfatningene blant de ansatte av hvordan arbeidet bør gjøres, dvs. tolkningen/forståelsen av rutiner og prosedyrer 3. Det faktiske adferden de har i arbeidet, den rotfestede praksis som utvikles over lang tid) For å endre organisatorisk praksis må alle 3 nivåene håndteres (ikke bare den formelle)

FINF H -05, Oppsummering Arild Jansen. AFIN 15 Er tjenestetrappa en god målestokk for utviklingen av e-forvaltning Information Communication Internal (re) organisation Inter- organisational restructuring

FINF H -05, Oppsummering Arild Jansen. AFIN 16 Men disse systemene må ha en basis

FINF H -05, Oppsummering Arild Jansen. AFIN 17 Hva omfatter den organisatorisk infrastrukturen Virksomhetens politiske og administrative organisering: Ledelse og organisering av alle funksjoner og tjenester som omfattes av nettstedet Rutiner, prosedyrer og ansvarsforhold som skal sørge for at nettstedet til enhver tid er oppdatert og utfører de tjenester som er tilgjengelig, Roller og oppgaver Informasjonsstrategi som del av en virksomhetsstrategi Informasjonsredaktør, informasjonsleverandør og vevkoordinator ”Metoder og teknikker” Opplegg for kvalitetssikring av alt innholdet på nettstedet Automatisert kobling mellom interne informasjonsressurser og vevtjenestene ….

FINF H -05, Oppsummering Arild Jansen. AFIN 18 Hva skiller infrastrukturer fra informasjonssystemer Infrastrukturer Generelt, bredt formål Ingen start- eller ’dødsdag’ Alltid en forhistorie - Delvis utviklet neden i fra – alltid basert på en installert base Må utvikles skrittvis (evolusjonært) Ingen har full kontroll Ofte uventede sideeffekter Standardiserte grensesnitt og standard protokoller Informasjonssystemer oBestemt, avgrenset formål oBegrenset levetid oKan erstattes med et nytt (gjennom ’revolusjon’) oTopp-styrt utvikling oBaseres på sentral kontroll oStandardisering etter behov

FINF H -05, Oppsummering Arild Jansen. AFIN 19 Ulike lag i Internetts arkitektur forenkelt. Bruker-orienterte anvendelser (applikasjoner) Basistjenester, f eks. e-post, filoverføring, www Bruker-orienterte anvendelser (applikasjoner) Basistjenester, f eks. e-post, filoverføring, www Ende-til-ende utveksling av data Adressering og ruting Ende-til-ende utveksling av data, Adressering og ruting Kontroll av linjer/forbindelser,……. Kontroll av linjer/forbindelser Lokalnett, ISDN, ASDL,.. Internett: IP Transport: TCP SMTP, Telnet, FTP, DNS, HTTP,… Brukerdefinerte protokoller

FINF H -05, Oppsummering Arild Jansen. AFIN 20 Informatikk og jus – ulike møteplasser Informatikk Jus SU- Prosesser Styring og rammebetingelser Definerer innholdet i IKT-produkter : Informasjonssystemer og Informasjonsinfrastrukturer Styring av bruk Verktøy Skaper basis/ mulighet for Organisatoriske og institusjonelle rammer