Matrikkelforskriften § 50 (5) Når det er nødvendig for å få klarere og mer entydige adresser, kan kommunen endre eller slette tidligere tildelte adresser…

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Personopplysningsloven: -innhold, styrker og svakheter
Advertisements

Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Gulating lagmannsrett – dom avsagt Uttalelse fra sivilombudsmannen
Kurs i forvaltningsrett
Advokat Øyvind Renslo, KS
JUS201 Dag
JUS201 Dag
Prosessuell Materiell Personell
Jus som ramme for beslutningssystemer i forvaltningen Aktøranalyse og systemavgrensing Dag Wiese Schartum.
Kurs i forvaltningsrett
Fak. oppgave selskapsrett 3. avd
Hovedtariffavtalens bestemmelser om arbeidstid
Ot prp nr 79 ( ) - ny lov om universiteter og høyskoler 1 Lovens fellesbestemmelser (I) Lovens formål og virkeområde - Institusjonenes virksomhet.
JUS201 Dag
JUS201 Dag
Offentlighet.
Personopplysningsloven
Arbeidsgivers styringsrett Rt (Nøkk)
Dag Wiese Schartum, AFIN
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre Dag Wiese Schartum, AFIN.
Offentlighet og partsinnsyn
Kort om rettsdogmatisk metode
Notater til Dag Wiese Schartums forelesning den 8. september 2003
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger Dag Wiese Schartum.
Foreldreansvarets innhold bl. § 30
Den nasjonale helserettskonferansen 10. og 11. mars 2008
Helserett spesialfag – 17. november 2014
Kurs i obligasjonsrett ved Per Sigvald Wang
Oppgavegjennomgåelse i forvaltningsrett 13. November 2007.
Rettsdogmatikk og rettspolitikk (de lege lata og de lege ferenda)
Hjemmel for ekspropriasjon Birgitte Bie Mørkved
3 Marius Stub.
Rt 2004 s 1092 reinbeitedommen ”Kongen kan gjøre vedtak om at bestemte barskogstrekninger skal være fredet for reinbeiting i en viss tid, når dette anses.
Taushetsplikt og andre begrensninger i tilgangen til personopplysninger Dag Wiese Schartum, AFIN.
Krav til formål, utredning og opplysningskvalitet Dag Wiese Schartum, AFIN.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger Dag Wiese Schartum.
Fak.oppgave selskapsrett 3. avd. ”AS Åsveien 1” Stipendiat Hedvig Bugge Reiersen, 2. april 2009.
Kommunens plikt til å forfølge ulovlige forhold
Valget mellom lov og andre virkemidler Lovgivningslære 13/10-15 Inge Lorange Backer.
Allmennoffentlighet Av Marius Stub. 1. Innledning Reglene i offentleglova gir enhver krav på innsyn i forvaltningens saksdokumenter mv. – En part kan.
FACULTY OF LAW, UNIVERSITY OF OSLO Tvisteloven kap. 36 – Overprøving av tvangsvern etter psykisk helsevernloven Helserett spesialfag – 14. oktober 2015.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger («behandlingsgrunnlag») Dag Wiese Schartum.
Loven som rettskilde Dag Wiese Schartum.
Loven som rettskilde Dag Wiese Schartum.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger («behandlingsgrunnlag») Dag Wiese Schartum.
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Praktikumsoppgaver - med eksempler fra alminnelige formuesrett
Fakultetsoppgave i rettskildelære, H-16
Samspill mellom lovgivere og domstoler
Kapittel 2- Juridisk metode
Personvern som del av enkeltsaksbehandling i offentlig forvaltning
3 Marius Stub.
Kurs i forvaltningsrett
5 Marius Stub.
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 8 Delegasjon 29. januar 2015.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Valget mellom lov og andre virkemidler
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Planbestemmelser.
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 20167
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2016
Fylkesmannen i Buskerud
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Loven som rettskilde Dag Wiese Schartum.
3 Marius Stub.
Forholdet mellom tiltalebeslutning og dom
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Utskrift av presentasjonen:

Matrikkelforskriften § 50 (5) Når det er nødvendig for å få klarere og mer entydige adresser, kan kommunen endre eller slette tidligere tildelte adresser… (6) Før kommunen tildeler eller endrer vegadresse, skal kommunen informere registrert eier og registrert fester. Vedkommende og andre som avgjørelsen får virkning for, skal få mulighet til å uttale seg. Kommunen kan kreve at uttalelse skal være grunngitt og undertegnet.

Rt. 1995/1427 (naturfredning) Førstvoterende Backer: Det er i dag et alminnelig prinsipp i forvaltningsretten at domstolene kan prøve ikke bare lovtolkingen, men også subsumsjonen ved anvendelsen av lover som gjør inngrep overfor den enkelte. Dette anses som en viktig del av rettssikkerheten. Selv om det er unntak fra denne hovedregel, må de særskilt begrunnes.

Rt Tjomsland - dissens ”Jeg ser imidlertid annerledes på spørsmålet om domstolenes prøvningsadgang i denne saken. Spørsmålet om domstolene kan overprøve forvaltningens konkrete lovanvendelse beror på en tolkning av den aktuelle lovbestemmelse.” Kunne ikke prøve her iflg Tjomsland (”spesiell naturtype)”

Rt. 1995/1427 Aarbakke, Langvand, Sinding Larsen I resultat enig med Backer ”Ved vurderingen av spørsmålet om i hvilken utstrekning forvaltningens avgjørelser etter naturvernloven § 8 kan overprøves av domstolene, bør utgangspunktet etter mitt syn tas i lovens ordlyd. Slik § 8 1. punktum er utformet, kan jeg ikke se at det er holdepunkter for å forestå bestemmelsen slik at den bare angir retningslinjer for forvaltningens skjønn. Den må, slik jeg ser det, leses slik at det som angis er vilkår for at et område kan gjøres til gjenstand for et fredningsvedtak. Om de lovbestemte vilkår for en forvaltningsavgjørelse er til stede, må domstolene kunne prøve fullt ut, dersom det ikke er sikre holdepunkter for noe annet.”

Rt s 117 Elvebåter (47) Lovens ordlyd – « etter tollvesenets skjønn » – taler for at skjønnet ikke kan overprøves. Dette kan også synes å ha støtte i forarbeidene. Jeg viser for det første til at Tollovkomiteen av 1959 i sin innstilling side 75 uttaler at « [f]or så vidt vil det være tollvesenets skjønn som blir avgjørende for ansvarsspørsmålet ». At komiteen kan synes å ha forutsatt at tollvesenets skjønn skulle være unntatt overprøving, indikeres også av utkastet til § 37 hvor det var foreslått at unntak skulle kunne gjøres dersom « tollvesenet finner det godtgjort at det ikke er noe å legge vedkommende til last ». Også motivene til 37 i Ot.prp.nr.19 ( ) side 27 kan synes å trekke i samme retning.Ot.prp.nr.19 ( )

Men… (48) En regel hvor avgjørelsen av vareeierens aktsomhet er unntatt fra domstolenes prøvingsrett, reiser imidlertid grunnleggende rettssikkerhetsspørsmål. Og da dette rettssikkerhetsaspektet ikke er nærmere drøftet i forarbeidene, reduseres vekten av lovens ordlyd og forarbeidene. Den manglende drøftelsen gir grunn til å tvile på om det var lovgiverens overveide standpunkt at bestemmelsen skulle ha det innholdet som lovens ordlyd og forarbeidene umiddelbart kunne tyde på.

Tolking av kompetansebestemmelser Kan ses fra flere vinkler Nå er vinkelen legalitetsprinsippet Vi kommer tilbake til dette under temaet domstolenes prøvelsesrett Typisk struktur: Hvis det foreligger spesiell naturtype kan forvaltningen frede.

Rt s 1427 Naturfredning Jeg er etter dette kommet til samme resultat som lagmannsretten når det gjelder spørsmålet om domstolene kan prøve subsumsjonen. Det tilføyes at jeg også er enig med lagmannsretten i at domstolene bør være tilbakeholdne med å fravike det faglige skjønn bak et fredningsvedtak.

Rt s Før jeg konkluderer behandler jeg Hempels anførsel om at bestemmelsen om ansvarssubjekt i § 51 er så vag at den strider med det krav til klarhet som følger av legalitetsprinsippet. Jeg er enig i at bestemmelsen er noe vag, men, som jeg har redegjort for, ble denne lovgivningsteknikken bevisst valgt for å gi forurensningsmyndigheten mulighet til å fastsette pliktsubjektet etter en konkret vurdering, og jeg mener at dette må aksepteres.

Rt 1995 s 20 tvangssprøyte Det kan etter min mening ikke være tvil om at denne tvangsmedisineringen var uhjemlet. Riktignok beror politiets grunnlag for maktbruk ved arrest og andre tjenestehandlinger til dels på sedvane, jf forutsetningen om dette i politiinstruksens § 3-2. Men det er her snakk om en maktanvendelse som innebærer en inngripende integritetskrenkelse, og det er en handling som faller utenfor de tradisjonelle politihandlinger. Legalitetsprinsippet tilsier at det må kreves hjemmel i lov for at en slik tjenestehandling skal være akseptabel. Slik lovhjemmel finnes ikke.

NOU 2004: 6 kapittel 5 Mellom effektivitet og personvern Grensen mellom faktiske handlinger og normer er på ingen måte klar, men mye av politiets virksomhet må trolig sees på som faktiske handlinger. Av den grunn kan det reises spørsmål om legalitetsprinsippet får anvendelse for politiets faktiske virksomhet. Alle de sentrale hensyn som begrunner legalitetsprinsippet – folkesuverenitetsprinsippet, maktfordelingsprinsippet og rettsstatsprinsippet – slår til med samme styrke overfor normeringer og faktiske handlinger dersom disse medfører inngrep i borgerens rettsfære.