SGO 2100 – Byers geografi Tema: Transport, IKT og mobilitet Våren 2004 Per Gunnar Røe.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Husleie nivå  Husleien opp med ca 100% på 10 år.  Inntektene har hatt en lavere utvikling.  Det begynner å bli ”normalt” med over 40% bo.
Advertisements

Samhandlingsreformen
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Markedsutsikter: Begrenset produksjonsvekst og sterk etterspørsel
BILKØ TIL EVIG TID? Naturvernforbundet Eddie Westad Statens vegvesen.
Lokaliseringsbetingelser, og noen norske eksempler
10Velstand og velferd.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Veksten i høyere utdanning. Styrt av arbeidslivets behov eller individenes preferanser?
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Bostedspreferanser og arbeidsreiser i norske storbyer
Av Per T. Eikeland Fleksibilitet og handlingsrom – konflikten mellom ytre og indre effektivitet av Per T. Eikeland
Helge Brunborg Statistisk sentralbyrå
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
Fiskeri- og havbruksnæringens betydning for Norge
Økonomisk aktivitet og økonomisk politikk
Dialogkonferanse billettkontroll, samt vektertjenester for nattilbudet
Arbeidstillatelser i Norge Noen utviklingstrekk 1998 til 2004 Alf Erik Svensbraaten Avdeling for faglig strategi og koordinering, Enheten for statistikk.
13 En verden uten grenser.
Eksempel 4: Smart transport
Investering i infrastruktur i et næringsperspektiv Professor Arild Hervik Ålesund, 12. oktober 2005.
”Open Source” som strategisk virkemiddel i kommunen
Bilens betydning for eldre gruppers velferd og livskvalitet Transportforum, Linköping 8. og 9. januar 2009 Randi Hjorthol, Transportøkonomisk.
Bilens betydning for eldre gruppers velferd og livskvalitet
HOVEDSTADEN FORNYER OG STYRKER SIN MILJØPOLITIKK Byrådsleder Stian Berger Røsland.
Foto: Helén Eliassen Hva er de strategisk viktigste forskningstemaene fremover? Helge Garåsen, 10.januar 2012.
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
SGO 2100 – Byers geografi Tema: Transport, IKT og mobilitet Våren 2005 Per Gunnar Røe.
BYGEOGRAFI SGO URBANISERING.
SGO 2100 – Byers geografi Tema: Byer og bygeografi Våren 2005 Per Gunnar Røe.
Møteplasser og handel Grorud Samfunnshus Steen & Strøm Dir. kommersiell utvikling. Henrik Larsen.
Strategi for biltrafikkreduserende tiltak i Buskerudbyen
Stiftelsen Frischsenteret for samfunnsøkonomisk forskning Ragnar Frisch Centre for Economic Research Pensjonsordninger, yrkesaktivitet.
Regional utvikling - Norge Bjørnar Sæther SGO 1001.
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Bærekraftig transport: Fysisk planlegging, livsstil eller teknologi?
Aldring med funksjonshemning i lokal kontekst Hege Gjertsen, Nordlandsforskning Problemstilling: Hvordan oppleves det å aldres med en medfødt eller tidlig.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Natur - samfunn Bjørnar Sæther SGO 1001.
Globalisering, regionalisering og handelspolitikk Prosjekt ”Innovations, clusters and globalization” (NUPI, TIK, STEP) Egen konferanse :
Omsorgsplan 2015 – Hva kan Fylkesmannen bistå kommunene med? Møte med helse- og omsorgsnettverk Selbu – 4.mars 2009 Fylkeslege Jan Vaage.
Politisk streik den 28.januar Forsvar arbeidsmiljøloven!!
HVA KJENNETEGNER OSLOREGIONEN UTVIKLINGSRETNINGER EIRIK VATNE NORGES HANDELSHØYSKOLE INSTITUTT FOR SAMFUNNSØKONOMI SEKSJON FOR ØKONOMISK GEOGRAFI.
20 minutter Fremtidens boligutvikling - effektive kollektive knutepunkter – vi må bo tettere og høyre? Petter Eiken 19 mars 2015 Bedre byrom der mennesker.
Næringslivets lokaliseringsmønster og arealbruksutvikling Trondheim: innb arb.pl. Bergen: innb arb.pl. Stavanger/Sandnes:
Fysisk og virtuell mobilitet i det moderne samfunn Et studie av samspillet mellom IKT og reiser i organiseringen av hverdagslivet i urbane områder Prosjektleder.
Våren 2005 Per Gunnar Røe SGO 2100 – Byers geografi Tema: Byplanlegging og bypolitikk i Norge.
Hva er samfunnsgeografi og samfunnsgeografiske perspektiver?
SGO 4012 – Bygeografi Tema: Digitale byrom og virtuell urbanisme Våren 2004 Per Gunnar Røe.
Framtidens geografier SGO 1001 Høst 2005 Per Gunnar Røe.
Planleggingens utfordringer
Regional utvikling Norge II Bjørnar Sæther SGO 1001.
Mobility in Collaboration Christian Heath & Paul Luff 1998.
Foretak Bjørnar Sæther SGO 4601 V-07. Struktur på forelesningen Hva er foretak? Foretak i økonomisk geografi Dimensjoner ved foretak Foretak og territorier.
BYENES GEOGRAFI BYENES ØKONOMI.
Seminar uke 36: Globalisering og regional utvikling Gruppe 1: Redegjør for de motsatte syn på globalisering som fremkommer hos ”hyperglobalister” og skeptikere.
Framtidige geografier – økonomisk globalisering - miljø
Kva må til for at kommunen din skal bli attraktiv? Knut Vareide Landstinget for LNK, Sand 28 april 2011 BosettingBedrift Utvikling Besøk.
Planleggingens utfordringer Professor Tor Medalen Institutt for by- og regionplanlegging NTNU
Klimavennlig areal- og transportutvikling i Buskerudbyen Bård Norheim.
Hovedpunkter i en klimavennlig bærekraftstrategi for byutvikling (I)  Gjenbruk av byareal i stedet for utadrettet byvekst, med kanalisering av fortettingen.
Lønn Lønn er den betalingen du mottar fra arbeidsgiver for den jobben du utfører. Lønnen avhenger blant annet av alder, utdannelse, arbeidstid og arbeidsoppgaver.
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
Går digitaliseringen av offentlig sektor raskt nok? - fordeler ved å ligge langt framme i utviklingen av en moderne og brukervennlig offentlig sektor Paul.
Internasjonal handel og komparative fortrinn De varene og tjenestene vi kjøper fra andre land, kalles import. Eksporten er de varene og tjenestene vi.
Økonomisk vekst i industrilandene Det er først de 200 siste årene teknologiske fremskritt og økt produksjon har ført til økt velstand for folk flest.
Samfunn og produksjon Det er to generelle trekk som preger utviklingen av de ulike samfunnsformene: Samfunnene har blitt stadig mer spesialisert. Både.
Seniorer i finansnæringen
Bertel O. Steen – Dialogkonferanse Ruter –
Hva kan vi forvente av en ny Regjering
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Utskrift av presentasjonen:

SGO 2100 – Byers geografi Tema: Transport, IKT og mobilitet Våren 2004 Per Gunnar Røe

Faser i storbyenes vekst og transportutbygging i USA 1.Gange og hesteskyss ( ): Kompakt by med høy tetthet 2.Sporvogner ( ): ”Sporvognsforsteder” rundt holdeplasser 3.Personbilutbredelse ( ): Forstadsutvikling (også pga trolleybusser og jernbaneutbygging) 4.Motorveiutbygging (1945-): Byspredning og framveksten av ”Edge cities”

Motorvei-fasen (utviklingen av polysentriske byområder): Utvikling av sovebyer ( ) De første næringsparkene og regionale kjøpesentrene ( ) Økt vekst for regionale kjøpesentre og tilhørende kontor-, hotell- og restaurantfasiliteter ( ) Det utvikles urbane forstadskjerner med CBD- funksjoner, med høyhus og postindustriell næringsstruktur ( ) De urbane forstadssentrene videreutvikles arealbruksmessig og får en ny rolle kulturelt, underholdningsmessig og for by-politikk og -planlegging

Trender de siste ti-årene: Økt bilhold (antall biler pr husholdning) Massiv veiutbygging En samtidig byspredning og relokalisering av byfunksjoner Folk reiser lengre avstander til arbeid, mens reisetiden ikke har økt (bedre veier og biler) Et stadig mer komplekst pendlingsmønster Fritidsreisenes andel har økt Reduksjon i kollektivreisenes andel Flere biler, lengre reiser, økt bilbruk og avhengighet og øktantall husholdninger reflekterer et hittil ukjent personlig mobilitetsnivå og skaper en del problemer

Byenes transportproblemer 1.Trafikkflyt og kødannelse: Problemer som følge av at trafikkstrømmene konsentreres på viss tidspunkter 2.Kapasitetsproblemer i kollektivtransporten: Først og fremst i ”rush”-periodene 3.Mangelfullt kollektivtilbud: Redusert tilbud utenfor ”rush”-periodene av økonomisk årsaker 4.Vanskeligheter for fotgjengere: På grunn av byspredning og dårligere fotgjengermiljø 5.Miljøproblemer: Luftforurensning, støy, habitat- ødeleggelse og barriere-effekter 6.Ulykker: Går særlig ut over fotgjengere og syklister 7.Parkeringsproblemer: Kan imidlertid være del av en bevisst politikk

Respons på transportproblemene 1.Veibygging (1950 og -60 –tallet): bilorientert politikk 2.Menneskeorientert politikk (1960 og -70- tallet): Fokus skiftet fra mobilitet til tilgjengelighet, samt større vekt på å redusere miljøproblemer og oppnå romlig likhet i transporttilbud 3.Ikke-transportrettede tiltak (i den senere tid): Alt fra å endre arbeidstider til å planlegge byer med tanke på å redusere reiseavstander

Krav til et godt kollektivtrafikksystem i byer Lave billettpriser (også for de fattige) Tilstrekkelig vognmateriell for å tilby en høy frekvens Ruter som reflekterer de reisendes ønsker, og som sikrer at ingen er for langt unna Økt busshastighet i forhold til biler Et koordinert billettsystem som sikrer overgang mellom ulike reisemåter

Transportrettede tiltak 1.Veiprising: Bruk av markedet til å oppnå politiske målsettinger, hovedproblemet er fordelingseffektene 2.Bilrestriksjoner: I tillegg til veiprising; begrensning av parkeringsmulighetene og stenge bykjernen for biler 3.”Kompiskjøring”: Oppmuntre kompiskjøring, for eksempel gjennom arbeidsgiver

Transportpolitikk i Singapore (Area Licensing Scheme) Restriksjoner på biltrafikken i bysentrum (bare kjøretøyer med tillatelse) –Firmaer må betale mest for lisensene –Bildelingskjøretøyer tillates Elektronisk veiprising (avgifter varierer med trafikkmengden) Skattelegging av bilimport Økt årlig registreringsavgift Begrensning i antallet nye biler Ulempene: Fordelingsproblematikk, politiske pressgrupper (NAF i Norge) og praktiske løsninger

Andre typer tiltak: 1.Transport og arbeidstidsmønster: For eksempel gjennom arbeidstidsordninger og telependling –Fleksitid (med kjernetid) –Forskyvning av arbeidstiden –Redusert arbeidsuke (4 dagers uke) –Arbeidsdeling/deltidsarbeid (mindre enn 40-timers uke) –Supplert med hjemmearbeid (hjemmekontor) 2.Transport og bystruktur: Ulike modeller for å håndtere det ”symbiotiske” forholdet mellom bystruktur og transport –Full motorisering (Los Angeles) –Svekket senter –strategi (Boston) –Sterkt senter –strategi (Tokyo) –Lavkost –strategi (Hong Kong)

Den Nederlandske politikken (bærekraftig byutvikling) 1.Gjøre kjøretøyene så lite forurensende, så stillegående, så sikre og så økonomiske som mulig 2.Valg av transportform må gi lavest mulig ressursbruk og utslipp 3.Lokaliseringspolitikk som reduserer reisebehovet (arbeid, innkjøp og fritid)

Den Nederlandske modellen: 1.Utarbeide mobilitetsprofiler for hver virksomhet 2.Utarbeide tilgjengelighetsprofiler for hver lokalitet (etter ABC-prinsippet) 3.”Matche” mobilitetsprofiler til tilgjengelighetsprofiler Prosedyren krever en godt organisert planleggingsprosess på ulike beslutningsnivåer

Internett Nettleseren Mosaic ble introdusert i 1993 og WWW i 1991, men Internett oppstod i 1969 I 1998 hadde 22% av den norske bef. tilgang til Internett (Vaage 2000) I 2000 var andelen 52% Unge menn med høy inntekt bosatt i storbyene bruker Internett mest

Hjemme-PC I 2000 hadde 71% av bef tilgang til hjemme-PC (Vaage 2000) På en gjennomsnittsdag brukte 25% hjemme-PC Brukes nå mest som et praktisk hjelpemiddel, men også mye til underholdning og spill

”Byens død”? Byer som materielle fortetninger mister sin begrunnelse (den fysiske nærhetens kommunikasjonsmessige fordeler) Behovet for forflytninger reduseres, og folk vil velge å bosette seg utenfor byområdene Byens fysiske strukturer erstattes av en ny kybernetisk urbanisme løsrevet fra romlige strukturer

Kritiske spørsmål Hvor radikal er de sosiotekniske endringene (elektronisk signaloverføring har allerede skilt kommunikasjon fra transport)? Hvem gjelder de? Hvilken betydning har de for byutviklingen? Spesielt, hva betyr det for folks mobilitet og sosiale eksklusjonsprosesser?

Særtrekk ved dagens utvikling Griper inn i nesten all kommunikasjon og informasjonsbehandling Den teknologiske endringshastigheten er større enn tidligere Ulike systemer for informasjonslagring, behandling og kommunikasjon integreres Tilgang til Internett, og mobiltelefon er blitt viktig for å delta på sosiale arenaer IKT penetrerer hverdagsliv/arbeidsliv og bidrar sammen med økt mobilitet til en tid-rom sammentrekning IKT-utviklingen skjer parallelt med de økonomiske, sosiale og kulturelle endringene som kalles ”globalisering”

David Harvey (1989) ””Tilintetgjørelsen av rommet gjennom tiden” vil i sin ytterste konsekvens føre til at det geografiske rommet krympes ned til en ”global landsby” av telekommunikasjon, og at tidshorisontene kortes ned til det punkt der nåtiden er alt som er ”

Begrepet ”den globale landsby” tilslører at det fortsatt er nødvendig å transportere mennesker og varer at rommet fortsatt utgjør en barrierer i praksis at møter og leveranser fortsatt i stor grad krever romlig synkronisering at kommunikasjonsressursene er ujevnt fordelt i befolkningen

”The Digital divide” I 1999 hadde Afrika (700 mill innb) bare 1 mill Internettbrukere, mens Storbritannia hadde 10,5 mill I Norge har 39% av befolkning med husholdningsinntekt over har brukt Internett en gjennomsnittsdag, mens 17% av dem med inntekt under har det Internett-bruk henger også sammen med utdannelse og foreldres utdannelse

Hovedretninger i litteraturen Teknologisk determinisme (tidlige teorier om telependling) Teknologisk optimisme (utopisk futurisme) Teknologisk pessimisme (teknologi som et produkt av kapitalismen) Sosioteknisk forståelse (teknologi som en sosial konstruksjon)

Graham og Marvin (2000) om ”byens død” 1980-tallets antagelse om at byene vil gå i oppløsning er på retur Det synes klart at de fleste IT-applikasjoner i stor grad er byfenomener De nye IKT-systemene utvikles utfra de gamle byregionene IKT-systemene bidrar til en økt kompleksitet i byer og by-systemer Byområder knyttes relasjonelt sammen i et globalt by-system

Avhengighet mellom IKT og de større byene (Graham 2002) 1.IKT gjør det mulig for spesialiserte urbane sentra (med avansert service og produksjon) å utvide sin innflytelse over stadig større områder 2.Den globale økonomiens omløpshastighet, kompleksitet og innovasjonskrav fører til en konsentrasjon i de byene med de beste tilbudene og innovasjonsmiljøene (clustere) 3.Etterspørselen etter IKT er i stor grad drevet fram av markedsveksten i større byområder (knyttet til byenes omløpshastighet, dynamikk, mobilitet, moderniseringskultur, kapitalkonsentrasjon, inntekstnivå og konsentrasjonen av transnasjonale selskaper)

Inklusjon og eksklusjon Det er de ressurssterke som deltar på arenaene i den nye digitale byen Utbyggingen av bredbånd-infrastruktur kommer først til de innflytelsesrike brukerne og rommene Det utvikles glokale infrastrukturer som knytter lokaliteter sammen i et globalt mønster, mens andre ofte nærliggende lokaliteter ”stenges” ute IKT utvider de ressurssterkes handlingsrom og makt (”smarte” løsninger og elektroniske bank-, finans- og forbrukssystemer) ”Fysiske” tjenester, som de fattige bruker, erstattes av digitale IKT kan brukes av de velstående til å unngå og ”omkjøre” byrom som innebærer risiko IKT inngår i sikkerhetssystemene til ”fortified enklaves” eller ”gated communities”

Substitusjonsteorien 1.En overgang fra fysisk transport til telekommunikasjon vil gi energiøkonomiske besparelser, redusert reisetid, redusert forurensning og mindre trafikkproblemer 2.Telependling (muliggjort gjennom hjemme-PC og telekommunikasjon) vil redusere omfanget av reiser til og fra arbeid 3.Det utvikles nye former for desentraliserte ”bystrukturer”, der funksjonene vil ligge flere km fra hverandre og der kommuniaksjonen skjer som elektroniske strømmer

Synergier (Graham og Marvin) Nye former for infrastruktur har uintenderte effekter (for eksempel bil vs. hest) IKT kan øke mobiliteten fordi individers konseptuelle rom og antallet personlige kontakter øker IKT kan effektivisere transportsystemene (pålitelighet, kapasitet, sikkerhet, reisekostnader) IKT er en av drivkreftene bak arealbruksendringer som kan føre til økt separasjon av hjem og arbeidsplass, et mer utflytende bosettingsmønster og dermed lengre reiser Materielle forhold kan generere etterspørsel etter nye former for telekommunikasjon som kan redusere ulempene ved trafikkproblemer (mobiltelefon)

Kritikk av substitusjonsteorien Reiseomfanget har fortsatt å øke Telependlingen har ikke blitt så omfattende som man trodde De tette, urbane områdene vokser fortsatt, samtidig som byene regionaliseres Økt fleksibilitet i yrkeslivet har ført til økt deltidsarbeid og bruk av innleid arbeidskraft –Overgang til deltidsjobbing kan frigjøre tid aktiviteter som genererer nye reiser –Høy yrkesfleksibilitet forutsetter en geografisk fleksibel mobilitet som forutsetter bilbruk og reising Mange virksomhetene i den nye økonomien velger fortsatt en urban lokalisering, samtidig som det vokser fram nye ”edge cities” Telependlerne er ikke nødvendigvis interessert i å bo på landet