Norsk Regnesentral Norwegian Computing Center Nemlig; Visjoner og resultater Knut Holmqvist Norsk Regnesentral.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
Advertisements

Fremtidens studenter og deres forventninger til IKT-støtte i utdanningen Gløshaugen
Prosjekt Kartlegging av systemovervåkningsverktøy (SyMVe) l Bakgrunn l Prosjektmandatet l Prosjektplanen.
NKI Fjernundervisning ”Fleksible muligheter og metoder” Presentasjon på seminaret: ”Livslang læring i en ny tid. Nye yrkesgrupper på skolebenken?” Stavanger.
Smartere Sammen Bedre utnyttelse av kunnskaper og erfaring
Bruk av håndholdte spillkonsoller og kommersielle spill i skolen
NEVU a.s - Lærende arbeidsliv.
Lansering. Prosjektet Kunnskapsgrunnlag Våre valg PhD on Track.
© SYSTEM- OG DRIFTSSEKSJONEN, USIT UNIVERSITETET I OSLO Del-prosjekt BAS.
Dialog og samhandling? - En presentasjon av et veivalg NBF - Skade og lakkonferanse - Gardemoen 22. mars Knut G.H. Aas - Leder Bilkanalen i Norge.
Digitalt innhold og nettbaserte tjenester Bibliotekplankonferanse Ole G. Evensen Universitetsbiblioteket i Bergen.
Bibliotek, digitale medier og læring: Lykkelig trekant? Det norske bibliotekmøte 2010 Hamar, Maren Hegna Kunnskapsdepartementet.
Profil og omdømme Modul 5 Avslutning 1 Studentliv - Kurs i Profil og Omdømme - Modul 1.
Digital kompetanse for alle. Forord (utdrag) Departementet definerer digital kompetanse som den kompetansen som bygger bro mellom ferdigheter som å lese,
Pedagogiske utfordringer og fremtidige utviklingstrekk
UTFORDRINGER I TVERRFAGLIGE ENDRINGSPROSESSER Dagny Stuedahl stipendiat InterMedia.
Undervisning Irene W. Langengen Forskningsbibliotekar
E-læring: Erfaringer med kompleksitet og grenseoverganger Vibeke Bjarnø, Avdeling for lærerutdanning Helge Høivik, Pedagogisk utviklingssenter Høgskolen.
1 An Open-EDI prototype based on UML, CORBA and Java Erfaringer fra utvikling av prototype ISO/IEC SC32 WG1 Ottawa 22. September 1998 Per Myrseth
ECAR Study of Undergraduate Students and Information Technology, 2013 Educause Center for Analysis and Research.
Krista: Epistemological standpoint What is our epistemological standpoint What does that mean for our study What makes a good study Torill:Must-Method.
Subversion addin for Visual Studio.NET Gruppe 03-10: Arild Fines Per August Krämer Kristin Borud.
Utvikling og utnyttelse av virksomheters kunnskap DND Meetup, 11. sept Frank Lillehagen.
«Fra planer til gode mål og tiltak»
Til første foil Læring 9. oktober 2002 Sluttkonferanse LAVA Læring n Teknologivalg og støttesystemer for prosjektarbeid med nettbasert multimedialt innhold.
A Merkantildata Company empowering your business.
Norsk Regnesentral Norwegian Computing Center KDI prosjektet Knut Holmqvist Norsk regnesentral.
Ved prosjektleder Gjertrud W. Kamstrup Norsk Regnesentral Presentasjon av prosjektet: LAP - Læring og kompetansebygging.
© Copyright 2013 Hewlett-Packard Development Company, L.P. The information contained herein is subject to change without notice. HP Confidential. For.
Praktiske erfaringer fra DN Bruk av kommunikasjonsverktøy som læringsarena Utviklingssjef Magnus Blegen
Subversion addin for Visual Studio.NET Gruppe 03-10: Arild Fines Per August Krämer Kristin Borud.
LAVA - hvordan stimulerer teknologi ? Anders Kluge Stipendiat og forsker Institutt for Informatikk og Norsk Regnesentral.
Læring i små og mellomstore bedrifter Lærings- strategier i SMB KUV/NFR Working life changes and the training of older workers Eus 4.ramme- program Nett-og.
Subversion addin for Visual Studio.NET Gruppe 03-10: Arild Fines Per August Krämer Kristin Borud.
Norsk Regnesentral Norwegian Computing Center Hvilke krav stilles til effektive læringsverktøy - Erfaringer med Agora Knut Holmqvist Norsk Regnesentral.
LAVA Læring Prosjektbasert læring med IKT støtte i skolen I PERSPEKTIV Bent Foyn, Prosjektleder Ass. forskningssjef Norsk Regnesentral.
Resultater Målsetning Visjon Deltagere Infrastruktur Teknologi Innholdstjenester og resultater LAVA Undervisning.
Høgskolen i Oslo Videre om Oslomodellen Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk IKT-utvalget ved LUI Vibeke.
FINF- H -04, 21 september 2004 Arild Jansen. AFIN/UiO 1 FINF Forelesning uke 39 Personvern som premiss for SU-prosessen Diskusjon om personvern som.
FINF- H -05, 13. september 2005 Arild Jansen. AFIN/UiO 1 FINF Forelesning 13.sept Personvern som premiss for SU-prosessen Diskusjon om personvern.
1 Kap. 57 – Cloud Computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Subversion addin for Visual Studio.NET Gruppe 03-10: Arild Fines Per August Krämer Kristin Borud.
Verden der ute – slik DML ser den Erfaringer fra Educause & refleksjoner rundt NMC Horizon-rapporten.
Høgskolen i Oslo Digitale mapper Profiler fordypningsgruppe 4.februar 2008 Vibeke Bjarnø og Eva Michaelsen Avdeling for lærerutdanning.
Digital Portfolios – a tool for assessment and learning Asgjerd Vea Karlsen Eli Kari Høihilder.
GLADE INGENIØRER I SYKEHUS Med meningsfulle oppgaver. Siv. Ing Geir Pedersen colourbox.no.
Kap. 27 – Case 2: Developing Apps How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A.
1 Delstudier i utlandet Fellesveiledning Singapore
Høgskolen i Oslo Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga Besøk fra Høgskolen i Volda Vibeke Bjarnø, Fagenhet for IKT, Avdeling for lærerutdanning,
Direktør Jan Ellertsen, Vox Fylkeskommunene og voksnes læring.
Det digitale skolebiblioteket om å utvikle digitale bibliotektjenester til elever og lærere i grunnskolen.
Studenters forventninger til IT og E-læring Rica Hell
Inger Egeland Bruk av e-verktøy i språkundervisning.
Hendelse Prosjekt: Nyhamna EPCm Site/Land/Dato: Nyhamna B340/ Norge/
Title: «How to use different tools and/or machines in the workshop»
Observasjon og kartlegging av barns språk
Ny vri Kany, Lene og Mona.
Arbeid og kompetanse Tool Leif Chr. Lahn
Salgspresentation.
Relevant questions for the Reference Group
PETS Sola Strand Hotel 2017.
Statpeds digitaliseringsprosjekt
FoU-/forskergrupper Forslag kommet inn pr
Veg- Trafikkdata Tre klikk… WEB og Windows Kartbasert grensesnitt.
Læringsform: Tilegnelse
Communication and information about Spina bifida
Nokre synsmåtar på styreseminaret
Fra valg til læring.
ATEA.
Utskrift av presentasjonen:

Norsk Regnesentral Norwegian Computing Center Nemlig; Visjoner og resultater Knut Holmqvist Norsk Regnesentral

Norsk Regnesentral Norwegian Computing Center Målsetninger Å utvikle en nettbasert læringsarena for etter og videreutdanning av fagarbeidere. Å utnytte brukerstyrt (system)utvikling til å produsere innhold i læringsarenaen.

Norsk Regnesentral Norwegian Computing Center Lærersentrert

Norsk Regnesentral Norwegian Computing Center Learner Tools curriculum Instructor Fellow Learners guidance & instruction communication partners Monitor insures that something is learned Information Sources Facilitators support learner general utilities supporting material Learning Material learning tasks LE / lm Designer School University Workplace Self-Study Wasson / Læringssentrert 2

Norsk Regnesentral Norwegian Computing Center Lærlingmetafor Ikke ”tilbake til skolebenken” Ikke ”digitalt klasserom” Ikke brevkurs på nettet Ikke ”læring på arbeidsplassen”

Norsk Regnesentral Norwegian Computing Center Læring i arbeidssituasjon Integrert i arbeidsprosessen Integrert i sikkerhetssystem Integrert i kvalitetssystem Integrert med kunnskapsledelse

Norsk Regnesentral Norwegian Computing Center Hi, Joe...

Norsk Regnesentral Norwegian Computing Center

Læårdom, systemutvikling Basar eller katedral Scenarier ikke lettere å gjennomføre enn kravspesifikasjoner

Norsk Regnesentral Norwegian Computing Center Lærdom produkt Agora bygges opp under bruk, og må ha en kritisk masse av ”innhold” for å være nyttig Agora er tenkt integrert med eksisterende system (QA, …), ikke forsøkt Funksjonaliteten er for liten

Norsk Regnesentral Norwegian Computing Center Hva kan gjøres Lage initialt innhold som har verdi for brukere Integrasjon i full skala, QA system, kundesystem Bør utvikles som del av Windows Messenger-klient

Norsk Regnesentral Norwegian Computing Center Oppsummering Fagarbeidere fortjener og trenger et godt læringstilbud Læring foregår i arbeidssituasjon på alle arbeidsplasser Et godt verktøy kan effektivisere denne læringen Vi har lært mye som kan anvendes videre

Norsk Regnesentral Norwegian Computing Center Arbeid videre LAP - Læring og kunnskapsbygging på arbeidsplassen (Gjertrud) for 6. rameprogram