/s/ og /z/.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Tillsetningstoffer – en verden ADDITIVE BROWSER. Aims of the project  Why did we choose this project ?  What kind of ideas we had ?  What did we want.
Advertisements

Ungdom og misjon! Er de i det hele tatt interessert?
Ordspr./ proverbs 4,18 Rettferdiges sti er som morgenens lysskjær, det vokser til det blir høylys dag. The way of the righteous is like the first gleam.
12.mai Karmøy Frikirke ETT KALL – ET LIV 2.KOR 5,14-21.
Hvem var Ellen White? • Født i USA i 1827 • Et av 8 barn • Vokste opp som metodist • Ble kristen da hun var 12 • Ble Adventist etter hvert • Fikk drømmer.
Adjektiv – språkets krydder
Det er ganske underlig med disse sentrale salmene. Selv om du ikke er religiøs burde du lese dette.
Men hva mener de som har klart det? Børge Haugset (NTNU&SINTEF)
1 Information search for the research protocol in IIC/IID Medical Library, 2013.
”For se, fra nå av skal alle slekter prise meg salig”
”NORSK RETTSKRIVING 1” Stemt og ustemt konsonant
Skriverammer FORSLAG TIL SKRIVERAMME ENGLISH AS A WORLD LANGUAGE
Inger Langseth Program for Lærerutdanning Knyttet til Ny bok om vurdering i alle fag, red. Dobson, Engh.
Questions for New Zealand/Maori websites:
Idrettspsykologi for fotballtrenere Geir Jordet Ullern, Januar 2003.
Problem set 2 By Thomas and Lars PS: Choose the environment, choose many pages per sheet. Problem set 2 Exercise 11/29 Laget av: Thomas Aanensen og Lars.
RI strategisk plan og fokusområder. De seks eikene i Rotaryhjulet 1.Fredsarbeid og internasjonal konfliktløsning. 2.Sykdomsforebygging og behandling.
/r/.
Verbs Some words tell things that you can do
What is a good text? And how do we get pupils to write them?
Mobilitet og organisatorisk endring Tom Erik Julsrud *Telenor Research & Development/University of Trondheim
MASTEROPPLEGG Kunstig intelligens Logikk
Misjon – å krysse grenser
What is Signed English (SE)? Patricia Pritchard cand polit Audiopedagog Statped vest.
Rosa parks  Mother of The Civil Rights Movement.
Primary French Presentation 10 Colours L.I. C’est de quelle couleur?
Forelesning 1 Hva er historie?. Om historien som fag og historien som forestillingsverden.
Velkommen 1. Rus i et relasjonelt perspektiv Titti Huseby.
Min verden raser sammen. Min verden raser sammen, alt er fremmed. En stor mur omringer meg, jeg er fanget. Alt hva jeg har kjært er brutalt revet bort.
Nattverd – del 2. Luk Han sa til dem: Jeg har lengtet inderlig etter å ete dette påskemåltidet sammen med dere før jeg lider. 16 For jeg sier.
Nattverd – del 1 Matt Mens de nå holdt måltid, tok Jesus et brød, ba velsignelsesbønnen* og brøt det, ga disiplene og sa: Ta, et! Dette er.
Hvordan integrere utenlandske studenter? Ulike grupper: Utvekslingsstudenter (1 semester) Kvotestudenter (flerårige program) Individuelle studenter.
Fortell Ham alt Mark Teksten 25Der var også en kvinne som hadde hatt blødninger i tolv år. 26Hun hadde lidd meget under mange leger. Alt det.
Important to remember - Some grammar. The Noen steder har norsk bestemt artikkel mens engelsk ikke har the: – Abstrakte ord med generell betydning (love,
NTY Stripemaster 2 Color. Why Night Time Yellow (NTY) US history In 1971, yellow center lines were mandated as the standard color of center lines nationwide.
Digital læring for publikum og bibliotekansatte
SoMe – dei nye privatarkiva?
Find Fraud B4 it Finds You!
Oppfriskning av engelskferdigheter
Type: Preken Emne: Bønn for unådde Tekst: Joh Sanger før:
Grammatikkurs Engelsk 9. trinn
Hendelse Prosjekt: Nyhamna EPCm Site/Land/Dato: Nyhamna B340/ Norge/
Penny: «Hvorfor fortalte du ikke sannheten
Title: «How to use different tools and/or machines in the workshop»
Ulike måtar for bruken av pronomen
Frigjørende evangelium Rom 8 og Gal. 2 Lov eller evangelium Krav eller løfte Noe du skal oppfylle eller noe som er blitt oppfylt for deg Dåp Bekymringer.
Faste - på vei mot påske Luk Faste - på vei mot påske Luk
Eksempel fra Nevrologisk avdeling
Dette er et eksempel på plassering av logoene.
CAMPAIGNING From vision to action.
Using nursery rhymes and songs
The Scoutmaster guides the boy in the spirit of another brother.
Verbs Some words tell things that you can do
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
Misjon – å krysse grenser
The Gains from International Trade
SS-generasjonen HL-senteret,
Metodikk og praktiske tips Godt Grep bolk
Når virker 1:1 kommunikasjon? Miriam Gade Nicolaisen
Kick-off Good morning everybody. Nice to see so many well known faces on a big day like this. My name is Audun Pettersen and I`m Head of Tourism.
Responsibility The purpose of the tutor reflections are to
TBS-prosess.
Vaccine Delivery in Developing Countries
Course PEF3006 Process Control Fall 2018 Split-range control
Course PEF3006 Process Control Fall 2017 Split-range control
English /22/18 What kind of relationship to the children have with Miss Maudie? What does she say about the Boo Radley stories? Why did the banker.
Semester survey 2018 Mariana Hatzianastasiou, Amit Chitra Knutepunktet
Personene. Personene Flere historier… Makt og begjær Vekst og løsrivelse Etikk og moral Trekantdrama Systemkritikk Andre?
Types of Sentences.
Utskrift av presentasjonen:

/s/ og /z/

Klikk på linkane for å gå til emnet I n n h a l d Klikk på linkane for å gå til emnet Sibilantar (hysjelydar) /s/ og /z/ – ustemt og stemt Bokstav og lyd /z/ forlengar vokalane Videoar om /s/ og /z/ Información en español

/s/ og /z/ er sibilantar

Sibilantane blir kalla ”hissing sounds” (hysjelydar, freselydar)

SIBILANTANE I ENGELSK USTEMTE: STEMTE: s z ʃ ʒ tʃ dʒ

Dei ustemte sibilantane Dei stemte sibilantane /s/, /ʃ/ og /tʃ/ finst i både norsk og engelsk. Dei stemte sibilantane /z/, /ʒ/ og /dʒ/ finst berre i engelsk.

/s/ og /z/

Uttalen av /s/ og /z/ (alveolare frikativar) /s/ og /z/ blir uttala likt … tungespissen peikar mot tannryggen (alveolum), men tek ikkje borti munnen. det blir ein friksjonslyd når lufta strøymer ut over midten av tunga. leppene blir ikkje runda. … den einaste forskjellen er at /z/ er stemt og /s/ er ustemt. Animasjon som viser uttale av /s/ og /z/: (manner > fricatives > s, z) www.uiowa.edu/~acadtech/phonetics/english/frameset.html

Stemte og ustemte lydar: /z/ er ein stemt lyd, /s/ er ustemt. At ein lyd er stemt, vil seie at strupehovudet vibrerar. Test: Hald for øyrene og sjekk om du kjenner vibrasjon når du seier stemte lydar, t.d. /a – e – i - b - d – v – z/

I denne presentasjonen er dei ustemte lydane grøne, og dei stemte er raude.

p f t θ s ʃ tʃ k b v d ð z ʒ dʒ g l n m w r ŋ h j Stemte og ustemte lydar i engelsk At ein lyd er stemt, vil seie at strupehovudet vibrerar. Konsonantpar med stemte og ustemte lydar: p pin f free t tea θ thing s see ʃ shoe tʃ cheese k cake b big v very d dog ð the z zoo ʒ vision dʒ judge g girl Resten av konsonantane er stemte: l look n new m me w west r ring ŋ sing h hot j yes Alle vokalane (aeiou m.fl.) er stemte.

Lisa forklarar forskjellen på /s/ og /z/: ttp://www.youtube.com/watch?v=pjGIDowjW0k&feature=related

Sjå sine filmar om … /s/: http://www.bbc.co.uk/worldservice/learningenglish/grammar/pron/sounds/con_voiceless_7.shtml /z/: http://www.bbc.co.uk/worldservice/learningenglish/grammar/pron/sounds/con_voiced_7.shtml

The snakes’ S song Grøn s blir uttalt /s/, raud s blir uttalt /z/.

The snakes’ S song In a sleepy southern suburb Lived a snake named Sammy South With his seven serpent sisters In a seven-story house And the house was something special For a snake it was the best Sammy South himself designed it In the shape of letter S

Now Sammy and his sisters They were suited to their home The snakes’ S song Now Sammy and his sisters They were suited to their home Since they themselves were S-shaped They could slither, they could roam Up and down the S-shaped staircase Past the kitchen's curvy walls To the squiggly S-shaped bedrooms Through the squiggly S-shaped halls

The snakes’ S song And on Saturdays and Sundays When their suppertime was done They all would gather 'round the fire And sing this song: /s/ /s/ /s/ /s/ /s/ /s/ /s/ /z/ /z/ /z/ /z/ /z/ /z/ /z/ /s/ /s/ /s/ /s/ /s/ /s/ /z/ /z/ /z/ /z/ /z/ /z/

The snakes’ S song Now the neighbors were complaining 'Cause they soon got pretty tired Of the song the snakes were singing Weekend nights around the fire. For a snake can only say two sounds, The sounds of s and z: /s/ /s/ /s/ /s/ /s/ /s/ /s/ /z/ /z/ /z/ /z/ /z/ /z/ /z/

/s/ /s/ /s/ /s/ /s/ /s/ /s/ /z/ /z/ /z/ /z/ /z/ /z/ /z/ The snakes’ S song Then the neighbors sold their houses And a bunch more snakes moved in And now Sammy and his sisters Have a bunch of S-shaped friends And on Saturdays and Sundays If you listen you can hear Sammy singing with his sisters And his neighbors far and near: /s/ /s/ /s/ /s/ /s/ /s/ /s/ /z/ /z/ /z/ /z/ /z/ /z/ /z/

Forholdet mellom bokstav og lyd

Bokstaven z blir alltid uttalt /z/: a dozen grazing zebras

Bokstaven s blir oftast uttala /s/, men i mange tilfelle /z/. Video med døme: http://www.youtube.com/watch?v=OpsL5y7T3dk

Når seier vi /z/? Her er tre reglar 

Uttale av bokstaven s S i starten av ordet … … blir nesten alltid uttala /s/, av og til /ʃ/, men aldri /z/: to start, a street, a ship S mellom to stemte lydar … … (t.d. mellom to vokalar) blir uttala /z/: business, cosmic, reason Unntak: stum –e ”tel ikkje” (påverkar ikkje uttalen av s): horse, mouse, purse S-endingar (bøyings-former) på slutten av eit ord … … blir uttala /z/ etter stemte lydar: two cars, Peter calls Mary … blir uttala /-s/ etter dei ustemte lydane p – t – k – f – θ: thanks – stops – two fifths … blir uttala /-iz/ etter s, z og ”hysjelydar”: two roses, watches Elles er det mange ord som ikkje følgjer nokon regel.

Bokstaven –s på slutten av ord blir uttalt /-s/, /-z/ eller /-iz/. Denne videoen forklarar uttaleregelen når –s er ei bøyingsform (grammatisk form): http://www.youtube.com/watch?v=cWjcR96r0ZU

Fleire videoar som forklarar regelen for /-s/, /-z/ eller /-iz/ i bøygde former: 1. /-s/ http://www.youtube.com/user/MrPvtit#p/u/84/yiEBrxOdf54 2. /-iz/ http://www.youtube.com/user/MrPvtit#p/u/83/sm6Di2soqoE 3. /-z/ http://www.youtube.com/user/MrPvtit#p/u/82/VY6eA1iFSGA

Fleire døme: -s som bøyingsform … Substantiv Verb … blir uttala /-z/ etter stemte lydar: pencils dogs trains clothes windows arrives comes goes … blir uttala /-s/ etter dei ustemte lydane p – t – k – f – θ: books maps months hats pops bats bikes laughs thanks eats takes speaks … blir uttala /-iz/ etter s, z og ”hysjelydar”: waxes oranges lunches washes

Ord som sluttar på /-z/-lyd:

Practise /z/ with this poem: Raud s og z blir uttala /z/. Grøn s blir uttala /s/. - 1 - There once was a kid Named Zachary Zavala But everyone just called him Zack And whenever his teacher would say, "Line up children" She would always put Zack at the back

- 2 - Now Zack did not mind This arrangement at first But it stayed this way year after year Because both of his names Began with a Z He forever would bring up the rear

- 3 - "It just isn't fair," He would say to himself "Why must I be last every day?" And he dreamed of a world Where the alphabet started With Z and it ended with A

- 4 - Then something quite wonderful Happened to Zack He landed in Miss Zulu's class And she could remember When she was a student She always would have to be last

- 5 - So whenever Miss Zulu would Line up the children She'd do the whole thing in reverse She'd read off the names Starting right at the bottom And Zachary would always be first

- 6 - This year in Miss Zulu's class Seemed like a dream But all good things surely must pass In a world where they organize Things A to Z I guess that's the way That it just has to be When your name just happens To start with a Z You're probably going to be last

/z/ forlengar vokalane

/z/ gjer at vokalar som står lenger framme i ordet blir forlenga: /s/ /z/ ice eyes racer razor dice dies kort vokal lang vokal / vokalar

Sei desse orda: /S/ /Z/ price prize peace peas place plays ice eyes hiss his close to close a use to use rice rise lang vokal / vokalar kort vokal

… og desse orda: /S/ /Z/ pace pays lacey lazy thirsty Thursday bus buzz dust does face phase sue zoo Videoar om forlenging av vokalar (lengthening of vowels): http://www.youtube.com/watch?v=GnK4aBC0ZQs http://www.youtube.com/watch?v=8TuGKcr3b1M&feature=related

Zachary the Zebra A lazy Thursday at the zoo found the zebras grazing on zinnias, posing for pictures, and teasing the zookeeper, whose nose was bronzed by the sun. The biggest zebra’s name was Zachary, but his friends called him Zack.

Zack was a confusing zebra whose zeal for reason caused his cousins, who were naturally unreasoning, to pause in their conversations. While they browsed, he philosophized. As they grazed, he practiced zen. Because they were Zack’s cousins, the zebras said nothing, but they wished he would muzzle himself at times.

Fleire videoar med /s/ og /z/ Rachel comparing /s/ and /z/: http://www.rachelsenglish.com/consonant_zs The same video, on a different site: http://www.youtube.com/watch?v=hE0UckNJ948&feature=related Comparing /s/ and /z/: http://www.truveo.com/search?query=pronunciation+sh#pronunciation%20sh%20 Comparing /s/ and /ʃ/: http://www.youtube.com/watch?v=zbrExJajR94

Signe’s /s/ and /z/ video (with subtitles): http://www.youtube.com/watch?v=XUy3f4FImbY Video about /z/ at the end of words: http://www.youtube.com/watch?v=dOsKGEYmtkw&feature=related (1:14) Practise /z/ with Andrew: http://www.youtube.com/watch?v=dAD4OzZisyU Meg speaks about sibilants - /s/ - /z/ - /ʃ/ -/ʒ/ - /tʃ/ - /dʒ/: http://www.youtube.com/watch?v=crOZ6ckBwFo&feature=related http://www.youtube.com/watch?v=TGQEDcSB0Q8&feature=related Sibilants in sentences: http://www.youtube.com/watch?v=2mAfknGVrfQ Cullen and Gator: /s/: http://www.youtube.com/watch?v=kYRSKOBuFFg /z/: http://www.youtube.com/watch?v=jq4HsQoesrU Sesame Street videos on /z/: http://www.truveo.com/everybody-loves-the-letter-z/id/2608799238

INFORMACIÓN EN ESPAÑOL /s/ y /z/ - INFORMACIÓN EN ESPAÑOL

VIDEOS EN ESPAÑOL /s/ + consonante: Consonantes sordas y sonores – http://www.youtube.com/user/isaacsenglish#p/u/111/s8lgM4JMumk Consonantes sordas y sonores – entre otras /s/ y /z/: http://www.youtube.com/user/isaacsenglish#p/u/112/WgFjKHqp078 Aprende a pronunciar en ingles - Spanish-language video on English pronunciation: http://www.youtube.com/watch?v=Hv-DYARew2U