Avrapportering av IHR prosjektprioriteringsøvelse 2. februar 2010 Universitetet i Oslo.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Regional HR handlingsplan for perioden
Advertisements

Prosjektorganisering
IHR: Ny organisering av Sentraladministrasjonen Høsten 2013.
Til bruk for fakultetene, instituttene og SPS i forbindelse med forberedelse og opplegg til høstens styringsdialogmøter og arbeid med langtidsplan
Ny organisering av Sentraladministrasjonen
Organisering og standardisering av universitetets IT-virksomhet Bjørn Ness, assisterende IT-direktør Fellesmøte m/lokal IT 13. desember 2012.
Anbefalt modell for administrasjonsenheten i nye Harstad kommune
Lars Oftedal, IT-direktør
Organisasjonsendring SA5 høsten 2013
Allmøte 25. oktober 2013 Ny organisering av Sentraladministrasjonen Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Videreføring av EFV (EFV-V) Ambisjonsnivå EFV-V prosjektet 4.september 2013.
1 Eiendom og drift Arbeidsmiljøundersøkelsen ved NTNU 2009 Drift og Eiendom Et verktøy for utvikling av arbeidsmiljø ved NTNU Utviklet internt i NTNU for.
UiB’s kompetansestrategi
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
Fusjon HiO/HiAk - utfordringer og erfaringer
Agenda 10 min. Bakteppe, Alf Hansen
Avd. direktør Joar Nybo, Kunnskapsdepartementet
Internt handlingsrom (IHR) USIT Hva vil vi med IHR? Øke UiOs interne økonomiske handlingsrom Bruke en større andel av de samlede ressursene.
Internt handlingsrom (IHR) Presentasjon på USITs allmøte 23. juni 2011 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Organisasjonsutvikling etter USIT 3.0. Liste saker VoIP, midlertidig organisasjonsmessig plassering av dem Plassering av BOT og SAPUiO Windows-kompetanse.
Allmøtet på USIT 17. mars Agenda Informasjon fra IT-direktøren USIT 2.0.
Universitetets IT-virksomhet: Strategi, styring, organisering Presentasjon på USITs allmøte 9. september 2010 Lars Oftedal, IT-direktør.
Elektronisk saksbehandlingsprosjekt ved Universitetet i Bergen Stabsmøte
Elektronisk saksbehandling og arkiv
IHR – Studier Forum for studiespørsmål, SV-fakultetet 10. november 2011 – Jenny Nornes.
Status, verdistrømmer, kartlegging
UV`s IHR seminar 12. Januar 2012 Oppsummering av gruppearbeidende.
Dokumentasjon fra gruppeøvelser Oslo, 14. januar 2011 IHR - administrative effektiviseringer, UiO.
Allmøte USIT 18. oktober Saksliste Internt handlingsrom (IHR) USIT 3.0.
SA5 Forslag til ny organisering Basert på innspill fra fakulteter, fagdirektører og medarbeidere i de respektive fagavdelinger.
Internt handlingsrom (IHR) Allmøte for Sentraladministrasjonen 26. oktober 2012 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Felles studieadministrativt tjenestesenter
Oppgave- og rolledeling mellom instituttleder og kontorsjef Sett i en instituttleders perspektiv (Jarl Giske, BIO)
Studieadministrasjon ved mat.nat. – hvor står vi, hvor går vi? Tilpasning til ny ledelsesmodell – og Kvalitetsreformen.
Status prosjektøkonomistyring (1) Prosjektet har levert –Endring i regnskapsføringen av prosjekter ved UiO –Ny rapportpakke –Felles praksis minimumsstandard.
Veikart lønn, økonomi og HR-system
IHR eksternt finansiert virksomhet Resultater av arbeidsgruppe 2 Sluttrapport tilrettelegging økonomistyring EFV-V plangruppen 2.februar 2014.
Anbefalinger fra sekretariatet
Styremøte IHR – Forslag til vedtak. Roller og ansvar Forslag til vedtak Med bakgrunn i saksutredningen anbefaler universitetsdirektøren følgende.
Til direktørnettverket 30. mars 2011 IHR-studier: Kartlegging av verdistrømmer.
Internt HandlingsRom (IHR) En oppdatering på hva som skjer.
Oppsummering tiltaksseminar - I 1.Vurdering av forslag til modell –God beskrivelse av status i dag og utfordringer –Stor sett enighet om modellen –Forslaget.
Prosjekt Bedre forskerstøtte Status og framdrift.
Innpassing/godkjenning IHR studentutveksling Leangkollen.
IHR – Studier Møte med studentene v/ Jenny Nornes.
IHR - Studieadministrasjon Prosesser innen studieadministrasjon Oppsummering fra møter i prosjektgruppen og , oppdatert
Internt handlingsrom (IHR) NTNU – februar 2012 Prosjektleder Jenny Nornes, IHR.
Workshop SFB-opptak; IHR-studier og metodikk.
Årsplan for USIT for : – Tiltak og prioriteringer IT-direktør Lars Oftedal.
IHR-studier Workshop februar 2011 Vettre Hotel.
ADA, – Jenny Nornes AURA - Gjennomgang av prosjektet og kort visning av funksjonalitet.
Direktørnettverket 2. desember 2015: Årsplan for USIT for – Strategisk retning og prioriteringer IT-direktør Lars Oftedal.
Direktørnettverket 14 august Gjennomføring av organisasjonsendring høsten 2013.
Felles LOSAM-møte Fellesadministasjonen Løypemelding – mulige modeller intern organisering
Administrativ organisering
Marte Holhjem Leder av koordineringsgruppen for AURA
Adm Etablering av nye fellestjenester
Internt handlingsrom (IHR)
Møte LOSAM Fellesadministrasjonen
IT-ledernettverket 18. april 2018
Internt handlingsrom (IHR)
Avdeling for fagstøtte
Oppstartsmøte Prosjektcontrollernettverk Terje Bakke og Thomas Kjensli
Studieledernettverket 15. februar 2019
Seminar adm.studieledernettverk 15. februar 2019
Avdeling for studieadministrasjon
Studieseksjonen – hvem jobber der og hva gjør vi?
Mottaksprosjektet UiO saksbehandling og arkiv
Utskrift av presentasjonen:

Avrapportering av IHR prosjektprioriteringsøvelse 2. februar 2010 Universitetet i Oslo

22 Innhold 1.Dagsorden 2.Gruppeinndeling 3.Oppgave 1 Prioriter overgripende prosjekter som bør velges ut til IHR programmet 4.Oppgave 2 Sett prosjektene inn i ”prioriteringsmatrisen” 5.Oppgave 3 Konkretiser de konkrete problemområder / prosesser som vurderes som avgjørende vesentlige i de prioriterte prosjekter Bilag

Dagsorden: : Innledning v/univ.dir., mål og program v/Implement : Gruppeøvelse – prioritering av forbedringsprosjekt : Oppsummering i plenum : Presentasjon av et konkret Lean-opplegg : Opplegg for møter mellom fakultetene/instituttene og universitetsdirektøren

44 Gruppeinndeling Gruppe 1: Sted: Rådssalen Jarle Nygard (leder) Anita Sandberg Bjørn Haugstad Bjørn Hol Karsten Aase-Nielsen Tove Langhaug Gruppe 2: Sted: Universitetsdirektørens møterom (921 ) Bård Kjos (leder) Anne Ma Eide Bente Andreassen Jenny Nornes Monica Bakken Siv Nordrum Sveinung Svanberg Gruppe 3: Sted: Kollegierommet Benedicte Rustad (leder) Arne Laukholm Dag Myhre-Nielsen Frode Meinich Lars Oftedal Marianne Mancini

55 Oppgave 1 Prioriter, ut fra de muligheter som er anført på plakaten, hvilke 3 prosjekter, som bør velges til å utgjøre ryggraden i IHR programmet

66 Gruppe 1

77 Gruppe 2

88 Gruppe 3

99 Oppgave 2 Sett de 3 (eller evt. litt flere) prosjekter inn i ”prioriteringsmatrisen”. – Hvordan vurderes disse 3 prosjekter på ”grad av effekt”, ”evne og mulighet til å gjennomføre”.

10 Gruppe 1 Evne og mulighet til å gjennomføre Effekt / gevinst HØYLAV HØY LAV 1 Grad av regelstyring 1 Mange kokker, mange nivåer 2 Rapporter støtter ikke behov 4. Vi får ikke styringsinfo - lønnskostnader, personer 3. Sentralisere arkivet 5. Bedre driftsoppfølgnings- system 1. Kvalitetssikring systemer/rapportering 3. Brev sendes ”alle” 70% av innpost er irrelevant Prioritering av prosjekter 1 Eksamensadmin 1 Studieadmin. system op oppfølgning FS – SUPR - SAP Dobbel behandling 2 Prosjekter følger ulik mal

11 Gruppe 2 Evne og mulighet til å gjennomføre Effekt / gevinst HØYLAV HØY LAV Prioritering av prosjekter IS ePhorte arkiv Forskerutdanning Forsknings-administrasjon Økonomiadministration (budsjett, & regnskap) rapportering Projektstyring Personaladministrasjon, lønn & honorar Studieadministrasjon

12 Gruppe 3 Evne og mulighet til å gjennomføre Effekt / gevinst HØYLAV HØY LAV ØkonomiStudieadministrasjon”Grenseflater” Prioritering av prosjekter

13 Oppgave 3 Konkretiser de konkrete problemområder, evt. konkrete prosesser som vurderes som avgjørende vesentlige i de 3 (eller evt. flere) prioriterte prosjekter

14 Gruppe 1 1. Studieadministrasjon 2. Prosjektstyring Ingen idé om lønnsomhet i prosjekt Erfaringsinnhenting Ressursstyring 3. Elektronisk saksbehandling Felles postmottak Sentralisering av funksjoner 4. Lønn & refusjon reiser Postmengde går ikke ned Miljø Lite brukervennlig saksbehandlings system Tungvindt fordeling av saker Datakvalitet Datafangst Mye tid på hver tilsatt Mye ledertid Regelrytteri 5. Teknisk drift Registrering og oppf. av vedl. behov

15 Gruppe 2 Økonomiadministrasjon (budsjett, & regnskap) rapportering Projektstyring Økonomirapportene/ prosjektrapportene – mal ikke tilpasset vår bruk Dvs. får ikke styringsinfo - (kun) mest nytte oppover i systemet - mye manuelt arbeid -For mye standardisering (laget for andre) Personaladministrasjon, lønn & honorar Dobbeltarbeid (utfylle mange”like” skjema) fra manuelt til digitalt/ elektr. lagr. Mangel på gjennomgående standardisering

16 Gruppe 3 ”Grenseflater”Studieadministrasjon AURA Eksamensavvikling Økonomi Bilag/Drift

17 Bilag: Plakater

Økonomiadministrasjon (budsjett og regnskap) Økonomiadministrasjon (budsjett og regnskap) Kommunikasjon Forskningsadministrasjon Studieadministrasjon Arkivfunksjoner Elektronisk trygdeoppgjør Post mottak (felles postmottak) Ressursstyring av undervisning (SUPR) Service-erklæringer IS - ePho rte Innkjøpssystem Personaladministrasjon, HR portal Personaladministrasjon, HR portal Økonomi- og personaleadministrasjon, desentral datafangst Økonomi- og personaleadministrasjon, desentral datafangst Finansieringsmodell IT forvaltning av eiendomsdrift Informasjon til nyansatte Personaladministrasjon, lønn og honorarer Personaladministrasjon, lønn og honorarer IS - BIBSYS Prosjektstyring Forskningsformidling Opptak Sentralbord Forvaltning – nivåer (ansvarsdeling), samhandling, kapasitet Handlingsrom for ledelse Fakturabehandling Administrativ gjennomgang MatNat 21 Kontrollfunksjoner Personalrutineprosjekt BHT/HMS organisering Kvalitetssystem Samfunnskontakt Gaver, donasjoner Effektivisering av drift Koncernmodellen – roller og ansvar Økonomiadministrasjon (rapportering) Økonomiadministrasjon (rapportering) Samspil enhetene og SA Forskerutdanning Etter og videreutdanning, regelverk Ansvarsfordeling mellom nivåene IT (generelt) Studieadministrativt system Forskningsadministrativt nettverk Teknisk administrasjon (Teknisk avdeling) Teknisk administrasjon (Teknisk avdeling) HMS policy Sentralt studieinformasjonssenter Samling av elektroniske ressurser Nettsider/Web Kunngjøringer - godkjenning Lederutvikling NHM

Evne og mulighet til å gjennomføre Effekt / gevinst HØYLAV HØY LAV Prioritering av prosjekter