Canal Street 2012 og Introduksjon Revenue Management: Data / leadtime / CRM Målsetting Revenue Management - Forbedre likviditet - Redusere risikoprofil - Billettsalg vekst - Øke styringsevne - Forbedre resultat
Canal Street – RM tiltak 2012 / 2013 Prisdifferensiering nov/des, jan/mars, april/mai, juni/juli Fra 4 priser på samme produkt i 2011 til 14 – 20 ulike priser i 2012 Styrket kundedata / CRM. Segmentering. Utsendelse av tilbud Oppgradering av billetter – fra konsertbillett til dagspass..osv Øke kapasitet - minimere køproblematikk og denials Resultat: Bedret likviditet – men kun marginal salgsvekst - ca 5 % Økonomisk underskudd i festivalen grunnet økte utgifter Tania Maria Al di Meola
Tiltak høsten 2012 / vinter – vår 2013 Portishead jazz pulær Street parade Resultatanalyser prosjektnivå (konsert/venue) Nøye budsjettering – stramt budsjett – lavere kostbase RM 2013: Prisdifferensiering/tidlig billettsalg – høyere min. pris Segmentering – kampanjer våren 2013 Lokale ambassadører – utvikling av lokal forankring våren 2013 Utvikling av barne/ungdom familiesegmentet (utvikle kundegrupper)
Tiltak 2013 forts. - Resultat 2013 Portishead jazz Færre venues - øke kapasitet (bedre balanse) Oppgradering billetter – tilleggsprodukter Utvikle produktspekter – noe høyere pris Legge ut flere billetter – for å redusere denials (Pluss Gjestehåndtering / usus: før – under – etter) Resultat 2013: Pluss!