Forelesning 7: Autentisk opptreden i fjernsynet Espen Ytreberg
1. Autentisitet: begrep og diskurs 2. Planlegging av autentisitet
Ærlighet: Det å være sann overfor andre Autentisitet: Å være sann overfor seg selv Privilegeringen av det indre (“sjelen”) og av det emosjonelle Autentisitetsbegrepet Framtredenen appellerer til sånn man er, og til sånn det er å være menneske
Mangel på stil og form i tradisjonell forstand “Being not acting”: Ronald Reagan som bindeledd mellom method acting og fjernsynsopptreden Johansen om autentisk diskurs En viss mangel på konvensjonell kontroll: iver, nervøsitet
Nærbilder og tett mikk fremmer “lavtrykksstil” Johansen: fjernsynsteknologiens betydning TV plasserer opptredenen i uformelle/hverdagslige situasjoner: krever en tilsvarende opptreden TV mottas av publikum i et familie/vennemiljø: krever en tilsvarende opptreden
Paradoks: Hvordan konstruksjonen av et offentlig image kan skje gjennom en retorikk om selvavsløring Mantra: “hold on Geri just be yourself” Tolson: Autentisitet som “self-management” Imperativ for TV-vert: “bring yourself out”
Kjendisstatus gjør det å være vanlig til en kamp Autentisk retorikk 1: Kunngjøring av kjærlighet til fans Tolson om autentisk diskurs Autentisk retorikk 2: skifte av “footing”: they’re quick to criticise “oh she’s just a bimbo” but I’m not
1. Autentisitet: begrep og diskurs 2. Planlegging av autentisitet
Medieopptreden = skript + opptrederkompetanse I mediene planlegges også autentitsiteten Skripter for planlegging av den autentiske opptreden og dens kontekst Ytreberg om produksjon av autentisitet
Det er mange vennegjenger i norske byer rundtforbi som sitter på en gammal brun kafé og har store vyer om filmen de skal lage som skal bli så bra at all hovne oslo-film-dukser skal begynne å svette: Men filmene ender som ufullendte manus – Hva gjør at Stavanger har fått en gruppe folk som faktisk lager filmer av drømmene sine og realiserer det? There are lots of cliques of friends in Norwegian towns round about who are sitting round in tired old caffs with grand notions of the film they are going to make that will be so great it will make all those stuck-up Oslo film eggheads break into a sweat: But their films end up as unfinished scripts – Why is it that Stavanger has produced this group of people who actually make the films of their dreams and realise this? Mamarazzi, programleders manu-skript, 24/ Mamarazzi, host’s manu-script, 24/
Det er mange vennegjenger i norske byer rundtforbi som sitter på en gammal brun kafé og har store vyer om filmen de skal lage som skal bli så bra at all hovne oslo-film-dukser skal begynne å svette: Men filmene ender som ufullendte manus – Hva gjør at Stavanger har fått en gruppe folk som faktisk lager filmer av drømmene sine og realiserer det? There are lots of cliques of friends in Norwegian towns round about who are sitting round in tired old caffs with grand notions of the film they are going to make that will be so great it will make all those stuck-up Oslo film eggheads break into a sweat: But their films end up as unfinished scripts – Why is it that Stavanger has produced this group of people who actually make the films of their dreams and realise this? Mamarazzi, programleders manu-skript, 24/ Mamarazzi, host’s manu-script, 24/ Informalitetsmarkøre r Colloquialisms
Par-i-bol, programledernes kjernescript, 28/ Par-i-bol, hosts’ kernel script, 28/ OPPSTART DISKUSJON/VB Vovet __ Hadde ikkje gått heime sjå’ss! ___ Er de JA eller NEI til EF. ___ Et ledd i dagens NEI til EF-feiring? ___ VB/Sengehalmen... ljk avslutter: Da må jeg avbryte. Det er tid for nyheter. KLOKKEN ER 22! DISCUSSION KICKOFF/VIDEO TAPE Daring __ Wouldnae have worked round our place! ___ Are they for or against the EU. ___ A part of today’s NO to EU celebration? ___ Video tape/Bedside... ljk rounds off: I’ll have to break you off there. Time for the news. IT’S COMING UP TO 22 O’CLOCK!
Par-i-bol, programledernes kjernescript, 28/ Par-i-bol, hosts’ kernel script, 28/ OPPSTART DISKUSJON/VB Vovet __ Hadde ikkje gått heime sjå’ss! ___ Er de JA eller NEI til EF. ___ Et ledd i dagens NEI til EF-feiring? ___ VB/Sengehalmen... ljk avslutter: Da må jeg avbryte. Det er tid for nyheter. KLOKKEN ER 22! DISCUSSION KICKOFF/VIDEO TAPE Daring __ Wouldnae have worked round our place! ___ Are they for or against the EU. ___ A part of today’s NO to EU celebration? ___ Video tape/Bedside... ljk rounds off: I’ll have to break you off there. Time for the news. IT’S COMING UP TO 22 O’CLOCK! Informalitetsmarkøre rColloquialisms
Par-i-bol, programledernes kjerne/turscript, 28/ Par-i-bol, hosts’ kernel/turn script, 28/ OPPSTART DISKUSJON/VB Vovet __ Hadde ikkje gått heime sjå’ss! ___ Er de JA eller NEI til EF. ___ Et ledd i dagens NEI til EF-feiring? ___ VB/Sengehalmen... ljk avslutter: Da må jeg avbryte. Det er tid for nyheter. KLOKKEN ER 22! DISCUSSION KICKOFF/VIDEO TAPE Daring __ Wouldnae have worked round our place! ___ Are they for or against the EU. ___ A part of today’s NO to EU celebration? ___ Video tape/Bedside... ljk rounds off: I’ll have to break you off there. Time for the news. IT’S COMING UP TO 22 O’CLOCK! Informalitetsmarkøre rColloquialisms Kjerner Kernels
Par-i-bol, programledernes kjerne/turscript, 28/ Par-i-bol, hosts’ kernel/turn script, 28/ OPPSTART DISKUSJON/VB Vovet __ Hadde ikkje gått heime sjå’ss! ___ Er de JA eller NEI til EF. ___ Et ledd i dagens NEI til EF-feiring? ___ VB/Sengehalmen... ljk avslutter: Da må jeg avbryte. Det er tid for nyheter. KLOKKEN ER 22! DISCUSSION KICKOFF/VIDEO TAPE Daring __ Wouldnae have worked round our place! ___ Are they for or against the EU. ___ A part of today’s NO to EU celebration? ___ Video tape/Bedside... ljk rounds off: I’ll have to break you off there. Time for the news. IT’S COMING UP TO 22 O’CLOCK! Informalitetsmarkøre rColloquialisms Kjerner Kernels Turer Turns
Mamarazzi, redaksjonelle retningslinjer, 1992 Mamarazzi, editorial guidelines, 1992 PROGRAMLEDERNE I MAMARAZZI: Skal være ekte, men ikke selvhøytidelige Skal være personlige, men ikke pinlig private Skal være kritiske, men ikke ondskapsfulle Skal være fandenivoldske, men sympatiske Skal være hovedpersoner, men ikke på bekostning av gjestene Skal være underholdende, men ikke flåsete THE MAMARAZZI HOSTS: Should be genuine, but not full of themselves Should be personal, but not embarrassingly private Should be critical, but not mean-spirited Should be gung-ho by sympathetic Should play a main part, but not at the guests’ expense Should be entertaining, but not flippant
Mamarazzi, redaksjonelle retningslinjer, 1992 Mamarazzi, editorial guidelines, 1992 PROGRAMLEDERNE I MAMARAZZI: Skal være ekte, men ikke selvhøytidelige Skal være personlige, men ikke pinlig private Skal være kritiske, men ikke ondskapsfulle Skal være fandenivoldske, men sympatiske Skal være hovedpersoner, men ikke på bekostning av gjestene Skal være underholdende, men ikke flåsete THE MAMARAZZI HOSTS: Should be genuine, but not full of themselves Should be personal, but not embarrassingly private Should be critical, but not mean-spirited Should be devil-may-care by sympathetic Should play a starring role, but not at the guests’ expense Should be entertaining, but not flippant Persona aspects
Big Brother, gulvplan, 2001 Big Brother, floor plan, 2001
Big Brother, gulvplan, 2001 Big Brother, floor plan, 2001
Big Brother, gulvplan, 2001 Big Brother, floor plan, 2001
Big Brother, gulvplan, 2001 Big Brother, floor plan, 2001