Innlandets utfordringer – innovasjon og nyskaping

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Trygg økonomisk styring. Bilder: VG/Na24 Krevende tider i våre naboland - Over 25 millioner mennesker i Europa er uten jobb.
Advertisements

Hvilke regler skal gjelde for Arbeid med Bistand og andre tiltak i 2006? Odd Wålengen, ASD.
Norwegian Ministry of Labour and Government Administration Omstilling og inkluderende arbeidsliv Eirik Lae Solberg statssekretær Sørmarka
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
10Velstand og velferd.
Strateginotat for Norges forskningsråd
Forskningsseminar : Forskning og utdanning Får vi det vi trenger – og trenger vi det vi får? Åpning ved President Marianne Harg.
2007 Utfordringer for finanspolitikken Steinar Holden Økonomisk institutt, Universitetet i Oslo Faglig-pedagogisk dag, 3. jan.
Lønnsom og bærekraftig vareproduksjon i framtidens Norge Innovasjon i vareproduserende industri - hvilken rolle skal forskningen spille? Eirik Normann,
Norwegian Ministry of Labour and Government Administration Verdiskaping, innovasjon og vekst av og med IKT Eirik Lae Solberg, statssekretær Moderniseringsdepartementet.
Norge inn i kunnskapssamfunnet - tiltak for bedre forskning og mer innovasjon Paul Chaffey Abelia.
Bredbånd og modernisering av offentlig sektor Karasjok 02. november 2004 statssekretær Eirik Lae Solberg 2005.
CIP – Competitiveness and Innovation Programme KS 10. september 2009 Marthe Haugland.
Internasjonalt perspektiv Oslo, Audun Lågøyr Næringspolitisk direktør Byggenæringens Landsforening.
1 Er næringspolitikk god kommunepolitikk? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Småtinget, Kongsberg 28. august 2003.
Nyskaping gir vekst Forutsetninger for mer nyskaping: Det må lønne seg å jobbe Enklere å starte egen bedrift Kunnskaper og innsikt Hva gjøres: Lavere skatt.
NY FORSKNINGSMELDING – NY GIV FOR NÆRINGSLIVETS FOU? Finn Bergesen jr. Administrerende direktør Næringslivets Hovedorganisasjon.
NHO støtter ”stramt budsjett” for å gi norsk næringsliv et nødvendig løft… …innenfor et stramt budsjett må det i tillegg gjøres prioriteringer som stimulerer.
Økt regionalt ansvar – Om den politiske situasjonen i landbruket nasjonalt og regionalt Konferanse: Agderlandbruket på dagsordenen. Statssekretær, Ola.
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Innledning ved BioHus konferansen
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – formannskapet Budsjett 2006 – rådmannens forslag.
1 Kommuneproposisjonen 2006 – Levanger formannskap Kommuneproposisjonen 2006 Utdrag av departementets presentasjon for fylkesmennene Noen tabeller.
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Hvordan kan offentlig sektor – kommuner, fylker, stat – jobbe for små og mellomstore bedrifter– trenger vi en ny regionalinndeling ? Innlegg av kommunal-
#budsjett2013 Statsbudsjettet Arbeid og velferd Totale inntekter: 1314 mrd. kroner Figur: Inntektene på statsbudsjettet, utenom lånetransaksjoner.
Samspill mellom akademia og næringsliv - Utfordringer og virkemidler.
1 Kommersialisering av FoU-resultater – FORNY - Informasjon fra programsekretariatet FORNY – Forum, Bergen Ola Børke, Programkoordinator.
Utfordringer i samspillet mellom høyere utdanning og arbeidsliv i et nasjonalt perspektiv Sigrun Vågeng, NHO 10. november 2008.
Mer innovasjon og styrket konkurranseevne Statssekretær Oluf Ulseth (H) First Tuesday, 8. oktober 2002.
Tjenesteyting som næringsutvikling Statssekretær Helle Hammer Nærings- og handelsdepartementet PULS prosjektledersamling 29. april 2003.
Forskningsmelding, virkemidler, innovasjon og kommersialisering FORNY forum Knut B. Haanæs Divisjon for innovasjon Norges forskningsråd Bergen, 14/
Regjeringens satsing på innovasjon og næringsutvikling i helsesektoren Møte HOD og NHD, 26. januar 2007 Hans Petter Aarseth Sosial- og helsedirektoratet.
1 Økonomisk politikk i usikre tider Statssekretær Hilde Singsaas, Finansdepartementet 23. januar 2012.
Regjeringens satsing på utdanning, forskning og næringsutvikling Innlegg på Universitetskonferansen for Innlandet, Statssekretær Per Botolf Maurseth 20.
Forskingens betydning for morgendagens næringsliv - har tjenesteytende sektor noen rolle? Paul Chaffey Abelia.
Norwegian Ministry of Trade and Industry Et mindre og bedre statlig eierskap Statssekretær Oluf Ulseth Paretos kraftseminar 24. januar 2002.
Regionale forskningsfond
Mer innovasjon og styrket konkurranseevne Fremlegg av statsbudsjettet for 2003 Statssekretær Oluf Ulseth (H) Ålesund, 3. oktober 2002.
Fra gamle til nye tanker i næringspolitikken? Innlegg om innovasjonspolitikken Ekspedisjonssjef Morten Berg Nærings- og handelsdepartementet EVA-forums.
De maritime næringers rammevilkår Regjeringens forslag til statsbudsjett Statsråd Ansgar Gabrielsen Oslo, 14. oktober 2002.
els-fredrikstad En moderne industripolitikk for innovasjon og konkurranseevne Nærings- og handelsminister Ansgar Gabrielsen Sunndal 3. desember.
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side Kristin Danielsen Avdelingsdirektør Norges forskningsråd Oslo, 29. november 2005.
Mer innovasjon og styrket konkurranseevne Fremlegg av statsbudsjettet for 2003 Statsråd Ansgar Gabrielsen Oslo, 3. oktober 2002.
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
Faste møter mellom regjeringen og KS 2010 Hva har skjedd?
Regjeringens regionaliseringspolitikk Regionalisering av næringspolitikken utviklingsaktører og virkemidler Kommunal- og regionalminister Erna Solbergs.
1 Statsråd Erna Solberg, Viten og verdi, Oslo Utfordringer til Oslo-regionen.
Flere årsaker til gjennomgang av virkemidler for regionale innovasjonssystem (”Systemtiltakene”) Endinger innen virkemiddelapparatet Framveksten av SkatteFUNN-prosjekter.
Norwegian Ministry of Fisheries Lokal og regional næringsutvikling – fiskeriforvaltningens rolle Fylkesmannsmøtet i Florø 2. – 4. juni 2004 Fiskeriminister.
Innstilling fra Effektutvalget Hallgeir Aalbu, 29. januar 2004
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Sekretariatet i samarbeid med utvalgsleder Norges forskningsråd.
Hva gjøres for å styrke nyskaping og entreprenørskap i Norge? Statssekretær Oluf Ulseth (H) Nærings- og handelsdepartementet Nyskapingskonferansen, Bergen.
Norsk næringspolitikk – mer enn en langdryg diskusjon om verktøykasser? Karen Helene Ulltveit-Moe Universitetet i Oslo ___________________ Den nordiske.
Statssekretær Åge Rosnes: Hvordan bidra til økt privat finansiering av forskning – myndighetenes politikk og virkemidler.
Avdelingsdirektør Gry Høeg Ulverud 27. oktober 2010 ”Voksnes læring - utfordringer”
Økt verdiskaping i de maritime næringer Sunnmøre 27. august 2004 Statsråd Børge Brende (H)
Den norske tannlegeforening Lønnsoppgjøret 2009 Forhandlingssjef John frammer.
YS` Inntektsplitiske konferanse TBU DE TØRRE, MEN VIKTIGE, TALLENE.
Internasjonal handel og komparative fortrinn De varene og tjenestene vi kjøper fra andre land, kalles import. Eksporten er de varene og tjenestene vi.
En næringspolitikk for vekst STATSRÅD MONICA MÆLAND Sandefjord, 5. november 2014.
1 Pensjonsreformen – Effekter på offentlige finanser og arbeidsstyrken Ved Dennis Fredriksen og Nils Martin Stølen Statistisk sentralbyrå Artikkel i Økonomiske.
Finansdepartementet Statssekretær Tore Vamraak 19. oktober 2016 Statsbudsjettet 2017 og boligmarkedet.
Trender i norsk og internasjonal forskning fra indikatorrapporten
Undervisningsopplegg Perspektivmeldingen 2013
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side
Statsbudsjettet mangler klarspråk. Eksempler fra delen «Hovedtrekk».
Statsbudsjettet 2018 Statssekretær Paul Chaffey Bø, 13. oktober 2017.
Uten virkemidler? Makroøkonomisk politikk etter finanskrisen
Utskrift av presentasjonen:

Innlandets utfordringer – innovasjon og nyskaping Statssekretær Helle Hammer Innlandskonferansen Gjøvik, 12. november 2002

Noen sentrale utfordringer i norsk økonomi Offentlige sektor vokser raskere enn næringslivet Knapphet på arbeidskraft Høyt og økende sykefravær Avhengighet/forvaltning av oljeinntektene/-formuen Høyt generelt skattenivå Stor kapitaloppsamling på statens hånd Forventet vekst i statens pensjonsutgifter En sterk krone og høye renter

Behov for vekst i konkurranseutsatt næringsliv Norge har hatt sterk vekst i offentlig sysselsetting... Offentlig sysselsetting i prosent av arbeidsstyrken

Arbeidsledigheten øker noe 1993 1996 1999 2002 2 4 6 8 10 12 Registrert ledige AKU-ledige (3 mnd. glidende gj.snitt) EU-området Kilde: Aetat og Statistisk sentralbyrå.

Sykefraværet fortsetter å øke 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2 4 6 8 Måltall i intensjonsavtalen i 2005 Anslag i budsjettmaterialet Forutsatt jevn nedgang Kilde: Rikstrygdeverket og Finansdepartementet.

Store forskjeller i rentenivå 3 mnd. NIBOR 3 mnd. EURIBOR Kilde: Norges Bank

Utfordring i offentlige finanser

Store utfordringer for konkurranseutsatt næringsliv Regjeringens viktigste bidrag til å sikre bedriftenes konkurranseevne er en ansvarlig økonomisk politikk. Forslag til statsbudsjettet for 2003: Har en lavere utgiftsvekst i offentlige utgifter enn forventet vekst i Fastlands-BNP Holder seg innenfor handlingsregelen for bruk av petroleumsinntekter i statsbudsjettet Betydelig styrking av kronekursen Stigende kurve betyr styrking av kronekursen, kilde Norges Bank

Lav utgiftsvekst 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 -2 2 4 6 BNP for Fastlands-Norge Underliggende utgiftsvekst Kilde: Finansdepartementet

Utvikling av en helhetlig innovasjonspolitikk Innovasjon inkluderer alle typer produktutvikling, organisatorisk fornyelse, endrede markedsstrategier eller endring i produksjonsprosesser Behov for å etablere en politikk som er sektorovergripende og som makter å se ulike politikkområder i sammenheng helhetlig handlingsplan for innovasjon

Elementer i en helhetlig innovasjonspolitikk Lover og regler Skatte- og avgiftspolitikk Miljøpolitikk Konkurransepolitikk Arbeidsmarkedspolitikk Utdanningspolitikk Forskningspolitikk Direkte virkemidler

Lavere skatter og avgifter Effekten av allerede vedtatte lettelser gjennom: fjerning av investeringsavgiften høyere avskrivningssatser avvikling av flyseteavgiften fjerning av utbytteskatten vil innebære 10 mrd kr i lettelser for 2003 Størstedelen av til sammen ca 17 mrd kr i skatte- og avgiftslettelser i 2002 og 2003 er rettet mot næringslivet.  Skauge-utvalget vil foreslå omlegging av skattesystemet, med utgangspunkt i forskjellen mellom skatt på kapitalavkastning og arbeidsinntekt Vedtatte påløpte skatteendringer (mrd kr løpende) Kilde: Finansdepartementet

Bidrag til moderate lønnsoppgjør Inntektspolitisk dialog Lettelser i personbeskatningen Økt fradrag for fagforeningskontingent Oppfølging av avtalen om Inkluderende Arbeidsliv Økt tilgang på arbeidskraft En lønnsutvikling over våre konkurrentland . Timelønnskostnader i industrien, lønnsvekst fra året før. Kilde: SSB og FIN

Fortsatt mangel på kvalifisert arbeidskraft Økt arbeidsinnvandring Tiltak for å få uføretrygdede i arbeid Endringer i dagpengeordningen Styrking av arbeidsmarkedstiltak og Aetat Skattefritak for arbeidsgivers betaling av sykeforsikring og behandling Hvis utviklingen i sykefraværet ikke snur…. Kraftig økning i sykefraværet + 40 %   Kilde: Rikstrygdeverket Folketrygdens utgifter til sykelønn (Faste 2001-kroner inflatert etter lønnsindeks)

Gode kommunikasjoner for næringslivet Økt satsing på vedlikehold og rassikring av veinettet, og økte midler til kollektivtrafikk Etablering av produksjonsenheten i Statens Vegvesen som aksjeselskap Oppfølging av mål om bredbåndsutvikling gjennom: Videreføring av HØYKOM-ordningen Fortsatt satsing på Helsenett Kompetanseheving for IT i skolen

Druknet i olje? Nasjonalformuen. 1997 Verdien av arbeid 13 ganger høyere enn verdien av petroleum Oljerikdommen kan gjøre at vi mister fokus på hvordan vi bruker pengene Fare for at ”rent-seeking” blir mest lønnsomt

FoU/innovasjonsanalyse - TBL 2001 Lysark 3 FoU/innovasjonsanalyse - TBL 2001 Bedrifter som satser på FoU får lettere adgang til eksportmarkedet Bedrifter som satser på FoU er mer lønnsomme enn de som ikke driver med innovasjon

Human Development Report 2001 Lysark 2a Human Development Report 2001 Norge

Human Development Report 2001 Lysark 2b Human Development Report 2001 Norge

Human Development Report 2001 Lysark 2c Human Development Report 2001 Norge

Vi trenger mer innovasjon i bedriftene ... Andel nye eller endrede produkter i omsetningen i industrien i EØS-land 1996 (Norge 1997). Prosent Innovasjon er nødvendig for å opprettholde og styrke næringslivets konkurranseevne Ny kunnskap og ny teknologi fremmer innovasjon. Dette fordrer forskning og utvikling. Vi må fremme innovasjon, støtte entreprenørskap, forbedre infrastruktur og styrke den menneskelige kapital Utdanning- og forskningspolitikken er viktig i næringspolitikken

...det krever satsing på forskning og nyskaping. FoU som andel av BNP Tiltak: Skattefradrag for FoU-utgifter i bedriftene Satsing på kommersialisering Styrket samspill mellom næringsliv og universiteter og høyskoler EUs 6. rammeprogram Norge

Kunnskap bygger konkurranseevne Regjeringen vil styrke innsatsen for næringsrettet forskning: Skattefradragsordningen for FoU utgifter utvides til å omfatte alle bedrifter. Full årseffekt av denne ordningen vil være 900 mill kr. Bevilgningene til næringsrettet forskning i Forskningsrådet øker med 129 mill. kroner mill. kr, til 1,6 mrd. kr. Deltagelse i EUs 6. Ramme-program for forskning, med en ramme på 2,6 mrd over de neste 5-10 år Næringsrettet forskning (mill kr) Skattefradrag FOU* Bevilgninger Norges Forskningsråd 500 900 1602 1473 2002 2003 *Tilsvarer full årsvirkning. Provenyvirkningene i 2003 er vesentlig mindre. Næringsrettet forskning er her definert som midler fra NHD, OED, LD, FID og SD

Økt nyskaping og entreprenørskap Etablering av ny finansierings-ordning for innovasjon og nyskaping med 500 mill. kr i låneramme og 75 mill. kr i tapsfond Rammene for SNDs risikolåneordning økes med 50 mill kr Regional næringsutvikling kanaliseres via fylkeskommunen, med 50 mill. kr i økte bevilgninger Fremleggelse av egen sak om virkemiddelapparatet våren 2003                                         

Gjennomgang av næringsrettede virkemidler 1. Etappe: Interdepartemental referansegruppe og arbeidsgrupper Utredninger/evalueringer, skriftlige innspill Åpen prosess (NHDs hjemmesider) Rapport fremlagt 25. juni 2002 2. Etappe: Statssekretærutvalg nedsatt av regjeringen NHD, KRD, LD, FID, FIN, OED, UFD, UD og SMK Legges frem for Stortinget i vårsesjonen 2003

Politisk utgangspunkt Virkemiddelapparatet skal: Tjene både næringspolitikken og regionalpolitikken Ha en brukervennlig formidling av tjenester Ha en effektiv og målrettet organisasjon Ha et tettere samarbeid med fylkeskommunene

Regional næringsutvikling 1 166,5 millioner kroner fordeles mellom fylkeskommunene Hedmark Oppland

Mål og fokus for arbeidet Mål: Å bidra til økt innovasjon i norsk næringsliv HØY LEVESTANDARD Tre fokusområder: Forskning og kompetanseheving Idé-, utviklings- og kommersialiseringsfasen Internasjonalisering VERDISKAPING INNOVASJONSKAPASITET

Målgrupper Virkemiddelapparatet bør rette seg mot bedrifter og andre som har et ikke utløst potensial for verdiskaping, herunder: Entreprenører Unge bedrifter Innovasjonssystemer SMB med store vekstambisjoner/-potensial nasjonalt og internasjonalt Forskere og FoU-miljøer i næringslivet og i forsknings- og utdanningsmiljøer

Handlingsplan for Et enklere Norge Regjeringens mål er at norsk regelverk skal være minst mulig ressurskrevende å etterleve og fremstå som et fortrinn for bedrifter lokalisert i Norge

Prinsipper for regelverksarbeidet Vi skal ha et regelverk der kostnadene for næringslivet kan forsvares ut fra nytten for samfunnet Regelverket skal til enhver tid være oppdatert og gi uttrykk for reelle behov Regelverket må utformes slik at det er mulig for næringslivet å etterleve både enkeltvis og samlet sett

Prinsipper for å redusere innrapporteringsbyrdene Det offentlige skal aldri be om flere opplysninger enn de som faktisk brukes Den næringsdrivende skal aldri måtte rapportere samme opplysning mer enn en gang Det offentlige skal tilby enklest mulige rapporteringsmåte Det skal være et rimelig forhold mellom den nytte det offentlige har av rapporteringen og den byrde som pålegges den næringsdrivende

Et Enklere Norge 1. Et lett tilgjenglig regelverk 2. Bedre beslutningsgrunnlag 3. Reduksjon av næringslivets byrder ved innrapporterings-plikter 4. Bedre regelverk enkeltområder 5. En næringsvennlig offentlig sektor