Personvern og personopplysningsvern Personvern og personopplysningsvern DRI 1001 Digital forvaltning Dag Wiese Schartum
Hva slags samfunn vil vi ha? Hvor viktig er egentlig privatliv og hva skal det omfatte?
Personvern Personvern Private sfærer Integritet Autonomi - personopplysningsvern Kommunikasjons- kontroll fjernsynsovervåking biometri personlighetstester kommunikasjon Brevbrudd informasjon Bryte taushetsplikt geografisk “Vindustitting” kroppslig Inspisere “kroppens hulrom” psykisk Mobbing Krenkelse ved hjelp av informasjons- og kommu- nikasjonsteknologi (IKT) Teknologiuavhengig krenkelse
Personvern som interesser og krav Essensen av personvern: opplysnings Retten til selv å bestemme over opplysninger som gjelder deg Forvaltningsvedtak Menneskets integritet, selvbestemmelse og verdighet Helseopplysninger Kredittvurdering Personvernidealet Personvern- interesser Krav Tiltak Personverngarantier Personverntiltak ellers Kollektiv/samfunnsmessig avveining Individuell avveining “vil heller ha gratis tjeneste”
Ulike perspektiver på personvern Personvern F.eks.: Privatliv “Kroppens hemmeligheter” Beslutningsperspektivet F.eks.: Offentlig myndighetsutøvelse Privates beslutninger Kan også brukes “proaktivt” Maktperspektivet Integritetsperspektivet F.eks.: Borger - myndighet Kunde -næringsdrivende Arb.taker - arb.giver Student - lærested Innsatt - fengsel
Personverninteresser og -krav Personvern Interessen i brukervennlig behandling Interessen i selvbestemmelse Interessen i innsyn og kunnskap Interessen i forholdsmessig kontroll Interessen i opplysnings- og behandlings- kvalitet Kan jeg nekte å gi opplysninger? Hva har forvaltningen av opplysninger om meg? Hva skjer med opplysningene? Hvordan kan jeg sjekke at opplysningene er korrekte? Hvordan går jeg frem for å søke om denne ytelsen? Hvordan kontrollerer de? Kan jeg bli tatt i juks hvis jeg gjør en feil?
Oversikt over alle personvern-interesser og -krav Interessen i selvbestemmelse – Konfidensialitet – Beskyttet privatliv – Etablert tillitsforhold Interessen i innsyn og kunnskap – Rettsinformasjon – Generelt innsyn, herunder sikkerhetstiltak – Individuelt innsyn – Begrunnelse Interessen i opplysnings- og behand- lingskvalitet – Datakvalitet – Informasjonskvalitet – Systemkvalitet Interessen i brukervennlig behandling – Lydhørhet – Forståelighet – Uhindret dialog – Driftsstabilitet Forholdsmessig kontroll – Veiledning versus kontroll – Forhåndskontroll versus etterkontroll – Kontroll til gunst versus til ugunst – Ekstern versus intern kontroll – Kontroll med mennesker versus maskiner