1 Tema Vg1, kap 9 Olav Christopher Jenssen: Edition Biographie, 1997 Galleri Ris © Olav Christopher Jensen/BONO 2009.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Demens - Test.
Advertisements

I.
Skjønnlitterær fortelling
EN LITEN JULE HILSEN FRA LAR-NETT NORGE
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
De dårige følelsene. Veiene ut..
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Riktig eller galt? Eller nesten riktig?. Det var elskere som skiltes seg med den største vanskeligheten. (2 feil) Jentene fikk ingen eller veldig litt.
En innføring i spillet: Lag En Setning
Fra Ord til liv November 2009 “Det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik å komme inn i Guds rike” (Mt 19,24).
Verbal a) Form Verbalet blir dannet av verbene i setningen.
Kapittel 5 Ekteparet Alfaro spiser meksikansk middag.
Stilistikk 4 En setning En ytring.
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Kapittel 30 Fag og rutiner på skolen.
1 Tema Vg1, kap 2.
44 Hector om skikk og bruk I Norge
Tannpleiernes tannpine -podcasting ved Odontologisk fakultet.
Kommaregel 2 Vi setter komma etter en leddsetning som står først i en helsetning.
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
LEDDSETNINGER Vedlejší věty.
Synger du sammen med meg
Regler for å ta ett år i utlandet som utvekslingselev
Setningsledd: Verbal, subjekt, objekt, indirekte objekt, predikativ, adverbial, konjunksjonal, subjunksjonal.
Velkommen, språkeksperter!
Velkommen, språkeksperter!
Språksystem og språkbruk
Leddenes semantiske roller
KOMMUNIKASJON Samling 3 Stabsutvikling.
Bokpresentasjon Oslo.
PRONOMEN.
Kapittel 47 Å gjøre lekser.
Kapittel 4 oppgave h Bind setningene riktig sammen og med logisk innhold.
Hypotetiske setninger. Lag setninger slik eksemplene viser. 
Bind setningene riktig sammen og med logisk innhold. 
Sett inn nok på riktig plass.
Prøv å sette setningene riktig sammen. Du finner oppgaven på www
Kapittel 37 Hectors ønske om arbeid i Norge.
O PPGAVE 19 Side 139. O PPGAVE 19 NYTTE ( M ) – NYTTE ( V ) – BENYTTE SEG AV – NYTTIG – NYTE ( V ) – GJØRE NYTTE AV – UTNYTTE ( V ) 1. Han liker å nyte.
Johannes 14,1-11 veien, sannheten og livet
Etikk og moral i lederskap
Essay er en skriftlig sjanger.
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Oppgave 44 Preposisjoner og uttrykk.
SYNTAKS 2 Leddstilling.
Misjonsavtaler i menighetene ALLE KAN GI - ALLE KAN FÅ.
GUSTAR-ENCANTAR-PARECER-APETECER
Objektspronomen Gjermund © ?Es tu piso? Sí, lo he comprado. ?Er det din leilighet? Ja, jeg har kjøpt den. Gjermund © 2010.
STILLE BØNN Takk Gud, Han som er din Far
100 lure ord å lære.
Litterære virkemidler
Timen starter med at elevene tenkeskriver til dette bildet…
Ordklasser Inndelingen
Og.
Olav Christopher Jenssen: Edition Biographie, 1997
1 Tema vg1, kap 11.
Presentasjon av familien til Johanne
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
A1A, : Grammatikk: Litt mer om feltanalyse til A1A
Kapittel 2 oppgave h Bind setningene riktig sammen og med logisk innhold.
Kapittel 4 oppgave f. Sett inn riktig form av eiendomspronomenene.
Feltanalyse Det kan stå bare ett ledd foran det finitte verbalet i vanlige setninger (fortellende helsetninger). Denne plassen kalles FORFELTET. Oftest.
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
”Amerikabrev” Sett inn et pronomen som passer. Kjære venner! Jeg vil ganske kort sende dere noen ord fordi jeg vet at flere landsmenn kunne tenke seg.
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
GRAMMATIKK OG GRAMMATIKKDIDAKTIKK Hva er grammatikk? GRAMMATIKK FONOLOGIMORFOLOGISYNTAKSTEKSTGRAMMATIKKSEMANTIKK.
1 Tema Vg1, kap 9 Olav Christopher Jenssen: Edition Biographie, 1997 Galleri Ris © Olav Christopher Jensen/BONO 2009.
1 Tema vg1, kap 11. Del 2: Seks språk – seks ulike system Læreplanen seier at du skal kunne forklare grammatiske særtrekk ved norsk språk, samanlikna.
Panorama Vg1 Kapittel 12 Grammatiske særtrekk ved norsk språk Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne -forklare grammatiske særtrekk.
Utskrift av presentasjonen:

1 Tema Vg1, kap 9 Olav Christopher Jenssen: Edition Biographie, 1997 Galleri Ris © Olav Christopher Jensen/BONO 2009

Del 2: Norske setninger Læreplanen sier at du skal kunne forklare grammatiske særtrekk ved norsk språk, sammenliknet med andre språk 2 Tema Vg1, kap 9

Hva er et setningsledd? Ser vi på setningsleddene som mulige rom i en setning, kan vi tenke oss at disse rommene kan møbleres på ulike måter: enkelt og sparsommelig eller rikt og overdådig. 3 Tema Vg1, kap 9

VERBAL arbeider skriver mister sender unner Lag en setning med hvert verb som bare inneholder ord som er strengt nødvendige for at det skal bli en ordentlig setning. Finner du noen forskjeller mellom de fem verbene? 4 Tema Vg1, kap 9

SUBJEKTVERBAL Jegarbeider. skriver mister sender unner 5 Tema Vg1, kap 9

SUBJEKTVERBALDIREKTE OBJEKT Jeg Hun arbeider. skriver mister sender unner (brev). 6 Tema Vg1, kap 9

SUBJEKTVERBALDIREKTE OBJEKT Jeg Hun De arbeider. skriver mister sender unner (brev). kontrollen. 7 Tema Vg1, kap 9

SUBJEKTVERBALINDIREKTE OBJEKTDIREKTE OBJEKT Jeg Hun De Han arbeider. skriver mister sender unner (oss) (brev). kontrollen. avtalen. 8 Tema Vg1, kap 9

SUBJEKTVERBALINDIREKTE OBJEKTDIREKTE OBJEKT Jeg Hun De Han Vi arbeider. skriver mister sender unner (oss) dem (brev). kontrollen. avtalen. seieren. 9 Tema Vg1, kap 9

Verbet er «sjefen» i setningen og har mye å si for hvilke andre ledd som kan være med eller må være med. 10 Tema Vg1, kap 9