Mål: Mer og bedre idrettslig aktivitet i skolehverdagen Middel: Allsidig fysisk aktivitet skal gi bedre fysisk og psykisk helse blant ungdom Prosjekttid:

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
IDRETTSLIG AKTIVITET BLANT ELEVER I VIDEREGÅENDE SKOLE
Advertisements

HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Klubbutvikling NBBF Torunn Ytrehus 2012.
Med forskning på timeplanen
Inkludering i idrettslag Børre Rognlien 2. visepresident
Barneidretten under press - idrettsglede vs. talentjakt?
Turdag Mandag 26.August gikk til Askedalen/ Idrettsplasssen Vi hadde en helt topp tur til Askedalen/ Idrettsplassen Vi hadde med fotballer på banen, men.
Idrettens barnerettigheter og Bestemmelser om barneidrett
Bestemmelser om barneidrett og Idrettens barnerettigheter
Ungdomstid og endring Skole, familie og fritid
Vi har alle rett til en aktiv fritid!
HEDMARKSIDRETTENS KOMPETANSEFOND Bakgrunn.  Hedmark Idrettskrets solgte i 2010 Idrettens Hus i Ajerhagan.  Styret ønsker å tilbakeføre rentemidler av.
Oppland Idrettskrets Harpefoss
Golf i skolen/SFO Oppstartmøte for Pilotprosjekt Arendal, Asker, Aurskog & Finstadbru, Bærum, Eiker, Gjerdrum, Losby, Molde, Mørk og Norsjø.
2. juli © Norges Idrettsforbund Kurstilbud for idrettsråd i Nordland Gunnar Skoglund, idrettsrådsveileder Nordland idrettskrets Idrettsrådssamling.
Ungdomsrepresentanter. Hva skal vi med det?
KROPPSØVINGSSEKSJONEN HVO Arbeid med Kunnskapsløftet I forhold til kroppsøving, fysisk aktivitet og helse har det fra statlig hold vært flere innfallsvinkler.
Pause INFORMASJON FRA ADMINISTRASJONEN Rica Hotel Hamar 17. sept 2011.
Øyer ungdomsskole.
Vil DU bidra til å gi ungdom med funksjonsnedsettelser ei uke full av opplevelser og aktiviteter? Og samtidig få med deg verdifull erfaring som du kan.
OVER 15 ÅR? BLI MED PÅ AKTIV UNGDOM KURS I GJESVÆR JUNI!
Fysisk aktivitet og sunn livsstil
Fysisk aktivitet hver dag Hvordan? Hvorfor?
Miljøverkstedet Alle tiltak på skolen der målet er: trygghet trivsel
FARGERIK FOTBALL I ULLENSAKER KOMMUNE
Arbeider for medlemmenes lønns- og arbeidsforhold Utdanningspolitikk Vektlegger profesjonen/yrkesutøvelsen – Medfører kobling utdanningspolitikk og tradisjonell.
FJELL SKOLE 570 elever 30 forskjellige land 77 % to- språklige barn.
FORELDREMØTE I KORSVOLLTOPPEN BARNEHAGE 21 OKTOBER 2008
Den norske idrettsmodellen
Idrett for funksjonshemmede
Hvordan skape idrettsglede for ungdom?
BEVEGELSESGLEDE.
FAU og Styreopplæring Velkommen til opplæring og erfaringsutveksling foreldretillitsvalgte Fra barneskolene er det invitert 3 fra hver skole: FAU.
VIP Introduksjon til nye kontaktlærere. Undersøkelser viser at Unge ønsker mer kunnskap om psykisk helse og at opplæringen skal foregå på skolen. Elever.
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
Sosiallærer Tormod Leine
Er funkiser en glemt gruppe i volleyballen? Eller kan vi være en ressurs? Oslo Vigdis Mørdre Fagkonsulent NIF.
Barn og unges kommunestyre 2012
Undervisning i gruppe for ungdom med psykisk utviklingshemming
FLÅ SKOLE OMORGANISERING AV SKOLEDAGEN Gjeldende fra skoleåret 2014/2015.
Foreldrekontaktenes rolle
NY GIV Kroppsøving Byåsen vgs Ny-Giv kroppsøving, et prosjekt rettet mot elever med IV og karakteren 1 og 2..
Positiv fritid!. Hovedmål for NIF Å organisere idrettsaktivitet for alle funksjonshemmede ved at alle særforbundene tar det fulle ansvar for å gi et tilbud.
Karine Haven og Ragnhild Dale Ringen, Fysioterapeuter Mandal Kommune
Strategisk dokument for åra 2008 – 2012 Kva er viktig for idretten i Bømlo? Ein open og inkluderande idrett.
Norges idrettsforbund
Velkommen til Varden skole Program i kveld
SFO Kultur- og fritidsaktiviteter. Skal være tilpasset barna og foreldrenes behov.
LEKE,LÆRE,LE – sammen gjør vi det! Visjon Røyslimoen skole 2013.
Anita R Kivijervi, Barn og ungetjenesten/ Habilitering
Anne Ottestad Inkluderingsansvarlig Friskis&Svettis
Fotballglede, muligheter og utfordringer for alle!
Aktivitetstimen Gruben ungdomsskole Mo i Rana. Bakgrunn Ønske om å stimulere ungdom til mer idrettslig aktivitet i skoletida Idrettslig aktivitet der.
Miljøgruppa + Leiv Inge - Carita - Jostein. Målsetting Skigruppa i Birkebeineren skal gi barn og ungdom varig skiglede, gjennom trening og leikbetonte.
ER IDRETTEN FOR ALLE? Er idretten blitt for dyr? Har alle mulighet for å delta? Innlegg på seminar Asker idrettsråd 27. mai 2015 Åse Strandbu, Norges idrettshøgskole.
FRILUFTSLIV FRA Naturopplevelser for livet.
Oppsartsmøte Byåsen IL. ALLSIDIG TRENING, HVA ER DET? Finnes ingen regler Treningen i seg selv er lite forutsigbar Må være motiverende og utfordrende.
RAMMEPLAN FOR SFO OVERORDNEDE MÅL Det overordnede målet for SFO er å sikre trygge og stimulerende oppvekstsvilkår i nær forståelse og samarbeid.
Prosjekt STIEN Lavterskeltilbud, kartlegging og tilrettelegging for minoritetsspråklige.
Konnerudmodellen «Av ungdom for ungdom» Et samarbeidsprosjekt om å skape en inkluderende og aktiv bydel for barn og unge Joakim Dokka Nordstad Konnerud.
Oppstartsmøte National ballskole
Aktivitetsleder barneidrettskurs
Bapp gruppe Bapp gruppe er et forebyggende kurs for barn år(barn) og for ungdommer 13– 17 år(ungdom) som lever nært mennesker med psykiske vansker.
Fysisk aktivitet, livsstil og helse
Idrettspolitisk manifest for Trøndelag
Samarbeid som løfter alle
Livsstil og god helse Tekst, figur, bilder etc..
DEKOM-samling Oppdal, 26. og 27. september 2018
Lekpregede læringsaktiviteter B – Samarbeid
Velkommen til 6C Jeg er ny og noen foresatte/foreldre er ny. Kort presentasjon om hvem vi foreldre/foresatte til.
Utskrift av presentasjonen:

Mål: Mer og bedre idrettslig aktivitet i skolehverdagen Middel: Allsidig fysisk aktivitet skal gi bedre fysisk og psykisk helse blant ungdom Prosjekttid: Nordlandsprosjektet

Bakgrunn Inaktivitet et økende helseproblem Kløften mellom fysisk aktive og passive barn øker: A-lag og C-lag –A-laget: Aktive unge innen organisert/uorganisert idrettslig aktivitet –C-laget: Passive unge uten overskudd/lyst til å anstrenge seg fysisk. De opplever ikke gleden og samholdet som idretten kan gi - B- laget ?

Målgruppa: Ungdom 13 –19 år Ungdom bør ha medbestemmelse og ansvar for planlegging og gjennomføring av tiltakene

Organisering 10 skoler har vært med i prosjektet i Nordland Ved hver av skolene har det vært ei prosjektgruppe: –Koordinator –Elever –Lærere/andre ansatte –Foreldre –Idrettslags – medlemmer –Representanter fra kommunen

3 hovedsatsingsområder Ulike aktivitetsstimulerende tiltak tilpasset den enkelte skole: 1. Fysisk miljø: Aktive møtesteder 2. Omorganisering av skolehverdagen: Mer tid til idrettslig aktivitet i skoletiden 3. Kompetanseheving/holdningsendring

1. Fysiske miljø Stimulere til ”full fres” i friminuttene med utbedringer av skolegård der ungdom medvirker. Nærmiljøanlegg for ungdom; aktive møtesteder.

2. Mer tid til fysisk aktivitet i skoletiden Flere kroppsøvingstimer (mange flere) Mer bruk av uterommet til undervisning; stedbasert undervisning Flere aktivitets- og turdager. Disse skal være artig, utfordrende og skape økt sosial fellesskap for alle

3. Kompetanseheving og holdningsendring Skolere lærere –Kurs innen ulike idretter/basistrening –Idebanker –Stimulere til mer gøy, variasjon og ”trøkk i gymtimene Andre inn i skolen med sin kompetanse Skolere ungdom – Aktiv Ungdomskurs Mer og bedre utstyr til fysisk aktivitet Samarbeid skole - idrettslaget Mer idrett på lærerutdanningen og utd. for barne og ungdomsarbeidere. I dag egne høgskolefag: ”Fysisk aktivitet og helse” Men viktigst: God fysisk og psykisk helse et overordna mål på skolen

Vil du vite mer om NORDLANDSPROSJEKTET Aktiv Oppvekst idrettsforbundet.no Tlf