Spesialiteter og spesialistutdanning i odontologien

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bologna-prosessen og Norges ansvar i forhold til utstedelse av DS. Hva er egentlig et Diploma Supplement – vitnemålstillegg? Seminar om Diploma Supplement.
Advertisements

Norwegian Ministry of Local Government and Regional Development Engelsk mal: Startside Tips norsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – norsk.
HVILKE SPØRSMÅL OM TUD ØNSKER VI SVAR PÅ? KRINGLE(R) GÅRDEN OKTOBER 2012.
CIP Large Scale Pilots … og litt til Et raskt overblikk NorStella 2/5/2012 Kjell Hansteen Mobil
Språkrådgiving på HSL-fakultet Marina Pantcheva Språkrådgiver i engelsk ved HSL.
What city is known as the City of Bridges? Hvilken by er kjent for sine mange broer? A.Uniontown B.Indiana C.Pittsburgh D.Johnstown.
DESEMBERKONFERANSEN Kristian Siem SS7 New Vessels
Organization and board
Régis Laurent Director of Operations, Global Knowledge Competencies include: Gold Learning Silver System Management Touch, flip and fold Håvard Haukeberg.
Gruppemedlemmer Gruppa består av: Magnus Strand Nekstad – s156159
”ECONOMIC IMPORTANCE OF ROPEWAY INSTALLATIONS AS MEANS OF CONVEYANCES SUPPORTING THE DEVELOPMENT OF WINTER TOURISM AS SHOWN BY THE EXAMPLE OF TRYSIL” –
GMO-situation in Norway Kathrine & Marte, Nordic-Baltic NGO meeting 2012.
The Trondheim Toll Ring System
Ledelsesinformasjonsystem
Pareto presentation 29. August
Key takes from the CXPA breakfast meeting 19th of march 2013 Summarized by KOBRA – Full text from Post It notes available in notes 1.
Gitte Holten Ingerslev - DPU Tekst Forskerens og didaktikerens blik på mødet mellem tekst og læser.
Norwegian national governance of archetypes
Network- based Regional Specialisation in Child and Adolecent Psychiatry Making it Work Tromsø 23 september 2005 Olav Eldøen og Randi Nesje Myhr.
Hvordan å lykkes hos NFR? Benedicte Bull. Eksempel I: “ARMED VIOLENCE IN LATIN AMERICA: HUMANITARIAN CHALLENGES AND POLITICAL DILEMMAS” O Criminal armed.
Diploma Supplement Ting å huske Ingenting skal fjernes fra standard oppsett Informasjon om DS skal være med på institusjonens.
 Hvorfor kommuniserer vi vitenskap?  Hvordan kommuniserer vi vitenskap?
International MSc in Chemical Engineering? Background –Continuing crisis in student recruitment –Desire to provide an international option, more international.
Det medisinsk-odontologiske fakultet Søknadsfristen våren 2014 Horisont 2020 FristerUtlysningerNotater (1 stage) (2 stage) Societal.
Tilgjengeliggjøring av offentlig finansiert forskning Arvid Hallén, Tromsø 14.november 2007.
Konsortiet. Health and Social Education - Unlimited  Kunnskapsoversettelse  Vertikalt og horisontalt  Teori til praksis til teori  Tverrprofesjonelt.
EQUASS Assurance - en fordypning ”Å dele er å forbedre”. (”To share is to improve”). ERFA-konferansen i Trondheim nov
1 - 7/12/2014 I N T R A INTRA EGET MØTE Velkommen og nytt fra INTRA v/Kay Endre Beskrivelse og gjennomgang av de meldingene som.
: Application from 2009 resubmitted, adapted to new organization Results known September 2011 Reorganization of Notur into kjernetjenester.
Men hva mener de som har klart det? Børge Haugset (NTNU&SINTEF)
Hva er Interaksjon Design?
1 Information search for the research protocol in IIC/IID Medical Library, 2013.
Britt-Ingjerd Nesheim Forskningsbasert undervisning - hva er det? Og trenger vi det?
Etelka Tamminen Dahl Nasjonalt søkerseminar 4. februar 2011
Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk og læringsmål i forskerutdanningen
Microsoft for akademia Rune Zakariassen Fagansvarlig for forskning og høyere utdanning Microsoft Norge.
WHY WE’RE STRENGTHENING ROTARY. OBJECTIVES  Clarify what Rotary stands for, how it’s different and why people should care  Elevate awareness and understanding.
Selbu-seminar 6 – 7 februar 2008
Council of Europe Common European Framework of Reference: learning, Teaching, Assessment Inger Langseth
Forskningsetikk og premiering av deltakere i forskning: Hva sier NESHs retningslinjer og hvilke forskningsetiske spørsmål reises? Bergen, 27, februar 2009.
Økonomiske forutsetninger Gullfaks landsbyen 2007.
EU-program Gjennom EØS-avtalen, bilaterale avtaler og nasjonale tiltak er Norge en aktiv partner i flere samarbeids- og utvekslingsprogrammer innen EU-området.
Citation and reference tools for your master thesis
Trondheim 6. mars 2014 Mørke skyer i horisonten?.
INTERNASJONAL PRIVATRETT Lovvalg i kontrakt – uten partenes valg Professor dr. juris Giuditta Cordero Moss.
Evidens-basert praksis Kunnskapsbasert praksis Evidence based practice Kåre Birger Hagen Nasjonalt Revmatologisk Rehabilterings- og Kompetansesenter Diakonhjemmets.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Norwegian Ministry of Labour Engelsk mal: Startside Tips norsk mal Klikk på utformingsfanen og velg først ikon; DEPMAL – norsk. Eller velg DEPMAL– norsk.
Sikkerhetsarbeid i den nordiske fiskeflåten -Et arrangement under Norges formannskap i Nordisk Ministerråd 2012 Tromsø Trends of the fatal.
Publisering i åpne kanaler Anne Storset Institutt for mattrygghet og Infeksjonsbiologi.
Instruksjoner for lærere & veiledere som benytter Appearance Matters treningsmoduler LIFELONG LEARNING PROGRAMME This project has been funded with support.
Problem set 2 By Thomas and Lars PS: Choose the environment, choose many pages per sheet. Problem set 2 Exercise 11/29 Laget av: Thomas Aanensen og Lars.
Hva skal til for å lykkes med en internasjonal forskningsavtale? Erfaringer fra arbeidet med Japan-avtalen Svein Grandum Teknologiutsending, Tokyo
Erfaringer fra Leuven Et eldre og veletablert universitet Et område med store og FoU-intensive bedrifter ….likevel erfaringer fra samarbeid FoU – næringsliv.
Gründerskolen. What is Gründerskolen? Award winning study programme which aims to develop students’ theoretical and practical knowledge of entrepreneurship,
Planning and controlling a project Content: Results from Reflection for action The project settings and objectives Project Management Project Planning.
Engelsk mal: Startside The Ageing Society – current situation, challenges and opportunities Steinar Barstad Warszawa 25th November 2014 Specialist Director.
IFRS- sporet Regulering innen EU og internasjonalt.
IDI FU-møte 10/ Quick presentation round
Potential Challenges/Obstacles
Biological quality assurance in Norway– Biological standards
CCC-Bi-monthly Meeting Presentation on
Kaveet Patel – Education Officer
Aboriginal Self Government and the Treaty Process
Advising Freshmen in the Second Semester
Trends Since 1900 Aging Population Immigration Aboriginal Population
ACCG Project Development & Approval Process
Developing an Educational Web Application for Student Training in Geographical Information Systems (GIS) Derek Morris Jr. , Edsel Norwood , Disaiah Bennett.
Formalities in the final months May 22, 2019
Nottingham City Diabetes Service PLT Tuesday March 2017
Utskrift av presentasjonen:

Spesialiteter og spesialistutdanning i odontologien Nordisk dekankonvent Oslo 10. november 2006

Aktuell bakgrunn i Norge Departementet har godkjent 3 nye spesialiteter Alle spesialistreglene skal revideres Sosial- og helsedirektoratet har fått oppdraget Den norske tannlegeforening er blitt involvert Universitetene er ikke blitt kontaktet Revisjonen får konsekvenser for studieprogrammene Universitetenes autonomi?

Problemstillinger – hvem bestemmer? Studieprogrammenes innhold Omfang Lengde Organisering og faglig ansvar Forskningskomponenten Kvalitetssikring Hva er en ”spesialist”?

Bakgrunn for diskusjonen Generelt om spesialisering Status Europa Status Norden Momenter til problemstillingene

Hovedkilder ADEE: Presentations from the 31st annual meeting in Athens 2005 (main focus on graduate training) http://adee.dental.tcd.ie/conferences/2005/presentations Öwall B, Friskopp J, Aandahl LS, Widström E: Specialisering och specialistutbildning inom tandvården i Norden. Odontologi 2005, Munksgaard, København 2005

FDI Statement. Specialisation in Dentistry. 2002 Forutsetninger for en spesialitet Det skal være et klart behov i tannhelsetjenesten En spesialitet utvikles best i felles forståelse mellom myndigheter, forening og læresteder Spesialistregler fastsatt av myndigheter eller forening Må bygge på et formelt utdanningsprogram Skal ikke redusere allmenntannlegens rett til å utøve alle deler av odontologien

CECDO 1994 A speciality is a nationally or internationally recognized branch of dental Specialisation for which a structured postgraduate programme exists. Widström ADEE 2005

Educational requirements In case dental specialities are recognized, programs (for clinical disciplines) provide the educational requirements for specialization International scientific or professional organizations provide guidelines and define minimum requirements in several programs Athanasiou, European survey 2005

Manpower and specialities USA: 120 000 dentists (1991), 20 % specialists EU/EEA: 300 000 dentists (2004), % specialists varies: 0-4% 9 countries, 5-9% 3 countries, 10-15% 5 countries, 15-19% 7 countries, 30% 1 country EU: 2 recognized specialities in dentistry, 52 in medicine 3 EU countries with no recognized spesialities: Austria, Luxembourg and Spain ADEE Conference 2005

Specialities in 25 EU member states Orthodontics 22 Oral maxillofacial surgery 17 Oral surgery 16

Specialities in 25 EU member states Pedodontics 11 Periodontics 11 Prosthetics 10

Specialities in 25 EU member states Endodontics 6 Dental public health 4 Stomatology 5 Oral medicine 3 Radiology 3

Norden: Antall spesialiteter Danmark: 2 Finland: 4 (11) Island: 11 Norge: 7 Sverige: 8

Danmark Ortodonti Hospitalsodontologi (oral kirurgi)

Danmark: Antall spesialiteter 2003: Anmodning til Indenrigs- og Sundhetsministeriet fra lærestedene og tannlegeforeningene om å utrede: protetikk periodonti endodonti pedodonti oral radiologi oral fysiologi/bittfunksjon

Finland: Antall spesialiteter Godkjente spesialiteter: ortodonti, oral kirurgi, hälsovård og klinisk tandvård Klinisk tandvård: etter felles innledende basisutdanning skjer en oppdeling på de 7 ulike spesialområdene: Periodonti, pedodonti, protetikk, bittfysiologi, endodonti, oral patologi, oral diagnostikk (’i realiteten spesialiteter’) Spesialistene kan annonsere sine tjenester innenfor sitt delområde

Island Ortodonti Oral kirurgi Periodonti Endodonti Pedodonti Radiologi Protetikk Bittfysiologi Kariologi Samfunnsodontologi Gerodontologi

Norge Ortodonti Oral kirurgi og oral medisin Periodonti Pedodonti Endodonti Kjeve- og ansiktsradiologi Protetikk

Sverige Ortodonti Oral kirurgi Periodonti Endodonti Pedodonti Odontologisk radiologi Protetikk Bittfysiologi

Sverige – Socialstyrelsen oktober 2006 2 nye spesialiteter: sjukhustandvård og tannhälsovård Studietiden forlenges til 3,5 år for alle spesialiteter (kirurgi 5 år Felles kunnskapsbase: vitenskapsteori, forskningsmetode, statistikk, epidemiologi, etikk, pedagogikk med mer Endring av regelverket for å muliggjøre godkjenning av nye odontologiske EU-spesialiteter

Norden: Generelle utviklingstrekk i odontologien og økning i antall spesialiteter? Mer høyteknologisk behandling Mer avanserte medisinske og basalbiologiske vurderinger Større krav fra pasienter og profesjon om høyt vitenskapelig og klinisk nivå på behandling De fleste kliniske områdene har nådd en grad av utvikling som gjør det mulig å definere høy kompleksitet (’avansert behandling’) Etablering av kompetansesentre aktualiserer behovet for formaliserte spesialiteter Öwall et al 2005

Problemstilling: programmenes innhold EU: Direktiv om tannlegespesialiteter 78/687/EØF Omtaler bare ortodonti og oral kirurgi Utdanningskravet er minimum tre år full tid Angir ingen beskrivelse av innhold Europaparlamentets og Rådets Direktiv 2005/36/EG

Problemstilling: programmenes innhold Clinical activities 40-80 % Theoretical seminars 10-30 % Clinical seminars 5-15 % Basic sciences seminars 5-10 % European survey, Athanasiou 2005

Problemstilling: programmenes innhold International scientific or professional organizations provide the guidelines and define minimum requirements in several programs European survey, Athanasiou 2005

Problemstilling: programmenes innhold Undervisning/veiledning av studenter: In a few programs the students of the programs participate in undergraduate teaching. In most of these instances, their involvement is minimal. European survey, Athanasiou 2005

Problemstilling: omfang ”Most of the programs in most of the countries are of 3-year duration” European survey, Athanasiou 2005

Problemstilling: organisering/faglig ansvar New directive in the EU: Mutual Recognition of professional qualifications Specialist dental training shall comprise theoretical and practical instruction in a university centre, in a treatment, teaching and research centre or, where appropriate, in a health establishment approved for the purpose by the component authorities or bodies. Widström ADEE 2005

Problemstilling: organisering/faglig ansvar New directive in the EU: Mutual Recognition of professional qualifications Full-time specialist dental courses shall be of a minimum of three years’ duration supervised by the competent authorities or bodies. It shall involve the personal participation of the dental practitioner training to be a specialist in the activity and in the responsibilities of the establishment concerned. Widström ADEE 2005

Problemstilling: organisering/faglig ansvar Traditionally, postgraduate programmes have taken place exclusively in universities or in university clinics A move to training in a number of approved and quality controlled outreach sites as well as in universities Eaton, ADEE 2005

Problemstilling: organisering/faglig ansvar Will this tendency grow because of greater relevance of learning clinical practice in an environment where it will be practiced, shortage of Faculty members to teach, use of information and communication technology to link universities to practices, more economic? Eaton, ADEE 2005

Problemstilling: organisering/faglig ansvar ”Specialisten måste ha god överblick över forskningsfronten. Utbildningen av specialister bör derför i första hand ske vid universitetskliniker eller större institusioner. Specialistutbildning vid små enheter bör således endast ske i undantagsfall och förutsätter samverkan med universitetsklinik eller större institution.” Svenska Socialstyrelsen 2006

Problemstilling: organisering/faglig ansvar ”Det låga antalet specialister kan i själva verket innebära ett hot mot specialiteten eftersom det blir svårt att hitta handledare med tillräcklig vitenskaplig kompetens. Tillgången på vitenskapligt kompetenta handledare är ytterligare ett argument för att specialistutbildning i första hand skall bedrivas vid universitetskliniker och vid större institutioner.” Svenska Socialstyrelsen 2006

Problemstilling: forskningskomponenten Advanced specialty education students must engage in scholarly activity Students must initiate and complete a research project to include critical review of the literature, development of a hypothesis and the design, statistical analysis and interpretation of data ADA, 1998

Problemstilling: forskningskomponenten Although the acquisition of clinical competence is the principal aim of all programs, development of some research skills constitutes another goal of many of them European survey, Athanasiou 2005

Problemstilling: faglig ansvar Institusjoner som tilbyr spesialistutdanning: vitenskapelig og klinisk kompetanse, pedagogisk kompetanse og læringsmiljø, tverrfaglighet, infrastruktur? Leder: Hvilken kompetanse må kreves av leder for et utdanningsprogram innen et fagområde?

Problemstilling: kvalitetssikring ”It has been recommended, that a system should be elaborated, whereby both the dental specialist training programmes and the individuals undertaking them are subject to scrutiny and accreditation. This should initially be carried out on a national basis, and attempts should be made, to bring them into harmony across Europe” Widström, ADEE 2005

Problemstilling: kvalitetssikring In 1998, in 23 European countries assessment at completion of orthodontic specialist training was by: Universities in 16 countries Government agencies in 4 countries Specialist Societies/Royal colleges in 4 countries No assessment in 2 countries McDonald et al 2000

Problemstilling: hva er en ”spesialist”? Norden: felles mål for spesialistens virksomhet: Utreda och behandla komplicerade och ovanliga fall Utöva konsultations och rådgivningsfunktioner Undervisa studenter och annan hälso- och sjukvårdspersonal Utöva facklig utveckling och forskning Ha kontakt med universitetsmiljö och hälsovårdsmyndigheter Öwall et al 2005

Fremtidens krav til utdanning? ”The delirious pace of technological advancements coupled with the highly competitive and demanding environment in which the clinician of the next decade will practice necessitate a continuous evolution of advanced educational programs” Athanasiou 2005

Begrunnelser for 3 års utdanning Tilstrekkelig tid til å ferdigbehandle et stort nok antall pasienter, spesielt kompliserte og interdisiplinære kasus Tilstrekkelig tid til å skaffe seg erfaring ved å følge opp egne pasienter etter behandling Tid til fordypning og refleksjon i et godt læringsmiljø Tid til å fullføre et forskningsprosjekt

Begrunnelser for 3 års utdanning ”Utbildningstiden för specialistutbildning för tandläkare är förhållandevis kort och innebär att utbildningen måste vara mycket koncentrerat. En förstärkning av den gemensamma kunskapsbasen får som konsekvens att utbildningstiden för specialistutbildningen förlängs.” Svenska Socialstyrelsen 2006

Viktige læringshensyn Mangfold av faglige inntrykk for å motvirke uniformitet i synspunkter og utvikle skepsis også overfor egne holdninger Bredde: innspill som leder i retning av å se begrensninger ved egen disiplin og faglige horisont Vitenskapelig holdning og kritisk refleksjon under veiledning av dem som allerede er innviet i dette Moraldanning forutsetter samvær og et godt integrert studiemiljø øker sannsynligheten for at normer og regler som kjennetegner et fagkollektiv også blir praktisert