Velg sjøveien Erfaringer så langt – veien videre
Dagens program 1100: Erfaringene fra havnene som har vært i ilden så langt Anders Bjørdal - Ålesundsregionens havnevesen Kirsti Østensjø - Trondheim Havn Helen Hovland - Bergen Havn Anne Kristin Hjukse – erfaringer fra Tromsø, Bodø og Narvik 1200: Lunsj 1245: Innsamling av virtuelt gods. Slik gjør vi det og så langt har vi kommet – Erling Sæther fra NHO Logistikk og Transport
Program fortsetter 1300: Slik sender du invitasjoner og bruker adminsidene – Beate Palmgren i Larvik Havn 1315: PR-dekning og annonsetrøkk så langt – Anne Kristin Hjukse 1320: Hva er et godt kundecase? Slik coacher du foredragsholdere. Velg Sjøveien blir til Ship to Norway i Rotterdam Dette er etterarbeidet etter konferansene - Hans Kristian Haram 1340: Hvordan skal vi ta VELG SJØVEIEN videre til neste år – alle
Programmet i Tromsø ― Velg sjøveien …Hans Kristian Haram ― Containerflyt mellom Narvik og Tromsø….Tor Husjord, styreleder Maritimt Forum Nord ― Oljegods fra base til base...adm dir David Ottesen i Risavika havn ― Nor Lines - det unike transportsystem…adm dir Toralf Ekrheim i Norlines ― Hvem er Eimskip-CTG og hva kan vi tilby?...Lára Konráðsdóttir, administrerende direktør i Eimskip-CTG,
Programmet i Tromsø fortsetter ― Kaffe og kaker og besøk i containeren ― Mack inn i fremtiden - nye markedsmuligheter… Veronica Åsgrav Evertsen i Mack ― Troms Fryseterminal - en viktig partner for transport- og fiskerinæringen…Lasse Holm i Troms Fryseterminal ― Hva skal til for at mer gods i dagligvarebransjen kan transporters sjøveien?...Grete Ovanger, adm dir i ASKO NORD ― Hvilke behov finnes og hvordan kan de tilfredsstilles? Paneldebatt mellom hvordan gods kan flyttes fra vei til sjø
Oppsummering fra Tromsø 60 deltakere Transportører, agenter, transportkjøpere, logistikkstudenter ved Universitetet i Tromsø, elever ved VG2 Transport og logistikk på Tromsø Maritime skole Oppfølgingsmøter etter konferansen Blant annet har Asko Nord og Norlines hatt møter i etterkant Flere medieoppslag i regionale og lokale medier Arrangørene godt fornøyde med konferansen Gode foredragsholdere God planlegging Mye oppfølging i etterkant
Oppsummering fra Bodø 22 deltakere - Flere oppfølgingssamtaler til enkelte for å få påmeldinger - Under disse oppfølgingssamtalen kom det fram at nærmere 70 prosent av inviterte vareeiere hadde ikke noe frakten å gjøre. Avsender styrer varestrømmen fra sentrallager. Tre innlegg fra vareeiere og innlegg om Nord-Norge-linjen Innspill fra vareeierne - Speditørene er for lite synlige i markedet - Interesse for sjøtransport hvis det kan konkurrerer med pris, pålitelighet og frekvens
Oppsummering fra Narvik 20 deltakere – transportkjøpere som kom Uvant og krevende å sende ut invitasjoner Mye arbeid med å ferdigstille containeren Mediedekning i TV og lokalavisa Tilbakemeldingene fra transportkjøperne var så ”krevende” at de kan bli vanskelig å innfri
Hva sier deltakerne selv?
Oppsummering Annonsering – PR-framstøt
Ikke så mange som benytter annonsene
PR-framstøt Kampanjen har fått god omtale i fagpressen (Moderne Transport, Logistikk og Ledelse, Knutepunkt mm) De første havnene har solgt inn minst en sak i lokale medier (kan bli enda flinkere til å legge inn lenker eller sende PDF til Anne Kristin) Foreløpig ingen som har benyttet kronikker/ferdig skrevne debattinnlegg
Hva er veien videre?