Rekvisisjonsblokka forsvinner Rekvisisjonsblokka forsvinner. Fredrikstad kommune går over til elektroniske bestillinger. Linda Lieberknecht, Innkjøpskonsulent Leverandørkonferanse11.10.2012
Innhold E-handel i Fredrikstad kommune Fordeler med elektronisk handel Avropsmetoder
E-handel i Fredrikstad kommune Oppstart av Ehandel februar 2002 Vi sto ved et veiskille – skulle vi legge ned ehandel og gjeninnføre telefon, fax, epost osv.? - Prosjekt etablert våren 2012 i samarbeide med Difi – Direktoratet for forvaltning og IKT.
Rekvisisjonsblokka forsvinner Alle bestillinger skal gjøres gjennom innkjøpssystemet! Hvorfor gjør vi det? Bedre kontroll med kommunens innkjøp Mindre jobb i forbindelse med fakturahåndtering Men hva skjer med rekvisisjonen? http://www.youtube.com/watch?v=TJbN16gfo5A
Fordeler med elektronisk handel Avtalelojalitet Korrekte bestillinger Kontroll med hvilken avdeling og hvem som har bestilt Enklere fakturering Raskere betaling
Avropsmetoder - Katalog Fritekstbestilling Ekstern nettbutikk / Round-trip / punch-out
Katalog Hvordan gå frem for å lage og publisere en katalog? Lage kataloger for/i samarbeide med leverandører med lite sortiment Hva er en god katalog? Begrenset til avtalesortiment Søkeord og synonymer Bildedekning
Ekstern nettbutikk Ekstern nettbutikk? Fordeler Ulemper Fra innkjøpssystemet og inn i leverandørens egen webshop Fordeler Fleksibelt Mindre arbeidskrevende, ved stort avtalesortiment og en katalog vil bli stor, uoversiktlig og uhåndterlig. Ulemper Produktene er ikke søkbare i innkjøpssystemet Ulike brukergrensesnitt
Fritekstbestilling Behov og produkt endrer seg vesentlig fra bestilling til bestilling Produkter som er vanskelige å definere i en katalog Produkter som ikke bestilles fast Det som kan beskrives pr. telefon eller i e-post kan bestilles i en fritekstordre Enkel registrering
Linker Informasjon om offentlige anskaffelser www.anskaffelser.no Oversikt over kostnader med e-handel: http://anskaffelser.no/filearchive/vedlegg-5-vederlag-og-betingelser_2.pdf