Prosjektavslutning og sluttrapport

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Av Reidar Kvalvaag Beerenberg
Advertisements

Utlandsprosessen Studiestøtteonferansen i Stockholm 1. – 3. juni 2014.
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Prosesstyring som styringsverktøy
SIKKER VANNinstallasjon
Kan det lages et felles internkontrollsystem i kommunen. Åre
Prosjektorganisering
1 Valg av system •Hadde et elektronisk ”hjemmelaget system” med en del begrensninger. •Overbevise ledelse om behov for nytt system. •Opprettet en prosjektgruppe.
<PROSJEKT NAVN OG NR.> <DATO>
Felles kravspesifikasjon for Oslo kommune 2012 FDV leveransekrav
Helen Knutsen Prosjektansvarlig Undervisningsbygg Oslo KF
Hvordan lykkes med et prosjekt?
Hvorfor prosjekt? Forelesning 3ØID30 Harald Romstad 24.oktober
Klare mål for kvalitets- og miljøarbeidet Nye utfordringer krever nye tanker: Skal vi sertifisere oss? Rica Nidelven Hotel Trondheim, 26. – 27.januar.
Studentliv - Regnskapskurs for små foreninger - Modul 2
Torhild Rio Finvik og Torstein Rønningen
Oppfølging og kvalitetssikring
Læring prosjektpraksis Førsteamanuensis Prosjektledelse,
Lis Byberg Forelesning 14. oktober 2005

Organisasjonsutvikling på USIT Prosjektet ”USIT 2.0” er i gang!
Kartlegging og dokumentasjon
Standardisering og kvalitetssikring av prosesser i SSB
Rutiner for saksbehandling EFP v. prosjektopprettelse
Hva kjennetegner en god byggesaksbehandling?
# Rapporten skal kun benyttes av Universitetet i Oslo til de formål den er ment og skal ikke distribueres til andre parter uten vårt skriftlige samtykke.
Standardisering av IT-virksomheten. Bakgrunn Lokal – sentral, arbeidsgruppe under IHR IT Kartlegging høsten 2011 Diskusjonsnotat februar 2012 Høringsnotat.
Myndiggjorte medarbeidere – mer aktiv omsorg
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Per Schjølberg-Henriksen Oslo 27. oktober 2004 Forskningsbasert kompetansemegling Erfaringer fra TEFT og IRC Forskningsbasert kompetansemegling Metoder.
Veileder for risikovurdering
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Veiledning prosjektroller
Valgforums valgkonferanse 2014 Har du tenkt på hva som kan gå galt?
IHR eksternt finansiert virksomhet Resultater av arbeidsgruppe 2 Sluttrapport tilrettelegging økonomistyring EFV-V plangruppen 2.februar 2014.
3/29/2015 Et skolebygg å være stolt av!. 2 Nøkkeltall  etablert 1. januar 2002  eier og drifter alle skolebygningene i Oslo  ca. 1,3 millioner kvm,
Veiledning kvalitetssikring
Kommune/bydel vår. Effektivitet? Altfor mye tid brukes til intern administrasjon og problemh å ndtering. Hverdagen preges i stor grad av "den sjuende.
Praksisseminar 31.oktober Henvendelse til praksisstedet. Taushetsløfte Praksisperioden Målsetting Formelle krav - roller Forventninger Veiledning Evaluering.
Veiledning Beslutningsprosess
Innledning til: Tilsyn, hva finner vi av avvik og hvordan lukke disse avvikene? Regelverk og veileder; § 3a og rapport fra ROS.
©All rights reserved - Metier AS- BETTER PROJECTS Fylkeskommunene som tydelig prosjekteier Hva kjennetegner god prosjekteierstyring? …og hvordan foreslås.
Rv. 23 Oslofjordforbindelsen – Byggetrinn 2 Tilbudskonferanse 25. september 2012.
Prosjekt ERP i Troms Kraft Beskrivelse prosjektfaser og overordnede prosesser
Ingen flere store offentlige IT- prosjekter? Magne Jørgensen Simula, UiO og Scienta.
Mal for styringsdokument (Hjelpetekst i kursiv på foiler og i notatfeltet.)
Tilbyderkonferanse Anskaffelsesprosess – produksjon og levering av blanketter Ref
Prosjektprosessen ved ISM. Markedskontakt Følge med muligheter for finansiering og være oppdatert på finansieringskilder og deres krav. Lokal prosjektstøtte.
Evaluering av [prosjektnavn] [navn]. Resultat kontra mål Målsetting: Oppgi opprinnelig mål eller prosjektmål –Lag en liste over de viktigste måleenhetene.
Pilotprosjektet. Gunnar Morken.
Anskaffelse av uniformsprodukter
Prosjekt Trøndelagsarkivet
RIS-metoden for prosessforbedring
Prosjekt: Strategi KIL Prosjekteier: Jon Erik Ofstad
Nytt Intranett Trøndelag Fylkeskommune
Forankring Involvering Involvering Forankring Implementering
Prosjektløftet – Innføring av UiOs prosjektrammeverk på USIT
Samarbeid og medbestemmelse
Mal for prosjektinfo og statusoppdatering til nasjonale fora
19 September, 2018 Sjekkliste for beslutningspunkter (BP) knyttet til HiOAs prosjektmodell For mellomstore og store prosjekter - verktøy for prosjekteier.
20 September, 2018 Sjekkliste for beslutningspunkter (BP) knyttet til HiOAs prosjektmodell For mellomstore og store prosjekter - verktøy for prosjekteier.
Mal for prosjektrapportering
[Prosjektnavn] Evaluering
Mal for prosjektinfo og statusoppdatering til nasjonale fora
Prosjektmodellen Otto Husby Cimple AS.
Styringsgruppemøte Allforsk 20. Mai 2019
Digitaliseringsprogram for administrative tjenester
Aktørene Innbyggerne, politikerne, forvaltningen,
Utskrift av presentasjonen:

Prosjektavslutning og sluttrapport Veiledning Prosjektavslutning og sluttrapport UiO admin. prosjektrammeverk Sist oppdatert 15.12.2010

Prosjektavslutning Dokumentasjon Signert dokumentasjon Tabellen under er ment som en sjekkliste for hva som må være på plass for å kunne avslutte prosjektet. Dokumentasjon Maler skal være fulgt og signert i henhold til prosjektrammeverket som ligger til grunn for gjennomføring av administrative prosjekter ved Universitet i Oslo. Prosjektdokumentasjonen skal innholde kun endelige dokumenter. Signert dokumentasjon For å stenge prosjektet må prosjektleder og prosjekteier signere ferdigstillelseserklæringen (egen mal) – overlevering som bekrefter at leveransen er godkjent og overtatt av driftsorganisasjonen. Prosjektkostnader skal være ført i malen for økonomisk ferdigmelding. Dette dokumentet skal signeres av prosjekteier. Overføring av kunnskap Ved prosjektavslutning skal prosjektet (leder og medarbeidere) utarbeide en sluttrapport (egen mal) som evaluerer prosjektarbeidet, leveranser og organisering. Arkivverdige dokumenter sendes til elektronisk arkiv (både formelt arkivverdige og dokumenter som gir nyttig innsikt i organisasjonsprosesser og læringsgrunnlag)

Prosjektavslutning - evaluering Tabellen under er lister punkter som bør evalueres ved avslutning av prosjektet. Evalueringen dokumenteres i sluttrapporten (egen mal) som hvert prosjekt skal utarbeide. Det kan være egne punkter i tillegg til disse som er relevante for det enkelte prosjekt. Sluttrapport Rapporten skal oppsummere erfaringen fra gjennomføringen av prosjektet: Hvorvidt formål og mål for prosjektet er oppfylt, og hvilken lærdom og erfaring organisasjonen kan ta med seg videre fra prosjektet. Vurdering av prosjektarbeidet Kvalitet på sluttleveranse (produkt) Hva ble levert, hva ble ikke levert i forhold til planlagte leveranser? Hvordan var kvaliteten på kravspesifikasjon, design, osv? Kvalitet i prosjektgjennomføringen (prosess) Beskrivelse av hovedaktiviteter og tidsforløpet i prosjektet. Hvordan var planleggingen i forhold til kompletthet, detaljeringsnivå, realisme? Metoder, teknikker, prosesser og rutiner Gjør en vurdering av prosessen rundt arbeidet som er gjennomført i prosjektet. Har prosjektet fulgt rammeverk og styringssystem? Hvordan har rapporteringen vært underveis, tenk både innenfor og ut av prosjektet? Ressursinnsats Hvordan har prosjektgruppen fungert? Vurder hvordan en har utnyttet ressursene som har vært innom prosjektet med tanke på kvantitet, kvalitet, og kompetanse. Risikohåndtering Hvordan har håndteringen av risiko vært i prosjektet? Har en identifisert de rette risikoene? Hvordan gikk en frem for å minimere risikoene i prosjektet? Økonomi Vurder hvordan økonomien har vært håndtert i prosjektet. Hvordan har prosjektet gått i henhold til budsjett?

Prosjektavslutning – evaluering (forts.) Tabellen under er lister punkter som bør evalueres ved avslutning av prosjektet. Evalueringen dokumenteres i sluttrapporten (egen mal) som hvert prosjekt skal utarbeide. Organisering, roller og ansvar Egne personellressurser Hvilke ressurser har vært involvert og omtrentlig stillingsprosent. Har det vært utfordringer i forhold til den interne ressursbruken? Hva kan gjøres annerledes for å unngå slike utfordringer igjen? Konsulenter Hvordan har bruken av eksterne ressurser vært i prosjektet? Har de eksterne konsulentene levert som forventet og har de blitt integrert på en god måte i prosjektet? Har det vært utfordringer i forhold til bruken av eksterne konsulenter? Hva kan gjøres annerledes for å unngå slike utfordringer igjen? Leverandører Hvordan har kontakten og forholdet med leverandører vært i prosjektet? Har de levert som forventet? Har det vært utfordringer i forhold til leverandøren(e)? Hva kan gjøres annerledes for å unngå slike utfordringer igjen? Forholdet til interessenter Kunde/oppdragsgiver og andre interessenter Hvordan har man informert kunden/oppdragsgiveren om fremgang/status/utfordringer/osv underveis i prosjektet? Har det vært utfordringer i forhold til kunden? Hva kan gjøres annerledes for å unngå slike utfordringer igjen? Kommunikasjon Hvordan har kommunikasjonsstyringen vært i prosjektet? Har en benyttet kommunikasjonsplanen og har denne blitt fulgt? Hva er ev. grunnen til at den ikke har blitt fulgt? Hvem har vært ansvarlig for kommunikasjonsplanlegging, involvering og at riktig informasjon kommer til riktig tid gjennom riktig kanal?