Brukervennlighet er død– leve brukeropplevelsen. Trend 1: Produkter er blitt for komplekse. 2Agile UX.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Brukermedvirkning satt i system
Advertisements

Brukervennlighet •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu.
Web Accessibility Initiativ Eller universell utforming
Unionsoppløsningen
Clas Ola Høsøien NAS høstmøte Trondheim 2009
1 Brønnsikkerhet - oppsummering Hovedpunkter fra dagens foredrag: • Kontinuerlig oversikt over brønnenes integritet og barrierer er mangelfullt • Komplekse.
Produkteier vs virksomhetsarkitekt
Om smidig brukerkommunikasjon Smidig 2011 Johannes Brodwall Steria Norway.
Nye ssb.no Nordisk statistikermøde, København, august 2010
Hvordan gjøre mer med å gjøre mindre!
© PROGRAM UTVIKLING as Vellykkede prosjekter leverer hyppig Johannes Brodwall, Steria Chief Scientist, Utvikler, Arkitekt, Sertifisert ScrumMaster.
Heiskontrollsystem Gruppe 7 Arne E. Hansen Martin Stenmark Cecilie Vådahl Gunhild Kristiansen Kristian Vågen Magnus L. Asbjørnsen.
Java Server Faces (JSF) en introduksjon Frode Eika Sandnes.
Nye fleksible montasjeprosesser Raufoss Couplings
Etnografi: studiet av folks levesett og kultur
Prototyping In 140 Sommerville kap. 8. Mål Forstå hensikten med prototyping i forskjellige utviklingsprosjekt Forstå forskjellen mellom evolusjonær og.
Bendik Bygstad Høgskolen i Vestfold RUP-prosjekt Sammenhengen med UML 1.Hovedstruktur i RUP-prosjekter 2.Faser og iterasjoner 3.Sammenhengen med.
Patterns (mønstre) Patterns er erfaringer Patterns er best-practices Patterns er how-to Patterns er velkjent design Larman: ” ’new Pattern’ is an Oxymoron”
Den Norske Landhandel Presentasjon gruppe 14 Hans Martin Pettersen
The Torvald Klaveness Group
Selvbetjeningssystemer: Er det brukervennlig å gjøre jobben selv? Eric Breit Arbeidsforskningsinstituttet.
Human Factors (HF) i kontrollrom - en revisjonsmetode 2003.
Human Factors (HF) i kontrollrom - En revisjonsmetode 2003
Human Factors i boring og brønn
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Innledning SIF80AP Future and HCI av Brad Myers m.fl.
KANBAN som bevis på at regler ikke er til for å følges Smidig 2010 Aud Jorun Forbord – KANTEGA AS.
  © Steria FitNesse som nyttig verktøy Smidig FitNesse som nyttig verktøy Anders Vindvad.
 Utvikler eller arkitekt, du er også designer! Ketil Storvik.
EIDSKOG KOMMUNE Vi tør å handle annerledes Eidskog skal være en løsningsorientert foregangskommune som viser vei. Visjon.
Gruppe 3 Henning, Andre, Mats, Per A. og Vegard 1/73.
1. Vår høyeste prioritet er å tilfredsstille kunden gjennom tidlige og kontinuerlige leveranser av programvare som har verdi.
1. Vår høyeste prioritet er å tilfredsstille kunden gjennom å levere et verdifullt, kjørende system tidlig og kontinuerlig.
ROOTS Johannes Brodwall, Kløne Steria Norway
Scrum er noe helt annet enn det vi har trodd Dagfinn Reiersøl.
Teknisk gjeld i smidige prosjekter Synliggjøre: Fremgang Hindringer
X Kunnskapsegget hva er egentlig problemet? Kunnskapsegget Geir Kristian Lund & Endre Aas Norwegian Gaming Conference 2012.
Daglige stand-up møter er destruktive
Udir.no - FSON Renovering av udir.no Effektmål Brukerne finner lettere innholdet de er ute etter Brukerne forstår sammenhengene i innholdet vårt Resultatmål.
Presentasjon av masteroppgave
Utvikling og utnyttelse av virksomheters kunnskap DND Meetup, 11. sept Frank Lillehagen.
BUCS Utfordringer og valg av fokus Tor Stålhane. Rammebetingelser Første spørreundersøkelse viser at det vi gjør må kunne: Brukes sammen med UML Passe.
Avd for klinisk kjemi Regionsykehuset i Trondheim
Gruppe 31 Telenor Min Bedrift 2.0 Av:
Monica F. Petersson, Direktør rådgivning
Brukermedvirkning In 140 Forelesning. Historie Skandinaviske tradisjon Sosio-teknisk metode NJMF-prosjektet( ) –Dataavtalen LO-NAF(i dag NHO) –Arbeidsmiljøloven.
LAVA - hvordan stimulerer teknologi ? Anders Kluge Stipendiat og forsker Institutt for Informatikk og Norsk Regnesentral.
SMS – System for Byggmakker Lade Gruppe 31E Av Olaf R.A. Nykrem & Audun Håberg.
YXD-Kurdistan Om oss Asad Fattahi Samarbeidet i flere andre prosjekter
INF-1400 Obligatorisk Oppgave 2
Emner: Kunstig intelligens (IT-2702) Forelesning 11 •
Minimal Shared Workspaces for mobile devices SIF 8094P2, gruppe p12 Magnus Solbjørg Bård Skogsholm.
WEB og tilgjengelighet En kort intro. Tilgjengelighet/universell utforming Tilgjengelighet (fysisk) En side kan være tilgjengelig uten åvære UU, men UU.
Protokoller Pensum: Olsen, kap. 5 og 6. Kommunikasjonsprotokoll Rutiner for å administrere og kontrollere oversending av data Telefonsamtale (”Hallo”,
Vaskerull™ Observasjoner /Hypoteser/D ata/Trender (Hva vet vi?) Effektivitet etterfulgt av enkelhet er hovedriverne innenfor rengjøring (Ipsos, 2010).
EVOline Express. PÅ DET NORSKE MARKEDET SIDEN 2003 I over 10 år har vi bidratt til å gjøre norske kontorplasser ryddigere og mer effektive! Våre produkter.
Brukbarhetstesting og feltstudier INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 7 november 2010.
Design og håndverk VG1 Praksisdager HØST 2016.
Brukbarhetstesting og feltstudier
Frokostmøte 5. mai 2017 Lansering Frilux.
Ting Forbindelser Ting og forbindelser blir til sammen et diagram
Fra forskning til kompetanse – en egen sportsgren
STORÅS UTVIKLING Heggøya 01 3de arkitektur & design as.
Dagfinn Bergsager Universitetet i Oslo SMIDIG 2016
جامعة الفيوم كلية التربية النوعية
Evaluering av «MUSIT Ny IT-arkitektur»
Utskrift av presentasjonen:

Brukervennlighet er død– leve brukeropplevelsen

Trend 1: Produkter er blitt for komplekse. 2Agile UX

Informasjons- arkitekturen er selve ryggraden. GUI er bare ansiktet - system arkitekturen er bare armene. 3Agile UX

Trend 2: Alt kan programmeres 4Agile UX Trend 2:

Like muligheter for bruk Fleksibel bruk Enkel og lett forståelig bruk Forståelig informasjon Toleranse for feil Minst mulig fysisk strev Størrelse og plass for tilnærming og bruk 5Agile UX

Trend 1: Produkter er blitt for komplekse. 6Agile UX Trend 3: Produkter er for enkle å bygge

7Agile UX Produkteier UX eier …

Trend 1: Produkter er blitt for komplekse. 8Agile UX Trend 4: Brukere kan lage egne produkter 8Agile UX

9

Trend 5: Utviklere kan designe produkter selv 10Agile UX

11Agile UX

12Agile UX 1. Informasjonsarkitektur. 2. Fleksible og tolerante systemer. 3. UX eier og UX spesialister i scrum. 4. Engasjer brukerne i designprosessen. 5. Metoder for brukeropplevelse – ikke brukervennlighet.