”Alle folk i Norge skal ha råd til å fly”

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Generalforsamling 25. april Året 2004: Generelt Tørrlastmarkedet var volatilt på et rekordhøyt nivå Sterk vekst i Kina Betydelig tilsig av nybygg.
Advertisements

BankID i Vital Forsikring ASA
Grunnfondsseminar Oslo, 21. september Gode og stabile rammebetingelser •Sterk økonomisk vekst •Høy befolkningsvekst –Stavanger-regionen Norges tredje.
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
Copyright Mercell AS 1 Oslo,13. April 2007 Bergen,13. April 2007 Skandinavias største møteplass for innkjøpere og leverandører !
God, spennende, sunn og variert mat – en utfordring (også) for samfunns- forbruker- og økonomisk forskning EU forskning: Food Quality and Safety. Muligheter.
Hvorfor valgte Rogaland naturgass som drivstoff til busser
Styrearbeid i Norwegian
The Trondheim Toll Ring System
Gode tider – store utfordringer ……om realiteter og mulige sammenhenger i byggemarkedet NRL – årsmøte, Gardermoen 22. mai 2012 v/ Bjørn-Erik Øye Sigrid.
Namsos Sangforening Kortur til Irland
Hva kan vi bidra med ? Geir Lundkvist, Adm.direktør Scandic Norge.
”Tilgjengelighet for alle”
Kapittel 3: Effekter av merkeverdi for bedriftene
Resultat Q Pressekonferanse Bergen 5. mai 2004.
NBB PROSJEKTMÅL NBB skal først og fremst: -sikre inntektsstrømmen fra billettsalget til OS, slik at det økonomiske totalresultatet blir positivt.
Trondheim lufthavn Værnes i tall
Morten Hyldborg Jensen Aker Seafoods ASA
Copyright Mercell AS 1 Oslo,24. Oktober 2006 Bergen,25. Oktober 2006 Skandinavias største møteplass for innkjøpere og leverandører !
Bedrifters samfunnsansvar Norge - sinke eller foregangsland NIF – Faggruppe for etikk og lederskap 10. november, 2003 Eli Bleie Munkelien & Ingebjørg Gravlien.
Skisamling i Hintertux Periode 25 september til 2. oktober 2009.
© SørgardKonkurransestrategi1 Sekvensielle trekk: Norwegians etableringsstrategi Lars Sørgard Kilde: Hjemmeside til Konkurransestrategi (2003), Fagbokforlaget.
The Torvald Klaveness Group
1 Utviklingen av toppinntektene I Norge, 1875 – i dag Rolf Aaberge Forskningsavdelingen Statistisk sentralbyrå Velferdskonferansen 2012, Oslo kongressenter.
Oppland Arbeiderblad Kjønn i kildebruk - Utviklingstrekk over en to års periode.
1 Kommentar til statsbudsjettet: Et sykere Norge Kjetil Bjorvatn Institutt for samfunnsøkonomi NHH 10. oktober, 2006.
Forbedringsverktøy Pareto A B C D E F.
Gigantbestilling 222 nye fly –
© 2010 KPMG AS, a Norwegian member firm of KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG International, a Swiss cooperative. All rights.
1 Teleøkonomi Infomøte 3.komtek, Harald Øverby, ITEM.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Oktober 2010
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Juni 2010 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk September 2010 Eiendomsmeglerforetakenes Forening og Norges Eiendomsmeglerforbund ECON Poyry og FINN.
RM – Online Thon Hotels Director of Revenue Management - Jorunn Svidal
Copyright Mercell AS 1 Oslo,30. August 2006 Bergen,31. August 2006 Skandinavias største møteplass for innkjøpere og leverandører !
Bergen, 27. Juni 2006 Oslo, 28. Juni 2006 Skandinavias største møteplass for innkjøpere og leverandører !
Globalisering og internasjonal outsourcing
Kringsjå studentby – fra bomaskin til frilufts studentby
1 Prosjektplan Work Packages Project Management WP1: Demand Assessment WP2: Supply Assessment WP3: Product Design & Comm. Definition WP4: Integration of.
Etatsprosjekt Transport i by Kreativ prising av kollektivtransport.
Erfaringer med forebyggende helsearbeid og effekter av tiltak i bydel
PIMEX for kontroll av støyeksponering Filmer fra Sunndalsøra 16. februar 2007 Kristin Brørs.
.. Luftfart er en viktig del av transporttilbudet i Norge. Næringen er internasjonal og i stor grad regulert gjennom internasjonale regler og avtaler.
Project Vindskip™ Project Vindskip™ on Seminars. Project Vindskip™ presented for the first time at NorShipping 2013.
Maritime services in our region -
Gründerskolen Sørmarka. Gründerskolen This award winning Norwegian entrepreneurship programme aims to develop students’ theoretical and practical.
"Verdier fra havet - Norges framtid"
Online symbolske tjenester Pensum: Olsen, kap. 19 og 20 ”Case studier”
Økonomiske utsikter - med lavere oljepris
IFRS- sporet Regulering innen EU og internasjonalt.
The Thompson Schools Improvement Project Process Improvement Training Slides (Current State Slides Only) October 2009.
Turisme og næringsliv – en verdiskapende symbiose Daniel Skjeldam Kommersiell direktør.
Hvordan ta betalt på nett? Henrik Begby Andersen.
STAVANGER LUFTHAVN SOLA AOC-møte 8. januar 2016 Agenda: 1) Godkjenning av referat 2) Byggesaker 3) Informasjon fra andre fora 4) Innmeldte saker 5) Runden.
Radio listening in Norway
Hvordan lærer vi på bransjenivå? Hva gjør Norsk olje og gass?
Økonomiske forutsetninger
Workshop Traffic Management and Control Travel Time Information
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
Norway Tendering Strategy
Hvorfor har byggnæringen et press på seg?
Trends in the norwegian energy sector:
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
Product list and key numbers
Statsbygg/Scandiaconsult AS
FIBER og OTT – Et marked i endring
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
Vaccine Delivery in Developing Countries
Utskrift av presentasjonen:

I monopolistens turbulens Fra visjon til realisering NHH vårkonferanse 05

”Alle folk i Norge skal ha råd til å fly” Vår Visjon : Gjennom effektiv drift og lave priser gi folk som bor i Norge muligheten til å reise med fly. Det vil: Bidra til bedre privatøkonomi og ”sosialt liv” for folk flest Bidra til et mer konkurransedyktig norsk næringsliv Stimulere til en positiv samfunnsutvikling

Norsk Luftfart i framtiden Det var en gang et monopoli…

Hvilke strategi skal vi velge for å komme fra høykost til lavkost ? Cost / ASK versus average sector length (1) KLM lberia Ryanair Easyjet Lufthansa Air France 200 400 600 800 1000 1200 1400 1600 1800 2000 20 40 60 80 100 120 ø re km Q402 Norwegian** (Q3, 2004) British Airways Braathens (2003*) (2003) SAS (1) Source : Goodbody Stockbrokers & Annual Reports . 2002 numbers unless specified *)Source: DNB NOR Markets **) Norwegian numbers with lease costs included, constitutes ~6 øre/ASK

Vi hadde 10 års operativ erfaring da vi starta lavprisoperasjonen

Skal du få lave kostnader må du ha en moderne ensartet flåte med en trimmet organisasjon

Hvordan oppnår vi lave kostnader i et høykostland? A fully digitized value-chain with real-time control Customer Customer completes transaction Brings receipt to airport Scan bar-code or Bizzi-card Board plane Norwegian Issue receipt with barcode via email Automated accounting and auditing Ingen fysisk billett – lavere kostnader og bedre for kunden Reduserte prosess kostnader og gir real-time business intelligence for å bedre overvåkning og tiltaks muligheter Bedrer kundenes kjøpserfaring og reduserer prosess kostnader

Kostnadsbesparelse effektive prosesser / riktig bruk av IT Internett baserte salgskanaler Effektive prosesser ”Raske implementeringer av nye prosesser og IT standardsystemer før organisasjonen rekker å utvide de gamle prosessene med økt bemanning.”

Selskapet valgte Norges fire mest attraktive point-to-point ruter Startet med de fire største rutene Utvikling i antall passasjerer innenlands (1) (in 1000 pax) ~ 50% 2 000 4 000 6 000 8 000 10 000 12 000 1998 1999 2000 2001 2002 Stavanger Oslo Bergen Trondheim Tromsø Oppstartsruter i September 2002 Oslo-Trondheim Oslo-Bergen Oslo-Stavanger Oslo-Tromsø Sum / Other Blant Nordens største ruter ved volum (2) Største rutene i Skandinavia Vi måte bli en troverdig aktør i forhold til forretningsreisende – dvs. høy punktlighet hvilket betød at vi begynte med lav utnyttelse for å være sikker på at organisasjonen skulle få mulighet til å bygge gode rutiner før vi skalerte ytterligere. * Including Oslo-Trondheim, Oslo-Stavanger, Oslo-Tromsø and Oslo-Bergen (1) Source: Avinor / SSB (2) Source: Report from the Nordic competition authorities 1/2002

Fra 4 til 43 ruter på 32 måneder

Ruter fra Bergen Trondheim Bergen Oslo London Paris Praha Nice Alicante Malaga Dubrovnik

Ruter fra Trondheim Trondheim Bergen Oslo London Praha Alicante Dubrovnik

Økende markedsandeler Over 30 % market share on key domestic routes Positive response on improved time tables for Bergen and Trondheim continued in Q105 Low prices continues to stimulate demand Som dere ser her så har særlig oppstartsrutene våre, Bergen, Stavanger, Trondheim og Tromsø vist en svært god utvikling. På disse rutene har vi nå en markedsandel på opp mot 30%. Dette er tradisjonelle jobbreiseruter – med økningen av markedsandelene våre ser vi at Norwegian er mer relevant også for forretningsmarkedet.

Lave kostnader er vårt “eksistensgrunnlag” *Target after planned 2005 production expansion, commencing Q2 05 -16% -22 % 0,45 Men det hjelper ikke å vokse hvis vi ikke har kontroll på kostnadene, og å dra kostnadene ned. Historisk har ekspansjonen dratt kostnadene våre ned 23%, og den ytterligere ekspansjonen som kommer i andre kvartal forventes å realisere kostnadsmålet vårt på 50 øre ASK i 2005.

Kostreduksjon fra Q1- 04 til Q1- 05 Average unit costs of 0.64 NOK in Q1 2005, down 17 % from Q1 2004 (0.77 NOK) A period with high fuel prices, heavy maintenance (C-checks) and training of new crew members Higher crew and fleet utilization from April onwards and lower sourcing & distribution costs, will bring costs further down towards targeted levels for 2005 -17% Men det hjelper ikke å vokse hvis vi ikke har kontroll på kostnadene, og å dra kostnadene ned. Historisk har ekspansjonen dratt kostnadene våre ned 23%, og den ytterligere ekspansjonen som kommer i andre kvartal forventes å realisere kostnadsmålet vårt på 50 øre ASK i 2005. *Target after planned 2005 production expansion, commencing Q2 05

To år med 3 priskriger Consumer price index, domestic air-fares Tilbake til Q104 -nivå Som dere ser så startet priskrigen den dagen det ble kjent at Norwegian skulle starte, for 2 år siden. Vi har møtt en vedvarende og til tider intens priskrig med en stadig forbedring av vår kostnadsposisjon, som gir oss en reell forbedringsmulighet nå som prisutviklingen i markedet er inne i en normaliseringsfase. Jul Okt Consumer price index, domestic air-fares

Hvordan komme fra høykost til lavkost ? Cost / ASK versus average sector length (1) KLM lberia Ryanair Easyjet Lufthansa Air France 200 400 600 800 1000 1200 1400 1600 1800 2000 20 40 60 80 100 120 ø re km Q402 Norwegian** (Q3, 2004) British Airways Braathens (2003*) (2003) SAS (1) Source : Goodbody Stockbrokers & Annual Reports . 2002 numbers unless specified *)Source: DNB NOR Markets **) Norwegian numbers with lease costs included, constitutes ~6 øre/ASK

Ekspansjon I 2005 Forventet produksjonsøkning 40-45 % (ASK, Q over Q) Hovedsaklig internasjonal ekspansjon

Planlagt ekspansjon de neste 3 år Selskap Flåte 2004 2007 % - endring AirTran 87 144 66% Frontier 47 62 32% JetBlue 69 161 133% WestJet 54 63 17% Southwest 417 534 28% Ryanair 72 126 75% easyJet 92 149 62% Total 838 1239 48% Kilde: Raymond James, Januar 2005

Expected strong growth of LCC’s

25 største lavprisselskaper Source: Airline Business May 2005, ranked by passengers. 2004 figures.

Fly smart – Takk for meg Foto: Thomas Lorentzen