Allmøte USIT 18. oktober 2012. Saksliste Internt handlingsrom (IHR) USIT 3.0.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrings- og administrasjonsreglement og Forretningsorden for styringsorganer
Advertisements

IHR: Ny organisering av Sentraladministrasjonen Høsten 2013.
Ny organisering av Sentraladministrasjonen
Inga Bostad / Viserektor Arbeid med kvalitet i undervisning og utdanning ved UiO Seminar: Evaluering av kvalitet i undervisning og utdanning, 23. april.
Organisering og standardisering av universitetets IT-virksomhet Bjørn Ness, assisterende IT-direktør Fellesmøte m/lokal IT 13. desember 2012.
Lars Oftedal, IT-direktør
Allmøte 25. oktober 2013 Ny organisering av Sentraladministrasjonen Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Overordnet plan EFV-V EFV-sekretariatet
Videreføring av EFV (EFV-V) Ambisjonsnivå EFV-V prosjektet 4.september 2013.
EFV-V forskningsadministrative støttefunksjoner organisering og system.
Fusjon HiO/HiAk - utfordringer og erfaringer
1 14. februar 2006 TDT4285 Planl&drift IT-syst Forelesning nr 16: Sentralisering eller desentralisering TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Våren.
IT-direktørmøte m/seksjonssjefene 11. desember 2013 Årsplaner på USIT.
Internt handlingsrom (IHR) USIT Hva vil vi med IHR? Øke UiOs interne økonomiske handlingsrom Bruke en større andel av de samlede ressursene.
Internt handlingsrom (IHR) Presentasjon på USITs allmøte 23. juni 2011 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Organisasjonsutvikling på USIT Prosjektet ”USIT 2.0” er i gang!
Organisasjonsutvikling etter USIT 3.0. Liste saker VoIP, midlertidig organisasjonsmessig plassering av dem Plassering av BOT og SAPUiO Windows-kompetanse.
USIT 2.0 Status og framdrift Allmøte 28. april 2011 Hallgerd Benan
Allmøtet på USIT 17. mars Agenda Informasjon fra IT-direktøren USIT 2.0.
Strategi for universitetets IT-virksomhet. Kontekst Strategi 2020 Mer strategisk IT: –U3 – USIT for UiO og UH, Rambøllrapporten –UiO-IT – Strategi, styring,
Allmøtet USIT 5. desember 2013.
Administrativ organisering Et foreløpig utkast som er sendt ut for innspill – identifikasjon av administrative behov Noen områder gjenstår – men vil bli.
Internt handlingsrom (IHR) Møte for teknisk- og administrativt tilsatte på Det humanistiske fakultet 30. januar 2012 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa.
IHR – Studier Forum for studiespørsmål, SV-fakultetet 10. november 2011 – Jenny Nornes.
Internt handlingsrom (IHR) UVs administrasjonsseminar 12. januar 2012 Prosjektleder Ingar Pettersen, IHR.
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
Standardisering av IT-virksomheten. Bakgrunn Lokal – sentral, arbeidsgruppe under IHR IT Kartlegging høsten 2011 Diskusjonsnotat februar 2012 Høringsnotat.
Etablering av Rådgivnings- og sekretariat-funksjon for UiOs Strategiske koordineringsgruppe.
SA5 Forslag til ny organisering Basert på innspill fra fakulteter, fagdirektører og medarbeidere i de respektive fagavdelinger.
Status USIT 3.0 Allmøte 27. november Arbeid med USIT 3.0 Om funksjons- og bemanningsplan –Lagt fram for universitetsdirektøren Organisering av USIT.
Internt handlingsrom (IHR) Allmøte for Sentraladministrasjonen 26. oktober 2012 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Universitetet i Tromsø
Felles studieadministrativt tjenestesenter
Oppgave- og rolledeling mellom instituttleder og kontorsjef Sett i en instituttleders perspektiv (Jarl Giske, BIO)
Studieadministrasjon ved mat.nat. – hvor står vi, hvor går vi? Tilpasning til ny ledelsesmodell – og Kvalitetsreformen.
Anbefalinger fra sekretariatet
Styremøte IHR – Forslag til vedtak. Roller og ansvar Forslag til vedtak Med bakgrunn i saksutredningen anbefaler universitetsdirektøren følgende.
Seksjonssjef Hege Bolstad Pettersen
Allmøte USIT 19. juni Nr 96! Abel på kartet!
Internt HandlingsRom (IHR) En oppdatering på hva som skjer.
TAKK!. Hvorfor blir Lokal-Sentral innlemmet i IHR?
Oppsummering tiltaksseminar - I 1.Vurdering av forslag til modell –God beskrivelse av status i dag og utfordringer –Stor sett enighet om modellen –Forslaget.
Prosjekt Bedre forskerstøtte
Prosjekt Bedre forskerstøtte Status og framdrift.
Innpassing/godkjenning IHR studentutveksling Leangkollen.
Allmøtet på USIT 17. februar Agenda SUIT Oppsummering av funnene i brukerundersøkelsen UiO-IT - Saker og aktiviteter knyttet til strategi,
IHR – Studier EVU -ISP Bakgrunn for IHR Strategisk plan: “Universitetet i Oslo skal forvalte sine samlede ressurser offensivt, slik at de bidrar.
Internt handlingsrom (IHR) NTNU – februar 2012 Prosjektleder Jenny Nornes, IHR.
Workshop SFB-opptak; IHR-studier og metodikk.
Årsplan for USIT for : – Tiltak og prioriteringer IT-direktør Lars Oftedal.
Direktørnettverket 2. desember 2015: Årsplan for USIT for – Strategisk retning og prioriteringer IT-direktør Lars Oftedal.
Ressurser og læringsmiljø innen læringsmiljøutvalgets arbeids- og ansvarsområde v/Oddrun Bollingmo Fellesmøte SKU/LMU/ledelsen
Hva er de viktigste utfordringene for en rektor? Rektor Sigmund Grønmo UHRs rektorskole 24. september 2007.
Arne Bugge Amundsen Samhandling mellom de tre øverste styringsnivåene Fremlegg til styreseminar 20/
Strategi – Innspill fra IDI Kalvskinnet Ledermøte 22. mars 2017
ORGANISASJONSPROSJEKTET
Hva er prinsippene i modellen
Administrativ organisering
Senter for læring og utdanning
12. mai 2016 Allmøte USIT.
Det integrerte universitetssykehuset
Pål Vegar Storeheier Forskningsdirektør, dr.scient.
Internt handlingsrom (IHR)
Organisasjonsjustering hos USIT Allmøte 01. juni 2017
IT-ledernettverket 18. april 2018
Internt handlingsrom (IHR)
Møte med seksjonssjefene 10. januar 2017
Nye personvernregler i Norge EUs personvernforordning - General Data Protection Regulation (GDPR) Maren Magnus Jegersberg Seniorrådgiver IT-direktørens.
Standardisering av IT-virksomheten
Administrativ organisering -
Utskrift av presentasjonen:

Allmøte USIT 18. oktober 2012

Saksliste Internt handlingsrom (IHR) USIT 3.0

IHR Roller og ansvar Organisering og standardisering av UiOs IT- virksomhet Bilagslønn Studieadministrasjon

Roller og ansvar Tre hovedmodeller –Nærhetsmodellen –Dagens modell –Sentralisert modell Skille strategi og drift Servicesenter

Organisasjonsutviklingsprosjekter SA5 og TA Hvilke oppgaver må ligge sentralt og ha en sterk grad av standardisering Hvilke oppgaver bor ligge sentralt fordi det oppnås vesentlige stordriftsfordeler eller krever utstrakt grad av spesialkompetanse? Hvilke oppgaver kan desentraliseres, men som med fordel bor vare gjenstand for stor grad av standardisering? Hvilke oppgaver kan desentraliseres uten at det sentrale nivået trenger a involveres eller at oppgavene må standardiseres? Hvilke oppgaver kan bortfalle? Hva må styrkes for a nå målsettingene i Strategi2020? Hvordan håndtere fagansvar ved en desentralisert modell, herunder vurdering av behov for standardisering og kontroll/oppfølging? Hvilke effekter vil tiltakene medføre?

USIT og roller og ansvar «I tillegg har det over en lengre tidsperiode vart gjennomført et organisasjonsprosjekt i USIT (USIT 3.0). Dette arbeidet ble midlertidig stanset i påvente av arbeidet med roller og ansvar. I prosjektet standardisering av IT-virksomheten er det fra en egen plangruppe foreslått en arbeidsdeling mellom USIT og fakultetene/instituttene. Det vedtak som Universitetsstyret fatter i denne sammenheng vil bli lagt til grunn for gjennomføringen av ny funksjons- og oppgavefordeling mellom USIT og fakultetene/instituttene. Ny organisasjonsstruktur vil være på plass på nyåret. Universitetsdirektøren har avtalt forhandlings/drøftingsmøte med organisasjonene i etterkant av styremøtet 23. oktober 2012.»

Forslag til vedtak Organiseringen av universitetets administrative tjenester skal følge en desentral I de tilfeller der det kan påvises stordriftsfordeler med gode effektiviseringsgevinster, eller der oppgavene krever særlig kompetanse, skal det velges sentraliserte og/eller standardiserte losninger. Universitetsdirektøren viderefører arbeidet med a detaljere organiseringen av UiOs administrative portefølje. Som et ledd i dette arbeidet skal det gjennomføres en konsekvens- og risikoanalyse Etablering av egen enhet for tjenesteleveranser: –Tjenesteleveranser som lønn, regnskap og arkiv skilles ut i en egen –I det videre arbeidet med organisering av de administrative tjenestene skal det vurderes Universitetsdirektøren legger frem en plan for a styrke UiOs strategiske kraft nasjonalt og internasjonalt.

Organisering og standardisering av UiOs IT-virksomhet Tiltak for tydeligere grunnlag for beslutninger på IT-området Standardisering prosesser, tjenester og teknikk Klargjøring av ansvar- og oppgavedeling

Høringer 17 høringssvar Veldig mye positivt!

Forslag til vedtak - I Organisering og standardisering av UiOs IT- virksomhet skal følge innstillingen fra plangruppen for administrative IT-tjenester. Følgende omrader må imidlertid utredes nærmere: –Felles brukerstøttesenter –Normkravene til lokale IT-ledere og – tilsatte –Forholdet mellom USIT som tjeneste- leverandør og USIT som premissgiver

Forslag til vedtak - II For a sikre god kommunikasjon mellom lokal-IT og USIT må alle fakulteter etablere en organisering av sin IT-virksomhet som sikrer ett formalisert kontaktpunkt inn mot USIT. Personen som ivaretar bindeleddet mellom fakultet og USIT må vare oppdatert på fakultetets strategi og satsinger. Universitetsdirektøren skal i samarbeid med ledelsen ved fakulteter og institutter etablere en modell for prioritering og styring av lT-utviklingstiltak som ikke faller inn under kategorien administrativ IT

Forslag til vedtak - III Universitetsdirektøren skal i samarbeid med ledelsen ved fakulteter og institutter utarbeide forslag til: –Strategi for universitetets IT-virksomhet –Arkitektur og integrasjonsrammeverk –Tjenestekatalog Det lages en fremdriftsplan for dette.

Forslag til vedtak - IV Universitetsdirektøren skal i samarbeid med ledelsen ved fakulteter og institutter fremme forslag til Universitetsstyret om hvordan støtte til IT i undervisning og forskning skal organiseres ved UiO. Universitetsdirektøren gjennomfører tiltak for a bedre kommunikasjonen og legge til rette for bedre samhandling mellom USIT og den øvrige organisasjonen.

Bilagslønn Forslag –Standardisering av prosessen –Standardisering av roller og ansvar –Innføre systemstøtte Grunndata behandles bare en gang Tilrettelegging for elektronisk saksflyt Enklere tildeling og oppfølging av BDM Hensikten med tiltakene er a øke kvaliteten og redusere ressursbruken innenfor omradet gjennom a fjerne overflødige ledd i prosessene, redusere dobbeltarbeid og heve den faglige kompetansen til brukermiljøene.

Studieadministrasjon Lokalopptak Studentmobilitet: Inn- og utreisende studenter Studentmobilitet: Innpassing/godkjenning

USIT 3.0 Prosess: Styremøtet Forhandlingsmøtet med fagorganisasjonene –Funksjonsplan Drøftingsmøte med fagorganisasjonene –Bemanningsplan

Bemanningsplan Funksjonsplan Beskrive organisasjonen Stillinger

USIT 3.0 organisering USIT 3.0 er mer enn organisasjonsbokser Ambisjoner Endringer –Endringskompetanse IHR –Organisering og standardisering av IT ved UiO Vi MÅ komme i mål nå!

Hjelp til USIT 3.0 Institutt for medskapende ledelse Claus Jebsen

Kristen Nygaards hus Glad for samling –SUN og SPLO Viktig for utvikling av USIT –USIT 3.0 –Samhandling Bruk huset! –Bruk dagen!