Samarbeid Hans Ole Dyrseth, Porsgrunn videregående skole

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevsamtalen i Færder videregående skole
Advertisements

I.
Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
Ditt valg! Idrettsfag • Musikk, dans og drama Studiespesialisering
Team Matbransjen Ragnar Holth Jens Erik Dobloug Roger Gustavsen
Risløkka kompetansesenter
Studieforberedende utdanningsprogram
Øvelse i utdanningsvalg for foresatte i grunnskolen
NYE UTDANNINGSTILBUD INFORMASJONSMØTE 12.FEBRUAR 2014.
Hva er Fretex ?.
Resultater fra spørreundersøkelse • 90 tidligere lærebedrifter invitert til å svare på en nettbasert spørreundersøkelse • Inviterte bedrifter hadde lærling.
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug

TIP Teknikk og industriell produksjon.
Kunnskapsløftet i videregående opplæring Statssekretær Lisbet Rugtvedt Elevorganisasjonens nasjonale seminar 19. november 2005 Engebråten skole.
Tekniske og allmenne fag ”TAF”
Videregående opplæring Veien til fagbrev v/avdelingssjef for fag- og yrkesopplæring Turid Borud Vg1 Vg kontrakter (Lærekontrakter og opplæringskontrakter)
Karrieresenteret i Nord-Trøndelag
Tirsdag 1 november kl Onsdag 2. november kl Torsdag 3. november kl Onsdag 2. nov. kl der foreldre og ungdom.
Informasjon til minoritetsspråklige elever og foresatte
for minoritetsspråklige søkere til videregående opplæring
Samarbeid skole næringsliv Valgfag
Kapittel 9: Utdanning i Norge
FREMTIDENS AKVAKULTUR UTDANNING
Y-vegen !.
TAF (tekniske allmenne fag) - nytt tilbud i oslo
Fagskolen Rogaland: offentlig, med 3 avdelinger
Hva betyr rekruttering og kompetanse for oppdrettsbedriftene?
TIMSS 2011 Matematikk og naturfag 8. trinn og 4. trinn Liv Sissel Grønmo Institutt for lærerutdanning og skoleforskning Universitetet i Oslo.
Veien videre etter ungdomsskolen
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Tiltaksplan for å styrke realfagene 2007/2008 Geir Anton Johansen.
Fjernundervisning eller nettstøttet læring Eksempel på gjennomføringsmodell ved Bergen teknisk fagskole Årskonferansen RFF Bodø 13 – 15 mai 2009.
Samarbeid fagskole høgskole
Jane Haave Kompetanse på lavere nivå Tirsdag 16. september 2008.
TAF-MARIN ”FREMTIDENS AKVAKULTUR UTDANNING?”
Sogn Arena Forventninger til hva samarbeidsavtalen skal bringe. ”Selbu”-seminaret 2011.
Gauldals konferansen 2. nov. 2011
Ulike veier frem til et fag-/svennebrev
Velkommen til Hjalmar Johansen vgs.
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
1 Bedriftssamarbeid som middel for økt rekruttering Et case fra Høgskolen i Vestfold 24. Okt 2008 v/Marius Imset.
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Utdanningsvalg 10.klasse
Hva er Fagbrev på jobb? Spredningssamling Prosjektleder Annikken Kjær Haraldsen.
vil deltagerne lære blant annet:
Og.
Monika S. Luktvasslimo 12. desember 2013
Videregående opplæring. Hva er videregående opplæring? Inngangsporten til videre studier og til yrkeslivet:  Studieforberedende opplæring legger vekt.
Lærerkonferansen 2014 og veien mot læringsutbytte for faglig ledelse.
Gutter som lekeressurser HOSLE BARNEHAGE
Tor Andreas Kaasa Studieforberedende tekniske fag på Rud i 2008
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
En politikk for Kunnskaps-Norge Statssekretær Åge R. Rosnes LOs utdanningskonferanse 2. november 2005 Sørmarka.
Veiledning av nyutdannede i videregående skole Noen tanker med utgangspunkt i gruppeveiledning.
Litt historie om Y-veien
Hvordan gjøre BABED-studiet mer kjent for potensielle studenter?
Polarsirkelen videregående skole. Utdanningsprogram Studieforberedende Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Medier og kommunikasjon Kunst,
Mulighetenes Oppland SKOLEKONKURANSER SOM METODE FOR Å ØKE INTERESSEN FOR FAGET Oslo
NHOs kompetansebarometer 2016 Regionale tall fra 3. undersøkelse om kompetansebehov blant NHOs medlemsbedrifter Pål Børing Espen Solberg Tilleggsleveranse.
VG II Kjemiprosessfag. Ved Kristiansund Videregående Skole Med utgangspunkt i VG 1 TIP.
K APITTEL 9: U TDANNING I N ORGE Hovedpunkter. ”D EN GODE SKOLE ” – HVA ER DET ? Hva er ”den gode skole”? Hvilket innhold er det viktigst at barna lærer.
Formidling av lærlinger Hva skjer etter eleven har søkt læreplass
Fagforbundet Vest-Agder
Fagskolen Karrierevei for yrkesfagene
Rådgiver Marianne Stray Aas
Kapittel 9: Utdanning i Norge
NOU 2018:2 Fremtidige kompetansebehov
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE OM VGS
Studiespesialisering
Utskrift av presentasjonen:

Samarbeid Hans Ole Dyrseth, Porsgrunn videregående skole Høgskole Næringsliv Hans Ole Dyrseth, Porsgrunn videregående skole Porsgrunn, Norge Halmstad 11.04.11 Høgskolen i Telemark Avdeling for teknologiske fag

Videregående utdanning i Norge Studieforberedende utdanning, 3 år skole Yrkesforberedende utdanning, 2 år skole, 2 år som lærling i bedrift. TAF- Tekniske og allmenne fag, 4 år, 25 skoler, men øker raskt 3 år med 3 dager i skole og 2 dager i bedrift. 1 år med 2 dager i skole og 3 dager i bedrift Elevene har Studiespesialisering og fagbrev etter 4 år Høgskolen i Telemark Avdeling for teknologiske fag

Bakgrunn TAF (Tekniske og allmenne fag ble startet i Bergen i 1992. Oljebyene Bergen og Stavanger var på 70- tallet handelsbyer basert på fiskeeksport og produksjon av hermetikk. Norge manglet kompetanse for å møte framtiden innen for offshorebransjen. Blant annet manglet de ingeniører og dyktige fagfolk til de nye fagene. Høgskolen i Telemark Avdeling for teknologiske fag

Hvorfor satse på TAF? I TAF- ordningen skjer opplæringen i et nært samarbeid mellom skole og bedrift. Skolene står for den teoretiske opplæringen – som fører fram til studiekompetanse. Bedriftene har ansvaret for den praktiske opplæringen – som fører fram til fagbrev. Industrien og teknologiske bedrifter trenger ingeniører med teoretisk og yrkesfaglig kompetanse på høyt nivå. Erfaringen viser at TAF øker interessen for faget også blant søkere til ordinært TIP- studie. (Teknikk og Industriell produksjon) Høgskolen i Telemark Avdeling for teknologiske fag

Vi har elever i bedrifter som produserer Mineralgjødsel, salpeter og kjemitekniske produkter Miniubåter for 4000 meters havdyp produsert av avanserte kompositter Supplybåter og annet avansert produksjonsutstyr Undervansinstallasjoner for Offshore Posisjoneringsutstyr for Offshore/ supplybåter Solcellepaneler av silisium Roboter og produksjonsmaskiner Produksjonsutstyr for bøying av rør med induksjonsvarme. Store brytere og sikringer til elektroinstallasjoner CNC- maskinering og laserskjæring av metaller Produksjon og montering av tekniske hjelpemidler for barn Brød, kaker, og muffins Mel og melblandinger ved hjelp av avanserte produksjonsmaskiner Plastrør i store dimensjoner, rotasjonsstøping, formpressing Vedlikeholdstjenester til alle typer virksomheter Kvalitetsstyring og kvalitetskontroll Høgskolen i Telemark Avdeling for teknologiske fag

Samarbeidsprosjekt: Fra mobil til stasjonær rørseparator Forside Høgskolen i Telemark Avdeling for teknologiske fag

Bakgrunn Videreføring av mobil flerfaserigg som en del av teknologiopplæringen. Samarbeid mellom høgskole og videregående skole. Samarbeid med næringslivet for å forstå deres behov, krav og forventninger. Markedsføre teknologisk utdanning for å skaffe de beste studentene. Gjøre opplæringen mer virkelighetsnær og spennende. Rekruttering på alle nivå, - fra grunnskole til arbeidsliv. I samarbeid med Porsgrunn vgs – TAF er det utviklet en mobil rørseparator/flerfaserigg for olje og vann som er montert på en båthenger. Hensikten med separatoren er bl.a. å markedsføre teknisk utdanning, men den kan også brukes til forskning på strømningsprosesser. Oljen og vannet er lagret i to separate tanker. Fra disse blir væskene pumpet ut og blandet og ført inn i separatorrøret. I røret vil oljen og vannet skille lag. Oljen føres tilbake til lagertanken via et overløp. Vannet går til 2. trinns separering via et overløp før det vender tilbake til vanntanken. Det er nå ønskelig å bruke deler av denne separatoren til å lage en stasjonær separator i prosesshallen på PVGS. Høgskolen i Telemark Avdeling for teknologiske fag

Deltakere i oljeseparatorprosjektet Høgskolen i Telemark, avdeling for teknologifag Porsgrunn v.g. skole, avdeling for teknologiske fag NHO- Industribedrifter tilknyttet TAF, Tekniske Allmenne fag Høgskolen i Telemark Avdeling for teknologiske fag

Vi startet med et Bedriftsbesøk – forskningssenteret Statoil 6. September besøkte vi sammen med Porsgrunn videregående skole, forskningssenteret på Statoil. Vi fikk omvisning i kontrollrom, flerfaserigg og CO2 renseanlegg. Dette ga innblikk i hvordan utstyr, testrigg og fullskalarigg ble brukt i forskningøyemed. Det var lærerikt og få dette besøket før prosjektet startet, vi fikk innblikk i hvor mye industrien satser på dette området. Spesielt med hensyn på tungolje, da dette er framtiden. Dag Thygesen hadde hovedansvaret for omvisningen Høgskolen i Telemark Avdeling for teknologiske fag

Kickoff- samling på Sjøloftet i Brevik Representanter fra Grenland Group Studenter fra Høgskolen Elever fra TAF (videregående skole) Samling på Sjøloftet. Med rektor, representant fra Telemarks fylkeskommune og representant fra SMILE prosjektet. Prosjekt- eier Håkan Prosjektleder Torgeir Høgskolen i Telemark Avdeling for teknologiske fag

Kompetanse og økonomi Studentene skulle lære om et styringssystem DeltaV Vår skole hadde kontakter i lokale bedrifter innenfor dette systemet. Våre bedriftskontakter hjalp oss å vurdere behovene og det ble laget et tilpasset kurs for studentene. Prosjektering og behovsvurdering ble gjennomført på tvers. Søkte om midler gjennom SMILE Høgskolen forskutterte midler for å unngå utsettelser. I samarbeid med Porsgrunn vgs – TAF er det utviklet en mobil rørseparator/flerfaserigg for olje og vann som er montert på en båthenger. Hensikten med separatoren er bl.a. å markedsføre teknisk utdanning, men den kan også brukes til forskning på strømningsprosesser. Oljen og vannet er lagret i to separate tanker. Fra disse blir væskene pumpet ut og blandet og ført inn i separatorrøret. I røret vil oljen og vannet skille lag. Oljen føres tilbake til lagertanken via et overløp. Vannet går til 2. trinns separering via et overløp før det vender tilbake til vanntanken. Det er nå ønskelig å bruke deler av denne separatoren til å lage en stasjonær separator i prosesshallen på PVGS. Høgskolen i Telemark Avdeling for teknologiske fag 11

Planleggingsfasen er viktig Forankring i ledelsen Deltakere Målsetting Økonomiplan Samarbeidsavtale Budsjett Framdriftsplan Oppnå enighet Skriftlig dokumentasjon I samarbeid med Porsgrunn vgs – TAF er det utviklet en mobil rørseparator/flerfaserigg for olje og vann som er montert på en båthenger. Hensikten med separatoren er bl.a. å markedsføre teknisk utdanning, men den kan også brukes til forskning på strømningsprosesser. Oljen og vannet er lagret i to separate tanker. Fra disse blir væskene pumpet ut og blandet og ført inn i separatorrøret. I røret vil oljen og vannet skille lag. Oljen føres tilbake til lagertanken via et overløp. Vannet går til 2. trinns separering via et overløp før det vender tilbake til vanntanken. Det er nå ønskelig å bruke deler av denne separatoren til å lage en stasjonær separator i prosesshallen på PVGS. Høgskolen i Telemark Avdeling for teknologiske fag 12

Utfordringer Felles tid til samarbeid Koordinering Prosjektmøter Informasjon til berørte parter Kartlegging av kompetansebehov Læreplananalyser Vurderingskriterier Dokumentasjonskrav I samarbeid med Porsgrunn vgs – TAF er det utviklet en mobil rørseparator/flerfaserigg for olje og vann som er montert på en båthenger. Hensikten med separatoren er bl.a. å markedsføre teknisk utdanning, men den kan også brukes til forskning på strømningsprosesser. Oljen og vannet er lagret i to separate tanker. Fra disse blir væskene pumpet ut og blandet og ført inn i separatorrøret. I røret vil oljen og vannet skille lag. Oljen føres tilbake til lagertanken via et overløp. Vannet går til 2. trinns separering via et overløp før det vender tilbake til vanntanken. Det er nå ønskelig å bruke deler av denne separatoren til å lage en stasjonær separator i prosesshallen på PVGS. Høgskolen i Telemark Avdeling for teknologiske fag 13

Demontering av den gamle oljeriggen 2 demonteringsøkter i garasjen til høgskolen. Elever ved PVS står for det meste av arbeidet Høgskolen i Telemark Avdeling for teknologiske fag

Produksjon av deler ved Grenland Group Rammer produsert ved Grenland Group sammen med Jens Bøhmer Høgskolen i Telemark Avdeling for teknologiske fag

Aktiviteter er knyttet til læreplanmål innenfor fagene I samarbeid med Porsgrunn vgs – TAF er det utviklet en mobil rørseparator/flerfaserigg for olje og vann som er montert på en båthenger. Hensikten med separatoren er bl.a. å markedsføre teknisk utdanning, men den kan også brukes til forskning på strømningsprosesser. Oljen og vannet er lagret i to separate tanker. Fra disse blir væskene pumpet ut og blandet og ført inn i separatorrøret. I røret vil oljen og vannet skille lag. Oljen føres tilbake til lagertanken via et overløp. Vannet går til 2. trinns separering via et overløp før det vender tilbake til vanntanken. Det er nå ønskelig å bruke deler av denne separatoren til å lage en stasjonær separator i prosesshallen på PVGS. Høgskolen i Telemark Avdeling for teknologiske fag 16

Plastmekanisk arbeid Høgskolen i Telemark I samarbeid med Porsgrunn vgs – TAF er det utviklet en mobil rørseparator/flerfaserigg for olje og vann som er montert på en båthenger. Hensikten med separatoren er bl.a. å markedsføre teknisk utdanning, men den kan også brukes til forskning på strømningsprosesser. Oljen og vannet er lagret i to separate tanker. Fra disse blir væskene pumpet ut og blandet og ført inn i separatorrøret. I røret vil oljen og vannet skille lag. Oljen føres tilbake til lagertanken via et overløp. Vannet går til 2. trinns separering via et overløp før det vender tilbake til vanntanken. Det er nå ønskelig å bruke deler av denne separatoren til å lage en stasjonær separator i prosesshallen på PVGS. Høgskolen i Telemark Avdeling for teknologiske fag 17

Montasje Jens er platearbeider og har laget alle fundamentene til riggen ved Grenland Group Sondre er industrirørlegger Og har ansvar for røropplegget Ingeniørstudentene prøvde seg som sjefer I samarbeid med Porsgrunn vgs – TAF er det utviklet en mobil rørseparator/flerfaserigg for olje og vann som er montert på en båthenger. Hensikten med separatoren er bl.a. å markedsføre teknisk utdanning, men den kan også brukes til forskning på strømningsprosesser. Oljen og vannet er lagret i to separate tanker. Fra disse blir væskene pumpet ut og blandet og ført inn i separatorrøret. I røret vil oljen og vannet skille lag. Oljen føres tilbake til lagertanken via et overløp. Vannet går til 2. trinns separering via et overløp før det vender tilbake til vanntanken. Det er nå ønskelig å bruke deler av denne separatoren til å lage en stasjonær separator i prosesshallen på PVGS. Simen er plastmekaniker og har ansvar for alt plastarbeid Tim er Industrimontør og er montasjeansvarlig Høgskolen i Telemark Avdeling for teknologiske fag 18

Kjemi/ prosesselevene utarbeider prosedyrer for drift av anlegget Gjennomfører HAZOP- analyser Utfører risikovurderinger Montering i prosesshallen ved PVS. Høgskolen i Telemark Avdeling for teknologiske fag

Hva sier høgskolestudentene? Krevende og spennende arbeidsform Lærer mer enn bare automasjonsfaget Realistisk når bedriftene er med i prosjektet Utrolig lærerikt å samarbeide med så mange forskjellige fagdisipliner Hva sier TAF- elevene? Realistisk og spennende Fin variasjon til klasseromsundervisning Får helhetsforståelse Ser resultater av det en gjør Spennende å bli kjent med høgskolemiljøet I forhold til den gamle riggen vil den nye få nytt styringssystem(DeltaV), overløpene har blitt fjernet og skal erstattes med reguleringsventiler. Den nye blir mer robust da den står stille til en enhver tid, i motsetting til den gamle som var mobil. Det legges til rette for videre forskning på olje-vann separasjon for både studenter ved HiT og elever ved PVS. Høgskolen i Telemark Avdeling for teknologiske fag

Dekan Ole Ringdal, leder for Teknologisk avdeling ved Høgskolen Samarbeidet med TAF ved Porsgrunn videregående skole passer meget bra da prosjektarbeidsformen vår er felles. Vi hentet denne læringsformen på Universitetet i Aalborg Samarbeidet er en god markedsføring for rekruttering til Teknologiske fag. Anbefaling til andre: Søk økonomisk støtte før dere starter et prosjekt. Vil noen andre prøve dette, finn noe som dere/ vi er spesielt gode på og videreutvikle det. Høgskolen i Telemark Avdeling for teknologiske fag 21

Nils Asdal, personalsjef i Grenland Group (Produserer subsea- moduler) Vi trenger ingeniører med fagbrev som en del av kompetansen, de har en mer praktisk tilnærming til oppgavene. Slike samarbeidsprosjekter er en vinn- vinn- situasjon for alle parter. Ser fram til den dagen den første TAF- eleven kommer tilbake som sivilingeniør og blir min sjef. Høgskolen i Telemark Avdeling for teknologiske fag 22

Vi liker det faglige samarbeidet og det gir god læring og økt trivsel. Professor Morten Pedersen t.v (HiT) og Siv. Ing. Issa Kashingo (Porsgrunn vgs.) Vi liker det faglige samarbeidet og det gir god læring og økt trivsel. Uformelle relasjoner er absolutt nødvendig for et stabilt samarbeid. Vi lærere oppdaterer våre kunnskaper Høgskolen i Telemark Avdeling for teknologiske fag 23

Ingolf Johnsen, tidligere student, nå ingeniør i ABB Dette var beste prosjektet jeg hadde mens jeg studerte. Jeg hadde fordel av denne erfaringen da jeg ble ansatt som ingeniør i ABB. Prosjektmøter med næringslivet hadde jeg stor nytte av, som Statoil, Eramet, BIS productionpartner, Norcem og Grenland Group. Anbefaler å fortsette dette samarbeidet da det gir utrolig mye tilbake. I forhold til den gamle riggen vil den nye få nytt styringssystem(DeltaV), overløpene har blitt fjernet og skal erstattes med reguleringsventiler. Den nye blir mer robust da den står stille til en enhver tid, i motsetting til den gamle som var mobil. Det legges til rette for videre forskning på olje-vann separasjon for både studenter ved HiT og elever ved PVS. Høgskolen i Telemark Avdeling for teknologiske fag 24

Spinoff Skaffet realistiske bachelor og masterprosjekter i lokale bedrifter gjennom TAF- ordningen. (17 studenter det første året) Bygget rigg for CO2- håndtering i samarbeid med høgskolestudenter. Høgskolelærere har sammen med studenter utført styrkeberegninger på produksjonsutstyr for lokale bedrifter. PLS- simulatortrening for våre elever på Høgskolen, meget populært Vår skole har bidratt med konsulenthjelp vedrørende HMS og risikovurderinger i Høgskolens forsøkshaller. Høgskolen i Telemark Avdeling for teknologiske fag 25

Takk for meg! Hans Ole Høgskolen i Telemark Avdeling for teknologiske fag 26