Entreprenørskap som en del av prosjekt til fordypning

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Entreprenørskap i nye læreplaner
Advertisements

Bygg – og anleggsteknikk
Ditt valg! Idrettsfag • Musikk, dans og drama Studiespesialisering
2 Kommune og fylkestingsvalget 2011 Fag- og yrkesopplæring.
Studieforberedende utdanningsprogram
INFORMASJON OM FAGVALG TIL VG2
Tilbudet 2013 – 2014 Endringene gjelder: –Alle sør-trøndere med ungdomsrett. –Alle hedmarkinger med ungdomsrett som tas inn til Røros vgs –Alle søkere.
Bygg – og anleggsteknikk
Øvelse i utdanningsvalg for foresatte i grunnskolen
Gjeldende per Side 1 Ditt valg! Idrettsfag • Musikk, dans og drama • Studiespesialisering Bygg- og anleggsteknikk • Design og håndverk • Elektrofag.
Karrieresenter Rogaland
Velkommen til Service og samferdsel VG2
Gjeldende per Side 1 Ditt valg! Idrettsfag • Musikk, dans og drama Studiespesialisering Bygg- og anleggsteknikk • Design og håndverk Elektrofag.
Ditt valg! Idrettsfag • Musikk, dans og drama Studiespesialisering
STUDIESPESIALISERENDE UTDANNINGSPROGRAM
Nasjonal digital læringsarena
• Teknikk og industriell produksjon • Elektrofag • Bygg- og anleggsteknikk • Restaurant- og næringsmiddelfag • Helse- og sosialfag • Design, medier og.
Kunnskapsløftet i videregående opplæring Statssekretær Lisbet Rugtvedt Elevorganisasjonens nasjonale seminar 19. november 2005 Engebråten skole.
Tirsdag 6 november kl Onsdag 7. november kl Torsdag 8. november kl Onsdag 7. november kl der foreldre.
Videregående opplæring Forberedelse til utdanningsmessa
Det vanskelige valget En orientering om muligheter.
Slåtthaug videregående skole
Prosjekt til fordypning - samarbeid skole- arbeidsliv
Foreldremøte 9. trinn 01. April 2014.
Tirsdag 1 november kl Onsdag 2. november kl Torsdag 3. november kl Onsdag 2. nov. kl der foreldre og ungdom.
VIDEREGÅENDE SKOLE Du er elev i videregående opplæring i 3 eller 4 år, avhengig av om du velger et STUDIEFORBEREDENDE eller YRKESFAGLIG UTDANNINGSPROGRAM.
Informasjon til minoritetsspråklige elever og foresatte
SAMLING OPPLÆRINGSKONTOR FORMIDLING LÆREKANDIDATER STATUS 7. APRIL 2010.
Humaniora og næringsutvikling Dekan Kathrine Skretting Det humanistiske fakultet NTNU.
\\55. • Nytt fag i grunnskolen: UTDANNINGSVALG \\55 Formål: • Skape helhet og sammenheng i grunnopplæringen • Bidra til at flere foretar kunnskapsbaserte.
Orientering om fagtilbudet ved U. Pihl videregående skole Breimyra ungdomsskole
Orientering om fagtilbudet ved U. Pihl videregående skole
Velkommen til informasjonsmøte for elever og foresatte U. Pihl videregående skole
Orientering om fagtilbudet ved U. Pihl videregående skole
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
STUDIESPESIALISERENDE UTDANNINGSPROGRAM
Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring IKT – VfL UiS
Randi Irene Tone Olav Duun videregående skole
Læreren som karriereveileder
Ditt valg! Idrettsfag • Musikk, dans og drama • Studiespesialisering
Gjeldende per Side 1 Ditt valg! Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Bygg- og anleggsteknikk Design og håndverk Elektrofag Helse-
Gjeldende per Side 1 Ditt valg! Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Bygg- og anleggsteknikk Design og håndverk Elektrofag Helse-
Ditt valg! Idrettsfag • Musikk, dans og drama • Studiespesialisering
Tanks videregående skole
Gjeldende per Side 1 Ditt valg! Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Bygg- og anleggsteknikk Design og håndverk Elektrofag Helse-
har vi gleden av å invitere til
har vi gleden av å invitere til
Velkommen til motivasjonsdag UB Ungt Entreprenørskap Troms Hugo Pettersen Espen Kirkvik.
Karriereveiledning for 8. klasse på Holtan ungdomsskole aase
1 Kunnskap Mangfold Likeverd Kultur for læringUFD Kultur for læring Kunnskap Mangfold Likeverd.
Vurdering for og av læring i yrkesopplæringen
Videregående opplæring. Hva er videregående opplæring? Inngangsporten til videre studier og til yrkeslivet:  Studieforberedende opplæring legger vekt.
INFORMASJONSMØTE Info fra Fagopplæringskontoret ved Anne Sara Svendsen
Herøy vidaregåande skule Avd Herøy Herøy vidaregåande skule Avd Herøy Ligg sentralt plassert. Tett ved: Ligg sentralt plassert. Tett ved: -Herøy.
VALG AV SPRÅKFAG. FREMMEDSPRÅK :  SPANSK  TYSK SPRÅKLIG FORDYPNING:  NORSK  ENGELSK.
Polarsirkelen videregående skole. Utdanningsprogram Studieforberedende Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Medier og kommunikasjon Kunst,
Gjeldende per Side 1 Ditt valg! Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Bygg- og anleggsteknikk Design og håndverk Elektrofag Helse-
Gjeldende per Side 1 Ditt valg! Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Bygg- og anleggsteknikk Design og håndverk Elektrofag Helse-
Gjeldende per Side 1 Ditt valg! Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Bygg- og anleggsteknikk Design og håndverk Elektrofag Helse-
Velkommen til Informasjonsmøte for foreldre OM VIDEREGÅENDE OPPLÆRING.
Oppdatert Side 1 Ditt valg! Idrettsfag Kunst, design og arkitektur Medier og kommunikasjon Musikk, dans og drama Studiespesialisering Bygg-
Velkommen til foreldremøte 10. trinn. Hvem er jeg - hvor vil jeg – hvilket valg skal jeg ta?
Rådgiverkonferanse Lørenskog hus 19. november Eivind Svennar, avdelingsleder MK og SS Mailand videregående skole Studieforberedende utdanningsprogram for.
VALG AV SPRÅKFAG. FREMMEDSPRÅK :  SPANSK  TYSK SPRÅKLIG FORDYPNING:  NORSK  ENGELSK.
Oppdatert Side 1 Ditt valg! Idrettsfag Kunst, design og arkitektur Medier og kommunikasjon Musikk, dans og drama Studiespesialisering Bygg-
Side 1 Utdanningsprogramma Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Medium og kommunikasjon Kunst, design og arkitektur Bygg- og anleggsteknikk.
Arbeidet med ny tilbudsstruktur for yrkesfag
Fagforbundet Vest-Agder
Læreplanarbeid yrkesfag
Utskrift av presentasjonen:

Entreprenørskap som en del av prosjekt til fordypning (Haugesund 12.mars Catrine Utne Pettersen Daglig leder Ungt Entreprenørskap Rogaland ) Catrine Utne Pettersen

Catrine Utne Pettersen Kunnskapsløftet Et virkemiddel til å fornye opplæringen. Opplæringen i entreprenørskap bør organiseres og gjennomføres ulikt avhengig av klassetrinn. Variasjon i læringsformer og læringsarenaer Større valgfrihet Mer praktisk læring Nært samspill mellom skolen og samfunnet. Catrine Utne Pettersen

Se mulighetene og gjør noe med de Catrine Utne Pettersen

Catrine Utne Pettersen Entreprenørskap "Entreprenørskap er en dynamisk og sosial prosess, der individer, alene eller i samarbeid, identifiserer muligheter og gjør noe med dem ved å omforme ideer til praktisk og målrettet aktivitet, det være seg i sosial, kulturell eller økonomisk sammenheng.” Catrine Utne Pettersen

Kriterier for entreprenørskap Stimulering og utvikling av kreativitet Elevmedvirkning og aktiv læring Tverrfaglig arbeidsform Samarbeid mellom skole og lokalt samfunns- og næringsliv For å kvalitetssikre læringen i et entreprenrøskapsperspektiv Catrine Utne Pettersen

Catrine Utne Pettersen Nye læreplaner Vg2 Yrkesfag læreplaner er vedtatt Naturbruk Service og samferdsel Catrine Utne Pettersen

Yrkesfaglige utdanningsprogram Kan benytte UB som tverrfaglig metode ved hjelp av fellesfag og programfag Prosjekt til fordypning I et eller flere programfag Catrine Utne Pettersen

Tverrfaglig organisering Forutsetter Forankring i ledelsen på hver enkelt skole Team Fleksibelt Samarbeid skole – næringsliv Samfunnsfag Samfunnsfag Samfunnsfag Engelsk Norsk Økonomi Økonomi Etablering Drift Avvikling Bedriftslære Bedriftslære Catrine Utne Pettersen Norsk Norsk Engelsk Bedriftslære Økonomi Engelsk

Prosjekt til fordypning Læreplan - utdrag Valg av innhold på Vg1 Kompetansemål fra læreplanene fra eget utdanningsprogram (opplæring i bedrift og/eller Vg3 i skole) Fellesfag i Vg3 påbygging til generell studiekompetanse, fellesfag i fremmedspråk eller programfag Valg av innhold på Vg2 Kompetansemål fra læreplanene fra eget programområde (opplæring i bedrift og/eller Vg3 i skole) For elektrofag, helse- og sosialfag, naturbruk, restaurant- og matfag, service og samferdsel og teknikk og industriell produksjon Kompetansemål fra læreplaner for opplæring i bedrift (fra eget og) i andre utdanningsprogrammer når det er faglig relevant. Catrine Utne Pettersen

Catrine Utne Pettersen Eksempel –Herøy vgs 6 t hver fredag Bytter på å jobbe med UB og utplassering 6 elever inne på skolen og driver UB 6 elever ute i arbeidslivet Hver stilling er besatt av to elever slik at de kan opprettholde matproduksjon og salg hver fredag Dokumentasjon Logg Catrine Utne Pettersen

Catrine Utne Pettersen Kunnskapsløftet –EB Entreprenørskap og bedriftsetablering Innføres fra august 2007 Høringsfrist 20.feb 2007 Høringsutkast Ungdomsbedrift og EB Catrine Utne Pettersen

Catrine Utne Pettersen

Catrine Utne Pettersen