EPost Pensum: Olsen, kap. 7 ”Email”. Egenskaper ved ePost Asynkron Tekstlig Enkel Effektivt Universell adressering (IP adresser) Universell bruk Vedlegg.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Generisk nettstruktur inklusive CT-iq Offentlig Nett (ON) Bedriftsinternt Nett (BiN) CTI(opsjon)CT-iq Bedrifts LAN IN lev. LAN InnringerINleverandør(IN)Mobiloperatør(MO)
Advertisements

HVA ER ?.
SuperOffice - Visma Global ERP link - Tilbud/Ordre SuperOffice - Visma Global integrasjonen består av 3 produkter. ERP link SuperOffice - Visma Global.
Hvordan etablere nettbutikk med GoOnline Commerce
GoOnline publisering Hvordan komme i gang med GoOnline. Denne presentasjonen tar deg steg for steg gjennom oppsett av nettsted med bruk av GoOnline Proffesional.
Keyforce SMS Mobile Link
Kontoinnstillinger Slik kommer du til «Kontoinnstillinger»:
Virksomhetssertifikater i kommunene Erfaringer og utfordringer
Utlandsprosessen Studiestøtteonferansen i Stockholm 1. – 3. juni 2014.
Filer til og fra mobiltelefon
Bruke Gmail 3a Gmail er et e-postprogram.

Presentasjon av tjenesten
Det nye mobilmarkedet John Olve Andersen
AutoPay - helautomatisert betalingsformidling
Egiro innbetaling/CREMUL
Brukerdokumentasjonen for AutoPay må derfor leses i tillegg.
Sikkerhet - bakgrunn og introduksjon til kryptosystemer
BraWeb Bestilling. Bravida tilbyr nå BraWeb Bestilling.Dette er et web-basert system for arbeidsbestilling. Systemet er interaktivt og dynamisk, og gir.
Intelle SMS Mobile Link
Vi gjør Internet enklere du finner oss her: og her: Aktivitets senteret.
MS kap 61 Nye trender  Vi skal se på  Virtualisering  ”Cloud computing”
: Elektronisk post Hva er elektronisk post
Nettverksmøte på Sortland
Hvordan nå rett mottaker i kommunen
Protokoller Pensum: Olsen, kap. 5 og 6. Kommunikasjon Er en viktig del, kanskje den viktigste del, av moderne databehandling Med det får vi tilgang til.
Hva er Fronter.
Opplæring: Hvite Sider Søk i og bruk av Hvite Sider DatoVersjonForfatterGodkjent avEndringer utført André S. MathiesenTore Jo NilsenOpprettet.
NEWS Et uvurdelig hjelpemiddel i hverdagen. Hva skal vi gjennom i dag Hva er news? Hva brukes news til? Programmer og grupper Noen ord og uttrykk Noen.
Rammeverket i et overordnet perspektiv  Annebeth Askevold HelsIT, Rammeverket i et overordnet perspektiv Av Annebeth Askevold Brukerforum KITH.
Adressering og standardisering SSP Brukerforum Innlegg ved Egil Rasmussen.
Strategi og samhandlingsarkitektur
”To be online, or not to be online: That is the question!”
Lage og sende SMS 1a Lage SMS
Boligtorget erfaringer så langt. Ønsker om ny funksjonalitet Rune Synnevåg Utviklingssjef.
Elektronisk dokumentutveksling i ePhorte - EDU
Skriveprosessen – …fra tanke i hodet til tekst i skriveboka…
Prioritet i mobilnettene TETRA-forum Rica Hotel Gardermoen 27. mars 2006 Runar Langnes.
Hvordan kan foreldre bruke de vangligste funksjonene i Itslearning.com
Adressering i kraftbransjen
EPost Pensum: Olsen, kap. 7 ” ”. Egenskaper ved ePost Asynkron Tekstlig Enkel Effektivt Universell adressering (IP adresser) Universell bruk Vedlegg.
Elektronisk meldingsutveksling
Strategiweekend Vatnar Ungdomssenter Fredag 4. – 5. april 2008 Hjelpemidler for å få til en effektiv kommunikasjon.
1 Kap. 17 – Interactive computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
11. Balancing technology with people’s needs Bruk av teknologi.
1 Kap. 17 – Interactive computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
SIP meldingstjener. Tendo Tech sitt system First to Know (FTK) – Samle inn måledata – Sende data til brukeren sin mobiltelefon. IM- meldinger – Jabber,
Digital postkasse: Få med innbyggerne! Felles innbyggerrettet kommunikasjon fra offentlige avsendere Februar 2015.
Introduksjon Pensum: Olsen, K.A. The Internet, the Web and eBusiness, Formalizing applications for the real world, Scarecrow Press, 2005.
Kulturelle begrensninger Pensum: Olsen, kap. 4 ”Cultural Constraints”
MeldingsPresentasjon Send ønsket beskjed som SMS eller MMS fra mobil til skjerm(er) plassert i et lokale.
Vibeke IT-seksjonen LU - LUVIT brukere våren PUS Luvit undervisning våren 2002 Hvordan lære opp studentene i LUVIT?
Vibeke IT-seksjonen LU - LUVIT brukere våren PUS Luvit undervisning våren 2001 Hvordan lære opp studentene i LUVIT?
Nye forretningsprosesser Pensum: Olsen, kap
Protokoller Pensum: Olsen, kap. 5 og 6. Kommunikasjonsprotokoll Rutiner for å administrere og kontrollere oversending av data Telefonsamtale (”Hallo”,
​Spam 4. trinn ​Kommunikasjon Interaktiv presentasjon - spam.
1 Kap. 57 – Cloud Computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
- utvikling skaper verdier Digitale rekvisisjoner Standardiseringskonferansen 24. januar 2008.
- Tryggere for meg!- Enklere for oss! Forberedelse til forandring.
Velg digital postkasse på Norge.no
Digital eksamen for sikrere, bedre og mer effektiv sensur
Håndtering av telekommunikasjon (kap. 6)
Plan for bruk av skoleplattformen
Nye trender Vi skal se på Virtualisering ”Cloud computing”
Osloskolen lanserer Skolemelding
Elektronisk henvisning
Aktivitetsappen Utvidelser :45 1.
Utskrift av presentasjonen:

ePost Pensum: Olsen, kap. 7 ” ”

Egenskaper ved ePost Asynkron Tekstlig Enkel Effektivt Universell adressering (IP adresser) Universell bruk Vedlegg Standarder

ePost er effektivt Adressebok ”Reply” Send til mange funksjon ”Forward” Arkivering (”content management”) Vedlegg Kan sendes ut automatisk, delvis leses automatisk

Men e-post er ikke sikkert Mulig å endre på avsender, mottaker, på selve meldingen, m.m. For faktura har vi eFaktura som er kryptert Posten og andre tilbyr sikrere e-post (Digipost m.m.), kan brukes for andre meldingstyper enn faktura (f.eks. for overføring av data i helsetjenesten)

SMS har mange av de samme egenskapene som e-post: Asynkron Enkel Tekstbasert Universell adressering (telefonnr) Universell implementasjon (på de fleste mobiltelefoner) Vedlegg (MMS) Automatisk utsending/mottak

Problemer med e-post Sikkerhet SPAM Noen av oss mangler gode rutiner på sending og mottak av e-post (også firma) Lett å gjøre feil (f.eks. sende fortrolig informasjon til alle istedenfor bare til en) Vi lærer etter hvert!

Sammenligning SMSChatMailTelephone (voice) FaxVideo conf. AsynchronousYes (no)YesNoYesNo Synchronous(Yes)Yes NoYesNoYes Computer readable text Yes No ImagesYesLimitedYes NoYes Data filesYesNoYes No (No) Fast (send message)Yes NoYes One to manyYesLimitedYes LimitedYesLimited Costs~ 0Low~ 0MediumLow- highMedium ForwardYesLimited- - Automatic handlingYesLimitedPossibleNoLimitedNo- Automatic gen.Yes PossibleYesLimitedYes-

e-Post gir nye muligheter Effektiv: kommunikasjon med kunder og leverandører (venner og bekjente) internasjonal kommunikasjon kontaktflate mot ansatte utveksling av informasjon i distribuerte grupper

SMS gir nye muligheter: Kontakt med kunder (venner) Saldo på konto Varsling om inn- og utbetalinger Måleravlesing Varsling om hendelser (forsinket fly) ”Push” løsninger passer godt her

Eksempel Vi sitter på et viktig møte. Møtet varer lengre enn forventet. Vi når ikke 17-flyet hjem. Sender SMS til flyselskapet: “Senere fly” og får svar: “Du har nå plass på SK123 som går 19:30 fra Gardermoen” dvs. all annen informasjon er hentet fra kontekst

Chat gir nye muligheter Kontakt med kunder (venner) Kjekt der vi vil ha svar nå Ofte mer effektivt enn telefon: Vi kan spørre om ting som også andre har spurt om. I noen sammenhenger kan svaret være et standardsvar, satt opp av maskinen (automatisk) eller av kundebehandler eller begge deler Kundebehandler kan svare flere ”samtidig” Passer godt sammen med andre nett-tjenester (nettbank, billettbestilling)

Vil applikasjoner erstatte epost Kan applikasjoner som Facebook og lignende erstatte e-post Elektronisk kommunikasjon (som før), men innen en brukergruppe Vedlegg kan være et problem (særdeles nyttig med e-post) Mange firma bruker Lotus Notes som sin interne kommunikasjonskanal (meldinger, møtebok, m.m.)

Blir vi mer asosiale? Elektroniske medier er effektive Erstatter telefon og personlig kontakt Fokus på ”lukkede” deler Går noe tapt – hva med de åpnere deler av kommunikasjonen? Kan vi gjøre noe med dette? Er sosiale medier et svar?