Markedsplanen At presenteres 30.01

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan vinne på auksjonene? Ingen fasit, men mange gode triks.
Advertisements

1. Sammendrag Hva problemet er Hva ideen til løsning er
Managing the Human Side of Change
Marketing Mix Kjetil Aukland - BI Kristiansand
Gründerfrokost Kongstanken : Innovasjon og entreprenørskap 12 observasjoner fra ny forskning Foreleser: Høyskolelektor Kjell Haukeland BI Drammen.
Smart Grønn Vekst Paul Chaffey, Abelia. Smart Grønn vekst •Samlet 48 toppledere fra ulike bransjer i 24 timer •Skulle jobbe fram kommersialiserbare forretningsideer.
Konkurransevirkemidlene PRIS
Innovation Camp ”Forretningsplanutvikling i praksis”
Forretningsideer & Markedsanalyser
Kapittel 3: Effekter av merkeverdi for bedriftene
2007 Forretningsplanen – En Oversikt En beskrivelse av hva du ønsker å oppnå med din idé og hvordan.
Forretningsplanen – En Oversikt
Forslag til oppsett på forretningsplanen
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Forretningskonsept og forretningsplaner
1. Sammendrag Hva problemet er Hva ideen til løsning er
Hva har Karl Marx, Henry Ford og Smidig til felles?
Fra strategi til prosjekt – og prosjekt til innovasjon
RM – Online Thon Hotels Director of Revenue Management - Jorunn Svidal
Kapittel 11 Fra idé til bedrift 19/
Forretningsplanen – En Oversikt
Øvingsopplegg Singapore forkurs 2005 Gründerskolen Forretningsplan i praksis Anders Brenna.
2005 Øving 5 – Økonomi og risiko 1. time: Arbeid med budsjetter i grupper Plenumsdiskusjon 2. time: Plenumsdiskusjon om risiko Plan for siste to øvinger.
Øving 1 - Forretningsideen
Forretningsidé og Markedsplanen At presenteres 03.03
Building the One to One Enterprise - Personalizing products for developing customer communities’ Relationships between customer loyalty and interactive.
2008 Forretningsplanen – En Oversikt En beskrivelse av hva du ønsker å oppnå med din idé og hvordan.
Gruppeøving 10.februar Agenda Presentasjon av markedsundersøkelser
FUTURUM DAGENS SITUASJON Nedgang I omsetning med ca.10% Nedgang I markedet med ca. 10% Strategisk valg av kunder Omstrukturering I januar.
Gruppeøving 8.mars Agenda Presentasjon av hjemmeoppgaver Endelig gruppeinndeling Elevator pitch Neste hjemmeoppgave.
Marked og strategi
Øving 2 – Markedsplanen I
MARKEDSANALYSE Målsetninger Segmentering av kunder Konkurrentanalyse
Hjemmeoppgave 2 Markedstørrelse Til fredag Markedsstørrelse Sikrere beslutningsgrunnlag, styrke forretningsplan og argumenter ovenfor investorer.
Hvorfor skal vi lage den og hva skal den inneholde?
Forretningsplan Oppbygging - Hensikt
Kunnsign TBH Forretningsplanen For å holde orden i sysakene - Forretningsplanen hjelper til med å strukturere, videreutvikle og planlegge din nye.
Hvordan skrive en god forretningsplan 11. Januar 2005
Gruppeøving 21.januar Agenda Hva er en FRUST og hva skal vi med den? Hjemmeoppgaver –Finn en FRUST, finn en løsning –Utfør en markedsundersøkelse.
Markedstørrelse Til fredag 23.2
Lave oljepriser kan bremse utvinningen på norsk sokkel Thina Margrethe Saltvedt, Sjefanalytiker Makro/Olje (Ph. D.) Mars
5.4 Markedsstrategi- del 2 Velge markedsføringstiltak Velge tiltak som øker salget. Vi bruker de fem P’ene – Pris – Produkt – Plass (distribusjon) – Påvirkning.
Kapittel 3: Forretningsplanen Del 1 Læreplanmål Utforme mål og visjoner for en virksomhet Utarbeide en forretningsplan Entreprenørskap og bedriftsutvikling.
Å starte bedrift. Forretningsplan Forretningsidè Markedsvurdering Markedsføring Lokaler og utstyr Organisering Økonomi.
Rikard Wærø Create Innovation Åpen Innovasjon. Agenda Beskrivelse Konsekvenser Tiltak.
Trender i norsk og internasjonal forskning fra indikatorrapporten
Markedsføring.
Faste - på vei mot påske Luk Faste - på vei mot påske Luk
Kurs i entreprenørskap
Your Life Cycle Partner in air compressor system solution
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
(Selskapsnavn) Forretningsplan
(Selskapsnavn) Markedsplan
Segmentering og posisjonering
The Gains from International Trade
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Discharge Data 2017 (data reported until )
Bedriftsøkonomi Bedrifter kan ikke overleve uten at de skaper verdier for markedet og kundene Verdiene må skapes til lavere kostnader enn konkurrentene.
Presentasjon av forretningsplan
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen BI Stavanger
Presentasjon av forretningsplan
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
Kurs i entreprenørskap
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Personene. Personene Flere historier… Makt og begjær Vekst og løsrivelse Etikk og moral Trekantdrama Systemkritikk Andre?
Utskrift av presentasjonen:

Markedsplanen At presenteres 30.01 Hjemmeoppgave 2 Markedsplanen At presenteres 30.01

Forretningsplanen Enligt ”Fra idé til ny virksomhet” bør forretnings-planen bestå av : Sammendrag Forretningsideen Ledergruppen / medlemmer Markedsplanen Forretningssystem og organisasjon Gjennomføringsplanen Lønnsomhetsvurdering Risiko

Markedsplanen Marked, konkurranse, og kontext Valg av målmarked Markedstrategi Produkt Pris Plass Promotion Detta här är helt i linje med Fra idé til ny virksomhet. Marked og konkurranse – p. 74-79 Val av målmarked – p. 79-84 Markedstrategi – p. 84-94 To spørsmål må stilles når man planlegger markedsføringen: Hvilke fordeler blir kundene tilbudt Hvilke fordeler får bedriften i forhold til sine konkurrenter Markedsplanen er viktig, den må overbevise investoren at det finnes et marked for din forretningsidé. Det handler ikke om att gi en heldekkende, utenom å tydelig beskrive det forventede markedet osv. Det er ingen eksakt vitenskap. De største feilene som gjøres når en forretningsplan utarbeides, bli ofte gjort nettopp med markedsplanen. Det er to årsaker til det. For det første må du kunne sette deg inn i dine potensielle kunders situasjon. For det andre er det mange markedsfaktorer du ikke kan påvirke direkte, du må utarbeide prognoser i stellet.

Markedsplanen Marked, konkurranse og kontext Markedets størrelse og vekst F. eks. antall kunder, produserte enheter og total omsetning. Markedets vekst (5 nærmeste åren) Reelle tall, trender Konkurransesituasjon Industri Vad for andre bedrifter finns som gjør samme o liknende produkter som ni. Hvi mange konkurrenter finns det, hva ær deres størrelse, markedsandel, strategier … Kontext (regleringar med mera) Det ær selvføligt vanskelig å vurdere markedet for et helt nytt produkt. Du må vurdere markedets størrelse og sannsynelige utvikling fra antall potensielle kunder eller kundesegmenter. Sunt førnuft ær et bra rettesnøre Gå ut fra kjente fakta. Tenk logisk. En prognose må kunne verifiseres på logisk grunnlag. Det ær vanskeligt: Ex.: YouTube, førsta datorene Konkurransesituasjon: Industrin: Ær industrin ny eller ikke Direkte: De som gjør samme sak Indirekte: Substitut, de som uppfyller samme funksjon men på annet sett (ex. Stearinlys og glødlampe, CD og vinyl). Kontext: Solceller – mye viktigt med statlige bidrag. Analys av konkurrenterna hjælper at visa på vad og hur som ni kan vara bættre æn dom. Vad finns det før barriærer till att gå in i industrin.

Industricykel Nyetablerad – artificiella organ, nanoteknologi, genomics Tillvæxt – medicinsk teknologi, mjukvara, elektronik Mognad - elektriska apparater, bilar, biografer Nedgång - Stål, bowlinghallar

Markedsplanen Marked og konkurranse Kilder: Bransjeorganisasjoner / internasjonale organisasjoner Fagtidskrifter (f.eks. Photon International) Statistiske sentralbyrå EU Bedrifters årsrapporter / hjemmesider www.google.com

Markedsplanen Valg av målmarked Markedsandel Kundsegmentering Hva som kjennetegner dine kunder, e.g. ”early adopters”, geografiske faktorer, demografiske faktorer, etc. Posisjonering i forhold til konkurrentene Markedsandel Innenfor det totale markedet må du altså finne den gruppen kunder som har størst nytte av din vare eller tjeneste, som er enklest å nå, og som burde være villig til å betale for det du har å tilby. En av de vanligste feilene er å ikke definiere det faktiske markedet for et produkt tilstrekkelig grundlig, og dermed overvurdere eller undervurdere behovet. Markedandel Segmentets størrelse, segmentets vekst, overensstemmelse mellom produkt og kundebehov innenfor et visst segment, mulighet til å differensiere eget produkt i forhold til konkurrerende produkter, segmentets betalningsvilje Posisjonering: Hæer kommer mye av de som ni har gjort i affærsidé, dvs. unique selling proposition. Differentiering, t.ex. Volvo - sikkerhet Differentiering: operational excellence, produkt eller service kvalitet, features, tillgänglighet, lågkostnad, effektivitet, kundrelation osv.

Adoption curves Early adopters Late majority Often a difficult gap to cross Innovators want to be on the leading edge of business and are eager to try new things Early adopters are more of visionaries. The early majority adopts just ahead of the average of the population. They are pragmatists. The late majority adopts innovations because of economic necessity and pressure from peers. Chasm because early majority demand proven results, because of network externalities, Innovators Early majority Laggards

Crossing the chasm ”There is nothing more difficult to carry out, nor more doubtful of success, nor more dangerous to handle then to initiate a new order of things. For the reformer has enemies in all who profit by the old order, and only luke warm defenders in all those who profit by the new order. This luke warmness arises partly from the incredulity of mankind, who do not truly believe in anything new until they are actual experience of it.” Machiavelli, The Prince, 1513.

Markedsplanen Markedsstrategi Produkt Pris Spesifiser litt mer; 1 for alle segment eller flere … Pris Prisstrategi (e.g. kostnads-, verdi-, markedsbasert; penetrerings- vs skimming; pusher (i.e. dela ut gratis forst å sen ta betalt ) Plass (distribusjonskanaler) Veien til kund (selv eller via återførsæljare?) Promotion (hvordan man bearbeter kunden) De tidigere punktene hænger i hop med de hær. Strategi ær en plan eller en vægbeskrivelse av de steg som en bedrift ska ta før att uppnå sina mål. Men den ær inte statisk. Produkt: Hvilken egenskaper må ditt produkt ha for å tilfresstille det aktuelle kundebehovet? (litt mer spesifikt æn forretningsidén) Pris: Hvilken pris kan du forlange for produktet, og hva vil du oppnå med din prisstrategi? Pleier til å skilja mellom 3 måtte at sætte pris på, kostnadsbasert, verdibasert eller, markedsbasert / konkurransbasert. Penetrerings (ny standard, positiva externaliteter) / skummingsprissetting. Relateras till en diskussion om marginaler och volym. Plass: Hvordan når du ut til kundene? (beror av hvis kundene ær bedrifter eller privatpersoner, innkjøpsmønster,…). Olika kanalser ær for eksempel detaljister, agenter, franschising, postorder, internet, … Kan variera mycket inom en industri. Dell t.ex. salger direkt til kund medan HP sæljer via återførsæljare så som varuhus. Viktigt at ikke ha før mange kanaler før de kan komme i konflikt med varandre. Promotion: Hvordan skal du kommunisere fordelene ved ditt produkt til dine potensielle kunder

Ex. Pris Høgt Motsægelse Premium / Upscale Undvik denna kvadrant Pris De som vill ha det beste og betaler for det Undvik denna kvadrant Pris Fynd Verdi For de vurdere lågt pris mer æn kvalitet For de som letar etter det beste verdi for pengene Mer før konsumentvarer skulle jeg tro. Lågt Lågt Høgt Uppfattad kvalitet