Induktivisme – det klassiske vitenskapssynet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
VITENSKAPEN OM SAMFUNNET
Advertisements

… vitenskapen ikke gir rom for å tro på Gud.
22 tips for den faglitterære forfatteren
Na 105 Naturfagdidaktikk Gerd Johansen,
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Forelesning 19: Vitenskapelige Lover, Metoder, Hypoteser
Hva trenger jeg av data, og hvordan skal jeg innhente disse?
Enhalet og tohalet hypotesetest
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Forelesning 5: Aristoteles’ Teoretiske Filosofi
Programfag i studiespesialiserende utdanningsprogram
Ideutvikling - Problemdefinisjonen. Hva gjør de erfarne problemløserne? •Samler og analyserer informasjon og data •Snakker med mennesker som kjenner problemet.
Dagens tema: vitenskapsskoler introduksjon til forskningsmetoder.
Eksperimenter i fysikk og fysikkeksperimenter i skolen
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
Om metodekurset Pensum: Bordens & Abbott, 6. utgave (5. utgave OK)
FIL 1002 Erkjennelsesteori vår 2006 Lars Reinholdtsen.
Eksperimenter i fysikk og fysikkeksperimenter i skolen
Induktivisme – det klassiske vitenskapssynet
Grunnlagsproblemer i statsvitenskap
3. seminar i “Grunnlagsprobblemer i statsvitenskap” Carl Henrik Knutsen, 9/ Karl Popper: The Logic of Scientific Discovery.
Ansvar i teori og praksis Fagdag, Grimstad 24. mai 2010 Dag G. Aasland.
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Kvalitativ metode i markedsforskning
Arbeidsmåter i naturfag
Naturvitenskapelig tenke- og arbeidsmåte
Turing-testen En person stiller alle mulige spørsmål til noe som enten er en maskin eller et menneske. Hvis ingen person greier å avgjøre om det er.
Radical Behaviorism and Scientific Frameworks From mechanistic to relational accounts.
Forelesning 17: Vitenskapelige Lover, Metoder, Hypoteser
Forelesning 11: Kants Teoretiske Filosofi
Forelesning 12: Hume Narve Strand.
Forelesning 9: Den Vitenskapelige Revolusjonen
Forelesning 10: Hume Narve Strand.
Forelesning 5: Aristoteles’ Teoretiske Filosofi
Forelesning 21: Kuhn og Vitenskapelige Revolusjoner
Kulturteori
Kvalitative og kvantitative metoder
Forklaringstyper i historievitenskapen
La oss begynne med begynnelsen (igjen)
Tema: Kommunikasjon i team
Hva er kunnskap?.
Induktivisme – det klassiske vitenskapssynet FYS2150LAP Februar 2006.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Undring Tro Viten.
Empirisme og koherens og fundamentalisme
SGO Metode Introduksjon Våren 2005 Per Gunnar Røe.
Kollektivisme og individualisme i historiske fag
Vitenskapelig revolusjon ESST august Shapins fokus Ending i kunnskap om virkeligheten og hvordan sikre denne kunnskapen: –Mekanisering av naturen.
Erkjennelsesteoretisk fundamentalisme. Fundament Overbygning Prosjekt: Bygg opp fra basis.
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Forklaringsprinsipper, positivisme og falsifisering
Positivisme SGO 4001 Bjørnar Sæther.
Forelesning 1: Teoretisk filosofi v/Stig Hareide
Exfac for historieprogrammet Gruppeundervisning våren 2005
Oppgaveskolen -V07_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2007 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger – hva er behovene ?
Oppgaveskolen -V06_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2006 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger Leseliste – litteratur.
Introduksjon - positivisme
Naturfagdidaktikk hovedtemaer:
Sosialkonstruktivisme
Tomatdyrking som forskningsområde Forskerne lager hypoteser og tester disse. Dette kan omfatte faktorer som temperatur belysning luftfuktighet CO 2 – nivå.
1 Kan Gud finnes, når det er så mange dårlige argumenter for Guds eksistens?
Forskningsmetode og statistikk: Bruk av forskningsmetode betyr å gjennomføre systematiske undersøkelser for å belyse problemstillinger. Sentrale elementer.
1 Kan det finnes gode argumenter for at Gud eksisterer?
Naturvitenskapen Foto: Getty images/Thinkstock. Naturvitenskap i dagliglivet Diskuter: Er kunnskap om naturvitenskap viktig for Helse? Forbruk og produksjon?
Vitenskapelig usikkerhet Er det lett å se hva pH- verdien er? Hvilke andre metoder kan brukes til å måle pH? Foto: Cappelen Damm.
Kvalitative og kvantitative metoder
Utforsking 1 Økt 1.3.
Hva er et menneske? Å tro at «menneskets hensikt er å arbeide» får andre konsekvenser for livet, enn å tenke at «menneskets hensikt er å bygge gode relasjoner»
Evolusjonsteoriens Akilles-heler
Utskrift av presentasjonen:

Induktivisme – det klassiske vitenskapssynet FYS2150L

Deriving theories from the facts Hvordan kan en utlede vitenskapelig kunnskap fra fakta? Men husk: Det observasjonsmessige grunnlaget for naturvitenskapen er ikke så sikkert og liketil som det ofte framstilles! Observasjoner uavhengig av teori? Observasjoner sikkert grunnlag for kunnskap?

Induktivisme - det “klassiske” vitenskapssynet - empirisme. Er det mulig å slutte til generelle lover fra enkeltobservasjoner?

David Hume (1711 - 1776) Vi gjør klokt i å tro at det finnes universelle naturlover Men det er umulig å ha sikker viten om slike lover. Når vi forsøker å formulere universelle lover om naturen, er disse aldri annet enn hypoteser som aldri kan endelig bevises

David Hume (1711 - 1776) Induksjonsproblemet “Antakelsen om at fremtiden ligner fortiden er ikke grunnlagt på argumenter av noe slag, men har utelukkende sitt utspring i våre vaner”

Immanuel Kant (1724 - 1804) Kants erkjennelsesteori kan betraktes som et forøk på å redde Newtons naturvitenskap fra Humes skepsis Vår erfaring har visse grunnleggende trekk som gjelder universelt og med nødvendighet. Disse kan ikke ha sitt opphav i sansene. De gjelder a priori. De har sitt opphav i sinnet.

Immanuel Kant (1724 - 1804) A priori kunnskap er uavhengig av sansing A priori kunnskap gjelder med nødvendighet A priori kunnskap gjelder universelt Den kunnskapen sansene gir oss, gjelder verken med nødvendighet eller universelt

Immanuel Kant (1724 - 1804) Vår måte å erfare på, i kraft av det å være menneske, har visse grunnleggende trekk som gjelder universelt og med nødvendighet. Disse har ikke sitt opphav i sansene. De gjelder a priori. De har sitt opphav i sinnet. Med utgangspunkt i disse trekkene kan vi altså formulere naturlover som gjelder universelt og med nødvendighet for naturen slik som vi erfarer den.

Logikk Hvis vi kan være sikker på at våre premisser er sanne, kan vi også være sikre på at alt vi logisk utleder fra dem er sanne! Skille mellom induktive argumenter fra deduktive argumenter ”Den induktive kalkunen”

Induktivisme Stort antall observasjoner Gjentatte observasjoner under varierte betingelser Ingen aksepterte observasjonsutsagn kan være i konflikt med den utledede loven

Induktivisme Hvordan kan induktivisme selv bli rettferdiggjort? Dermed brukes induktive argumenter til å forsvare induktivisme!! Hva som konstituerer et valid deduktivt argument kan spesifiseres med høy grad av presisjon, men hva som konstituerer et induktivt argument er høyst uklart.

Induktivismens attraksjon ligger kanskje i den ”umiddelbare appell” og at den inneholder noe vesentlig om objektivitet , pålitelighet og brukbarhet.

Skolens naturfag? Hva så med skolens naturfag? Skal man slutte med det som lenge har vært 'god pedagogikk', nemlig å gå fra det konkrete til det abstrakte, trekke slutninger og lage regler ut fra noen få og utvalgte eksempler? Skal man gi avkall på 'en induktiv arbeidsform'?

Karl Popper (1902-1994): Verifikasjon forkastes Logisk induktivisme forkastes Demarkasjon ved hjelp av falsifikasjon Graden av falsifiserbarhet er avgjørende for vitenskapeligheten Vitenskapelig metodologi: Dristig gjetning. Harde tester og gjendrivelser. Rasjonelle teorivalg. “Conjectures and refutations”

Karl Popper: Hypotetisk-deduktiv metode Dedusere en eller flere prøvbare konsekvenser av den hypotesen eller teorien som skal testes, og så undersøke riktigheten av disse konsekvensene. Utfallet brukes til å si noe om riktigheten av hypotesen eller teorien. I dagligtale kan man ofte høre noen si ”Jeg har en teori om at…”. Det man som regel mener å si er ”Jeg har en hypotese om at…”. En hypotese som gjentatte ganger blir styrket, kan altså ”opphøyes” til en lov. En vitenskapelig teori er kunnskap på samme nivå som lovene, men teorier er en litt annen type kunnskap enn lover. En teori kan sies å være en slags forståelsesramme som samler en rekke lover og gir dem en felles begrunnelse eller forankring.

Karl Popper Normativ beskrivelse av vitenskap Utvide naturvitenskapens rasjonalitet til andre områder slik at disse også kan bli dominert av fornuften.

Kritikk av falsifikasjonismen En teori kan leve i beste velgående selv etter at den strengt tatt er 'falsifisert' (kaloric-teorien) Det man tror er en falsifisering, kan vise seg ikke å holde stikk (Bohr)

Thomas Kuhn (1922-1996) Historien som empirisk grunnlag Normalvitenskap er akkumulerende, men det oppstår kriser. Overgang fra et paradigme til et annet foregår ved en vitenskapelig revolusjon!

Thomas Kuhn Pre-paradigamtisk fase. Konkurrerende teorier. Paradigmatisk eller normalvitenskapelig fase. Innledes med paradigmeskapende verk puzzle-solving Eksemplarer Postparadigmatisk fase. Paradigmet går i oppløsning

Naturvitenskap som “modeller av virkeligheten” Naturvitenskap dreier seg om å lage (matematiske) modeller av virkeligheten Å arbeide med natur-vitenskap dreier seg i økende grad om å utvikle, teste og bruke modeller. A contemporary education in science is expected to serve two broad purposes: To provide society with a competent workforce and with scientifically literate citizens. In the project we will describe here today, we focus on how upper secondary school physics may contribute to developing students’ competencies and literacy in the field of physical science, and we suggest an approach – empirical-mathematical modelling – that we believe can meet some challenges facing physics education and thereby contribute to serving these two overall purposes. Our choice to focus on empirical-mathematical modeling also stems from the insight that within many of the most dynamic and rapidly developing branches of physics today, research is essentially about developing and improving models (often in the form of computer simulations ) for describing phenomena such as climate, the atomic nucleus, or superconductivity (??) (Gilbert, 2004; Winsberg, 1999;.. ). Thus, a physics instruction focusing on how to develop mathematical models based on experiments would be expected to enhance students’ understanding of the nature of physics as well as their competency in “doing physics”. Klimamodeller Populasjonsmodeller Atommodeller …. Et ”konstruktivistisk” syn på vitenskap?

«I Fysikken, …, belæres vi jo atter og atter om, at vor Opgave ikke er at trænge ind i Tingenes Væsen, hvad vi heller slet ikke ved, hvad vilde sige, men blot at udvikle de Begreber, der tillader os paa frugtbar Maade at tale med hverandre om Foreteelserne i Naturen.» Niels Bohr (1935)