Er det behov for kjemikere i lærerutdanning og skoleforskning?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Institutt for samfunnsforskning | Institute for social research | Hvordan lage gode surveyspørsmål? En kommentar Rune Karlsen.
Advertisements

INFORMASJON OM FAGVALG TIL VG2
Valg av Programområde og programfag på Studiespesialisering
Informasjonsmøte U. Pihl videregående skole
Na 105 Naturfagdidaktikk Gerd Johansen,
Informasjon om valg av fag til Vg2 skoleåret
STUDIESPESIALISERENDE UTDANNINGSPROGRAM
UTDANNINGSTILBUD VED IMT 2010/2011
Snart klar for videregående skole
Dannelse og anvendelse
Velkommen til 2. dag på Engia
Lektor-2 Innlandet. Seminar GLT-regionen, Ingunn Hermansen, prosjektkoordinator i Innlandet.
Naturfag 1.
Teori og Praksis Hvordan kobler vi pedagogikk, fagdidaktikk og fag med erfaringer fra og virkeligheten i skolen?
Nordisk fagdidaktikk – konferanse Trondheim –
Orientering om fagtilbudet ved U. Pihl videregående skole Breimyra ungdomsskole
Velkommen til informasjonsmøte for elever og foresatte U. Pihl videregående skole
Orientering om fagtilbudet ved U. Pihl videregående skole
Kvalifisert for høyere utdanning
Informasjon om valg av fag til Vg2 skoleåret
STUDIESPESIALISERENDE UTDANNINGSPROGRAM SPRÅK, SAMFUNNSFAG, ØKONOMI OG REALFAG Fagvalg 2012 Greaker.vgs.no.
Info til elever vg1 ST og vg1 ID
Velkommen til foreldremøte om fagvalg
Studietilbudet til Høgskolen i Østfold
Avfall og avfallsbehandling
Grunnskolelærerutdanning Struktur, mulig løsning og noen utfordringer.
STUDIESPESIALISERENDE UTDANNINGSPROGRAM
Student ved UiAs lærerutdanninger 14. november 2013 Rådgiver Connie Goul.
Institutt for religion, filosofi og historie
Sunnland Einar Stølevik
Kampen om de kloke hodene -og jobben med å få dem ut til næringen…
Ledelse av smidige prosjekter – gi slipp på kontrollen?
Digital tools in kindergarten
RISØR VIDEREGÅENDE SKOLE 2010/2011 PROGRAMFAG TIL VALG Fag og timefordeling i programfagene Vg1Vg2Vg3 Fellesfag 30timer/uke Fellesfag 12/15 timer/uke Fellesfag.
Om natur og miljø og idrett og sånn Rådgiversamling 28. november 2012.
Kvalitetsutviklingsplanen Oppsummering
Akademias betydning for utviklingen av Sørlandet (sett fra innsiden av en liten del av UiA) Rein Terje Thorstensen Instituttleder Institutt for Ingeniørvitenskap,
Ta fag fra videregående skole
Tilbud til Studiespesialiserende Olsvikåsen vgs 2013/2014
Oppfølging av studenter ved HF: Hvor står vi og hvor går vi? Gro Bjørnerud Mo, studiedekan Studiekomiteen
Teoretisk kjemi CTCC Centre for Theoretical and Computational Chemistry Thomas Bondo Pedersen.
2. FREMMEDSPRÅK, ENGELSK FAGLIG FORDYPNING ELLER ARBEIDSLIVSFAGET
Fossilt brensel. Anvendelse
1 Kunnskap Mangfold Likeverd Kultur for læringUFD Kultur for læring Kunnskap Mangfold Likeverd.
SCIENCE SHOPS – Innlegg på studiekvalitetsdagene 6. oktober 2014 ved Anne Bregnballe, APS.
Valg av fag til Vg3 Foreldremøte Oslo kommune
Oppbygning av stoffer Kjemiske endringer
Valg av programområde og fag til Vg2
Praktisk arbeid og naturvitenskapelig allmenndannelse
Velkommen til Hersleb vgs v/ Rektor Ann-Kristin Høgseth
Partikkelmodellen Nøkler til naturfag februar 2015
NTNU Kompetanse i skolen KOMPiS Dag Atle Lysne Faglig leder.
Undervisning og faglig profil Roots & Døhl Januar/februar 2015.
MENA programkomite Faglige visjoner sett fra MENA.
Varme, uorden og spontanitet
Husk overgangsordninger STUA Nye programmer, nye emnematriser Studieprogram/-retning skifter eier Program/-retning slåes sammen/deles opp.
Kjemisk institutt - Skolelaboratoriet Nøkler til naturfag – mars 2016 Kursdeltakerne har «studentrollen»
ATP Realfagkonferansen NTNU Sant eller usant: Når bindingen mellom de ytterste fosfatgruppene i ATP brytes, frigis det energi.
Kjemisk institutt - Skolelaboratoriet Nøkler til naturfag 22. og 28. oktober 2015 Kursdeltakerne har «studentrollen»
Tidsplan InterAct Vår 2017 Presentasjon av Andreas og Helge.
Advisers Lisbeth Aune Ingunn Yttersian
ATP.
Underveisvurdering: Faglige samtaler i klasserommet B – Samarbeid
Hva vil det si å være studieforberedt?
Centre of Biogeochemistry in the Anthropocene
Masterspesialisering i kjemi
Oppbygging av masterdelen av Lektorprogrammet
Utskrift av presentasjonen:

Er det behov for kjemikere i lærerutdanning og skoleforskning? Kjemilærere i lærerutdanningen i Norge, i naturfag KUN - KjemiUtdanning i Norge Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS)

Fra KUN - undersøkelsen i 2005 Trenger skolen kjemilærere? Fra KUN - undersøkelsen i 2005 Slik kan det se ut i 2014

Ikke bare skolen trenger kjemikere Program i NRK: FBI tester hudkrem Siloksan i tale blir til xylokain i teksting siloksan lidokain Skolelaboratoriets hudkrem: - Hudkrem, et kosmetisk produkt ble ”godkjent” av FBI

Hvorfor tror biologer at man kan lagre energi i kjemiske bindinger ? Arvid Mostad: Hvorfor tror biologer at man kan lagre energi i kjemiske bindinger ? Fig.2. Er kull en energikilde ? Lærebok i naturfag for ungdomstrinnet, Kosmos ”Kjemisk energi er en indre stillingsenergi----” og ”Den blir avgitt når de kjemiske bindingene mellom atomene eller ionene blir brutt” Lærebok i programfag biologi i for videregående skole, Bios2: ”I oppbyggingsprosessene trengs det energi for å sette sammen nødvendige bindinger i molekylene slik at de danner et produkt.” ”I nedbrytingsprosesser blir energi frigitt når bindinger i molekylene blir brutt”. En relativt avansert bok i biologi, Molecular insights into the living process” (Academic Press 1967): ”The animal body derives its energy from the chemical energy stored in the molecules of the diet. When a molecule is synthetized, energy is required for the assembly of its constituent atoms- bond formation.”

Undervisning i 2014 Ordinære emner Videreutdanning Etterutdanning NAT2000, et emne i LEP Videreutdanning NAT 2010 V, «Fysikk og generell kjemi i naturfaget 8-11» NAT 2020 V, «Organisk kjemi og biologi i naturfaget 8-11» Etterutdanning «Nøkler til naturfag» for lærere som underviser i naturfag på 5. – 7. årstrinn

Ressurser for lærere

Ressurser for lærere

Oppbygning og gjennomføring

Kjemimaster -skolerettet oppgave Masteroppgaven kan være på enten 60 eller 30 studiepoeng. Eksempel på masteremner som kan tas i en skolerettet master: 4. semester Masteroppgave 3. semester Masteroppgave/ masteremne RDID4030 - Naturfagdidaktikk fordypning 2. semester DIDMET4200 - Forskningsmetode og oppgaveforberedelse RDID4011 - Naturfag som allmenndannelse 1. semester KJM-MENA4010 - Eksperimentelle metoder KJM4020 - Vitenskapelig kommunikasjon (5 stp) KJM-MENA4030 - Scientific presentation techniques (5 stp) DIDMET4000 - Metodekurs i fagdidaktikk   10 studiepoeng

Flervalgsoppgaver som selvtestingsmiddel i KJM1100  Rugsveen, Camilla (2011-08-12)

Begrepet energi i norske lærebøker i naturfag Masteroppgave 2013, Bjørnar Mæland

Feil om kjemisk energi i lærebøker: energi frigjøres når kjemiske bindinger brytes 8.-10.: Gyldendal: Eureka Vg1: CappelenDamm: Kosmos, Naturfag for studieforberedende utdanningsprogram. Side 94-95. Aschehoug: Nexus 8 NATURFAG 5): s : 159 Vg2: Gyldendal: Bi 2 (grunnbok i biologi) s: 31 CappelenDamm: Biologi, Bios2, side 77 UNI: Molecular innsights into the living process (Academic Press 1967) Kilde: Bjørnar Mæland, Begrepet energi i lærebøker i naturfag, masteroppgave 2013 Nøkler til naturfag «skoleipraksis » Best practice films for teachers www.skoleipraksis.no/en/‎Cached http://www.skoleipraksis.no/naturfag-1-7/filmar/faseovergang/ Forskerspireaktivitet i Gaia 5 Gaia 5 (Cappelen): Kjemi på kjøkkenet