Dialogkonferanse Faglig råd for Naturbruk _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ditt valg! Idrettsfag • Musikk, dans og drama Studiespesialisering
Advertisements

Studieforberedende utdanningsprogram
Øvelse i utdanningsvalg for foresatte i grunnskolen
Befolkningsundersøkelse – energimerking av boliger Juni 2011.
Veiledning av elever / lærlinger
Organisering av PTF Vg1RM
Tirsdag 6 november kl Onsdag 7. november kl Torsdag 8. november kl Onsdag 7. november kl der foreldre.
Det vanskelige valget En orientering om muligheter.
Slåtthaug videregående skole
Tvedestrand og Åmli Videregående Skole Studiespesialisering Kunnskap, nærhet, aktiv og trivsel.
VIDEREGÅENDE SKOLE Du er elev i videregående opplæring i 3 eller 4 år, avhengig av om du velger et STUDIEFORBEREDENDE eller YRKESFAGLIG UTDANNINGSPROGRAM.
Informasjon til minoritetsspråklige elever og foresatte
Nye økonomiske utfordringer
FREMTIDENS AKVAKULTUR UTDANNING
Faget Utdanningsvalg Jobbskyggedag
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
Marirosa Seu Stokkmo og Assad Nasir
Differensiering fordi…
ROTARYS OMDØMME PÅL ROSENVINGE DISTRIKTSLEDER 2310 PUBLIC RELATIONS.
Smi skolen Rektorgruppe øst: utfordringer i videregående skole, Kristiansandsregionen Vennesla videregående skole.
Vi får Norge til å gro! Bondelaget og framtidas yrkesutdanning Læreplanseminar mandag 2. juni 2008 Steinar Klev.
VELKOMMEN LÆREPLANSEMINARFORLANDBRUK OG FOR GARTNERNÆRING
Rekruttering av tillitsvalgte i landbruket sine organisasjoner Samarbeidsrådet, Sola, Terje Vareberg.
Veien videre etter ungdomsskolen
Livet som fagskolestudent
TAF-MARIN ”FREMTIDENS AKVAKULTUR UTDANNING?”
Elisabeth Backe-Hansen NOVA
Ei munter fortelling om Båtsfjordingan som ville lære mer. 
Ulike veier frem til et fag-/svennebrev
Mitt Yrke.
Landbruksutdanning for framtida Brita Skallerud Oktober 2011.
Utdanningsvalg 10.klasse
Foreldremøte 15.september trinn
Fagopplæring og næringsutvikling i nord Noen synspunkter om nisjer, kompetanse og muligheter NOKORT
Videregående opplæring. Hva er videregående opplæring? Inngangsporten til videre studier og til yrkeslivet:  Studieforberedende opplæring legger vekt.
Søke videregående opplæring Søkere med fortrinnsrett etter § 6-17.
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
Info-dager 2014 Søking skoleåret Fortrinn og individuell vurdering 1.marssøkere med vedtak om spesialundervisning Bruk av overgangsskjema ved tilretteleggingsbehov.
Karriereveiledning i grupper
Hvorfor skal vi lage den og hva skal den inneholde?
Hvordan gjøre gode karrierevalg
Rådgiverkonferansen v/ Jan Larsen Daglig leder av Tre-Ringen og leder av koordineringsgruppen for Forum for Fagopplæring (Opplæringskontorene)
BARNE- OG UNGDOMSARBEIDERFAGET. Barne- og ungdomsarbeiderfaget er en fagutdanning innenfor videregående opplæring. Fagløpet er to år på videregående skole.
Kompetanseplaner - hva har det med oss å gjøre? - hva er det?
FORELDREMØTE 10. TRINN 6. september 2016 Inger Line Hvaal Rådgiver, Karuss skole.
Kristiansund videregående skole TAF-MARIN FREMTIDENS AKVAKULTUR UTDANNING.
Bygg- og Anleggsteknikk Liker du å arbeide med hendene? Har du lyst til å jobbe med noe interessant? Vil du ha muligheten til å kunne sette spor etter.
Hedmark fylkeskommune. Organisasjonskart HFK Fylkesrådet i Hedmark Fylkesråd 26. oktober Fra venstre leder Per-Gunnar Sveen (Ap), nestleder Aasa.
Til elevene Hei! Du begynner nå på en prosess der du skal foreta et valg av utdanning som vil påvirke ditt fremtidige yrkesliv. Mulighetene er mange, og.
Foto: Helén Eliassen Arbeidsuke på 9.trinn Elevene skal ut i arbeidspraksis i uke 3, (13. til 17.januar) PRYO Sverresborg skole.
FORELDREMØTE 10. TRINN 15. SEPTEMBER 2015 Om arbeidsuka Om Yrkesvalgmessa Om videregående opplæring Inger Line Hvaal Rådgiver, Karuss skole.
Foto: Helén Eliassen Arbeidsuke på 9.trinn Elevene skal ut i arbeidspraksis i løpet av 9.skoleår. PRYO Sverresborg skole.
Side 1 Ditt valg! STUDIEFORBEREDENDE: Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering, studiespesialisering med formgivningsfag, studiespesialisering.
M&L2 Kap. 5 - ver.1 Spørre- skjemaer Oslo, okt 2010.
Litt om meg . Fra ungdomsskole til videregående … og videre . Utdanning og yrkeserfaring. Til 9.trinn Oppsal Skole Oslo
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre
SÅ FINT DU IKKE ER SIKKER PÅ HVA DU VIL BLI….
Norsk skole.
VELKOMMEN TIL INFORMASJONSMØTE - Videregående opplæring
Ålesund videregående skole
Kommunesammenslåing.
FORELDREMØTE 10. TRINN 26. september 2017
Hva er et menneske? Å tro at «menneskets hensikt er å arbeide» får andre konsekvenser for livet, enn å tenke at «menneskets hensikt er å bygge gode relasjoner»
NY STRUKTUR.
FORELDREMØTE 8. TRINN Rådgiver –Thomas Kvalvik Siri Myhren Petersen
Seminar Mosjøen januar 2018 John Luktvasslimo
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre
NOU 2018:2 Fremtidige kompetansebehov
11. januar 2019.
Prosjekt - Flere unge i fast arbeid Karrieredagen, 17. oktober 2018
Utskrift av presentasjonen:

Dialogkonferanse Faglig råd for Naturbruk ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Norsk Gartnerforbund Norsk Gartnerforbund Tove Ladstein

Presentasjon av NGF ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Norsk Gartnerforbund Norsk Gartnerforbund er produksjonsgartnerens organisasjon Bedriftsmedlemmene må ha produksjonsareal innen gartneri- og hagebruk

Hvem er produksjonsgartneren? ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Norsk Gartnerforbund Ulike produksjoner Ulikt marked Ulik bedriftsstørrelse Hele landet Ulik utdanningsbakgrunn Ikke en ensartet gruppe

Norsk hagebruksproduksjon ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Norsk Gartnerforbund

Hvor er elevene? ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Norsk Gartnerforbund Trenger flere søkere –Spesielt unge –Fra hele landet – tidvis vanskelig Hvem leter vi etter? –Og hvem er det vi får? Hvordan blir yrket attraktivt –”Gartner” er fremdeles et positivt ord –Hvem skal selge inn mulighetene?

Skille VG2 gartner og landbruk? ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Norsk Gartnerforbund Praksis? Større fokus på elevens interesse Viktig for elevers rett til valg, i hele landet Ta vare på produksjonskunnskapen –Viktig uansett senere yrkesretning –Nok praksis (hva er det?) –Må i større grad kunne jobbe selvstendig

Voksne uten rett ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Norsk Gartnerforbund Stor andel gartnerelever er voksne Ressurs, ikke problem Hvordan ta vare på denne gruppen?

Ønsker for en nyansatt ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Norsk Gartnerforbund AMRAÆG

Tro på fremtiden ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Norsk Gartnerforbund

Gartner med selvtillit? ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Norsk Gartnerforbund Vektlegging av Generalisering Spesialisering Praksis Gartner med selvstendighet?

Fagbrev gartner ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Norsk Gartnerforbund Næringen er ikke entydig –Både fordeler og ulemper Praktisk komplisert, men mulig Viktigere fokus: Vet folk at elevene på gartner og landbruk får formell yrkeskompetanse? Elevene trenger rett til fire års videregående; yrkes- og studiekompetanse

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Norsk Gartnerforbund Takk for oppmerksomheten!