MEKANIKK LOA 712 Institutt for maskin- og marinfag
Sveiv (Drivmaskineri) Tau Krok (Løfteredskap) HEISEMASKINERI Lager Trommel Drivaksel Sveiv (Drivmaskineri) Tau Krok (Løfteredskap) Last Institutt for maskin- og marinfag
YTRE KREFTER PÅ HEISEMASKINERIET Kraft på sveiv Lager 1 Last Lager 2 Institutt for maskin- og marinfag
Vi flytter alle kreftene inn på drivakslingen Vrimoment fra trommel Vrimoment fra sveiv Institutt for maskin- og marinfag
SKJÆRKREFTER (Tverrkrefter) Institutt for maskin- og marinfag
Skjærkreftene gir bøyemoment Institutt for maskin- og marinfag
TORSJON (Vrimoment) Institutt for maskin- og marinfag
Undervisning og læring i mekanikkfaget Undervisningen vil avvike fra det tradisjonelle opplegg ved at der blir: - Mindre tavleundervisning - Mer tid til oppgaveregning med veiledning av faglærer og medstudenter (peer instruction) i ordinær skoletid Institutt for maskin- og marinfag
- Krav til at studentene setter seg inn i stoffet på egen tid i forkant av gjennomgang på tavlen (lekser) Institutt for maskin- og marinfag
Vurderingen vi være mappevurdering som betyr at innsatsen i hele undervisningsperioden teller med i den endelige karakteren. Institutt for maskin- og marinfag
Faget har også obligatoriske laboratorieøvinger som må være bestått. Institutt for maskin- og marinfag
Vurderingsgrunnlag: 1) Innleveringer Institutt for maskin- og marinfag
-som utarbeides i skoletiden eller på egen fritid og de skal være innlevert til avtalt tidsfrist for å være tellende. Innleveringene skal vise at studenten følger undervisningen og at han/hun kan uttrykke seg skriftlig og gi en klar fremstilling av problemet og problemløsningen. Institutt for maskin- og marinfag
2) Prøver underveis Institutt for maskin- og marinfag
-(Tester) som er korte prøver i skoletiden -(Tester) som er korte prøver i skoletiden. Her skal studenten selvstendig finne korrekt svar på typiske problemer og merke av for det korrekte svar som er funnet (Multiple choice) Institutt for maskin- og marinfag
Faget er delt i to moduler: STATIKK og FASTHETSLÆRE begge modulene må være bestått for å få karakter i faget. Institutt for maskin- og marinfag
Poengberegning Institutt for maskin- og marinfag
Institutt for maskin- og marinfag
Generell, kvalitativ beskrivelse av vurderingskriterier Symbol Betegnelse Generell, kvalitativ beskrivelse av vurderingskriterier A Fremragende Fremragende prestasjon som klart utmerker seg. Viser stor grad av selvstendighet. B Meget god Meget god prestasjon som ligger over gjennomsnittet. Viser evne til selvstendighet. C God Gjennomsnittlig prestasjon som er tilfredsstillende på de fleste områder. D Nokså god Prestasjon under gjennomsnittet, med en del vesentlige mangler. E Tilstrekkelig Prestasjon som tilfredsstiller minimumskravene, men heller ikke mer. F Ikke bestått Prestasjon som ikke tilfredsstiller minimumskravene (hvis det i det hele tatt er nødvendig med noen beskrivelse her). Institutt for maskin- og marinfag
A 8-12% B 20-30% C 24-36% D E Institutt for maskin- og marinfag
Bygg Data Elektro Kjemi Maskin Miljø og havbruksteknologi Bioingeniørutdanning Jordskiftekandidat Økonomisk administrative fag Yrkesfaglærerutdanningen Fagbeskrivelser Studentsider Avd. for ingeniørutdanning Institutt for maskin- og marinfag | STUDIER | FORSKNING OG UTVIKLING | OM HØGSKOLEN | DIREKTE TIL.. | STUDENTSIDER | SØK | HELSE- OG SOSIALFAG | INGENIØRUTDANNING | LÆRERUTDANNING | Høgskolen i Bergen, Postboks 7030, Nygårdsgt 112, N-5020 Bergen, E-post: post@hib.no Telefon:55 58 75 00 - kontaktinfo. 2002 © Høgskolen i Bergen, Sidene er utviklet av Mediesenteret ved Høgskolen i Bergen. Om sidene/webmaster
Institutt for maskin- og marinfag
Institutt for maskin- og marinfag
Statikk og fasthetslære Øistein VOLLEN Statikk og fasthetslære INNHOLDSFORTEGNELSE Institutt for maskin- og marinfag
Institutt for maskin- og marinfag
Institutt for maskin- og marinfag
Institutt for maskin- og marinfag
INNSATSFAKTORER: Institutt for maskin- og marinfag
Institutt for maskin- og marinfag
Institutt for maskin- og marinfag
MATEMATIKK minimum Institutt for maskin- og marinfag
Institutt for maskin- og marinfag
Institutt for maskin- og marinfag
SUMMERING AV KREFTER Institutt for maskin- og marinfag
To krefter angriper i samme punkt Vi summerer de to kreftene Summering av krefter, Grafisk Institutt for maskin- og marinfag
FR Resultantkraften FR erstatter de to første kreftene Summering av krefter, Grafisk Institutt for maskin- og marinfag
Først erstatter vi kraften med dens komponenter langs X- og Y aksene Vi definerer et aksesystem Y Først erstatter vi kraften med dens komponenter langs X- og Y aksene F1 sin a F1 a F1 cos a X Summering av krefter, Analytisk Institutt for maskin- og marinfag
F1 er nå erstattet av komponentene F1 cos a og F1 sin a a Y F1 sin a X Summering av krefter, Analytisk Institutt for maskin- og marinfag
F2 sin b F2 F2 cos b Y b X Summering av krefter, Analytisk Institutt for maskin- og marinfag
F2 er nå erstattet av komponentene F2 cos b og F2 sin b F2 sin b Y F2 er nå erstattet av komponentene F2 cos b og F2 sin b F2 sin b b F2 cos b X Summering av krefter, Analytisk Institutt for maskin- og marinfag
FR F2 sin b - og Y-komponentene - og får samme resultant FR F1 sin a Vi legger sammen x-komponentene F2 cos b F1cos a X Summering av krefter, Analytisk Institutt for maskin- og marinfag
FORSKYVE KREFTER LANGS ANGREPSLINJEN Institutt for maskin- og marinfag
To krefter angriper et legeme Y To krefter angriper et legeme En kraft kan flyttes langs sin angrepslinje uten at det endrer kraftens virkning X Institutt for maskin- og marinfag
Y X Institutt for maskin- og marinfag
Y X Institutt for maskin- og marinfag
Y X Institutt for maskin- og marinfag
Y X Institutt for maskin- og marinfag
Y Vi summerer kreftene X Institutt for maskin- og marinfag
Y X Institutt for maskin- og marinfag
FR erstatter de to første kreftene Y FR erstatter de to første kreftene FR X Institutt for maskin- og marinfag
PARALLELLFORSKYVE KREFTER Institutt for maskin- og marinfag
Parallellforskyve krefter Vi skal flytte kraften F til punktet P slik at virkningen på legemet ikke endres. X P Institutt for maskin- og marinfag
Parallellforskyve krefter Kraften F har en avstand a fra P F F gir da et moment M om P som er X P a M = F * a Institutt for maskin- og marinfag
Parallellforskyve krefter Vi må ta med momentet M når vi skal parallellforskyve kraften F X P a Institutt for maskin- og marinfag
Parallellforskyve krefter M = F * a X P Institutt for maskin- og marinfag
Parallellforskyve krefter Momentet M sørger for at virkningen på legemet er den samme som tidligere F M = F * a X P Institutt for maskin- og marinfag
Regneøvinger Regneøvingene er små rapporter, og de skal ha et visst oppsett. Du deler først inn arket: Figurer til venstre, tekst til høyre. Husk marger! Tallene referer til en beskrivelse av innholdet (vedlegg) Institutt for maskin- og marinfag
Institutt for maskin- og marinfag
1 Hvem er du og hvilken oppgave har du regent på? Navn, klasse, dato og oppgavenummer 2 Hva er oppgaven? En kortversjon av oppgaveteksten. Med referanse til figuren (3) kan teksten være kort. 3 Figuren. I mekanikkfaget er figuren obligatorisk. Uten figur blir regneøvingen ikke godkjent. Figuren skal vise den del som skal beregnes og alle oppgitte mål, krefter og vinkler skal klart fremgå. Enheter skal påføres og tallverdier der disse er kjent. 4 Kraftbildet. Her isolerer du den del som beregnes og tegner en figur der alle de krefter som virker PÅ delen vises. Kraftbildet skal vise alle krefter som du senere vil benytte i beregningene. Vinkler og lengder er også viktige. Institutt for maskin- og marinfag
5 Du skal vise hvorledes du planlegger å løse oppgaven. Det behøver ikke være noen lang tekst. I eksempelet står en formel som forteller: "Jeg vil summere momentene av alle krefter om punktet A. Jeg vet at systemet er i statisk likevekt og derfor skal denne summen bli null. Jeg velger positiv momentretning MED klokken." 6 Formel Så viser du den formel som skal benyttes med de symboler (ikke tall) som er vist på figuren og kraftbildet. 7 Tallene Neste skritt er å erstatte symbolene med tall der hvor disse er kjent. Institutt for maskin- og marinfag
8 Tallbehandling. Du ordner formelen og finner den ukjente. Husk enheter. 9 Et annet eksempel på planlegging: "Jeg vil summere alle krefter som går i X-retning. Jeg velger positiv X-retning mot høyre. Jeg vet at systemet er i statisk likevekt og derfor skal denne summen bli null". 10 Konklusjon som viser klart for leseren hva det svaret (tallet) som er funnet betyr. Du skal ikke overlate til leseren å tolke ditt svar, men beskrive klart hva du har funnet. Alle regneøvinger kan ikke følge denne mal slavisk. Den er kun en hjelp. MEN alle besvarelser i mekanikken SKAL ha figur som viser hva som skal beregnes Institutt for maskin- og marinfag