MEKANIKK LOA 712 Institutt for maskin- og marinfag.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Barns utvikling av algoritmer. (Fra Marit Johnsen Høines)
Kvinner og politikk Kvinnelig valgmobilisering i Nord-Norge: Glasstak eller etterslep? Marcus Buck.
FAGVERK Institutt for maskin- og marinfag.
Når matematikk blir magisk
Litt mer om PRIMTALL.
Nye internettsider for Høgskolen i Østfold Resultat fra brukerundersøkelse.
Ti måter å ødelegge en CT-undersøkelse av halsen på
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Leksjon 5 - mekanikk - s. 121– 142 Konstruksjoner satt sammen av leddforbindelser Kraft og motkraft F y G1 G2 x FR 
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Bygningsdelstabellen
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
Bibeltime onsdag 8.januar Anne Birgitta L.K.. Luk.1, Men da Elisabet var i sjette måned, ble engelen Gabriel sendt fra Gud til en by i Galilea.
Egenskaper til stoff og tidsbegrep: En modell for aspekt i russisk Laura A. Janda UNC-Chapel Hill/University of Tromsø
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Plan- og bygningskontoret Plan- og bygningskontoret Innbyggerundersøkelsen.
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
Foreldremøte vg3 Onsdag
Kap. 3 - Likevekt Statisk likevekt Grafisk Analytisk.
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
:50 Evaluering Lysvåken i Bergen domkirke menighet 1 Svarlogg.
2. Planter. Del 1 (1–4). Nivå 2. Side 19–24
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
Noen hoderegningstriks
Gjenfinningssystemer og verktøy II
Geometri Konstruksjonens form (utseende)
Leksjon 1 - mekanikk - s. 11– 52 Kraft - moment - resultant - grafisk analyse
Leksjon 2 - mekanikk - s. 52– 78 Kraft - moment - resultant - analytisk analyse
Kapittel 14 Simulering.
Forelesningsnotater SIF8039/ Grafisk databehandling
Foreløpige tall pr Randi Sæther
P-MP modeller. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Det skal opprettes p fasiliteter (lager) for å betjene en gitt mengde kunder. Kundenodene er også potensielle.
P-CP modeller. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Det skal opprettes p fasiliteter for å betjene en gitt mengde kunder. Kundenodene er også potensielle.
R ESULTATER M UNKERUD SKOLE 2012 Nasjonale prøver 5.-8.trinn 2012 Brukerundersøkelsen 2012.
Kap 06 Diskrete stokastiske variable
Grafisk framstilling av en kraft (punktlast)
© Synovate Gjennomført av Synovate 21.august 2008 Catibus uke 33 Norsk Fysioterapeutforbund.
Oppland Arbeiderblad Kjønn i kildebruk - Utviklingstrekk over en to års periode.
Klinisk skjema nyrebiopsiregisteret
Vokabular barneoppdragelse (m) bleie (f/m) blikk (n) bortskjemt (adj.)
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
GRØNNALGER BRUNALGER RØDALGER
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
Anvendt statistisk dataanalyse i samfunnsvitenskap
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Oktober 2010
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Juni 2010 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Velkommen! 4/4/2017.
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
NM i prototyping - Yggdrasil 2014
Kraften F1 kan erstattes av F1x = F1 cos a og F1y= F1 sin a
To krefter angriper i samme punkt
LIKEVEKT x y F1 > F2 F2 F1 Institutt for maskin- og marinfag.
Bankenes sikringsfond Revisjonskontoret
Virksomhetsrapport Oktober Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
Avlevering i praksis KDRS-samling
Elevundersøkelsen ( ) UtvalgGjennomføringInviterteBesvarteSvarprosentPrikketData oppdatert 7. trinnVår , Symbolet (-) betyr.
Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Skrive- kompetanser Handlinger og formål Kunn- skaps- lagring.
Institutt for helhetsmedisin
SMP = +(F1*L1) = +(10N*2m) = +20Nm
Virksomhetsrapport August Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
1 Trivsel Utvalg Trives svært godt Trives godt Trives litt Trives ikke noe særlig Trives ikke i det hele tatt Snitt Trivsel Brannfjell skole (Høst 2014)
Økoprofil - en miljøvurderingsmetode
Veivalgsanalyse etter Sørlandsmesterskapet i lang (klassisk) distanse 2004.
Farmasøytisk institutt 2005 Velkommen til profesjonsstudiet i farmasi Instituttdirektør Karen Marie Ulshagen ønsker velkommen Presentasjon av avdelingslederne.
Tidsregistrering v/HiST DATAGRUNNLAG: Evaluering av HiST; en spørreskjemaundersøkelse blant Forskerforbundets medlemmer høsten 2009 v/HiST.
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Utskrift av presentasjonen:

MEKANIKK LOA 712 Institutt for maskin- og marinfag

Sveiv (Drivmaskineri) Tau Krok (Løfteredskap) HEISEMASKINERI Lager Trommel Drivaksel Sveiv (Drivmaskineri) Tau Krok (Løfteredskap) Last Institutt for maskin- og marinfag

YTRE KREFTER PÅ HEISEMASKINERIET Kraft på sveiv Lager 1 Last Lager 2 Institutt for maskin- og marinfag

Vi flytter alle kreftene inn på drivakslingen Vrimoment fra trommel Vrimoment fra sveiv Institutt for maskin- og marinfag

SKJÆRKREFTER (Tverrkrefter) Institutt for maskin- og marinfag

Skjærkreftene gir bøyemoment Institutt for maskin- og marinfag

TORSJON (Vrimoment) Institutt for maskin- og marinfag

Undervisning og læring i mekanikkfaget Undervisningen vil avvike fra det tradisjonelle opplegg ved at der blir: - Mindre tavleundervisning - Mer tid til oppgaveregning med veiledning av faglærer og medstudenter (peer instruction) i ordinær skoletid Institutt for maskin- og marinfag

- Krav til at studentene setter seg inn i stoffet på egen tid i forkant av gjennomgang på tavlen (lekser) Institutt for maskin- og marinfag

Vurderingen vi være mappevurdering som betyr at innsatsen i hele undervisningsperioden teller med i den endelige karakteren. Institutt for maskin- og marinfag

Faget har også obligatoriske laboratorieøvinger som må være bestått. Institutt for maskin- og marinfag

Vurderingsgrunnlag: 1) Innleveringer Institutt for maskin- og marinfag

-som utarbeides i skoletiden eller på egen fritid og de skal være innlevert til avtalt tidsfrist for å være tellende. Innleveringene skal vise at studenten følger undervisningen og at han/hun kan uttrykke seg skriftlig og gi en klar fremstilling av problemet og problemløsningen. Institutt for maskin- og marinfag

2) Prøver underveis Institutt for maskin- og marinfag

-(Tester) som er korte prøver i skoletiden -(Tester) som er korte prøver i skoletiden. Her skal studenten selvstendig finne korrekt svar på typiske problemer og merke av for det korrekte svar som er funnet (Multiple choice) Institutt for maskin- og marinfag

Faget er delt i to moduler: STATIKK og FASTHETSLÆRE begge modulene må være bestått for å få karakter i faget. Institutt for maskin- og marinfag

Poengberegning Institutt for maskin- og marinfag

Institutt for maskin- og marinfag

Generell, kvalitativ beskrivelse av vurderingskriterier Symbol Betegnelse Generell, kvalitativ beskrivelse av vurderingskriterier A Fremragende Fremragende prestasjon som klart utmerker seg. Viser stor grad av selvstendighet. B Meget god Meget god prestasjon som ligger over gjennomsnittet. Viser evne til selvstendighet. C God Gjennomsnittlig prestasjon som er tilfredsstillende på de fleste områder. D Nokså god Prestasjon under gjennomsnittet, med en del vesentlige mangler. E Tilstrekkelig Prestasjon som tilfredsstiller minimumskravene, men heller ikke mer. F Ikke bestått Prestasjon som ikke tilfredsstiller minimumskravene (hvis det i det hele tatt er nødvendig med noen beskrivelse her). Institutt for maskin- og marinfag

A 8-12% B 20-30% C 24-36% D E Institutt for maskin- og marinfag

                                                                                                                                                                                                                                                                                                               Bygg Data Elektro Kjemi Maskin Miljø og havbruksteknologi Bioingeniørutdanning Jordskiftekandidat Økonomisk administrative fag Yrkesfaglærerutdanningen Fagbeskrivelser Studentsider Avd. for ingeniørutdanning Institutt for maskin- og marinfag | STUDIER | FORSKNING OG UTVIKLING | OM HØGSKOLEN | DIREKTE TIL.. | STUDENTSIDER | SØK | HELSE- OG SOSIALFAG | INGENIØRUTDANNING | LÆRERUTDANNING | Høgskolen i Bergen, Postboks 7030, Nygårdsgt 112, N-5020 Bergen, E-post: post@hib.no Telefon:55 58 75 00 - kontaktinfo. 2002 © Høgskolen i Bergen, Sidene er utviklet av Mediesenteret ved Høgskolen i Bergen. Om sidene/webmaster

Institutt for maskin- og marinfag

Institutt for maskin- og marinfag

Statikk og fasthetslære Øistein VOLLEN Statikk og fasthetslære INNHOLDSFORTEGNELSE Institutt for maskin- og marinfag

Institutt for maskin- og marinfag

Institutt for maskin- og marinfag

Institutt for maskin- og marinfag

INNSATSFAKTORER: Institutt for maskin- og marinfag

Institutt for maskin- og marinfag

Institutt for maskin- og marinfag

MATEMATIKK minimum Institutt for maskin- og marinfag

Institutt for maskin- og marinfag

Institutt for maskin- og marinfag

SUMMERING AV KREFTER Institutt for maskin- og marinfag

To krefter angriper i samme punkt Vi summerer de to kreftene Summering av krefter, Grafisk Institutt for maskin- og marinfag

FR Resultantkraften FR erstatter de to første kreftene Summering av krefter, Grafisk Institutt for maskin- og marinfag

Først erstatter vi kraften med dens komponenter langs X- og Y aksene Vi definerer et aksesystem Y Først erstatter vi kraften med dens komponenter langs X- og Y aksene F1 sin a F1 a F1 cos a X Summering av krefter, Analytisk Institutt for maskin- og marinfag

F1 er nå erstattet av komponentene F1 cos a og F1 sin a a Y F1 sin a X Summering av krefter, Analytisk Institutt for maskin- og marinfag

F2 sin b F2 F2 cos b Y b X Summering av krefter, Analytisk Institutt for maskin- og marinfag

F2 er nå erstattet av komponentene F2 cos b og F2 sin b F2 sin b Y F2 er nå erstattet av komponentene F2 cos b og F2 sin b F2 sin b b F2 cos b X Summering av krefter, Analytisk Institutt for maskin- og marinfag

FR F2 sin b - og Y-komponentene - og får samme resultant FR F1 sin a Vi legger sammen x-komponentene F2 cos b F1cos a X Summering av krefter, Analytisk Institutt for maskin- og marinfag

FORSKYVE KREFTER LANGS ANGREPSLINJEN Institutt for maskin- og marinfag

To krefter angriper et legeme Y To krefter angriper et legeme En kraft kan flyttes langs sin angrepslinje uten at det endrer kraftens virkning X Institutt for maskin- og marinfag

Y X Institutt for maskin- og marinfag

Y X Institutt for maskin- og marinfag

Y X Institutt for maskin- og marinfag

Y X Institutt for maskin- og marinfag

Y Vi summerer kreftene X Institutt for maskin- og marinfag

Y X Institutt for maskin- og marinfag

FR erstatter de to første kreftene Y FR erstatter de to første kreftene FR X Institutt for maskin- og marinfag

PARALLELLFORSKYVE KREFTER Institutt for maskin- og marinfag

Parallellforskyve krefter Vi skal flytte kraften F til punktet P slik at virkningen på legemet ikke endres. X P Institutt for maskin- og marinfag

Parallellforskyve krefter Kraften F har en avstand a fra P F F gir da et moment M om P som er X P a M = F * a Institutt for maskin- og marinfag

Parallellforskyve krefter Vi må ta med momentet M når vi skal parallellforskyve kraften F X P a Institutt for maskin- og marinfag

Parallellforskyve krefter M = F * a X P Institutt for maskin- og marinfag

Parallellforskyve krefter Momentet M sørger for at virkningen på legemet er den samme som tidligere F M = F * a X P Institutt for maskin- og marinfag

Regneøvinger Regneøvingene er små rapporter, og de skal ha et visst oppsett. Du deler først inn arket: Figurer til venstre, tekst til høyre. Husk marger! Tallene referer til en beskrivelse av innholdet (vedlegg) Institutt for maskin- og marinfag  

Institutt for maskin- og marinfag

1 Hvem er du og hvilken oppgave har du regent på? Navn, klasse, dato og oppgavenummer 2 Hva er oppgaven? En kortversjon av oppgaveteksten. Med referanse til figuren (3) kan teksten være kort. 3 Figuren. I mekanikkfaget er figuren obligatorisk. Uten figur blir regneøvingen ikke godkjent. Figuren skal vise den del som skal beregnes og alle oppgitte mål, krefter og vinkler skal klart fremgå. Enheter skal påføres og tallverdier der disse er kjent. 4 Kraftbildet. Her isolerer du den del som beregnes og tegner en figur der alle de krefter som virker PÅ delen vises. Kraftbildet skal vise alle krefter som du senere vil benytte i beregningene. Vinkler og lengder er også viktige. Institutt for maskin- og marinfag  

5 Du skal vise hvorledes du planlegger å løse oppgaven. Det behøver ikke være noen lang tekst. I eksempelet står en formel som forteller: "Jeg vil summere momentene av alle krefter om punktet A. Jeg vet at systemet er i statisk likevekt og derfor skal denne summen bli null. Jeg velger positiv momentretning MED klokken." 6 Formel Så viser du den formel som skal benyttes med de symboler (ikke tall) som er vist på figuren og kraftbildet. 7 Tallene Neste skritt er å erstatte symbolene med tall der hvor disse er kjent. Institutt for maskin- og marinfag  

8 Tallbehandling. Du ordner formelen og finner den ukjente. Husk enheter. 9 Et annet eksempel på planlegging: "Jeg vil summere alle krefter som går i X-retning. Jeg velger positiv X-retning mot høyre. Jeg vet at systemet er i statisk likevekt og derfor skal denne summen bli null". 10 Konklusjon som viser klart for leseren hva det svaret (tallet) som er funnet betyr. Du skal ikke overlate til leseren å tolke ditt svar, men beskrive klart hva du har funnet.   Alle regneøvinger kan ikke følge denne mal slavisk. Den er kun en hjelp. MEN alle besvarelser i mekanikken SKAL ha figur som viser hva som skal beregnes Institutt for maskin- og marinfag