Akustikk i lokaler til kulturformål med hovedvekt på lokaler for det lokale og regionale kultur- og musikkliv Presentasjon ved Jon G. Olsen – Norsk musikkråds.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Advertisements

EN LITEN JULE HILSEN FRA LAR-NETT NORGE
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
De dårige følelsene. Veiene ut..
Kvalitetssikring av h.app.tilpasn.
Vurdering for læring.
Gode lokaler for musikk. DISPOSISJON •Innledning – 2 minutter 1. Demo av etterklangsmåling ca 5 minutter 2. Veiledninga 5 minutter – Fylkeskommunen.
Mestring og forebygging av depresjon
Clas Ola Høsøien NAS høstmøte Trondheim 2009
INNOVASJONS- MILJØER Tommy Hernes og Sten Celius, KS Kritiske suksessfaktorer i kommunalt næringsarbeid.
Hva er aktivitet og deltakelse?
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Ordentlig Julekort.
Presentasjon av forhold som bør vurderes ved prosjektering av lokaler til kulturformål der det lokale og regionale musikklivet er tenkt som en målgruppe.
Veileder i vurdering i musikk - introduksjon
Introduksjonssenteret
Praktiske oppgaver. Oppgave 1 Profesjonsetikk i klubben.
Jazz – Musikk for kultiverte og ukultiverte
Ungdom i klubb ”neste generasjon”. Ungdom i klubbene  Vil vi ha ungdom i klubben vår?  Hvorfor er det så få ungdom i klubben?  Hvordan ser de unge.
Bjørnsletta Ungdomsskole 198 elever, 18 ansatter.
En multimedia presentasjon For Helle Dagsberg F2B I musikk i forbindelse med operaprosjektet.
Elevens valg – ”Bygda mi”
Bilder og bildespråk 123norsk.com.
LOBBYVIRKSOMHET Hvordan få gjennomslag for våre meninger og standpunkter hos politikere? Jon G. Olsen Styreleder VOFO-Akershus Daglig leder Akershus musikkråd.
Avklaringer. lydsvak akustisk musikk (f eks kor) lydsterk akustisk musikk (f eks korps) forsterket musikk (f eks band)
LokMR og musikklokaler – registrering og utbedring av romakustikk.
HORDALAND MUSIKKRÅD Konferanse for lokale musikkråd Bergen, 12. – 13. mars 2010.
Ny plan- og bygningslov – ny struktur Planlegging i kommunen med fokus på kulturlivet Arild Axelsen, plan- og bygningssjef Frosta kommune Leder Frosta.
OTH – Åfjord 30.april. 2 faktorer som er kritiske for motivasjonen, og som læreren kan påvirke:
Fra Norges Musikkorps Forbund (NMF) – Oslo
VURDERING Musikk trinn.
LOKALT KULTURLIV Offentlig, frivillig og privat Hånd i hånd OG hver for seg?
Hedmark og Oppland musikkråd
Sundvolden – ”Hvordan gjør vi det – kommunikasjon på tvers av kulturer” - Utenlandske innsatte – ”utenlandske” - Hva er kommunikasjon? - Hvordan.
Sikkerhet, helse og arbeidsmiljø BIR Nett
STØY OG HØRSEL: Noen råd for å bevare god hørsel – hele livet! 1.
Norsk sangerforum. En presentasjon av NSF, litt om hvem vi er, hva vi står for og våre viktigste arbeidsområder Redigert april 2012.
Side 1 Kultur og velferd MUSIKKTEATRET LYD, LYS, BILDE, SCENE, AKUSTIKK ● konkurransedialog våren 2014 lyd, lys, bilde, scene ● helintegrert løsning.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Effektive lederteam og dialogkompetanse
Sammensatte tekster ?.
1 Kap. 61 – Case: An Adaptive System How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Oppgaven: Lage 3D modell av temasted.
Noen råd til essayskrivingen. formalia 1)Essayet skal ha hode, kropp og hale 2)Kort og informativ tittel 3)Alle sitater skal ha referanser til forfatter,
En stor utfordring i en skole for alle! Svein H. Torkildsen, NSMO
Senter for teknologi, innovasjon og kultur (TIK) - Universitetet i Oslo ORGANIZATIONS AND KNOWLEDGE TIK ESST Module 4 Jon Vatnaland.
Kommunereforma og kultur.. Hvordan styrke kulturens handlingsrom …
Benny Huser HSH1 I arbeid med mennesker En introduksjon til yrkesetikk og taushetsløftet Kull 2005 høst 2005.
Ad hoc mobile networking Presentasjon av artikkel Re-Place-ing Space: The Roles of Place and Space in Collaborative Systems Steve Harrison, Xerox Palo.
Seminar 1: EXFAC august Opplegget De første fire seminarene vil konsentreres om pensum. Her vil vi forsøke å nærme oss det teoretiske ved.
Asker kulturskole. Gratulerer – dere er skoleeiere! Lovbestemt skoleslag –ikke et offentlig subsidiert fritidstilbud! Kulturskolen er det eneste skoleslaget.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
USEtool – Trinn 3 - Gåtur – støtteverktøy 3aSINTEF / NTNU U S A B I L I T Y brukskvalitet Hva ønsker vi at bygget skal gjøre for oss?
KULTURARENAPLAN 2016 Saksordfører: Liv Knatten, MDG
God stim! Sammen for økt gjennomføring
Kultur, kjønnsroller og samliv
God stim! Sammen for økt gjennomføring
Østafjelske kompetansesenter for musikk
God stim! Sammen for økt gjennomføring
1: Logo og foto Drammen Symfoniorkester har siden 1919 fremført opera, ballett, symfonier og solistkonserter med den samme originale besetningen som musikken.
Klimaveikart Agder Presentasjon for kommuner og regionråd
Klimaveikart Agder Presentasjon for kommuner og regionråd
«Følg hjertet!» Foto: Pixabay Når hørte du denne oppfordringen sist?
Gode lokaler til musikkformål
Base 1 sine kurs på Aks Uke
Base 1 sine kurs på Aks Uke
Base 1 sine kurs på Aks Uke og 7.
Utskrift av presentasjonen:

Akustikk i lokaler til kulturformål med hovedvekt på lokaler for det lokale og regionale kultur- og musikkliv Presentasjon ved Jon G. Olsen – Norsk musikkråds anleggsutvalg

Romakustikk og lydisolasjon To typer akustiske begrep, i stor grad uavhengige av hverandre Men meget viktig å være oppmerksom påROMAKUSTIKK Akustiske forhold INNE I rommetLYDISOLASJON ”Smitte” av lyd fra omgivelsene

Meget viktig ved samtidig bruk Uviktig (lite viktig) dersom det ikke planlegges samtidig bruk Ofte kritisk i kulturlokaler, normalt er samtidig bruk ønskelig Ofte strukturelle forhold ved huset Tall for akseptabel bakgrunnsstøy bør defineres klart Lydisolasjon

Romakustikk De lydmessige forhold INNE I rommet Påvirkes hovedsakelig av romvolum, romform og overflate Forskjellig bruksområde har høyst forskjellig akustiske behov: ALTSÅ

GOD AKUSTIKK FINS IKKE !! God akustikk er samtidig dårlig akustikk !! (og slik må det være – fysiske lover) GOD AKUSTIKKerDÅRLIG AKUSTIKK for kinofor kor GOD AKUSTIKKerDÅRLIG AKUSTIKK for korfor teater GOD AKUSTIKKerDÅRLIG AKUSTIKK for storbandfor visesang Hvis dette er det ENESTE dere husker, er mye vunnet

Vil dere ha god akustikk, må dere vite hva dere skal bruke lokalet til God akustikk FOR noe, men altså for hva? Forenklet kan vi si at vi har følgende hovedgenre (akustisk gruppert) Kor, strykere og akustiske mindre ensembler (musikkgrupper fra kulturskolen) Korps og andre lydsterke grupper Band, storband, rockeband, og elektronisk forsterket musikk Dansetilstelninger Teater Konferanser Kino

Romakustikk = etterklang? Ikke bare, men i denne sammenhengen den viktigste enkeltfaktoren De andre faktorene gir seg mer selv dersom etterklangsbehovet er definert

Litt mer om romakustikk Viktig med god og jevn spredning av lydenergi (uansett bruksformål) Viktig at romakustikken ikke i særlig grad ”farger lyden” frekvensmessig Valg av prioritert bruksformål vil få konsekvens for ønsket TYDELIGHET i rommet, og dermed også romfølelsen i lokalet

SÅ HVA VIL DERE HA ??? La oss bruke litt tid på å diskutere dette Hvor viktig er kinobruken ?