Norskfaget i ei multimedietid

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fra idè til ferdig produkt
Advertisements

Kva konsekvensar har Kunnskapsløftet for norskfaget i lærarutdanninga ved HSF? Utgangspunkt i nye emne i Kunnskapsløftet.
Gruppearbeid, Leseopplæring 25. og 26. oktober 5. – 10
Alt henger sammen her også, gitt!
IKT i barnehagen.
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
Kunsten å lese skjønnlitteratur
Hvordan kan vi bruke det?
Kunnskapsløftet Den digitale dimensjonen i læreplanen for norskfaget.
Ny rammeplan for barnehagen
Lise Iversen Kulbrandstad, Høgskolen i Hedmark, foredrag Midtveiskonferanse Felles læreplan i norsk og aksjonsforskning Lise Iversen Kulbrandstad.
Oversikt læreplan norsk Vg2 SF
Filmtips Virkemidler.
Borre ungdomsskole
Film i Den kulturelle skolesekken. Om Norsk filminstitutt * Statlig institusjon under KKD * Forvalter den norske filmarven * Profilerer, restaurerer.
Marianne Larsen ABM-utvikling Sekretariatet for Den kulturelle skolesekken St.meld nr. 8 Kulturell skulesekk for framtida.
Klassikerne møter det moderne
”Bestefar er en stokk” Johan Borgens novelle “Av en født forbryters dagbok” Hvordan filmatisere de 19 første linjene i novellen? Hva ser vi på som temaet?
”Morderne” Fra novelle til film.
IKT- prosjekt Johan Borgens ”Fra en født forbryters dagbok”
Krl-faget i skolen Alf Rolin, HiØ 2007
Valgfag på Kastellet skole
TEKSTEN I BRUK-PROSJEKTENE
Verdas beste skule,… på Toftøy ! Ingen utanfor - alle med ! Vi klarer alt ! Læring og trivsel for alle ! Visjon 1 Kva kan ein rektor ynskje seg Th Kittelsen.
Smart Podium – din digitale tavle i klasserommet Terje Mølster Lynkursdag
Litteraturhistorie
Gruppe J Devdas - En typisk film fra den tredje verden? Av: Ane Schjolden, Anne Linn Ensby, Solveig Hagelund, Trond Halvorsen.
Norane skule Tirsdag Fellesøkt med utgangspunkt i kopihefte Aldersblanding klasse 2 skuletimar Måndag Gruppesamtalar – ein skuletime.
Samarbeidsprosjekt mellom Tjødnalio skule og HSH Elna Dahle Kannelønning, Tjødnalio skule Ann Britt Ervik, HSH.
Frå eitt medium til eit anna
Johan Borgen
Tema Vg1, kap 4.
Forrådt Av Amalie Skram.
Språket i kommunane Innleiing ved Nils Ulvund og Jan Magne Dahle.
Marianne Hiltunen 2006 Læringsstilar Korleis lærer me? Korleis lærer me? Kven skal plukke Eplet for oss? Kven skal plukke Eplet for oss? - Gjer me som.
Sammensatte tekster PPU
Foreløpig prosjektbeskrivelse Norskgruppa. Fagprosjekt i norskfaget Utgangspunktet var noen læreres ønske om å kunne lage nettsider med elevene og publisere.
Sammensatte tekster ALU
Fra kontekstavhengig til kontekstuavhengig språkbruk
Leksjon 03 IKT i tilrettelegging av pedagogisk materiale 3.
SAMMENSATTE TEKSTER Læreplanen sier at eleven skal kunne
Loen-konferanse mars 2006 Tema: Kunnskapsløftet Pedagogikkseksjonen ved HVO Fokus: Didaktisk kompetanse Eldrid Digernes, Stine Ekornes og Kari Anne.
Ove Eide VEGAR INN I FILM. Forteljingar: ei grunnleggande kommunikasjonsform - munnleg - skriftleg - film - tv -
Teksttyper vs. sjangre Hvordan oppleves endringen til teksttyper i klasserommet? Konsekvenser for lærere, elever og vurderings- og sensurarbeid Hvordan.
Los colores. Kompetansemål: Kommunikasjon: Bruke språkenes alfabet og tegn Forstå og bruke en del vanlige ord og uttrykk om seg selv, egen familie og.
Norskfaget i møte med generasjon.com Audhild Nedberg og Kari-Anne Sæther UiT.
Sammensatte tekster LUT LK 06 - Sammensatte tekster Hovedområdet sammensatte tekster viser til et utvidet tekstbegrep der tekst kan være satt.
Veke 36 – Vekas nøtt I ei gate har vi husnummer 2, 4, 6 og 8 Det bur ein elev i kvart hus Kvar elev har eit favorittfag og eit eige kjeledyr Eleven i nr.
Virkemidler i film  Mange vanlige enkeltbilder, og kjører dem fort etter hverandre.  Filmen har sitt eget språk,  sine egne ord.
Novelle - Å skrive en novelle…. Kjennetegn på novelle Forholdsvis kort fortelling Få personer og kort tidsrom I en novelle kan mye være bare antydet Bare.
Formidle og aktualisere industrihistorie for ungdom. Nord-Jarlsbergmuseene - en avdeling i Vestfoldmuseene.
Filmtips Virkemidler. Bildeutsnitt:  Ultranær  nær  Halvtotal  Total.
| Å argumentere å skrive argumenterande tekst. Å komme i gang Bestem tema Finn informasjon om saka. Sjå ein film, leit på Internett, les i aviser, fagbøker.
Fakta Amerikansk musikal fra Skrevet av Fred Ebb tekster) John Kander (musikk) Urpremiere på Broadway i regi. 898 forestillinger i rundt en måned.
Velkommen til Tu skule Foreldremøte tysdag 7.februar kl
| Samansette tekstar.
Kunnskapsutvikling gjennom samtaler
| Samansette tekstar.
| Å argumentere Å skrive argumenterande tekst.
Dramatiske sjangrar Skodespel og film
Kap 9 Fordjupingsoppgåva
Hvordan nærme seg de store spørsmålene?
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Omsetjing og vurdering
Sammensatte tekster Panorama Vg1 Del 3: Film Kapittel 6 Læreplanmål
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Å skrive både nynorsk og bokmål
Hvordan vi skriver – sjanger Fokus på kapittel 3.2
Utskrift av presentasjonen:

Norskfaget i ei multimedietid Litteratur møter film Marianne Bakke, Marit Opland, Richard Enoksen og Torgunn Brandtzæg

Sjå verda frå ein ny vinkel, med bruk av filmtekniske grep. Innleiing: Tema Sjå verda frå ein ny vinkel, med bruk av filmtekniske grep.

Mål for arbeidet Korleis kan vi, i arbeid med litteratur, bruke filmatiske grep for å avautomatisere og sjå verda på nytt?

Fokus og tolking Synsvinkel i novella Å sjå verda på nytt - Viktor B. Sjklovskij Formalisme Underleggjering (…) Diktningens språk må være annerledes enn dagligspråket for å stoppe denne automatiseringen. Det <<avautomatiserer>> vanespråket for å skape bevissthet om det, og verden kan erkjennes på nye måter (Penne:220) Penne, Sylvi (2001): Norsk som identitetsfag. Oslo, Universitetsforlaget.

Film Eigenprodusert film med utgangspunkt i novella ”Av ein født forbyters dagbok” av Johan Borgen.

Filmteknikk Prosessen Kameravinkel Teknikkar med kamera Scener Tekst Musikk

IKT i norskfaget ”Av en født forbryters dagbok” i skulen Litteratur blir filmatisert Elevar og film - Kunnskapsløftet (digital kompetanse) Erfaring frå praksis